سایت صدای اقتصاد نوشت:

وین نتوانست به محلی برای توافقات هسته ای ایران تبدیل شود. با پیچیده تر شدن روند مذاکرات و فاصله گرفتن از توافق، طرفین ترجیح دادند به جای اعلام شکست، زمان دیگری را برای گفت و گوی مجدد تعیین کنند. بی نتیجه ماند مذاکرات اما در فضای کلی جامعه بی تاثیر نخواهد بود؛ در این روزها بازارهای مختلف و فعالان اقتصادی امیدوارانه جریان مذاکرات را دنبال می کردند، براین اساس تمدید مذاکرات می تواند این بازارها را در حالت تعلیق و منتظر باقی بگذارد.
در این خصوص اما «جعفر قادری»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که باید اجازه داد اقتصاد مسیر خود را برود چرا که گره زدن اقتصاد با مذاکرات، کشور را آسیب پذیرتر می سازد.
در اینجا مشروح این گفت و گو را می خوانیم؛

*عصر روز گذشته بعد از برگزاری جلسات متعدد، طرفین مذاکره کننده نتوانستند به توافقی مشترک دست پیدا کرده و در نتیجه برخلاف آنچه که گفته میشد باز هم مذاکرات هسته ای ایران تمدید و به سال آینده موکول شد. برآورد شما از این مسئله چیست؟
آنچه که در جریان مذاکرات احساس می شود این است که در میان طرفهای غربی مذاکره کننده با ایران به غیر از آمریکا، هیچکدام اراده مشخصی از خود ندارند و تنها نگاهشان به آمریکایی هاست. از سوی دیگر آمریکا هم بنا به برقراری تعامل و رسیدن به توافق را ندارد. براین اساس ما هم باید رویکرد خود در این زمینه را مقداری تغییر دهیم.

*تغییر بر چه مبنایی؟
براین اساس که من فکر می کنم تا زمانی که ما تمام هم و غم خود را به طور مشخص به مذاکرات هسته ای معطوف کنیم، چیزی عایدمان نمی شود و وارد جریانی می شویم که ما را تحت الشعاع قرار میدهد. اما اگر از کنار این مسئله و مذاکرات خیلی عادی عبور کنیم و این قضیه را تا این اندازه برای خود بزرگ نکنیم، مشکل مذاکرات هسته ای هم به خودی خود حل و فصل می شود.

*اما مذاکرات جدا از فضای سیاسی از ابعاد مختلف نیز برای کشور حائز اهمیت است به ویژه از منظر اقتصادی. بنابراین برای دولت سخت است که به ماجرا بی اعتنا باشد.
معتقدم گره زدن مسائل اقتصادی با جریان مذاکرات کار اشتباهی است. هر چه بیشتر این دو گزینه را به هم گره بزنیم، اقتصادمان بیشتر آسیب می بیند. باید اجازه داد که اقتصاد ما کار خود را بکند و مسیر خودش را دنبال کند.
حتی به نظر من آنچه که امروز می تواند مشکل مذاکرات و تحریم های اقتصادی را حل کند، قدرت چانه زنی در جریان مذاکره با غربی ها نیست. امروز توان اقتصادی است که می تواند قدرت ما را افزایش داده و روند مذاکرات را به نفع ما تغییر دهد.

*این اظهارات شما به نوعی مبتنی بر همان رویکرد اقتصاد مقاومتی است.
بله دقیقا همین است. بدون شک امروز راه عبور از تحریم ها اقتصاد مقاومتی است و باید بر همین اصل تکیه کرد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    یعنی میفرمایند تحریم ها اثری در اقتصاد ندارد؟