محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در چهارمین همایش کشوری مسوولان انتظامی سازمان نظام پزشکی که در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی گفت:بحث پزشکی و طبابت فی نفسه امری مقدس است که عقلا و شرع انور نیز به سختی کار و پرخطر بودن و استرسی که در آن نهفته است اذعان دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او با اشاره به اینکه آحاد جامعه باید شان جامعه پزشکی را رعایت کرده و از آن صیانت کنند؛ گفت: دو مطلب از نگاه آحاد جامعه در خصوص پزشکان مغفول مانده است که یکی میزان ساعات کاری پزشکان و دیگری سرپابودن آنها و نداشتن زمان استراحت است.

او با بیان اینکه اگر پزشکان پرکارترین افراد نباشند یکی از گروههایی هستند که ساعت کاری آنها در طول شبانه روز زیاد بوده و زمان استراحت مشخصی حتی در هنگام مسافرت خود ندارند، گفت: پزشکان از زمانی که مریض در کنار آنهاست و برایش نسخه تجویز می کنند تا هنگامی که بهبودی بیمار حاصل شود؛ در نگرانی و استرس به سر می برند.

اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود به مخاطبان جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: پزشک سروکارش با انسان قبل از تولد او تا لحظه مرگش است و از طرفی با فردی مواجه است که یا خودش بیمار است و ازدرد رنج می برد و یا همراهان او درنگرانی و اضطراب به سر می برند .

او به نقش پزشک درتسکین آلام بیمار و همراهانش تاکید کرد و گفت:حتی اگر الزاما پزشک نتواند بیمار را درمان کند اما در کاهش استرس و رنجهای بیمار نقش بسزایی دارد.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه به حفظ شان و جایگاه پزشکان در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ابتدا باید خودپزشکان از حرمت و جایگاه خود صیانت کنند و سازمان نظام پزشکی نیز به لحاظ وظیفه ذاتی و مشورتی که میتواند به سایر سازمانهای ذیربط بدهد در جهت ارتقاء سلامت ، پیشرفت امور پزشکی و تدوین لوایح و مقررات و آیین نامه های بهتر با سایر مجموعه های مرتبط با پزشکی کوشا باشد.

او همچنین به مسئولیت سازمان نظام پزشکی در زمینه نوع نگاه مردم به جامعه پزشکی از حیث تامین تجهیزات و داروهای مورد نیازدرعرصه سلامت اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی در این زمینه بی مسئولیت نیست و می تواند کمک کننده هم باشد.

حجت الاسلام اژه ای با بیان اینکه ارتباط نزدیکی بین قوه قضائیه وجامعه پزشکی برقرار است ؛ گفت: این امر حاصل کار سالیان متمادی است و قوانین نیز به تصویب رسیده است اما هنوز جا دارد تا بررسی های لازم روی آن انجام شود تا اگر فرآیندی دچار اشکال است ؛اصلاح شود.

به گفته او طرح تحول در جهت صیانت و خدمت کار می کند و از کلیت آن حمایت میکنیم و سازمان نظام پزشکی نیز باید در چارچوب قانون و حمایت از حق مریض و پزشک درراستای احقاق حق واقعی آنها کار کند.


معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه پزشکان نیز دارای سرمایه ای هستند که اندوخته سالها تلاش آنهاست؛ گفت: اینکه پزشک اندوخته خود را در چه کاری صرف کند تا ارزش افزوده نیز داشته باشد بسیار مهم است زیرا برخی اوقات سرمایه خود را به شخصی می دهند تا برای آنها کاری انجام دهد که متاسفانه در راه درست خرج نشده و حتی سبب از دست رفتن سرمایه پزشک نیز می شود.

او یکی از علل صدمات وارده به پزشکان را مساله فوق دانست و گفت: در جهت ارتقاء و با کیفیت شدن کار جامعه پزشکی در حد توان خود کمکهای لازم را انجام میدهیم و از جامعه پزشکی می خواهیم تا مطالبات خود را به هرصورت که می توانند به ما بیان کنند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386341

برچسب‌ها