به گفته یک مقام مسوول در سازمان غذا و دارو، میزان استاندارد نیترات در آب ‌های بسته بندی شده، ۵۰ ‌‌پی‌پی‌ام است. این استاندارد مطابق استاندارد نیترات در آب شرب شهری است.

بحث نیترات در آب تهران، دوباره خبرساز شده است. رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفته میزان نیترات در آب لوله کشی پایتخت، بیش از استاندارد است.

همچون چندسال پیش که بحث افزایش نیترات در آب تهران مطرح شد، این بار هم این خبرها موجب افزایش اقبال به آب های بسته بندی شده (معدنی و آشامیدنی) شد. نکته اینجاست که میزان استاندارد نیترات در آب های بسته بندی شده، مشابه آب لوله کشی است؛ ۵۰ پی‌پی‌ام.

این آمار را مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت داده است. حسین رستگار امروز در یک نشسن خبری درباره سلامت آب‌های معدنی گفت: به طور کلی دو نوع آب معدنی وجود دارد که یک نوع آن از چشمه استخراج و بدون هیچ تغییری بسته‌بندی می‌شوند و تمام املاح آن به صورت طبیعی است. دسته دوم آب‌های آشامیدنی هستند که روی آنها فرآیندهای مختلفی از جمله تاباندن اوزون برای کم کردن آلایندگی و بررسی املاح آنها صورت می‌گیرد. جنبه‌های مختلف آلایندگی این دو دسته از آب‌های موجود در بازار توسط سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفت و به حمدالله هیچ مشکلی مشاهده نشد و مردم می‌توانند از این آب‌ها استفاده کنند.

به گفته او حداکثر نیترات استاندارد در آب‌های آشامیدنی ۵۰ پی‌پی ام است: به دنبال بازنگری برای استانداردهای نیترات هستیم.

استاندارد ۵۰ پی‌پی‌ام برای نیترات در آب شهری هم هست. دراین باره رحمت الله حافظی گفته است: آژانس محیط زیست آمریکا وجود ۱۰ میلی گرم نیترات در هر لیتر آب (۱۰ پی‌پی‌ام) را به عنوان استاندارد نیترات آب اعلام کرده، است. سازمان جهانی بهداشت این استاندارد را ۵۰‌ پی‌پی‌ام می داند که ما نیز همین استاندارد را تایید شده، می دانیم.

اما مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرده که آب های بسته بندی موجود در بازار، مشکلی ندارند: نظارت بر آلایندگی آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته‌بندی موجود در بازار برعهده سازمان غذا و دارو است، در سطح بازار نمونه‌های مختلفی از برندهای متفاوت را مورد بررسی قرار دادیم. تمام آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته‌بندی موجود در بازار استانداردهای لازم را دارند و هیچ مشکلی در این آب‌ها مشاهده نشد.

رستگار همچنین درباره نحوه نگهداری مواد غذایی در سوپرمارکت‌ها گفت: متاسفانه بعضا برخی از سوپرمارکت‌ها مواد غذایی را خارج از مغازه و مقابل درب مغازه نگهداری می‌کنند. به عنوان مثال آب معدنی در مقابل نور شدید آفتاب و گرمای شدید تابستان نگهداری می‌شود که این امر موجب آزاد شدن برخی مواد مضر از ظروف پلاستیکی آب‌های معدنی می‌شود. بعضی محصولات دیگر نیز مانند پفک و چیپس نیز در مقابل نور آفتاب مواد مضری را تولید می‌کنند.

رستگار تاکید کرد: آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی شده نباید در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. همچنین اگر این آب‌ها در فریزر نگهداری شوند و یخ بزنند نیز مواد مضری را تولید می‌کنند.


تقلب در چای، زعفران، عسل و ...

به گزارش فارس مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو در ادامه این نشست از ارائه پیشنهاد طرح شناسایی و کنترل آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی به وزیر بهداشت خبر داد و گفت: تقلبات روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و بررسی آنها از جنبه آزمایشگاهی سخت‌تر شده است ما خیلی از استانداردها را داریم اما بسیاری از مواد مضر دستکاری می‌شوند و به همین تقلبات جدید رخ می‌دهد.

رستگار گفت: به عنوان مثال در چای و زعفران می‌بینید مواد تقلبی به آن اضافه می‌کنند یا در عسل شاهد وجود تقلباتی هستیم که باید بررسی شوند. فلزات سنگین موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها قبلاً با دستگاه‌های معمولی قابل بررسی بودند اما اکنون شناسایی آنها بسیار سخت شده و هزینه دستگاه‌های جدید 5 هزار میلیارد تومان است البته تعدادی از این دستگاه‌ها در کشور موجود است اما نمی‌توانیم همه آزمایشگاه‌ها را به آن مجهز کنیم.

او گفت: تقلبات در هر زمانی متفاوت است در روغن پالم که وجود داشت به جای روغن حیوانی روغن گیاهی استفاده می‌کردند چون ارزان‌تر بود یا در عسل می‌بینیم به جای گل، قند جلوی کندوها می‌گذارند تا شیره قند تولید شود. وظیفه سازمان غذا و داروست که مواد غذایی را از نظر ایمنی سلامت و ارزش تغذیه‌ای بررسی کنند اما در مورد عسل نیز شاید ایمنی و سلامت را داشته باشد اما ارزش تغذیه‌ای ندارد.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو در مورد سوسیس و کالباس نیز گفت: در این مورد نیز روی ارزش غذایی آن بحث می‌شود چرا که مصرف سوسیس و کالباس ضرری ندارد به شرط آنکه تأییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد و از کارخانجات معتبر تولید شده باشد نه اینکه از مغازه‌های زیرپله‌ای تولید شود در این صورت مصرف آن خطرناک خواهد بود.

رستگار در مورد خمیر مرغ نیز گفت: خمیر مرغ قبلاً مجوز داشته اما به تازگی در بررسی‌های انجام شده مشخص شد بعضی از خمیر مرغ‌های تولیدی طبق شرایط استاندارد تولید نمی‌شوند گاهی استخوان مرغ در آن له می‌شود که آلایندگی ایجاد می‌کند و گاهی بافت‌های غیرگوشت مثل غضروف در آن وجود دارد بنابراین خمیر مرغ از نظر ارزش غذایی و کیفیت اجازه تولید ندارد.

او گفت: هر چند که سازمان دامپزشکی اعلام کرده که مجوز خمیر مرغ به همه می‌دهد اما از سوی سازمان غذا و دارو مجوز جدیدی داده نمی‌شود و مجوزهای قبلی هم باید اصلاح شوند.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    20 1
    به سلامتی. دانشمندان باید مقاومت عجیب نژاد ایرانی در برابر انواع سموم و عامل بیماری زا را مطالعه بفرمایند و راز روئین تنی انسان را دریابند.
  • بی نام IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    15 0
    خودمون بهم رحم نمي كنيم ، ميگم تحريم ها مقصرن