امروز درحالی که همچنان مذاکرات هسته ای در ژنو ادامه پیدا می کند، قیمت دلار در بازار ایران 10 تومان کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که هنوز گزارش هايي از نتيجه مذاکرات به تهران مخابره نشده است. طي روزهاي گذشته نيز تمامي اطلاعات نشان مي داد که هنوز مذاکرات به نقطه مشخصي نرسيده است. طی ماه های اخیر بهای دلار نوسانات جزئی را پشت سر گذاشته است و در هفته های اخیر از 3 هزار و 250 تومان پایین تر نیامده بود. اما امروز قیمت دلار به 3 هزار و 240 تومان کاهش یافت تا وارد مدار نزولی شده باشد. براساس گفته فعالان بازار این کاهش 10 تومانی نرخ نشان می دهد که بازار ارز به نتایج مذاکرات هسته ای امیدوار شده است. در چند روز نخست از دور جدید مذاکرات هسته ای، بازار هیچ واکنشی به اخبار و حواشی مذاکرات نشان نداده بود اما از امروز این تغییر قیمت نشانه ای از واکنش بازار به تحلیل های حول مذاکرات محسوب می شود. بر اثر کاهش قیمت دلار، بهای سکه تمام بهار آزادی هم از 915 هزار تومان به 913 هزار تومان رسید تا 2 هزار تومان ارزان شده باشد.

در همين حال تحليلگران بازارهاي مالي اعتقاد دارند طي روزهاي آينده و در صورتي که نتايج توافقات به سمت مطلوبي حرکت کند، اميدها به کاهش بيشتر قيمت ها زنده مي شود. با اين حال برخي فعالان اقتصادي نيز طي روزهاي گذشته به تصميم گيران دولتي در مورد آينده مذاکرات هشدار داده اند. مهدي پورقاضي عضو هيات نمايندگان اتاق ايران در گفت و گويي با سايت صداي اقتصاد گفته است:« در صورتی که طرفین به توافق نرسند نخستین چیزی که در فضای اقتصادی ما به این مسئله واکنش نشان خواهد داد، نرخ ارز است. براین اساس قابل پیش بینی است که در این صورت نرخ ارز افزایش یافته و مشکلات جانبی بخش اقتصاد نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه نگرانی از منابع ارزی کشور، موجب کاهش عرضه ارز در بازار خواهد شد. در حال حاضر فعالان بخش خصوصی برای کارهای ساده ای همچون ثبت سفارش و دریافت ارز باید مراحل سخت و پیاپی ای را بگذرانند. به این ترتیب دور از ذهن نیست که شرایط کار برای فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی به مراتب سخت تر خواهد شد. آن در مرحله نخست است. به واسطه مسائلی که به تبع عدم توافق در کشور ایجاد می شود، منابع ارزی دولت کاهش می یابد که این موضوع می تواند به افزایش فشارهای مالیاتی برای جبران کسری منابع درآمدی دولت بی انجامد. افزایش فشار مالیاتی تولیدکننده را از یک سو تحت فشار قرار داده و از سوی دیگر رشد نرخ ارز مزید بر علت می شود تا هزینه تمام شده تولید افزایش یابد.» 

به گفته او عدم توافق هسته اي اثرات مشخصي در بازارهاي مالي خواهد داشت. رشد قيمت دلار نيز مي تواند در کوتاه مدت منجر به افزايش هزينه هاي توليد شود. در حال حاضر قيمت دلار در بازار روند نزولي به خود گرفته است ولي حتي فعالان بازار نيز پيش بيني دقيقي از آينده قيمت ها ندارند.

همزمان با کاهش قيمت دلار در بازار ايران، سايت کيتکو پيش بيني کرده که قيمت طلا در بازارهاي افزايش مي يابد. براساس آنچه کارشناسان کيتکو اعلام کرده اند، احتمال رشد قيمت طلا بيش از 40درصد است. اين اتفاق هم در شرايطي رخ مي دهد که ارزش دلار در بازارهاي جهاني کاهش يافته است. با اين وجود سرنوشت بازارهاي مالي به نتيجه مذاکرات فردا بستگي شديدي دارد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    25 0
    بزک نمیربهارمیادنمیاد کمبوزه باخیارنمیاد چقدرساده دلیم دلار صدتومان ودویست تومان وبیشتریک ساعته بالامیرودارزش پولمان پائین میاید حالابعد ازهفته هاده تومن دلارپائین میاید ذوق میکنیم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    13 0
    وای وای چه کاهش قیمتی
  • hamid RO ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    15 0
    هچين زدي 10 تومن انگار 1000 تومان ارزون شده.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 0
    10 تومان ارزون ميشه 1000تومن گرون
  • مهدی A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    8 0
    بازار ارز به نتایج مذاکرات هسته ای امیدوار شده است. پیشنهاد میکنم دلواپسان را یک دوره یک ماهه بفرستیم پیش جمشید بسم الله.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 0
    ما منتظریم دولت شعار بازگرداندن ارزش پول ملی و کاهش قیمت ارز را محقق کند.
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    3 2
    اينقدر جو الكي ندين باشه توافق هم مشكلتي حل نميشه
  • سیا A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    8 0
    چه اتفاق بزرگی ، 10 تومان ارزان شد، خدا ما چقدر خوشبخت میشیم از امروز فکر کنم قیمت ملک هم متری 5 میلیون بخاطر همین 10 تومن کاهش پیدا کند. پیشنهاد میکنم 3 روز جشن عمومی اعلام کنید.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    5 0
    فقط میتونم بگم اگه ارزش پول ملیمون از این هم کمتر بشه کمرم میشکنه خداوکیلی
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    4 1
    تو 95 سال گذشته بیش از 50با نرخ ارز رو تک نرخی کردن .خجالت هم نمیکشن ......................