فرهاد روزخوش، مدیرعامل ایرانیان اطلس درباره ساخت و ساز اراضی عباس آباد که یکی از خبر ساز ترین موضوعات مربوط به شهرداری تهران است توضیح می دهد.


یکی از بزرگترین پرسش های این روزها درباره شهر تهران این است که شهرداری تهران چطور اجازه ساخت و ساز در اراضی عباس آباد را داده است. جایی که مقام معظم رهبری فرمودند شش های تهران است و نباید تخریب شود.

ساخت و ساز در اراضی عباس آباد یکی از حاشیه ساز ترین موضوعات مربوط به شهرداری تهران است. جایی که شرکت ایرانیان اطلس چند سالی است شروع به احداث پروژه ساختمانی اطلس پلازا کرده است. مجتمعی 27 طبقه که هم هتل است، هم مرکز تجاری، تفریحی و البته پارکینگی عظیم.

فرهاد روزخوش، مدیرعامل ایرانیان اطلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین از این ابهام بزرگ سخن می گوید. این که چطور ایرانیان اطلس اجازه ساخت و ساز در این اراضی را بدست آورده است.

او به ماجرای ساخت و ساز در اراضی عباس آباد می پردازد:« پروژه اطلس پلازا در بخشی از اراضی عباس آباد واقع شده که کنار اتوبان حقانی و روبروی بانک مرکزی و در کنار ایستگاه متروی حقانی قرار دارد. دوستانی به این ساخت و ساز انتقاد دارند، که  بخشی از صحبت هایشان صحیح است. آنها به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره می کنند که فرمودند دراین اراضی فقط کارهای فرهنگی در آن انجام شود چون اینجا ریه تهران است. براساس همین فرموده حضرت آقا،  شرکت مهندسین مشاورجهان پارس، طرح جامع این اراضی را سال ٨٤ آماده  کرده است که به تصویب تمامی مراجع ذیربط رسیده و سپس شرکت نوسازی عباس آباد متولی اجرای آن شده است. اما آنچه شرکت ایرانیان اطلس از سال ٩٠ شروع کرد دقیقا بر اساس همین نقشه راه است.  مانه تنها ذره‌ای ازاین طرح عدول نکردیم بلکه جزئی ازهمین طرح هستیم. »

او گفته هایش را اینگونه ادامه می دهد: « تمام فضای این اراضی را فرهنگی،تفریحی وفضای سبز درنظرگرفته اند؛فقط یک قسمت درنقشه اراضی مشخص شده است که کاربری متفاوتی از دیگر اراضی عباس آباد دارد. این زمین که اسمش در نقشه های شهرداری با عنوان «تی.او.دی (TOD) حقانی» آمده در متن طرح جامع اراضی عباس آباد اینگونه تعریف شده است: «مجموعه‌ای چند عملکردی شامل کاربری‌های تجاری، اداری، بخش خصوصی، حمل و نقل، پارکینگ و فضای سبز که در تلفیق با ایستگاه مترو به صورت مجموعه‌ای واحد عمل خواهد کرد. شعاع تاثیر آن در سطح کل شهر تهران و مقیاس‌های ملی و بین‌المللی است»در تعریف این زمین آمده که پروژه ای ملی و بین‌المللی است‌ و درآمدهای حاصل از این مجموعه علاوه بر توسعه مترو باید برای امور ملی و بین المللی هزینه شود. »


روز خوش گفت: « همچنین اشاره شده که این درآمدبایدبرای نوسازی ونگهداری فضاهای سبز وتفرجگاهی اراضی عباس‌ آباد صرف شود. که این امر هم اتفاق افتاده است. برای اجرای این پروژه قبل از ما با مجموعه دیگری قرادادی منعقد شده بود. اما به نتیجه نرسیده بود و در نتیجه شهرداری و شرکت نوسازی عباس آباد با ما قرارداد را منعقد کردندو اجرای پروژه را به شرکت ایرانیان اطلس واگذار کردند و تمامی وجوه  مربوط به خرید زمین و پروانه را هم دریافت وبا آن خطوط مترو را توسعه  و پل صدر را ساختند.»

او طرح جامع مصوب شده در سال 84، نوع کاربری های این  مجموعه را اینگونه می گوید:

1- « کاربری مسکونی، به دلیل عملکرد ملی و بین‌المللی استقرار کاربری مسکونی به صورت اقامتگاه‌های موقت یعنی هتل، متل و استراحتگاه‌ها لازم و مجاز است» که ما هم چون موظفمان کرده‌اند، طرح ایجاد هتل پنج ستاره را در نظر گرفته ایم.

2- «کاربری تجاری: این کاربری شامل خرده فروشی‌های کالاهای نهایی، مصرفی، کوچک مقیاس و خشک در گروه‌های زیر مواد غذایی، شیرینی، پوشاک، کیف، کفش، لوازم خانگی، کتاب، رایانه، عینک، طلا، جواهرات و ...»

3- «کاربری‌های پذیرایی: در این مجموعه می‌توان انواع گوناگون رستوران را برای غذاهای ایرانی، سنتی، خارجی و غذاهای سریع تدارک دید»  که ما این موضوع را در طراحی ها دیده ایم.

4- و نکته بعدی که باید خوب دقت کنید : « کاربری فرهنگی: این کاربری به دلیل نزدیکی با فضاهای فرهنگی پیرامونی ضرورتی ندارد اما وجود مرکز بازی‌های رایانه‌ای‌، سرگرمی‌و تفریح بلامانع است» که ما هم اینها را در نظر گرفته‌ایم.

5- «کاربری مذهبی: احداث این فضاها به صورت نمازخانه کوچک برای کارکنان مجموعه بلامانع است» یعنی حق نداریم مسجد و حسینیه بزنیم.

6- «کاربری آموزشی: استقرار این کاربری در مجموعه TOD نامناسب است» یعنی نباید و نمی‌تواند دانشگاه در اینجا در نظر گرفت.

7- «کاربری اداری بخش خصوصی و دفتری: این گروه از کاربری‌ها طیف وسیعی از فعالیت‌ها را برعهده می‌گیرند: دفاتر فروش بلیت حمل و نقل زمینی، هوایی، شعبه‌های بانک و بیمه، صدور گذرنامه، مشاوره حقوقی و ... ما همه این نکات را در طرح مان انجام دادیم و تخلفی نداشتیم.

روز خوش با اشاره به مواردی که مطرح شد می گوید که بنابر این ملاحظه می کنید که کاربری های مصوب چیست و همچنین بیش از  5000  واحد پارکینگ در این پروژه طراحی شده که هم اکنون در حال ساخت می باشد. من پیشنهاد می کنم دوستانی که انتقاد می کنند ابتدا نقشه اراضی را ملاحظه و طرح  جامع مصوب شده بر اساس نظرات  آقا را مطالعه کنند و نگذارند که بازیهای باندی و گروهی و رقابتهای ناسالم و بعضا با انگیزه های غیر اخلاقی ، یک طرح مصوب و قانونی و ضروری شهر تهران را که جزیی از یک طرح اصلی است را با مشکل مواجه سازد.»

او افزود: « از لحاظ موضوعات فنی و اجرایی ، گودبرداری انجام شده تماما با دقت  و رعایت موارد ایمنی انجام شده است و بر اساس گزارشات فنی و به تایید کارشناسان سازمانهای مسئول هیچ مشکلی در مورد گود حقانی وجود ندارد. البته هم اکنون با توجه به ریزشهایی که بعضاً در سایر گودبرداری ها انجام شده و باعث حساسیت مقامات مسئول شده است تمامی گود برداری ها تحت کنترل و نظارت دقیقتری  قرار گرفته است. طبیعتا گود حقانی  نیز  با تذکرات شهرداری ، شورای شهر و سازمان نظام مهندسی  مواجه شده و ما هم شرکت ستاره اطلس پارس که مجری این پروژه است و مدیریت و مسئولیت آن را به عهده دارد مکلف کرده ایم که سخت گیری های بیشتری درباره پیمانکاران و مشاوران مرتبط انجام داده و  هر چه سریعتر و با اقدامات فنی مضاعف،  نگرانی های مردم و سازمانهای مسئول را  رفع نماید.»

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =