ایرنا نوشت:

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: ایران از نظر جمعیت، صنعت گاز، صنعت نفت، صنعت بانکداری و ارزش بازار، ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه دارد.

تارنمای سی‌ان‌ان در گزارشی به بهانه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه پنج به علاوه یک، افزود: شرکت‌های بزرگ جهان پیشاپیش در حال ارزیابی روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری در کشور ۸۰ میلیونی ایران هستند.

جیم اونیل، متخصص بازارهای نوظهور، زمانی که در بنیاد مالی «گلدمن ساکس» کار می‌کرد، ایران را در میان «۱۱ کشور بعدی» قرار داده بود؛ بدین معنی که ایران یکی از ۱۱ کشور جهان با بیشترین توانمندی برای رشد پایدار است.

بخشی از توان ایران در حوزه انرژی نهفته است. مدیر شرکت فکتس گلوبال انرژی (FACTS Global Energy) می‌گوید: تولید گاز در ایران می‌تواند خیره‌کننده باشد. ایران ذخایر بزرگ گاز دارد که هنوز توسعه نیافته است. در واقع ایران بر بستری از ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز واقع شده است که ۱۸ درصد از کل گاز جهان را شامل می‌شود. اگر میدان گازی پارس جنوبی را هم به حساب آوریم، ایران بالاتر از روسیه و قطر، بزرگترین کشور گاز خیز جهان خواهد بود.

از نظر نفت هم ایران جایگاه بلندی می‌تواند داشته باشد. این کشور دومین سرزمین نفت‌خیز خاورمیانه و ذخیره‌گاهِ ۱۵۷ میلیارد بشکه نفت است. رقم یادشده با ۹ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان برابری می‌کند.

اقتصاد ایران در سال‌های پس از تحریم کوچک‌تر شده است. با این حال، کارشناسان می‌گویند اگر بانک‌های ایرانی بتوانند با واحد پولی دلار داد و ستد کنند، پیشرفتی چشمگیر در حوزه مالی و اقتصادی ایران رخ خواهد داد.

بخش دیگری که از رفع تحریم‌های ایران سود خواهد برد، بازار است. ایران فعلا از نظر ارزش بازار پس از عربستان در منطقه دومین کشور است. سال گذشته، تنها «امید» به رفع تحریم‌ها سبب شد ارزش بازار ایران ۱۳۰ درصد افزایش یابد.

سی‌ان‌ان در پایان نوشت: برخلاف برخی کشورهای در حال توسعه، زیرساخت‌های توسعه در ایران فراهم است. ایران پانزدهمین کشور تولیدکننده فولاد در جهان است و ساخت خودرو ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. در واقع، ایران دو برابر ترکیه خودرو می‌سازد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =