روزنامه شرق نوشت

رضا زندی/ وین: جلسه کمیسیون اقتصادی یکصد و شصت و ششمین اجلاس وزرای اوپک جمعه گذشته در محل دبیرخانه این سازمان در وین برگزار شد. نمایندگان ملی دوازده کشور عضو در این جلسه شرکت کردند. مهدی عسلی، مدیرکل اوپک وزارت نفت و نماینده ملی ایران در این جلسه حضور داشت. یک منبع آگاه در گفت و گو با "شرق" درباره مباحث مطرح شده در جلسه این کمیسیون گفت: "گزارش هایی درباره وضعیت بازار نفت و پیش بینی های آتی، توسط دبیرخانه اوپک در مورد چشم انداز سال 2015 تهیه شده بود که در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح و اعضاء درباره آن اظهار نظر کردند." کمیسیون اقتصادی اوپک گزارش های تهیه شده در دبیرخانه را بررسی، تحلیل و آماده ارائه به هیات عامل اوپک می کند. جلسه هیات عامل پیش از اجلاس روز پنج شنبه وزرا برگزار می شود. بر اساس گزارش دبیرخانه اوپک، بازار نفت در شش ماه اول سال 2015، یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت اضافه خواهد داشت. این منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون اقتصادی طرحی را برای کاهش سقف تولید اوپک آماده کرده است یا خبر به "شرق" می گوید: "این کمیسیون تصمیم گیری نمی کند بلکه نتایج بررسی هایش را به اجلاس وزرا گزارش می کند. تنها مرجع تصمیم گیری در مورد سقف تولید سازمان اوپک، جلسه بسته وزرا است." جلسه بسته دوازده وزیر عضو اوپک پنج شنبه این هفته در محل دبیرخانه اوپک تشکیل می شود.

جلوگیری از سقوط قیمت ها یا کمک به افزایش آن؟

 اجلاس صد و شصت و شش اوپک، یکی از سخت ترین جلسات اوپک است. قیمت نفت از ماه ژوئن که به ۱۱۵ دلار در هر بشکه رسیده بود ۳۰ درصد کاهش یافته و به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است. نفت برنت دریای شمال، دیروز در بازار لندن با اندکی افزایش یافت و به 80 دلار و 36 سنت رسید. نفت خام سبک آمریکا هم به بشکه ایی 76 دلار و 51 سنت معامله شد. شرایط این جلسه اوپک از ان جهت پیچیده است که در این شرایط قیمتی، برخی کشورهای عضو به سردرمداری عربستان، آمادگی کاهش تولید نفت را ندارند. نماینده لیبی در اوپک و یک مقام دیگر که رویترز نامش را فاش نکرده است به این خبرگزاری گفته اند: "چشم انداز سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که اوپک باید تولید خود را بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد." با اینحال منبع مطلع دیگری که نخواست نامش فاش شود به شرق می گوید: "اگر اوپک 500 هزار بشکه یا کمی بیتشر از این مقدار از تولید نفتش را پایین بیاورد ممکن است تنها از روند سقوط قیمت ها جلوگیری کند اما باعث افزایش قیمت نخواهد شد." وی افزود: "باید دید اوپکی ها استراتژی شان را در مورد مطلوبیت قمیت نفت در همان حد 100 دلار حفط کرده اند."

شاید عقب نشینی استراتژیک اوپک

یک مقام سابق اوپک هم به "شرق" می گوید: "در این شرایط برای اینکه انسجام اوپک بهم نخورد ممکن است وزرای سازمان تصمیم بگیرند در یک عقب نشینی تاکتیکی، حد مطلوب قیمت های نفت را تا 80 دلار در هر بشکه کاهش دهند. یعنی بجای اینکه بگویند 100 دلار قیمت مطلوب ماست از قیمت 80 دلاری برای کف قیمت های نفت دفاع کنند. آنوقت ممکن است اعضای اوپک راحت تر به اجماع برسند. " تازه ترین گزارش اوپک درباره بازار نفت که در ماه جاری منتشر شد پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت این سازمان در سال آینده به دلیل افزایش تولید نفت شیل نسبت به تولید کنونی اوپک کاهش قابل توجهی خواهد یافت. تولید نفت اوپک در ماه اکتبر ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود: " تقاضای نفت اوپک در سال آینده به طور متوسط ۲۸ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود." اینرا گزارش اوپک می گوید.

عربستان، دموکراتها را چگونه تنبیه می کند؟

اوپک یکصد و شصت و شش دو بازیگر مهم دارد. یکی ایران است که در صورت موفقیت مذاکرات هسته ای اش می تواند به لحاظ روانی نقش هماهنگ کننده پر رنگ تری ایفاء کند و دیگری عربستان است که تولید 9 میلیون و 600 هزار بشکه ای اش بزرگترین و تاثیرگذار ترین عضو اوپک است. بازی عربستان در این جلسه اوپک مهم است. "چنانچه ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ایی تفاهم کنند عربستان ممکن است با عدم کاهش تولید نفت خود باعث کاهش بیشتر قیمت نفت شود و در این شرایط مقدار بیشتری از نفت شیل آمریکا را از دور خارج کند. آنوقت سهم عربستان و شرکای عربش در بازار آمریکا بالا رفته و استراتژی ایالات متحده برای کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه در این مقطع شکست می خورد." اینرا یک منبع مطلع به "شرق" می گوید. آمریکا از دوره بوش دوم، کاهش وابستگی به واردات نفت را در دستور کار خود قرار داده است. این مساله برای جمهوری خواهان با اهمین است."با افزایش سهم عربستان در بازار آمریکا، سعودی ها هزینه تفاهم احتمالی آمریکا با ایران را روی دست دولتمردان دمکرات کاخ سفید خواهند گذاشت. و پس از شکستی که دمکراتها در انتخابات کنگره خورده اند ضربه دیگری خواهند خورد. این ضربه مسیر کاندیدای بعدی دموکراتها برای ورود به کاخ سفید را سخت تر می کند." استراتژی عربستان در اجلاس آتی اوپک چند جانبه خواهد بود. هم افزایش سهم در بازار نفت به ویژه در بازار آمریکا، هم خارج کردن رقیبی به نام نفت های شیل و هم تحت فشار دادن ایران از طریق کاهش درآمدهای نفتی اش حتی در صورت تفاهم احتمالی در مذاکرات هسته ایی. منبع مطلع "شرق" که نمی خواهد نامش فاش شود می افزاید:" حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تولید نفت ایران بالا رود آنوقت کاهش قیمت نفت اجازه نمی دهد درآمدهای نفتی ایران افزایش یاید و اینحاست که حداقل در کوتاه مدت تاثیر اقتصادی تفاهم هسته ایی ایران با شش قدرت خیلی کم خواهد شد." بازی سعودها را می توان آخر این هفته خواند. یکی از نمایندگان اوپک به رویترز گفته است: "این نشست احتمالا یکی از سخت‌ترین نشست های اوپک خواهد بود."

تندورهای کویت چرا ممکن است با ایران همراهی کنند؟

آمار بازار نفت می گوید قطر در روزهای اخیر مقداری از تولید نفتش را کم کرده است. ممکن است این حرکت در پاسخ به پیام روحانی برای امیر جوان قطر باشد. کویتی ها هم احتمال دارد موافق کم کردن مقداری از تولید نفت شان به نفع افزایش قیمت نفت باشند. چرا که وزیر نفت کویت سلفی است و اگر زمان وزارتش نتواند درآمدهای نفتی این کشور را حفظ کند به لحاظ سیاسی وضعیت سلفی ها برای قدرت گرفتن بیشتر در دولت و حفظ آن به مخاطره می افتد. بنابراین تندروهای کویت نیاز دارند تا قیمت نفت بالا بیاید. به همین دلیل ممکن است در اجلاس این هفته اوپک کویتی ها هم مثل قطری ها کمی انعطاف نشان دهند. این احتمال هم مردود نیست که امارات به خاطر حفظ رابطه اش با ایران شعار رادیکال برای حفظ سقف تولید ندهد اما با کاهش تولید هم عملا همراهی نکند. زنگنه حمایتش را از اجماع اوپک اعلام کرده است. پازل اوپک 166 پیچیده است. شاید نقظه رهایی آن نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 در وین باشد. مذاکراتی که پنج روز است چند خیابان پایین تر از دبیرخانه اوپک در وین جریان دارد.  

 3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =