علی‌ بن‌ الفطیس المری، رئیس دستگاه قضایی قطر صبح امروز با آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه دیدار کرد.

در دیدار صبح امروز رئیس قوه قضاییه کشورمان و رئیس قوه قضاییه قطر بر گسترش روابط میان دو کشور به ویژه درباره مسایل حقوقی و قضایی تأکید و مقرر شد موافقت‌‌نامه‌های قضایی میان طرفین نهایی شود.

آیت الله آملی لاریجانی در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر هیأت قضایی قطر به ایران و با تأکید بر گسترش روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف گفت: گسترش روابط دو کشور دوست و همسایه ایران و قطر به نفع ملت‌های دو کشور و جهان اسلام است و تأثیر بسیار مثبتی بر منطقه وجهان خواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران را بر گرفته از فقه اسلامی مبتنی بر کتاب و سنت دانست و با تشریح ساختار قضایی ایران افزود: نظام قضایی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران به نوعی مبتنی بر خودآگاهی اسلامی است و برخلاف تبلیغات منفی دشمنان علیه ایران، مسئله رعایت حقوق بشر و توجه به کرامت انسانی به خوبی در قوانین جمهوری اسلامی ایران رعایت شده است.

آیت الله آملی لاریجانی توجه به مسئله حقوق بشر و کرامت انسانی را مورد تأکید و عنایت اسلام دانست و با ابراز تأسف از تبلیغات غرب علیه حقوق بشر اسلامی، این مسئله را موضوعی مشترک برای مذاکره و گفتگو میان جهان اسلام و تدوین اصول مشترک و اساسی حقوق بشر اسلامی به منظور مقابله با هجمه غرب علیه جهان اسلام دانست.

رئیس قوه قضاییه گفت: موضوع حقوق بشر باید به صورت علمی و آکادمیک از سوی اندیشمندان کشورهای اسلامی پیگیری و پاسخ‌های مناسبی به هجمه‌های غربی داده شود.

رئیس قوه قضاییه نزدیکی هر چه بیشتر نظام‌های حقوقی و قضایی کشورهای اسلامی و تلاش برای از سرگیری بحث تشکیل اتحادیه قضایی کشورهای اسلامی را گامی مؤثر در تفاهم هر چه بیشتر سازو کارهای حقوقی جهان اسلام توصیف کرد و گفت: امیدوارم دو کشور ایران و قطر در زمینه نزدیکی هر چه بیشتر نظام‌های حقوقی کشورهای اسلامی و تشکیل اتحادیه حقوقی جهان اسلام پیشگام شوند.

آملی لاریجانی موضوع مشترک دیگر برگرفته از تعالیم و آموزه‌های اسلامی را «محکومیت تروریسم در ابعاد مختلف» در جهان اسلام دانست و گفت: جریان‌های تروریستی مانند القاعده و داعش زاییده غرب و تفکر غربی برای اسلام هراسی است.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه «تفکر تروریستی سلفی‌گری و تکفیری حتی برای حامیان آنها نیز خطرآفرین خواهد بود» افزود: اسلام مبتنی بر عقل و منطق است و با تروریسم نسبتی ندارد و در تمامی جهان اسلام باید تروریسم منفور شود.

آملی لاریجانی جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین را نوعی تروریسم دولتی خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مدافع و حامی گسترش روابط حسنه میان کشورها و مدافع و حامی وحدت بین مسلمانان از مذاهب مختلف است و حکومت در جمهوری اسلامی ایران نه خود افراطی‌گری و تروریسم را پذیرفته و نه از افراط‌گرایان حمایت می‌کند اما متأسفانه کشورهایی در منطقه هستند که از تندروی و تروریسم مبتنی بر تکفیر حمایت می‌کنند و این موضوع جای تأسف دارد.

رئیس قوه قضاییه در پایان این دیدار بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور انتقال تجربیات و دانش خود به قطر در زمینه‌های حقوقی- قضایی و سایر زمینه‌ها از جمله همکاری مشترک در زمینه مبارزه با فساد تأکید کرد.


تندروی و افراط‌گرایی مانع دستیابی به پیشرفت، توسعه، صلح و سازش است

رئیس دستگاه قضایی قطر تندروی و افراطی‌گری را مانع دستیابی به پیشرفت و توسعه و صلح و سازش دانست و خواستار اتحاد و همدلی دولت‌های اسلامی و تمام دولت‌های جهان در کاهش خشونت و افراطی‌‌گری شد.


رئیس دستگاه قضایی قطر در دیدار با آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه کشورمان با ابراز خرسندی از سفر مجدد خود به ایران گفت: گسترش روابط ایران و قطر نه تنها خطری برای منطقه نیست بلکه عاملی در تأمین ثبات و امنیت منطقه خواهد بود و ما از گسترش روابط با ایران استقبال می‌کنیم.

علی‌بن‌الفطیس‌المری با «پیشرو خواندن ایران در زمینه تقریب مذاهب و تلاش برای نزدیک کردن کشورهای اسلامی» از موضوع تشکیل اتحادیه حقوقی و قضایی کشورهای اسلامی استقبال کرد و گفت: ماهیت امور حقوقی و قضایی ثبات و پایداری است و این موضوع در واقع تفاوت حقوقدانان و سیاستمداران است و از همین موضوع یعنی ثبات حقوقی و قضایی و تفاهم در آن می‌توان به ثبات و نزدیکی سیاسی هم رسید.

او تندروی و افراطی‌گری را مانع دستیابی به پیشرفت و توسعه و صلح و سازش دانست و با تأکید بر اینکه افراطی‌گری ممکن است در هر مذهب و فرقه و دینی شکل بگیرد خواستار اتحاد و همدلی دولت‌های اسلامی و تمام دولت‌های جهان در کاهش خشونت و افراطی‌‌گری شد.

رئیس قوه قضاییه قطر با استقبال از گسترش روابط دو کشور گفت: همسایگی و حسن همجواری با حسن نیت شکل می‌گیرد و ایران و قطر در این زمینه پیشتاز بوده‌اند و امیدوارم با چنین دیدارهایی این روابط مستحکم‌تر شود.


منبع: فارس

47282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =