ایسنا نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان مواضع خود را درباره حوادث سال 88، مجلس خبرگان، وزیر پیشنهادی علوم و ... اعلام کرد.

علی‌مطهری در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره حوادث سال 88 با بیان این‌که «مواضع‌ام در این زمینه روشن‌است» گفت: این‌که اعلام کنیم فتنه اتفاقی بود که از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است و ارتباط مستقیمی با کشورهای خارجی همچون امریکا و انگلیس دارد، برایم قابل قبول نیست. معتقدم استمرار بیش از حد اعتراضات در نتیجه مدیریت بدی که صورت گرفت به حوادث ناگوار سال 88 منجر شد؛ عوامل مختلفی هم قبل و بعد از انتخابات دخیل بودند. عده‌ای از چند ماه قبل گفتند که نظر بر روی فلان فرد است، این خودش یکی از عوامل بوجود آمدن فتنه بود و باعث شد جامعه دو قطبی شود. عوامل دیگری نیز دخیل بودند این که یکی از کاندیدا قبل از شمارش آرا خودش را پیروز انتخابات اعلام کرد و طرف دیگر با وجود اعتراض‌های چند میلیونی جشن ملی گرفت و در آن جشن شال سبز انداخت و عده‌ای را مسخره کرد و افراد تحریک شدند.

او گفت: اگر از همان ابتدا دو طرف قضیه را محاکمه می‌کردند و همه عوامل که نقش داشتند را با هم می‌دیدیم خیلی بهتر بود؛ چنانچه در انتخابات سال 92 نیز آسیب‌شناسی صورت گرفت و از جمله رهبری صراحتا اعلام کردند که من هیچ نظری بر روی هیچ یک از کاندیداها ندارم و حتی فرزندانم نمی‌دانند به چه کسی رای می‌دهم.

او درباره جبهه پایداری نیز گفت: جبهه پایداری گروهی هست که نسبت به اصول خود پایبند است؛ به نظرم هر گروهی که به مبانی و اصول خود عمل کند قابل احترام است؛ گرچه بهره‌برداری‌های سیاسی هم می‌کنند. نباید طوری نشان دهیم که گویی در جمهوری اسلامی ایران آزادی بیان نیست، با تندروی‌ها به جایی نمی‌رسیم. پایداری گروه ایدئولوژیک و پیرو آیت‌الله مصباح است و مصباح هم یک انسان ایدئولوژیک که بر روی مبانی فکری دقت دارد و از این نظر قابل تمجید است، ولی هر چیزی باید جای خودش باشد.

مطهری در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره جدی بودن موضوع فتنه گفت: ما قاضی نیستیم و این‌جا نیز دادگاه نیست ما به دنبال حل موضوع هستیم، باید اجازه صحبت کردن به همه افراد بدهیم باید تصریح شود که چه شد در مورد کسی که 8 سال نخست وزیر بود و یا کسی که چند سال رئیس مجلس بود چنین رفتاری اتفاق افتاد؟ باید حکم قانونی صادر شود و روال قانونی طی شود این خیلی بهتر است.

مطهری هم‌چنین در پاسخ به سوال دانشجویی که نسبت به مواضعش در مورد مجلس خبرگان با توجه به جایگاهی که دارد انتقاد داشت گفت: این‌که گفتید شما در چه جایگاهی هستید، باید بگویم من یک شهروند معمولی هستم ما افراد فوق انتقاد در کشور نداریم، خبرگان نیز مجتهدانی هستند که ممکن است دچار اشتباهاتی شوند این‌که گفته شود کسی حق ندارد به آنان اشکال بگیرد غلط است، وظیفه خبرگان نظارت بر عملکرد رهبری است. من گفتم این‌ها باید کارشان را انجام دهند.

دانشجویی پرسید: گفتید دو طرف حوادث سال 88 باید محاکمه شوند منظور چه کسانی هستند و گفتید که چرا سال 88 پس از پیروزی یک طرف، احمدی‌نژاد جشن پیروزی برگزار کرد، مگر شما زمانی که روحانی رئیس‌جمهور شد در خیابان نریختید و جشن نگرفتید؟

مطهری پاسخ داد: جشن گرفتن در شرایط عادی خیلی خوب است ولی زمانی که سه میلیون مردم در تهران اعتراض کردند عده‌ای بیایند در جشن‌شان شال سبز بیندازند و طرف را مسخره کنند و سخنان تحریک‌آمیز بگویند درست نیست.

این دانشجو پرسید: شما که نگران هستید کشورها در مورد ما چگونه قضاوت می‌کنند و چه می‌گویند چرا در دولت دهم غائله استیضاح را زمانی که چند ماه به پایان دولت باقی نمانده بود به راه انداختید و آن لفاظی بین رئیس‌جمهور وقت و رئیس مجلس به راه افتاد؟

مطهری گفت: در ماجرای استیضاح وزیر کار، مدت زیادی از انتصاب مسوول سازمان تامین اجتماعی که خلاف قانون بود می‌گذشت چند بار تذکر دادیم اما وزیر کار اعتنا نکرد و بعد در جلسه استیضاح در صحن علنی آن بساط را به پا کردند. من خودم شروع کننده استیضاح بودم. نمی‌توانستم به دروغ بگویم استیضاح غلط است؛ به علت قانون‌گریزی استیضاح انجام شد پس درست بود، چون وزیر وقت قانون را زیر پا گذاشته بود، اگر رهبری قبل از استیضاح می‌گفتند که استیضاح غلط است ما استیضاح را انجام نمی‌دادیم.

او گفت: نباید از رهبری چهره‌ای برخلاف آزادی و دموکراسی بسازیم، من می‌دانم که خود رهبر نیز چنین روحیاتی ندارند .

او درباره وزیر پیشنهادی علوم نیز گفت: فرهادی فرد مناسبی برای وزارت علوم است.

این نماینده مجلس درباره این‌که آیا آزادی بیان در این دولت با دولت قبل فرقی کرده است، ابراز عقیده کرد: با دولت قبل تفاوتی نکرده در دولت قبلی وزارت اطلاعات سخت می‌گرفت در دولت کنونی قوه قضائیه سخت می‌گیرد آزادی بیان در این دولت هنوز دیده نشده است.

او درباره برخورد دولت با منتقدانش نیز گفت: لازم نیست رئیس‌جمهور جواب همه منتقدان را بدهد.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزانه RO ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    38 40
    درود و هزاران درود بر مطهری شجاع
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    8 32
    معرفی آقای فرهادی عقب نشینی محض آقای روحانی است...وزارت علوم با سرپرستی نجفی اداره شود بهتر از یک اصلاح طلب منفعل است....آقای روحانی چرا جواد اطاعت را معرفی نکردید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    15 0
    بعضی ها طبق اون عادت قدیمی میگن که همه چی توطئه غرب بود که در این باره باید بگم این رو نمیتونم انکار کنم که دول غربی همیشه اماده سو استفاده از شرایط بحرانی هستند و هر اتفاقی بیفته اونها دخالت خواهند کرد. اما این دلیل نمیشه وقوع هر اتفاقی رو برنامه ریزی اونها دونست. پیش از وقایع 88 وقتی شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت نامزد ها بود هیچ کس فکر نمیکرد چنین اتفاقی خواهد افتاد. مقدمات همه چیز در جریان انتخابات فراهم شد. و به نظرم اون مناظره کذایی و رفتار احمدینژاد استارت وقایع 88 رو زد. به هر حال این فتنه دو طرف داشت و به نظرم یا هردو رو باید مجازات کرد یا هیچ کدام.
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    56 22
    آقای مطهری تورا به خدا دیگر اظهار نظر نکنید .اگر تمام صحبتهایت را در کنار هم بگذاری تناقض های زیادی نمایان است و این دور از شآن فردی است که وارث حکمت مطهر است . بیش از این موجب تضعیف اسلام و خون شیدان نشوید ...
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    22 22
    واقعا مردی.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    28 2
    احمدی نژاد خود فتنه بود همین
  • سعید IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    98 22
    خدا پدر ادم فهمیده رو بیامرزه.دلواپسا نگرانا ناراحتا متوهما این حرف فقط حرف اقای مطهری نیست حرف بخش عمده ای از مردم کشوره به نظرات مثبت ومنفی نگاه کنین تا متوجه بشین
  • گگه IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    6 19
    به قول مشدی مطهری اگردوطرف فتنه 88 باید محاکمه شوند.این بچه مطهری هم جزءفتنه گران بوده .پس به ایشان اعلام نمایید اول خودتان رابه دادگاه معرفی کنید تانوبت بقیه بشود.ضمنآاین فرد خودش ازاساس فتنه گر است.من نمی دانم درروز قیامت پیش خداو وپدرشهید ش چه جوابی خواهد داد؟ ضمنآ شما سایتهیچ کدام ازنظرات مرا درج نمی کنید.نکند شما هم رفیق فتنه گران هسیتد؟ اگر هستیدموضع خودش راروشن کنید.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    10 0
    بهترین دوره آزادی بیان بعد از انقلاب، دو سال اول انقلاب بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    13 7
    آقای مطهری موضوع فتنه برای عده ای شده علم یزید و وسیله ای برای راندن زقیب
  • قول سدید A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    29 16
    اول اینکه اگر برنامه ریزی نبود شباهت مو به مو با جریان انقلاب های مخملی اروپای شرقی از کجا بود.دوم تو می گویی ادامه ی حوادث آن هشت ماه نتیجه ی رفتارهای احمدی نژاد و جشن پیروزی بود در حالی که خود فتنه گران می گفتند انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است سوم اینکه همه می دانند با معیارهایی که رهبری بیان می کنند تقریبا در همه ی انتخابات ها دیدگاه رهبری به راحتی قابل حدس زدن است و اصلا فضای انتخابات ذاتا دو قطبی و چند قطبی هست.چهارم اینکه بدرفتاری ها و سوتدبیر های سیاسی همیشه هست ببینید آتش بیار معرکه بیانه های چه کسی بود اگر مردم عادی تحت تأثیر احساسات و فضای دو قطبی و رفتارهای احمدی نژاد به خیابان آمدند اما سران فتنه که بچه نبودند خوب می دانستند چه می کنند باید دید ابتکار عمل دست چه کسی بو
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    23 9
    مردم به خوبی مدانند که سال 88 چه بوده و چه شده و چه کسانی مقصر و فتنه گر هستند.