امیدهای جدید برای پیشگیری از ایدز/ واکسن بدون سوزن و درد

ساخت دارو برای مهار بیماری های لاعلاج و صعب العلاج امروز دیگر یک رویا نیست

هادی معیری نژاد-بیش از سه دهه از شناخت ویروس ایدز می گذرد و محققان دارو های فراوان برای کنترل و کم کردن آثار مخرب آن بر بدن مبتلایان ساخته اند . اما آیا بشر توانسه است به واکسنی برای مصونیت عموم مردم در برابر این بیماری پنهان پیدا کند؟


درمان دارویی

کنترل ایدز به طور عادی شامل مصرف داروهای ضدویروس پسگرد جهت کنترل عفونت HIV می‌شود. مؤسسه ملی بهداشت آمریکا و برخی دیگر از موسسات، استفاده از داروهای ضدویروس پسگرد را به تمام بیماران مبتلا به ایدز توصیه می‌کند.

در حال حاضر هیچ نوع درمان قطعی یا واکسن اچ‌آی‌وی آزمایش شده موثری برای این بیماری ساخته نشده است. معالجه شامل درمان بسیار فعال ضد ویروس پسگرد (HAART) است که روند پیشروی بیماری را کند می‌کند.

از سال 2010 بیش از 6.6 میلیون نفر در کشورهای با درآمد پایین یا متوسط مبتلا به این بیماری شده‌اند.

چندی قبل روزنامه دیلی تلگراف نوشت ، دانشمندان دانمارکی گفتند که در آینده داروهای موثری با هزینه کمتر و توزیع آسانتر برای درمان بیماری ایدز و مبتلایان به ویروس HIV تجویز خواهند یافت.

دانشمندان در حال انجام تجویز آزمایشی این دارو‌ها هستند که روش تاثیرگذاری آن جدا کردن ویروس HIV از DNA انسان و سپس از بین بردن قطعی و دائمی ویروس توسط سیستم دفاعی بدن است.

اقدام دانشمندان یک اقدام بسیار مهم و گامی بسیار بزرگ در مقابله با گسترش ایدز و درمان افرادی است که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند.

این داروهای جدید باعث می‌شود که ویروس HIV که در درون DNA انسان پناه می‌گیرد به مرور به سطح سلول‌ها منتقل شود.

وقتی که ویروس به سطح سلول‌های بدن برسد سیستم ایمنی طبیعی بدن انسان به کمک واکسن‌های ویژه‌ای قادر خواهد بود آن را نابود کند.

دانشمندان دانمارکی در آزمایش‌های خود با استفاده از سلول‌های انسان در محیط آزمایشگاه به موفقیت‌های اولیه‌ای نائل شدند.


واکسن ایدز رویا یا واقعیت

تولید واکسنی برای درمان و پیشگیری از ایدز، بخشی از فعالیتهای یک تیم تحقیقاتی اروپایی است. در پاریس، محققان با نمونه هایی از پوست انسان، واکسینه کردن بدون استفاده از سوزن را بررسی می کنند.

به نوشته یورو نیوز دانشمندان مرکز تحقیقات وابسته به دانشگاه "ماری و پی یر کوری" با استفاده از پوستهایی که از عملهای جراحی زیبایی باقی مانده است، بدنبال روش جدید واکسیناسیون هستند؛ واکسیناسیون بدون درد و بدون استفاده از سوزن.

به آذین کومبادیر، از متخصصان مرکز ایمنی شناسی بیماری های مسری در فرانسه (CIMI) و مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی "واکسیناسیون پوستی و زیر پوستی ایدز" می گوید: «بافت پوست بدن ما سرشار از سلولهای آنتی ژن است که در واقع همان سلولهای اپیدرم و درم هستند. واکسن این سلولها را مورد هدف قرار می دهد و بعد به بافتهای لنفاوی در سیستم ایمنی هدایت می شود.»

روش واکسیناسیون بدون سوزن به اینگونه است که ابتدا موهای بدن فرد با نوار مخصوص چسبناکی برداشته می شود تا منافذ پوست برای ورود محتویات واکسن باز شود.

در لایه بیرونی سیستم دفاعی ما در برابر محیط اطراف، سازوکارهایی وجود دارد که می تواند بازدهی واکسنها را بیشتر کنند. با بررسی نمونه های پوست زیر میکروسکوپ، دانشمندان می توانند دریابند آیا روش آنها همان طوری کار خواهد کرد که انتظار دارند.

خانم کومبادیر می گوید: «واکسن پس از اینکه توسط یاخته های اطراف فولیکولهای مو شناسایی و جذب شد، به گره منتقل می شود و تا بالاخره به سیستم ایمنی بدن برسد. حال باید سیستم ایمنی بدن را واداشت که پاسخ دفاعی لازم را بروز دهد.»

تا کنوندر بیمارستان سنت لویی در لندن 30داوطلب پذیرفته اند تا با این روش واکسینه شوند.

دانشمندان با آزمایش خون می خواهند بدانند آیا این روش واکسیناسیون بر ایمنی بدن یعنی بر افزایش میزان آنتی بادی ها و گلوبولهای سفید که باهم برای دفاع بدن از عفونت کار می کنند، تاثیری دارد یا نه.

رابین شاتوک، استاد عفونتهای زیر پوستی از کالج سلطنتی لندن می گوید: «پس از تحلیل خون مشاهده می کنید که یاخته های قرمز خون به انتهای لوله می روند. تنها لایه نازکی از سلولهای سفید باقی می ماند. همین سلولها به واکسن پاسخ می دهند.»

وی در ادامه می گوید: «الان در مرحله مقدماتی هستیم. در نتیجه اگر تمام کارها با موفقیت همراه باشد، روش را بهتر خواهیم کرد. مثلا شاید واکسن به صورت وصله ای با سوزنهای بسیار ریز که روی پوست قرار می گیرد، بدون نیاز به متخصص مراقبت های بالینی به بدن فرد وارد شود.»

این راه های جدید پیشگیری از ابتلا به ایدز در سراسر جهان، از مراکز شهری پر جنب و جوش مثل بارسلون گرفته تا جوامع روستایی در آفریقا، تحولی بزرگ در مبارزه علیه ایدز به شمار می آید.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =