«دیروز، امروز، فردا» یک برنامه صددرصد سیاسی و اغلب سیاست زده است که گاهی (نزدیک انتخابات) ادای برنامه های گفتگو محور فراجناحی را در می آورد و گاهی هم از دستش در می رود و وارد موضوعات فرهنگی می شود.

وقتی عده ای دورافتاده و بیگانه از فرهنگ، سکان رسانه و یک برنامه تلویزیونی را در دست می گیرند، خروجی همان می شود که همه می دانیم؛ یک برنامه یکطرفه با هدف تامین اغراض سیاسی یک عده خاص. حالا تصور کنید همین برنامه سیاسی و سیاست زده، به حوزه فرهنگ وارد شود...

شب گذشته این برنامه به بهانه هفته کتاب، ساعتی از آنتن تلویزیون را گرفت. جدای از اینکه مهمانان این برنامه محل اشکال بودند و زیاد ربطی به موضوع نداشتند؛ به سوال پیامکی برنامه دقت کنید:

به نظر شما کدام گزینه موجب افزایش انتشار کتاب و کتابخوانی در کشور خواهد شد؟
1. سیاستگذاری
2. فرهنگ سازی

این سوال و پاسخ های طراحی شده برایش، نشان دهنده بی اعتنایی کامل بر محتوای این برنامه است چرا که اگر یک ناشر نوپا هم این سوال و آن مهمانان را قبل از برنامه چک کرده بود، حتما برای تغییراتش تلاش می کرد.

واقعا امروز کجای مشکل کتابخوانی ما با «افزایش انتشار کتاب» گره خورده است؟ اصلا مشکل اصلی، زیاد بودن و شلوغ بودن بازار کتاب است. ضمن اینکه چطور دوستان تهیه کننده این برنامه «افزایش انتشار را با کتابخوانی» گره زنده اند؟!

به نظر شما این پیوند خنده دار و بی ربط نیست؟

مضاف بر این پاسخ های طراحی شده چقدر کارگشا خواهد بود؟ چرا تلویزیون بی سوادی خود رابه رخ مخاطب می کشد و از این بی سوادی خجالت نمی کشد؟

فرض بفرمایید 10 هزار نفر هم به این برنامه پیامک بزنند (چون تعداد اعلام نمی شود احتمالا از این عدد هم کمتر است!) و مثلا گزینه دوم یا اول را انتخاب کنند، چه اتفاقی در فضای فرهنگی کشور می افتد؟ چه باری از دوش مسئولان برداشته می شود؟ چه خروجی کاربردی برای تصمیم گیران و تصمیم سازان خواهد داشت؟

در این صورت؛
چرا برخی برنامه های تلویزیونی فکر می کنند با سوالات کلی و پاسخ های کلی، رسالت خودشان را انجام داده اند؟ چرا اصولا توهین به شعور مخاطب بویژه مخاطب خاص، در تلویزیون و برنامه تلویزیونی دارد به یک شیوه و روش معمول تبدیل می شود؟!

امیدوارم مدیریت جدید سازمان، طی بخشنامه ای به برنامه های زنده تلویزیونی که از قضا بعد از سال 88 خیلی هم زیاد شدند و طبق روال تا ابد هم ادامه خواهند داشت، اعلام کند که نیازی نیست تمام مشکلات کشور را در یکساعت برنامه حل کنید آن هم با مجریان و سردبیران و تهیه کنندگانی که نه مطالعه مناسبی دارند و نه تسلطی بر موضوعات.

پر کردن آنتن، هزینه کردن مستقیم از بیت المال است و حق الناس؛ این را چطور به برخی مدیران و برنامه سازان باید فهماند خدا می داند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    189 4
    تهیه چنین برنامه هایی توسط صدا و سیما فقط تلف کردن بودجه و هدر دادن وقت است
    • بی نام US ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      44 2
      پولی که از تبلیغات پخش فوتبال در میاد خرج چنین برنامه هایی میشه .جالبه تلویزیون میگه باید برای پول دادن به فوتبال دولت بودجه جدید بهش بده.در حالیکه باید با حذف این برنامه هایی بی خود هزینه هاشو کم کنه
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      74 3
      مخصوصاً با اون مجری اش
    • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      15 1
      البته اسم اصلی این برنامه خودم خودت خودمون است
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    69 3
    اصلا این نظرسنجی های تلویزیونی همه شون مسخره هستن،واقعا چی رو میخوان ثابت کنن؟ بقیه کشورهای دنیا هم این کارها رو میکنن؟ حالا شما این رو میگید من مناظره زمان ریاست جمهوری یادم میاددد چه سوال هایی ی ی از نامزدهای ریاست جمهوری می پرسیدن عکس نشون میداد میگفت این کجاست؟یا نامزد ها که یادگرفته بودن میگفتن سوال اشتباست.... این صداوسیما ریشه مشکل داره دیروزامروزفردا هم جزئی از کله
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    77 3
    زورش زیاده از هیچکی حساب نمیبره و جالبه از دولتم بودجه میگیره
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    74 3
    چون مخاطب براش ارزش نداره فقط سیاست هایی که باید به هر نحو ازشون جانبداری کنه براش مهمه.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    66 4
    از این صدا و سیمای میلی بیش از این هم انتظاری نیست...تا بوده همین بوده...
    • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      0 4
      وا مصیبتا.شما رو به فاطمه ی زهرا قسم تلوزیون نگاه کنیدقسمتون دادما.مدیونید اگه نبینیدجمعش کنید بابا.بیچاره ملتی که اوج غمپزش دیدن چرندیات ماهواره باشه
  • مجید A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    98 37
    کی تلویزیون خودمون نیگاه میکنه ؟؟ بزار هر چی میخوان بگن
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      31 3
      اگه خصوصی بود مثه اون شبکه های ماهواره ای اونور آب منم میگفتم بذار هر چی میخواد بگه
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      32 3
      راست میگی والله من یکی که وقتمو برای صدا و سیمان تلف نمیکنم
    • رضا A1 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      0 1
      بی نام اول واقعا فکر می کنی شبکه های فارسی زبان ماهواره خصوصی اند؟آفرین به این هوش ذکاوت
  • حامد A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    69 2
    تا دلت بخواد برنامه های صدا و سیما پر است از توهین به شعور مخاطب از اخبارش گرفته تا فیلم و سریال ها من که خیلی وقته هیچ برنامه ای از صدا و سیما رو به غیر بعضی فوتبال ها نگاه نمیکنم
    • بی نام A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      0 1
      این توهم خود با شعور پنداری هم چند وقتیه مد شده.الان بابت این چیزی که گفتی توی تلوزیون عزای عمومی اعلام میشه.تو رو خدا به تلوزیون رحم کن و گوشه چشمی بهش داشته باش
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    13 1
    اگه منظورتون از بیت المال همونه که مثلا تو فوتبال حروم میشه یا یه اداره دولتی میریزه تو جیب یه وکیل میلیاردی و . . . . چطور میشه به صداوسیما یا همون رسانه میلی فهموند که حق الناس رو آتیش نزنه؟
  • محمد A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    21 4
    مگه شما تلوزیون نگاه می کنید
    • بی نام A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      0 2
      اه اه.باز این سوال تکراریه مسخره.اره آقا ما نگاه می کنیم.مگه شما ماهواره می بینید؟
  • بی نام EU ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    18 3
    دقیقا گل گفتی آقا. این برنامه بسیار کم مخاطب و انصافا روی اعصابه. چه لزومی داره از پول بیت المال برای چنین برنامه ای هزینه بشه.
  • وحید A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    29 2
    تا وقتی صدا و سیمای خصوصی نیاد همینه اش و کاسست همش طوفان و سیل و مشکلات غربیا رو نشون میدن
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    8 2
    ای بابا نگو که گریه ام میگیره
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    9 1
    88 رو خوب اومدی
  • هوشنگ US ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    9 1
    بنده چندین بار اعتراض خودم را به برنامه مزبور نوشته ام گویا از اعتراض ما اثر بخشی برنامه را دریافت می نمایند و بر کرده خود تاکید میکنند از مجری گرفته تا محتوا سیاسی بودن برنامه را اظهر من الشمس می نماید برنامه مذکور به اضافه گفتگوی خبری شبکه 2 با مجری هائی که با بینی خود حرف میزنند امان ما را بریده . باب جان کسانیکه حرف شما را مشتری هستند نیازی به نگاه آنان نیست و در ثانی کسانیکه می خواهید برروی انان اثر بگذارید انها یا تلوزیون را قبول ندارند و یا برنامه شما از استحکام و قدرت کافی ندارد آب در هاونگ کوبیدن چه ارزشی دارد خودتان نگاه میکنید و خودتان به به می گویید تا نظر مخالف شما در صدا و سیما فرصت جوابگوئی نداشته باشد ارائه نظرات هر چند مطلوب و خوب و مستدل ارزش رسانه ای ندارد .