۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶
آمایش جدید نظامی – امنیتی غرب در منطقه

برای مقابله و خنثی سازی آمایش جدید نظامی غرب در منطقه باید تدابیر هوشمندانه ای با تکیه بر ظرفیت های میدانی، دیپلماسی منطقه ای و راهبردهای عملیات روانی اتخاذ گردد.

نوذر شفيعی

نوذر شفیعیصحنه‌های عراق و سوریه به دلیل رشد گروه های تروریستی بهانه های لازم را برای دخالت‌های جديد نظامی خارجی به خصوص آمريكا و ائتلافي كه در اين خصوص تشكيل داده، فراهم نموده است.

بررسي ماهيت و ويژگي هاي رفتاري آمريكا و متحدين منطقه اي آن به بهانه مبارزه با داعش بيانگر آن است كه نه تنها براي تداوم روند حضور نظامي- امنيتي در منطقه اصرار دارند، بلكه به نظر مي رسد در حال ساماندهي و آمايش جيدد نظامي براي آينده بلند مدت در منطقه هستند. به همین دلیل، شناخت دقيق ابعاد آشكار و پنهان مداخله جديد نظامي- امنيتي آمريكا و غرب در كشورهاي عراق و سوريه از اهميت بسيار زيادي برخوردار مي باشد.

در اين راستا، فرضيه اي كه در اين خصوص مورد اجماع بسياري از ناظران و تحليلگران مسايل منطقه اي قرار دارد اين است كه روند جدید مداخلات نظامی آمریکا و هم پیمانانش در عراق و سوریه در چهارچوب بازگشت مجدد و هوشمندانه نظامی و امنیتی به منطقه مي باشد. به طوري كه برخي ويژگي ها و جنبه هاي مهم رفتار نظامي غرب و آمريكا را به شرح زير مي توان برشماري كرد:

1-تشکیل ائتلاف بین المللی به بهانه مبارزه با داعش
2-محدود شدن دامنه مبارزه با داعش به انجام حملات هوایی و غیر موثر
3-تداوم حمایت برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از گروه تروریستی داعش
4-ضربه به زیرساختهای کشور سوریه به بهانه جنگ هوایی با داعش
5-تلاش آمریکا برای افزایش شمار نظامیان خود در عراق
6- ورود نظامی هم پیمانان غربی آمریکا به صحنه عراق به بهانه حملات هوایی به مواضع داعش
7-فشار سیاسی به دولت مرکزی عراق برای پذیرش حضور نیروهای نظامی خارجی
8-تلاش براي ايجاد و تاسيس پايگاه هاي نظامي در منطقه كردستان عراق

البته ابتکارات و قدرت عمل جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت در تحولات اخیر منطقه ای غیر قابل انکار است و حتی به نظر می رسد این ابتکار موجب نا امیدی غرب و آمریکا برای نادیده گرفتن نقش و جایگاه کشورمان شده است از جمله: پیروزی های نیروهای مردمی و ارتش عراق، عقب نشینی داعش در لبنان، تحولات یمن، پیروزی های اسد در سوریه، نگرانی از انتفاضه سوم و ...، و حتی به نظر می رسد آمریکایی ها فاقد نقاط اتکای قوی در حوزه نظامی و امنیتی برای کسب موفقیت و پیروزی هستند، اما فرصت طلبی های آمریکا از این تحولات ناظر بر توليد تهديدات زير از منظر منافع امنیت ملی کشور مي باشد:

1-الگوی رفتاری غرب در منطقه منجر به توسعه دامنه جنگ و نظامی گری بلند مدت در منطقه خواهد شد.
2-نتیجه دخالت های جدید غرب موجب تضعیف روحیه همگرایی منطقه ای خواهد شد.
3-ظرفیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت با چالش های امنیتی و نظامی درون منطقه ای به صورت مستقیم درگیر شده است.
4- رژیم صهیونیستی از فضای کنونی منطقه بهره برداری کامل می کند.

بنابراين با توجه به این که استراتژی های جدید نظامی غرب در منطقه، نقطه مقابل رویکرد و منافع امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می باشد و از طرف دیگر، نوع و کیفیت حضور و بازیگری نظامی- امنیتی کشورمان در دو صحنه عراق و سوریه با هدف خنثی کردن طرح های بلند مدت غرب در منطقه ساماندهی شده است، لازم است براي مقابله و خنثي سازي آمايش جديد نظامي غرب در منطقه تدابير هوشمندانه اي با تكيه بر ظرفيت هاي ميداني، ديپلماسي منطقه اي و راهبردهاي عمليات رواني اتخاذ گردد.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =