لوریس چکناواریان موسیقیدان و آهنگساز از این که موزیسین‌های ارامنه را به عنوان اقلیت یاد می‌کنند انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او در آیین بزرگداشت گورگن موسسیان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران سخن می‌گفت اظهار داشت: «ارامنه گناه نکرده‌اند که در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، منطقه‌شان از ایران جدا شد. ارامنه اقلیت نیستند، آن‌ها فقط به مملکت خودشان بازگشتنه‌اند. ما همه ایرانی هستیم و برای ایران زحمت کشیده‌ایم. 

چکناواریان در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «لازم است از چند رهبر کُر یاد کنیم که زحمت زیادی در این راستا کشیده‌اند؛ مثل «اِولین باغچه‌بان» که خدمت زیادی به این عرصه کرد. همچنین «روبرت گریگوریان» که با جان و دل خدمت کرد.»

او تأکید کرد: «وقتی یک درخت، میوه می‌دهد هسته‌های آن میوه‌ها، درخت‌های دیگری را به‌وجود می‌آورند. خوشحالم که در قبال «موسسیان» رهبرانی برجسته مانند «رازمیک اوهانیان» و «علیرضا شفقی‌نژاد» فعالیت می‌کنند؛ این دو نفر گنج کُر این مملکت هستند و معاونت هنری باید از آن‌ها استفاده کند.»

چکناواریان همچنین گفت که این، وظیفه دفتر موسیقی است که از کر حفظ و حمایت کند و خطاب به پیروز ارجمند اظهار داشت: «از این ثروتی که به شما رسیده خوب نگهداری کنید.» 

داودگنجه‌ای دیگر سخنرانی بود که در این مراسم سخن گفت. او با اشاره به مظلومیت هنرمندان اظهار داشت: «چند روز پیش که از برگزاری چنین مراسمی صحبت شد، با خودم گفتم بعضی هنرمندان چقدر مظلوم هستند و با این‌که زحمت زیادی کشیده‌اند، آن‌طور که باید از آن‌ها قدردانی نمی‌شود. در حالی که برخی دیگر از هنرمندان، زحمت کمی می‌کشند و همیشه مورد تقدیرند.»
پیروز ارجمند هم با بیان این که پاییز امسال بسیار غم‌انگیز بود گفت: «داود گنجه‌ای تاریخ شفاهی موسیقی این کشورند و کاش آن را مکتوب کند. تاریخ موسیقی کشور باید ثبت شود که جوانان بدانند این شرایط راحت به دست نیامده است.»  
او ادامه داد: وقتی با دانشجویانم صحبت می‌کنم، همیشه به آن‌ها یادآور می‌شوم که فکر نکنید این شرایط راحت ایجاد شده است. روزگاری ما باید برای حمل ساز در سطح شهر به‌صورت ساعتی مجوز می‌گرفتیم. این شرایط نتیجه‌ی همت و تلاش افرادی است که باید نام‌شان در تاریخ ثبت شود.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: اقلیت‌ها و بویژه مسیحیان، نقش موثری در این حوزه داشته و در زمینه‌ی موسیقی علمی ایران، زحمت زیادی کشیده‌اند. موسسیان نیز یکی از همین افراد بود که کُر تالار وحدت را شکل داد.

ارجمند با بیان این‌که در زمان دانشجویی‌ام مصاحبه‌ای با این هنرمند داشتم، گفت: «ایشان دغدغه‌های زیادی داشت، مثلا این‌که نمی‌توانست در آثارش سلو داشته باشد، زیرا احساس می‌کرد، رنگی را از دست داده است. او به تعالی فکر می‌کرد و زحمت زیادی در ترجمه‌ی متون به زبان فارسی کشید.»

او تصریح کرد: «موسسیان شانس آورد که در ایران نبود و اتفاقاتی را که برای گروه کُر و ارکسترهای ایران افتاد، ندید. شاید اگر آن زمان در ایران بود، دق می‌کرد؛ اما خوشبختانه در دوره‌ی جدید، اتفاقات خوبی افتاده است و کُر برای اولین‌بار علاوه بر رهبر ثابت، رهبر مهمان نیز خواهد داشت.»

او در همین راستا تأکید کرد: گروه کُر ارکستر سمفونیک تا سه‌ماه دیگر، میزبان آقای «تیچ» خواهد بود که یکی از رهبران باتجربه است تا بتوانیم در زمینه‌ی آموزش، فعالیت‌هایی انجام دهیم. ما درصدد تشکیل انجمن ملی کُر ایران هستیم.

در بخش دیگری از این مراسم، وارطان ساهاکیان، از پیشکسوتان عرصه‌ی موسیقی اظهار کرد: آشنایی من با موسسیان به حدود 28 سال قبل برمی‌گردد؛ همیشه وقتی او را می‌دیدم به توانایی‌هایش غبطه می‌خوردم. او در کُر دانشگاه تهران، کُر دانشگاه هنر، کُر سوان و کُر ارکستر سمفونیک فعالیت می‌کرد و بسیار پرمشغله بود؛ اما آنقدر توانمند بود که بسیاری از آثار را در ذهنش حفظ بود و هرگز فراموش نمی‌کرد.

او ادامه داد: «خیلی‌ها می‌گویند که چرا موسسیان از ایران رفت و به آمریکا مهاجرت کرد؛ او برای اولین‌بار که مدت کوتاهی به آمریکا رفت و به ایران بازگشت، متوجه شد که بیمه‌اش را قطع کرده‌اند و هرچه تلاش کرد، بیمه‌اش درست نشد. با این حال، یک سوییت کوچک در خیابان ویلا به او دادند. موسسیان مجبور شد بار دیگر به آمریکا برود و وقتی پس از مدتی بازگشت، دید آن خانه کوچک هم دیگر نیست. او با خودش فکر کرد که اگر برای همیشه به آمریکا برود، می‌تواند در گروه کُر یک کلیسا فعالیت داشته باشد. حتی بعضی‌ها می‌گویند، او اخلاق سرد و خشکی داشت، دلیلش این بود که تلخی‌های زندگی موسسیان را به این روز انداخت. او از زندگی روی خوش ندید و حتی وقتی به آمریکا رفت، باز هم ناراحت بود.»

ساهاکیان اضافه کرد: «وقتی به آمریکا می‌رفت، به من گفت، وارطان اگر در ایران می‌مردم، احتمال داشت که در تالار وحدت برایم برنامه‌ی یادبود برگزار کنند، اما اگر در آمریکا بمیرم، غریب خواهم بود. امروز خوشحالم با این‌که موسسیان در آمریکا فوت کرده است، چنین مراسمی را برایش گرفته‌اند تا او به رویایش برسد.»

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر حمید عسگری - رهبر کُر ارکستر سمفونیک تهران - پیام تسلیت خود را خواند.

سپس نسرین ناصحی که یکی از خوانندگان قدیمی در عرصه‌ی کُر است، گفت: «موسسیان هنرمند ارزشمند و اندیشمندی بود که همواره جایگاه آواز کلاسیک را رفیع و بلند می‌دانست و در راستای ارتقای سطح موسیقی کشور کوشید.»

گورگن موسسیان، رهبر سابق گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، شامگاه 17 آبان‌ماه به‌دلیل نارسایی کبد در آمریکا درگذشت.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    کاملاً درسته
    • بی نام A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      110 4
      نیازی به یاد آوری یا مشخص کردن دین و یا مذهب و یا دیگر موضوعات خصوصی افراد نیست . نیازی به تفکیک هموطنان نیست . همه ایرانی و یکسان باشیم.
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    دمت گرم. راست میگه دیگه یعنی چی. چطور وقتی جنگ شد همه اینا اومدن رفتن جبهه مثل بقیه افراد اون موقع نمی گفتین اقلیت حالا هی اقلیت اقلیت که چی؟ همه ایرانی هستیم و هموطن. عاشقتم
    • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      8 86
      اخراجی ها را دیدی؟
    • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      120 3
      مردم نمیگن اقلیت مردم اصلا تو این فکرها نیستند .....
    • داوود A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      33 2
      قابل توجه بی نام اول؛ نیازی به اخراجی ها نیست. رزمنده و شهید ارمنی هم داشتیم. شما حالا مزه بریز...
  • ایرانی A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    360 7
    زنده باشی استاد ما به داشتن گوهرهایی مانند شما افتخار میکنیم
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    237 5
    درود
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    196 6
    واقعا واقعا واقعا شرم آوره
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    229 6
    انصافا راست میگه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    163 6
    چکناواریان گفته نگید اقلیت اما آقای پیروز ارجمند تو سخنانش این واژه را به کار برده، بعضی ها از گفتن این واژه خوششان می آید و بعضی ها حساس اند به آن
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    135 5
    آفرین این درسته
  • توسلی نیا IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    ما 40 ساله همسایه ی یه خانواده ارمنی هستیم... نه پدر مادرم نه من توو 25 سالی که از خدا عمر گرفتم جز خوبی چیزی ازشون ندیدم ... همیشه ازشون فقط خوبی دیدیم، بعید میدونم هیچکدوم از ما از این عزیزان خاطره بدی داشته باشیم...به نظر من هم استفاده از این واژه ی اقلیت اصلا درست نیست...
  • محمد A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    213 8
    شاید ارمنی ها از خیلی از ماها ایرانی تر باشن. به نظر من که کلمه اقلیت شایسته اونها نیست و تنها باعث ایجاد تفرقه میشه.
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    ارمنی ها ایرانی تر از ایرانیها هستند
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      27 6
      پیشینه تاریخی ارمنی ها در ایران اگر از آریاییها بیشتر نباشه کمتر هم نیست. بدون شک از مردمان اصیل ایران هستن
  • عرب زبان IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    196 9
    تيتري كه انتخاب كردين خيلي خوبه اقليتي نداريم همه ما اكثريتي هستيم به نام وطن ايران پاينده باشي هموطن ايراني
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    184 9
    ما بروجردیها افتخار میکنیم که لوریس چکناواریان زاده شهر بروجرده..و از ایشون خواهش میکنیم وقتی به زادگاهش سر میزنه اطلاع رسانی کنه تا طرفدارانش بتونند ایشون رو از نزدیک ببیند و امیدوارم در شهرستان بروجرد هم بدنبال آموزش موسیقی باشند
  • كامران A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    101 3
    از اين جهت بهشون ميگن اقليت كه سهمشان را در اداره مملكت كوچك كنند بهتر است از ايشان تحت عنوان هموطنان مسيحي ياد شود ان هم در صورتي كه دين افراد لازم به ياد اوري باشد در غير اين صورت هموطن صحيح است
  • رضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    سال76 با یکیشون توی نیشکر اهواز کارمیکردم پیمانکاربود اگرچندمیلیاردبهش میدادی ن دروغ میگفت ن دزدی میکرد بعدشدن چندتاخیلی کارگرا هم ازشون رازی بودن برام جالب بودچون میگفتن خصلتهای نیکی دارن ارامنه.
    • عماد A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      25 4
      حرفت به جا و پسندیده. اما کاش نوشتارت هم کمی درست بود. نx نه رازیx راضی
  • رظا A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    96 19
    شریف ترین انسانها
  • كاوه IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    64 2
    شما تاج سريد.
  • فقط ایران IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    59 3
    چو ایران نباشد، تن من مباد. بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    45 2
    واژه اقلیت با هدف به حاشیه روندن ابداع نشده ولی بار معنایی خوبی هم نداره بهتره این واژه برای هم وطنامون استفاده نشه و کامل حذف شه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    50 4
    دسته بندی ایرانیها کار بسیار بدیست
  • بی نام RO ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    36 1
    ما همه انسانیم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    47 1
    برادر عزیز این واژه به وفور در مجلس استفاده میشه.هم برای ادیان دیگر وهم برای جناح های سیاسی.وکسانی که از این واژه استفاده میکنند به علت حس قدرتی که به آنها دست میدهد حاضر به حذف این کلمه مذموم نیستند.امام علی فرمودند هرآنچه برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و... وقتی ما دل خوشی نداریم از اینکه در طول تاریخ به ما شیعیان در کشورهای عربی و حتی زمانی ایران به عنوان اقلیت نگاه میشد و ظلم میشد نباید این رویه نادرست را اجرا کنیم.متاسفام.ارامنه،زرتشتیان و دیگر مذاهب که شاید الان بگویم شما من را منشوری کنید برای همین نمیگویم ،همه هموطن ما هستند
  • مهدی A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    38 2
    اونایی که منفی میدن خوب نظرشونو بگن تا شاید بقیه هم از گمراهی نجات پیدا کنند. تا الان که دارم این نظرو می نویسم همه نظرها 3 تا رای منفی دارن
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    54 1
    ما تو ایران اقلیت نداریم. همه یک اکثریت هستیم.
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    29 1
    خب راست میگه
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    6 69
    اقلیت مگه فحشه
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    42 0
    درود بر استاد بزرگ چکناواریان وهمه اساتید بزرگ این مرز وبوم حرف استاد کاملا درسته این شخصیت بزرگ رو درجهان به عنوان ایرانی میشناسن وما کم لطفی میکنیم و میگیم اقلیت
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    43 1
    دقت کنید که اصلاح «اقلیتهای دینی» یا «اقلیتهای قومی» و جز آن، اصطلاحات وارد شده از حوزه تمدن اروپایی هستند و مربوط به تاریخ آنها. نباید خام اندیشانه آنها را بر تاریخ خودمان بار کنیم. ظاهرا اصطلاح «اقوام ایرانی» اصطلاح پذیرفته شده ای میان متخصصان است که حتی فارس زبانها را هم این اصطلاح می پوشاند.
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    44 2
    ایران متعلق به تمام ایرانیان است.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    38 14
    ایران یک جامعه بسیار متکثر هست چه از نظر نژاد چه از نظر مذهب به همین دلیل به هیچ گروهی از ایرانیا نمیشه اقلیت گفت. ما یک اکثریت متکثر هستیم.
  • سوری IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    28 1
    کنسرتی که در سال 84 به سرپرستی ایشان و خوانندگی آقای ناظری اجرا شد شاهکاری در حوزه ی اجرا در نوع خود بود.
  • مهرزاد IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    37 2
    من استاد چکناواریان روچندین ساله که هرزگاهی توی کافه نادری میبینم، اما هنوز شهامت اینو پیدا نکردم یه بار برم جلو اجازه بخوام. یه عکس با ایشان بگیرم.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    12 16
    هم وطنان عزیز ارمنی افتخار ایران اسلامی این است که شما عزیزان با صفا و آرامش و عشق و علاقه به این کشور در کنار برادران مسلمان خود زندگی می کنید . اگر شما نمی بودید دشمنان این مرزوبوم حکومت اسلامی را به چالش می کشیدند. شما تاج سر نظام اسلامی هستید . همیشه موفق و پیروز باشید
  • حیدری IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    6 0
    استاد ببخشید اگه ناراحت شدید .متاسفانه این یک اصطلاح غلطی است که در تمام دنیا رواج داره .حقوق اقلیت های دینی و از این حرفها .از هموطن بودن با شما افتخار می کنیم
  • مهدي كرج IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    9 0
    امروز وقتي اين خبر را خواندم از غم از دست دادن اين هنرمند و مرد وارسته و مهربان و عزيز اشكم سرازير شد من در سال 72 خدمت اين عزيز و هنرمند فقيد و بزرگ حسين سرشار در تالار رودكي مجاني آموزش كر مي ديدم گفتم مجاني تا بدونيد چه هنرمندان بزرگي در ايران بودند كه وقت ميگذاشتند براي هموطنانشان و چقدر زحمت مي كشيدن حالا هردوي اين عزيزان ، اين هنرمندان بزرگ چشم از دنيا بسته اند آيا مردم عزيز ايران طرفداران راستين موسيقي مي دانند چه گوهرهاي يگانه اي را از دست داده اند؟ كساني كه حالا حالاها امثال آنها ديگر به اين آساني ها نخواهد آمد.درود بيكران بر هر دوي اين عزيزان و هنرمندان راستين وطن و ديگر هنرمندان فقيد اين مرز و بوم آرام بخوابيد عزيزان شايد حالا ديگر آرامش خاطر را دريابيد حالا كه رفته ايد...
  • بی نام FI ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    36 3
    جالب اینجاست که این واژه اقلیت فقط به مذهب ختم نشده و اقلیت قومی را هم ما ایرانیها علم کردیم. به کردها عربهای خوزستان آذری ها سیستانیها و بلوچستانیها ترکمنها هم میگیم اقلیت قومی یعنی یک ترکمن اهل سنت از دوبابت اقلیت هست .فکر هم نمیکنیم اگر این اقوام نباشند ازایران چی میمونه.
  • بی نام GB ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    33 1
    يهوديان ايران هم مردمانى شريف هستند
  • مریم IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    21 1
    والا هیچ جای دنیاجز جهان سوم اصلا با مذهب کسی کاری ندارن بخدا.