کارشناسان نظر می دهند: سازمان برنامه به چه کار اقتصاد ایران می آید؟

با بازگشت سازمان برنامه اقتصاد ایران می تواند بار دیگر دوران ثبات را تجربه کند.

 

بهاره چراغی: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، همواره نهادي به شمار می آمده که با رشد درآمدهای ارزی کشور به حاشیه کشیده شده و اکنون قرار است پس از احیای مجدد بار دیگر وظایفش را اجرایی کند. برای بررسی بهتر وظایف این سازمان و همچنین فرد مورد نظر برای ریاست این سازمان در دوره جدید خبرگزاری خبرآنلاین با فعالان بخش خصوصی،گفتگو کرده و از آنها در خصوص ویژگی هاي رئيس آينده اين سازمان سوالاتي را مطرح کرده است.

سازمان رئيس مقتدر مي خواهد

محمد مهدی راسخ/  رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل ها اتاق بازرگانی

از دیدگاه من ریاست سازمان برنامه باید به کسی داده شود که اولا از نظر تحصیلات سابقه درخشانی داشته باشد و در رشته اقتصاد یا برنامه ریزی به خصوص در اقتصاد تحصیلات آکادمیک داشته باشد. نکته دوم اینکه از تجربه کافی برخوردار باشد و حداقل 25 سال سابقه کار در مسائل مختلف کشور داشته باشد. از سوي دیگر این فرد باید اشراف کاملی به برنامه ریزی های کلان در کشور و سازمان دهی کارآمد داشته باشد. رئیس منتخب قاعدتا باید شخصیتی در حد معاون و وزیر کشور داشته باشد. به صراحت عنوان می کنم که آقای نیلی می توانند گزینه مناسبی برای ریاست سازمان برنامه باشند زیرا ایشان هم تحصیلات خوبی در زمینه اقتصاد دارند و هم تجربه بسیار درخشانی در سازمان برنامه و بودجه داشته اند و از دیدگاه من فردی شایسته برای به کرسی نشستن در این سمت به حساب می آیند.

اقتصاددان باشد

سید حمید حسینی/ عضو هیات نمايندگان اتاق ايران

انتخاب رئیس سازمان ندیریت و برنامه ریزی بسیار حساس است. از دیدگاه من فرد مورد نظر باید از سطح تحصیلات مرتبط با اقتصاد و برنامه ریزی برخوردار باشد و کسی باشد که اقتصاد ایران را به خوبی بشناسد و تجربه و توان کافی برای مدیریت این سمت را داشته باشد. از سوی دیگر روحیه همکاری با افراد متخصص را داشته باشد  و از قدرت نفوذ کلام و تسلط بر توضیح مطالب را نیز داشته باشد. هدف سازمان برنامه باید آمایش سرزمینی باشد و فردی که برای ریاست این سازمان انتخاب می شود باید به خوبی این هدف را بشناسد. به نظر من گزینه مورد قبول برای ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی با توجه به تجاربی که دارند، آقای نجفی است و نباید نیلی را درگیر کارهای اجرایی کشور کرد.

راهبر اقتصاد ايران

ابوالحسن خلیلی/ عضو هيات نمايندگان اتاق ايران

قاعدتا با توجه به وظایفی که برای سازمان برنامه در ذهن ها بوده است، راهبران اقتصاد کلان کشور باید این سازمان را به عنوان قوه عاقله در نظر بگیرند. در راس چنین سازمانی فردی با تحصیلات دانشگاهی معتبر باید قرار گیرد که بتواند از پس وظایف مدیریتی خود به خوبی برآید. در شرایط فعلی که به دلیل بحران کاهش قیمت نفت با کمبود درآمدهای نفتی روبه رو هستیم این سازمان برنامه است که با تدبیر خود در برنامه 5 ساله باید به خوبی عمل کند. از دیدگاه من آقای نوبخت، نیلی و نجفی گزینه های مناسبی برای این سمت هستند و هر کدام از آنها مزیت های خاص به خودشان را دارند. مثلا نوبخت در قوه مقننه صاحب تجربه بوده که تجربه نیلی و نجفی در این زمینه کمتر بوده یا نیلی کار دانشگاهی و تئوریک بهتری نسبت به دیگران دارد. اما به نظر من هر فردی که به واقعیت ها نزدیک تر باشد بهتر تصمیم خواهد گرفت و نیلی گزینه بهتری خواهد بود، زیرا ایشان منتقدی بوده که تاکنون راه حل های بسیار خوبی ارائه داده است.

سازمان برنامه واقعي مي خواهد

مسعود دانشمند/ دبیر کل خانه اقتصاد ایران

سازمان برنامه نباید به هیچ عنوان همانند شکل سابق خود باشد، در گذشته یک سازمان متمرکز در تهران وجود داشت و استان ها جزو حواشی بودند که باید در شرایط فعلی عکس آن اتفاق بیفتد. سازمان برنامه باید اطلاعات کامل به عنوان نیاز سنجی و مطالعات میدانی در استان ها داشته باشد و بعد در تهران نگاه کلانی به موضوعات داشته باشد و پروژه ها را مصوب کند. از دیدگاه من برای ریاست این سازمان آقای نجفی بهتر و مسلط تر است و نیلی می تواند کارشناس ارشد باشد و بهتر است که در سیاست های اجرایی نقشی نداشته باشد.

اقتصاددان واقعي

جمشید عدالتیان/ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

تنها می توان یک مولفه را برای رياست این سازمان در نظر بگیرم و آن هم این موضوع است که این فرد معتقد باشد به برنامه ریزی مدون و اینکه به بخش خصوصی فضا بیشتری دهد و از سوی دیگری تصدی گری دولت را کمرنگ تر کند. از سوی دیگر بر این باورم که ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید توجه ای خاص به قانون اصل 44 داشته باشد و تمامی این مولفه ها به شناخت این فرد از مسائل اقتصادی و کلان بر می گردد.در مجموع ان فرد باسد یک اقتصاددان به تمام معنا باشد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    3 0
    به نظر من بهتر است کلمه ی "مدیریت" و کلمه ی "برنامه ریزی" کلا از واژگان زبان فارسی حذف گردد
  • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 2
    ریاست سازمان برنامه الزاما نباید یک اقتصاددان باشد. چون عملا هدف سازمان برنامه تنها کنترل پروژه های عمرانی است. در نتیجه اکنون اکثر آیین نامه هایی که این سازمان منتشر می کند برای طراحی و مطالعات عمرانی می باشد و در دانشگاه برای تدریس در رشته عمران به کار گرفته میشود از ابتدا نیز این سازمان تحت سیطره مهندسان عمران بود و اگر اقتصاددان ها بر آن مسلط شوند عملا سبب اختلال در کارهای عمرانی خواهد شد.