دنیای اقتصاد نوشت:

براساس اطلاعات معاونت مسكن، ميانگين قيمت آپارتمان در كل كشور از متري 5/2 ميليون در يك‌سال92 به 8/2 ميليون در نيمه اول93 رسيده كه 4/12 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
اما اين ميزان رشد در مقايسه با افزايش 7/31 درصدي قيمت در سال‌92، بيانگر «افت شتاب قيمت مسكن در سطح كشور در سال93» است.
با اين حال، ميزان كاهش نرخ رشد كشوري در مقايسه با تغييرات نرخ رشد در تهران، نشان مي‌دهد: ركودي كه از اوايل سال92 در بازار مسكن شهر تهران به شكل كاهش قيمت و حجم معاملات و سپس افت ساخت‌وساز، برقرار شد با تاخير چندماهه، به ساير مراكز استان‌ها در حال سرایت است.
در تهران سال گذشته، ميانگين قيمت مسكن حدود 30 درصد افزايش پيدا كرد در حالي كه سال91، رشد 50 درصدي را تجربه كرده بود. در نيمه اول امسال نيز، قيمت مسكن در تهران نسبت به يك‌سال92 معادل 8/4 درصد افزايش يافت؛ در نتيجه بازار مسكن تهران هم‌اكنون به اوج دوره ركود و همين‌طور افت قيمت رسيده است. اما در ساير شهرها، با توجه به تورم 4/12درصدي در بازار مسكن كشوري طي نيمه اول امسال، همچنان زمان براي ثبت نرخ رشد تك‌رقمي وجود دارد.
در عين حال، تورم مسكن در كل كشور طي نيمه اول93 به نصف تورم 7/31 درصدي يك‌سال92 رسيده است كه اين خود حكايت از تعديل نسبي قيمت‌هاي كشوري دارد.

 رشد كشوري بالاتر از تورم

به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، درباره ادامه‌دار بودن روند كاهش نرخ رشد قيمت مسكن در كل كشور، دو دليل را مي‌توان مطرح كرد.
دليل اول، همان رابطه تقدم و تاخر بين ركود حداكثري بازار مسكن تهران و ساير شهرها است كه در بالا به آن اشاره شد. در قالب اين استناد، انتظار مي‌رود نرخ رشد قيمت كشوري، در نيمه دوم امسال به مراتب كمتر از سطح كنوني 4/12درصد شود.
اما دليل دوم، به مقايسه نرخ تورم و نرخ رشد اسمي قيمت مسكن برمي‌گردد.
در نيمه اول امسال، اگر چه ميانگين قيمت مسكن در تهران 8/4 درصد نسبت به ميانگين يك‌سال92 افزايش پيدا كرد اما در مقايسه با تورم عمومي –رشد شاخص بهاي انواع كالا و خدمات- رشد واقعي قيمت مسكن، منفي بوده است. در اين مدت، شاخص كل رشد 11 درصدي را تجربه كرده و در واقع، ميزان رشد قيمت مسكن در تهران حدود 6 واحد درصد كمتر از نرخ تورم عمومي بوده است.
با اين حال، نرخ رشد قيمت كشوري مسكن در نيمه اول امسال معادل 4/1 واحد درصد، بيشتر از تورم عمومي بوده است و ارزش واقعي املاك مسكوني كل كشور برخلاف تهران، به جاي رشد منفي، با رشد مثبت مواجه شده است.
به اين ترتيب، با توجه به اينكه در دوران ركود، معمولا روند كاهش قيمت تا حد منفي‌شدن نرخ رشد واقعي، ادامه پيدا مي‌كند و اين اتفاق ظرف ماه‌هاي اخير براي بازار مسكن تهران به وقوع پيوسته، مي‌توان پيش‌بيني كرد در ماه‌هاي آينده، جريان افت قيمت كشوري تا نقطه‌اي كمتر از سطح تورم عمومي، ادامه خواهد يافت.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، معاونت مسكن در اطلاعات تازه‌اي كه منتشر كرده، 31 مركز استان را به لحاظ نرخ رشد قيمت مسكن در نيمه اول سال93، رتبه‌بندي كرده و شهر تهران را در رتبه اول «كمترين رشد قيمت مسكن» معرفي كرده است. بر اين اساس، تهران در اين مدت با كمترين رشد قيمت در مقايسه با 30 شهر اصلي ديگر كشور روبه‌رو شده كه در حد 8/4 درصد بوده است. در مقابل، شهركرد مركز استان چهارمحال و بختياري، بيشترين نرخ رشد قيمت در بازار مسكن را تجربه كرده طوري كه ارزش خانه‌هايي كه در نيمه اول امسال در اين شهر، معامله شدند 9/31 درصد نسبت به ميانگين يك‌سال92، افزايش قيمت داشته‌اند. بعد از شهركرد، بندرعباس در مقام دوم بيشترين رشد قيمت به اندازه 6/29درصد قرار دارد.
در اين رده‌بندي، پنج شهر گران به لحاظ بيشترين قيمت مسكن نيز به ترتيب، تهران، اصفهان، شيراز، همدان و اراك معرفي شده‌اند. پنج شهر ارزان‌قيمت نيز به ترتيب ايلام به‌عنوان ارزان‌ترين شهر، بيرجند، خرم‌آباد، ياسوج و زاهدان هستند.


17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 6
    اگه قرار باشه همیشه رشد مسکن با رشد تورم مساوی باشه خرید مسکن سال به سال سخت تر میشه و با این حقوقها کسی صاحب مسکن نمی شه مثلا فرض بگیرید قیمت مسکن 100 میلیون تورم 20 درصد حداقل حقوق یک میلیون بعد از یک سال مسکن 100 میلیونی 120 میلیون می شود و کسی که 1 میلیون حقوق می گیره اگه تمام حقوقش را کنار بزاره بازم نمی تونه مسکن بگیره در حالی که همان مسکن 120 میلیونی سال بعد 144 میلیون تومان می شود
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    5 6
    مسکن در تهران به خواب زمستانی و رکود سنگین فرو رفته وبه این زودی ها تغییری نخواهد کرد
  • خوشنودزاده A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 1
    سلام لطفا بفرمایید چگونه میشود طبق آمار فوق که قیمت در سال 92 5،200،000 تومان به 8،200،000 تومان در 93 افزایش یابد ولی در صد رشد تک رقمی باشد؟ طبق ارقام بالا رشد 57.7 میباشد.حالا شاید ارقام فوق اشتباه است. خدا به داد مردم برسد با این مسئولین ...
    • بی نام RO ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      3 1
      این اعداد را از کجات در آوردی؟
  • محمودی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 5
    در بندر عباس افزایش قیمت در نیمه اول 93 نسبت به سال قبل بیشتر از 20 درصد نبوده.
  • masod IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    2 2
    امسال تهران بیش از 20 درصد تورم در بخش مسکن داشته این آمار ها دروغ است وای به حال ما