دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، رویداد علمی و فکری بسیار مهم و بی سابقه ای است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین اراکی در نشست خبری کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری در جهان اسلام، افزود: تاکنون در جهان اسلام کنگره ای که بتواند علمای اسلام را جمع و موضع صریح و واحد و همچنین اظهارنظرهای مستدل و مستند آنان را درخصوص جریان های افراطی و تکفیری اعلام کند، نداشته ایم.

وی در این نشست به نکات زیر اشاره کرده است:

* ما امروز با جریانی روبرو هستیم که سه عامل عمده، منشاء پیدایش و پشتیبانی از آن با هدف های گوناگون شده است و وظیفه همه جهان اسلام نحوه مقابله با این جریان است. سه عامل استکبار جهانی، کشورهای مرتجع منطقه و صهیونیسم جهانی دست به کار شدند و این گروه های تکفیری را ایجاد و بعد از آنها پشتیبانی کردند گرچه امروز احساس می کنند این گروه ها و جریان ها ممکن است بر علیه خود آنها نیز اقدام کنند.

* گسترش و حمایت این سه محور قدرت از جریان های افراطی و تکفیری از ویژگی های این جریان هاست، امروز جریان های افراطی و تکفیری همه موجودیت جهان اسلام یعنی عقاید، وحدت، اقتصاد، سیاست و امنیت مسلمین را هدف قرار داده اند.

* امروز در عراق، سوریه، لبنان و بسیاری از مناطق جهان اسلام که می توانستند در رشد فکری و علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی منطقه نقش بسیار موثری داشته باشند به واسطه چالش جدید جریان های افراطی و تکفیری نتوانسته اند نقش خود را ایفا کنند.

* پیامبر اکرم (ص) موکدا جامعه اسلامی را از جریان افراطی بر حذر داشته است، هدف کنگره این است که هشدار پیامبر (ص) را تفسیر و تبیین کند.

* این کنگره ای علمی است و رنگ سیاسی ندارد و برگزار کنندگان این کنگره مراجع بزرگ جهان اسلام و دو تن از بزرگترین مراجع تقلید جهان تشیع و از بزرگترین متفکران و استادان حوزه علمیه قم هستند. آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، ایده پرداز و برگزار کننده کنگره و آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید نیز دبیر علمی کنگره هستند و برنامه های علمی کنگره زیر نظر آنان انجام می گیرد.

* تعداد زیادی از علما و صاحب نظران جهان اسلام از شیعیان و اهل تسنن در این کنگره شرکت دارند و امیدواریم شاهد نتایج مثبت و بنیادین کنگره باشیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =