ورزش  و مسئولیت اجتماعی وشرکت ها (سازمان ها)

سید امیرحسینی ؛دبیرکل ورییس سابق آکادمی ملی المپیک وپارالمپیک ایران

مسئولیت اجتماعی شرکت ها CSR(Corporate Social Responsibility) موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سال های اخیر بوده است تا آنجا که سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا، استانداردهایی را در این زمینه ارائه کرده اند. بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM  در مدل الگوی تعالی خود برای سازمان ها، مسئولیت اجتماعی شرکت ها را به عنوان یکی از ارزش های هشت گانه خود معرفی کرده است. این بنیاد یکی از معیارهای نه گانه خود را برای ارزیابی شرکت ها، به این امر اختصاص داده و هشت درصد از امتیار کل ارزیابی یک سازمان را برای این معیار قائل است.

توجه مدل EFQM به مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مدل مالکوم بالدریج در امریکا و مدل دمینگ ژاپن به این امر، حاکی از حساسیت های جوامع پیشرو نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکت هاست. د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌نیای کسب‌و‌کار عصر حاضر، مسئولیت شرکت‌ها و سازمان‌ها تنها به تولید‌‌‌‌ و عرضه محصولات و خد‌‌‌‌مات خود‌‌‌‌ محد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ نبود‌‌‌‌ه و امروزه فعالیت د‌‌‌‌ر حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز د‌‌‌‌ر قالب اصطلاحاتی چون مسئولیت اجتماعی شرکتی، مسئولیت شرکتی، پاید‌‌‌‌اری شرکتی و... از وظایف اصلی و روزمره شرکت‌ها به‌حساب می‌آید مسئوليت پذيرش شركت (سازمان) در قبال عموم علاوه بر دستيابي به موقعيت برتر در حوزه كاري سازمان، بايد به مسئوليتهاي ملي و عمومي ‌خود توجه داشته و اقدامات لازم را در زمينه‌هايي چون حفظ اخلاقيات كاري، حفظ سلامت عمومي، ايمني و محيط زيست و انتقال تجربيات موفق خود به جامعه تجاري مربوطه اجرا كنند  امروزه سازمان های سرامد به عنوان سازمان هایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان، روشی بسیار اخلاقی در پیش می گیرند.

این سازمان ها حساسیت و توجهی ویژه به پاسخگویی اجتماعی و حفظ ثبات زیست بوم سازمان در حال و آینده دارند و این دیدگاه را ترویج می کنند. مسئولیت اجتماعی در ارزش های این سازمان ها بیان شده است. آنها از طریق مراوده باز با ذینفعان، انتظارات و مقررات محلی و جهانی را درک و رعایت کرده و از آن فراتر می روند. این سازمان ها ضمن توجه به مدیریت ریسک، در پی فرصت هایی برای تعریف پروژه هایی با جامعه هستند که منافع دوسویه داشته و برانگیزنده و نگهبان اعتماد ذینفعان به سازمان باشد. آنها به تاثیرات حال و آینده سازمان بر جامعه آگاهی دارند و سعی بر این دارند که تاثیرات نامطلوب سازمان بر جامعه را به حداقل برسانند.  در این راستا تجربه بازیهای اسیایی  وپارااسیایی اینچون نمونه موفقی از مسئولیت اجتماعی شرکت ها وسازمان ها تلقی می گردد

هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی  Asian Games) ۲۰۱۴ در ۳۶ رشته ورزشی انجام شد. کره جنوبی  بعد از بازیهای آسیایی ۱۹۸۶ سئول ۲۰۰۲ بوسان برای  سومین بار میزبانی این بازی ها را  بر عهده داشت . ۴9 سالن مسابقه و 48 محل تمرین  ،3300اپارتمان با 9560 اتاق ،دهکره ورزشکاران وخبرنگاران ،زیر ساخت های جدید شهری ،جاده ، حمل ونقل عمومی و.... برای برگزاری موفق بازیها  از سوی بخش عمومی وخصوصی فراهم شد

از ۳۶رشته ورزشی بازی‌های آسیایی  ۲۸  رشته  ورزش المپیکی در برنامه المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو به همراه 8 رشته دیگر؛ بیسبال (شامل بیسبال مردان و سافت‌بال زنان)، بولینگ، کریکت، کبدی، کاراته، سپک تاکرا، اسکواش و ووشو برگزارشد.  این فهرست در ۹ دسامبر ۲۰۱۰ در جلسه کمیته اجرایی شورای المپیک آسیا در مسقط تصمیم گیری شدد. به این ترتیب شش رشته ورزشی اسکیت، ورزش‌های صفحه‌ای (شطرنج، شیانگ‌چی و ویچی)، بیلیارد، دراگون بوت و رقص ورزشی که در بازی‌های آسیایی قبلی برگزار شدند، از فهرست مسابقات حذف گردید..و رشته‌های تیر و کمان رشته کامپاند، جودو تیمی و سه‌گانه مختلط امدادی هم برای نخستین بار در این دوره بازی‌های آسیایی برگزار شد  در این دوره از بازیها. بیش از 14000 ورزشکار وعوامل فنی  از 45 کشور اسیایی طی 15 روز برای کسب 439 مدال طلا  در 36 رشته ورزشی رقابت کردند .جمهوری اسلامی ایران با ۲۷۶ ورزشکار در ۲۲ رشته ورزشی باکسب 57 مدال  بعد از کشورهای چین ، کره جنوبی، ژاپن ، قزاقستان در جایگاه پنجم فرارگرفت .

از ویژگی های برجسته این دوره از بازیها کسب مدال های  ارزشمند طلا ونقره وبرنز توسط بانوان در رشته های مختلف ورزشی  وپوشش رسانه ای مطلوب در ایران بود  بعد از برگزاری بازیهای آسیایی  دومین دوره بازیهای پارا آسیایی معلولین  با ورزشکاران 41 کشور اسیایی برگزارشد  کاروان  ایران در پاراآسیایی اینچون  نیز که با نام کاروان غدیر در بازی ها حضور یافت  با کسب 37 مدال طلا، 52 نقره و 31 مدال برنز عنوان چهارم را به خود اختصاص داد.تیم‌های چین، کره‌جنوبی و ژاپن بالاتر از ایران قرار گرفتند و این در حالی است که ایران در صورت کسب یک مدال طلای دیگر جای ژاپن را در رده سوم می گرفت. ایران در پاراآسیایی گوانگجو با 80 مدال شامل 27 طلا، 24 نقره و 29 برنز در رده چهارم قرار گرفت که در این دوره از نظر تعداد و ارزش مدال عملکردی به مراتب بهتر داشت  .توسط ورزشکاران ایرانی چندین رکورد جهانی شکسته شد وکیفیت بازیها ی پارا آسیایی توسط ورزشکاران ایرانی ارتقاء یافت.

مسئولین  کمیته برگزاری  اهداف اصلی خود را از میزبانی بازیهای اسیایی در شهر اینچون  روزامد کردن سطح زندگی  مردم ودستیابی به تصویری مثبت  از  موقعیت  این شهر به شهری  پیشرفته   وجهانی برای زندگی وتوسعه صنعت توریسم  اعلام داشتند  هزینه برگزاری  حدود یک میلیارد و62 ملیون دلار اعلام شده است از این مبلغ  تنها 19 درصد توسط دولت 9 /.78%درصد ومابقی توسط شرکت ها وسازمانهای غیر دولتی وتجاری  در راستای  مسئولیت های اجتماعی خود تامین وپرداخت شده است از این مبلغ 1.39 میلیارد  برای اماده سازی. زیر ساخت ها ساختمانهای ورزشی  و11ملیون دلار برای بازسازی اماکن ورزشی و103 میلیون دلار برای جاده وحمل ونقل اختصاص وهزینه گردید .اگر چه با پراکندگی برخی از اماکن ورزشی نسبت   جهت برکزاری رشته های مختلف  با مشکلاتی برای  ورزشکاران وبرخی از گروههای رسانه ای روبرو بود اما به نظر می رسد اهداف توسعه ای مقدم برتحمل این نوع مشکلات بود  در این دوره از بازیها  بانک شهر به عنوان حامی کاروان اعزامی به بازیهایی اسیایی وموسسه مالی اعتباری ثامن الحجج به عنوان حامی کمیته پارالیمپیک حضور یافتند  همچنین حمایت بانک سامان از حضور موفقیت امیز والیبال در مسابقات جهانی اخیر والیبال که با موجی از خوشحالی مردم از عملکر ورزشکاران توام بود  دراستای مسئولییت اجتماعی شرکت ها وسازمان های اقتصادی تلقی می گردد   وان نوع همکاری ها می تواند افق وفصلی جدید را در ورزش کشور رقم زند بی شک این نوع همکاری برد برد یا برنده برنده  خواهد ومزایای دو سویه ای برای توسعه ورزش کشور وسازمان ها وشرکت های اقتصادی رقم خوهد زد شرکت ها با این نوع حمایت از مزایای چون، افزایش ارزش تجاری و نشان تجاری ارتقای اعتماد و اطمینان طرف‌های ذی‌نفع ،تقویت وجهه عمومی وفاداری مشتری   برخوردار خواهند شد.

 

 

 

منابع

مدل سرامدی EFQM از ایده تا عمل، دکتر نجمی، ۱۳۸۲

جزوه راهنمای معیار نتایج جامعه EFQM انجمن مدیریت کیفیت ایران WWW.EFQM.ORG

www.SYSTEM.parsiblog.com

).Jump up ^ "2014 premiere in Korea for Populous". World Architecture News. 2009-05-06. Archived from the original on 28 May 2010. Retrieved 2010-07-04.

^ Jump up to: a b Jeong-ju, Na (2012-04-04). "In financial pinch,

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =