یک حقوقدان می گوید: مسئول دانستن کاربران در تمام نظام های حقوقی سخت تر است. معمولا دولت ها تمایل دارند کسانی که سامانه و محتوا را تامین می کنند، مسئول بدانند. اما اگر کاربری رفتاری انجام دهد که مجرمانه باشد قابل تعقیب است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ قبل از درگذشت مرتضی پاشایی، چند بار خبر فوت او در وایبر مطرح شد. در روزهایی که خبر اسیدپاشی های اصفهان مطرح شده بود، شایعاتی درباره اسیدپاشی های زنجیره ای در شهرهای دیگر در وایبر و دیگر شبکه های اجتماعی منتشر می شد. دست به دست شدن جک ها و عبارات توهین آمیز به مقامات هم که البته در تابستان امسال مطرح بود و پلیس فتا اعلام کرد با منتشر کننده های آن برخورد می کند.

در میان هیاهوی این شایعات که عمدتا هم تکذیب شده اند و می شوند، این سوال پیش می آید که آیا منتشر کننده های شایعات در وایبر و شبکه های اجتماعی، مسوولیت حقوق دارد؟

یوسف قاسمی، حقوقدان و استاد دانشگاه های علامه طباطبایی و شهید بهشتی در میزگردی که در خبرآنلاین با موضوع "فضای مجازی و سواد رسانه ای" برگزار شد، دراین باره گفت: «مسئله اساسی در این موضوع فرهنگ سازی است. سواد رسانه ای مهم است اما نقش قانون هم مهم است تا بسترهایی را فراهم کند که رویکردهای اجتماعی که مفید تلقی می شوند فرصت بروز پیدا کنند. به طور مثال شما نمی توانید در مورد سواد رسانه ای صحبت کنید درحالیکه بسترهای مناسبی برای کودکان ، حریم خصوصی، مسولیت قانونی کاربران به عنوان مصرف کننده یا تولیدکننده محتوا را در فضای مجازی نداشته باشید. در همه جای دنیا حد مسئولیت آنها مشخص است.»

او گفت: «از بعد حقوقی بحث مسئولیت یک بستر مشخص دارد که اگر در فضای مجازی مشخص نشود، افراد تصور می کنند چون واقعه خبری را از دیگران نقل می کنند و خودشان تولید نکردند از مجازات مبرا هستند. واقعیت این است که مسئول دانستن کاربران در تمام نظام های حقوقی سخت تر است. معمولا دولت ها تمایل دارند کسانی که سامانه و محتوا را تامین می کنند، مسئول بدانند. اما اگر کاربری رفتاری انجام دهد که مجرمانه باشد قابل تعقیب است.»

به گفته قاسمی، شناخت و تعقیب این همه کاربر در فضای مجازی در تمام دنیا سوال است: «اما راهکار هم دارد؛ از جمله ایجاد پروسه های قضایی رندوم که افراد بدانند از بین کاربران که فعالیت ناهنجار دارند به صورت رندوم انتخاب می کنند؛ این ریسک را بالا می برد چون ممکن است قرعه به نام آنها بیفتد. اما تا زمانی که بستر قانونی نباشد، خیلی نمی توان به خاطر خبر دروغ و انتشار آن کسی را مواخذه کنیم، چون در حقوق و قانون افراد به خاطر چیزی می توانند مجرم شوند که به موجب قانون به آنها گفته شده باشه که این عمل جرم است و مجازات دارد.»

مشروح این میزگرد را که در کافه خبر برگزار شد، اینجا بخوانید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یدالله A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    10 50
    واقعا جرمه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    34 2
    یه کلمه بگید میخایم وایبرو فیلتر کتیم انقدر فیلم بازی کردن نداره که
  • جیم جارموش A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    26 1
    لطفا دست از سر وایبر بردارید.اینقدر هرچیزی رو به نوعی به وایبر وصل نکنید.مطمئن باشید این زمینه سازی ها برای فیلتر وایبر و در نهایت فیلتر کردنش دردی از شما درمان نمیکند صدها برنامه هستند که به سرعت جایگزین خواهند شد.در ضمن خداوند خواهد آمرزید پدر فیلترشکن را.از ما گفتن بود
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    22 0
    ميگن زمستون ميره و روسياهي به ذغال ميمونه خدا رحمت كنه پاشايي رو ولي شايعه فوتش خيلي ناجوانمردانه بود
  • سارا A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    26 1
    بى شک شايعه پراکنى کار زشتيه اما اعتماد نداشتن به صدا و سيما و نپرداختن يا دير پرداختن صدا و سيما به مسائل روز جامعه به موضوع دامن ميزنه.فقط از مردم انتقاد نکنيد
  • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    23 0
    1 با توجه به اینکه بعضیها با تلفن و موبایل با هم صحبت میکنن و حرفهای بدی میزنن باید کلا سیستم تلفن و موبایل جمع شه. 2 بعضا با چاقو قتل اتفاق میفته . کلا باید زنجان فیلتر بشه. 3 چند وقت پیش یک نفر با ماشین یه نر دیگه رو زیر گرفت و کشت. کلا ماشین باید از صحنه روزگار محو بشه. 4 بعضیا عکسهای بد بد میگرن اینور اونور میفرستن. موضوع رو باید از ریشه حل کرد و کلا باید هر نوع دوربین فیلتر بشه. .... .... .... توی هر کدوم از کارایی که گفتم دست حداقل یه آدم تو کار بود. به نظر من اصلا بیایم نسل آدم رو فیلتر کنیم خلاص هیچ کار بدی دیگه اتفاق نمیفته قول میدم