رئیس مجلس در مشهد مقدس: نفت و گاز به غلط بودجه جاری کشور شدند

رئیس مجلس گفت: نفت و گاز در حالی که نعمت الهی هستند و باید ثروت ملی باشند اما به غلط بودجه جاری کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از تسنیم، علی لاریجانی در اولین همایش ملی - منطقه‌ای راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه این همایش فکر بسیار خوبی را با خود حمل می‌کند، گفت: در استان خراسان نمایندگان پرتحرک و خوبی دارید که از نظر مسائل ملی و منطقه‌ای فعال هستند.

او ادامه داد: به خاطر دارم زمانی در دولت قبل که مشکل مرغ بوجود آمده بود و قیمت آن یک دفعه بالا رفت یکی از نمایندگان طرحی را مطرح کرد که بنده دیدم فکر ارزشمندی است و در حالی که بنا بود 400 هزار تن مرغ وارد کنند، بنده با دولت صحبت کردم و نه تنها این 400 هزار تن وارد شد بلکه 100 هزار تن مرغ نیز صادرات داشتیم.
رئیس مجلس گفت: در کشور یک فکری از درون انقلاب اسلامی محقق شد و آن این بود که ایران یک تفکر اسلامی را برای خود برگزید که در اداره کشور از بعد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استقلال دارد و آن چیزی که امام به ما آموخت و انقلاب اسلامی دنبال کرد مسئله انقلاب اسلامی بود.
لاریجانی گفت: این تفکر استقلال دشمنانی پیدا کرد که برای ما مزاحمت ایجاد کردند ضمن اینکه این تفکر پیش رفت و انقلاب‌های مردمی و مردمسالاری در منطقه ایجاد کرد. در مسئله هسته‌ای نیز گرچه مزاحمت آنها گزنده بود اما جلوی پیشرفت ما را نگرفت.
او با بیان اینکه اقتصاد ما به دلیل عدم استفاده درست از نفت و گاز از بیماری‌های مزمن برخوردار است، گفت: نفت و گاز در حالی که نعمت الهی هستند و باید ثروت ملی باشند اما به غلط بودجه جاری کشور شدند و به جای اینکه آنها را به ثروت تبدیل کنیم به آن وابستگی پیدا کردیم و بعد از انقلاب با تئوری کردن انقلاب، این وابستگی بیشتر شد که جلوی رشد اقتصادی کشور را گرفته است و اقتصاد مقاومتی پاسخی به این مسئله است که جلوی وابستگی به نفت و گاز را بگیریم و این بیماری را علاج کنیم.
رئیس مجلس گفت: پیش از انقلاب بخش تولید بر روی خاندان‌ها می‌گشت و اینطور نبود که عمومی باشد و پس از انقلاب که ملی شد، اما در اختیار دولت قرار گرفت و همان بیماری به شکل دیگری ادامه یافت چرا که بخش‌های دولتی رقابت‌پذیر نبودند بر همین اساس رشد اقتصادی کشور کند شد و سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی برای رفع این بیماری بود.
لاریجانی با بیان اینکه در نص اقتصاد مقاومتی آمده اقتصاد مردمی شود، گفت: تا وقتی در اقتصاد، رقابتی نداشته باشیم بهره‌وری بالا نمی‌رود و با توجه به اینکه اصل 44 در کشور به درستی اجرا نشد لذا اقتصاد همچنان شکل مردمی ندارد.
او مشکل دیگر اقتصاد را پایین بودن بهره‌وری عنوان کرد و آن را نیز یک بیماری مزمن دانست و گفت: ارزان بودن انرژی و اندک بودن آموزش‌های ترویجی از علل پایین بودن بهره‌وری است و ما باید پایین بودن بهره‌وری را علاج کنیم.
رئیس مجلس با اشاره به اشکالات در زنجیره عرضه و تقاضا گفت: به خاطر اینکه این زنجیره ایراد دارد، اکثر سود به جیب واسطه‌ها می‌رود و کشاورزان سود چندانی نمی‌برند و اینها نکاتی است که هر کدام یک بخشی از اقتصاد ما را هدف گیری کرده است.
لاریجانی با اشاره به مشکل کم آبی در کشور گفت: شرایط آبی در کل کشور سخت شده و در آستانه نقطه تنش آبی قرار گرفتیم و حتی مناطق مرکزی کشور پایین‌تر از نقطه تنش آبی هستند لذا باید بهترین استفاده را از آب ببریم.
او گفت: مدیریت کشاورزی باید فعال شود تا در انتخاب محصولات به درستی عمل شود و اینطور نباشد که در مناطق کم‌آب محصولاتی انتخاب شوند که به آب زیادی نیاز دارند. علاوه بر آن، محصولات ارگانیک نیز از مسائل قابل توجه در دنیاست که باید به آن توجه کرد.
رئیس مجلس با بیان اینکه اگر اهداف اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم و برای هر بخش مدل موفقی ارائه کنیم، شرایط اقتصاد ایران متحول می‌شود، گفت: ما در توجه به مسائل استراتژیک منطقه گام‌های خوبی برداشتیم که این حرف ما نیست و اضطراب دشمن آن را نشان می‌دهد.
لاریجانی گفت: چندی پیش دیدم نتانیاهو به آمریکایی‌ها گفته بود داعش را رها کنید و باید با ایران و تفکر شیعه مبارزه کنید و در جایی دیگر گفته بود حاضریم همه‌گونه همکاری در مبارزه آمریکا و ائتلاف با داعش داشته باشیم به شرطی که ائتلاف با ایران همکاری نکند. یکی از استراتژیست‌های آنها که در مسیر غلط حرف‌های درست می‌زند گفته بود اکنون وارد انقلابات در منطقه خاورمیانه شدیم اما بخش خطرناک انقلاب‌ها این است که از ایران شروع شده و به عراق، سوریه و لبنان می‌رود.
او با بیان اینکه در حال حاضر فرصت خوبیست که وضعیت اقتصاد خود را بهبود بخشیم، گفت: اگر بخواهیم در مذاکرات موفق شویم زمانی محقق می‌شود که با اقتصاد مقاومتی شرایط اقتصاد کشور را تغییر دهیم و خصوصا در عرصه کشاورزی باید در محصولات اساسی روی پای خود بایستیم لذا باید این قبیل از همایش‌ها را جدی گرفت.
رئیس قوه مقننه گفت: طرف غربی گاهی حرف‌هایی راجع به مسائل هسته‌ای می‌زند چون تلقی‌شان این است که توانسته‌اند از نظر اقتصادی تخریب کنند لذا حرف‌های کلفتی می‌زنند اما اگر متوجه شوند که ما مقاومتی را سامان دادیم و شرایط اقتصادی ما قوی شده دیگر از این حرف‌ها نمی‌زنند. البته همین حالا که چنین حرف‌هایی می‌زنند موفق نخواهند شد و اینطور نیست که ما بر اساس حرف‌های آنها تصمیم بگیریم، ما اصولی داریم که بر اساس این اصول تصمیم‌گیری می‌کنیم.
لاریجانی گفت: اینکه کنگره آمریکا حرف‌های بی‌حساب و کتابی می‌زند و یا مرتب نقل می‌کنند که مشکل ما بر سر کنگره است کسی این حرف‌ها را باور نمی‌کند. این مشکل خودتان است و شما نباید ایران را از راهی که انتخاب کرده مایوس کنید.
او گفت: بنده بارها دیده‌ام نمایندگان ملت که مدافع حقوق مردم در مجلس هستند، می‌گویند وقتی ما مدام همکاری می‌کنیم آنها حرف‌های کلفت‌تر می‌زنند طرحی آماده می‌کنیم که بازرسی‌های آژانس را محدود کنند و این همکاری‌ها چه فایده‌ای برای ما دارد اما بنده از آنها خواهش کردم که صبر کنند.
رئیس مجلس گفت: اینطور نیست که ایران راهی را انتخاب کرده باشد و آنها هر حرفی بزنند و هر طور در مذاکرات پیش بروید، ایران نیز همین مسیر را ادامه دهد و در حال حاضر شما ایران را از این راهی که انتخاب کرده مایوس می‌کنید.
لاریجانی گفت: امیدواریم طرف مقابل در مذاکرات عاقلانه رفتار کنند و تصورات اشتباه آنها را به مسیر غلط نبرد چرا که دورانی در زمان جنگ کشور را با 6 میلیارد دلار اداره کردیم و این آقایانی که اینطور حرف می‌زنند، متوجه باشند که ما در آن دورانی کشور را با 6 میلیارد دلار اداره کردیم البته در حال حاضر شرایط اینگونه نیست و آنها هر چه بخواهند سختگیری کنند ما بلد هستیم چطور از مسیر دیگری برویم.
وی ادامه داد: البته به دلیل اینکه در دوره قبل به دلیل برخی مدیریت‌های غلط تنش‌هایی در عرصه اقتصادی بوجود آمد، آنها آدرس غلط گرفتند. اما حالا ما باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم تا دیگر آنها از این قبیل برداشت‌های سوء نداشته باشند.
رئیس مجلس گفت: علی ایحال شرایطی که در حال حاضر از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی داریم نشان می‌دهد که باید بیماری‌های مزمن اقتصادی خود را علاج کنیم. گاهی ما باید در فشار قرار بگیریم تا این بیماری‌ها را علاج کنیم.
لاریجانی در پایان گفت: امیدواریم این همایش موفق باشد که نشان می‌دهد مجلس و نخبگان به این موضوعات علاقه‌مند هستند. امیدواریم این حرکت به یک نهاد تبدیل شود که در کل کشور تکثیر شود و آموزش دهد.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386208

برچسب‌ها