ایسنا نوشت:

روزنامه لس‌آنجلس تایمز به نقل از یک مقام غربی نوشت: احتمال اعلام حصول یک توافق نهایی غیرمنتظره در نیمه‌شب ۲۴ نوامبر (۳ آذر) وجود دارد.

روزنامه لوس‌آنجلس تایمز در این‌باره نوشت: پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به بهبود روابط تهران و غرب منجر شود تا جایی که راه را برای حل مسائل منطقه‌ای باز کند و هم‌چنین یک پیروزی برای باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در حوزه سیاست خارجی به همراه می‌آورد.

اما هم‌زمان که ایران و قدرت‌های جهانی برای برگزاری آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای به وین پایتخت اتریش رفته‌اند دستیابی به این هدف اگر نه غیرممکن، کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود روز دوشنبه تأکید کرد: ما هنوز اختلافاتی داریم که باید رفع کنیم.

اما هنوز این شانس وجود دارد که این مذاکرات به یک توافق جامع و نهایی منجر شود چون در صورت توافق نکردن مسائلی حل نشده باقی می‌مانند که هر دو طرف نیازمند رسیدگی به آن هستند.

یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود در این‌باره گفت: هنوز این احتمال وجود دارد که مذاکره‌کنندگان حصول یک توافق غیرمنتظره را در نیمه‌شب ۲۴ نوامبر اعلام‌ کنند همان‌گونه که در آخرین ساعات مذاکرات سال گذشته چنین کردند.

قدرت‌های جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در این مذاکرات خواهان محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران و بازرسی‌های بیش‌تر بر فعالیت‌های این کشور در ازای لغو تحریم‌ها بین‌المللی علیه تهران هستند.

این در حالی است که ایران تأکید می‌کند غنی‌سازی اورانیوم را تنها برای تولید برق هسته‌ای و دیگر استفاده‌های صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

یکی از راه‌های افزایش این مدت زمان فعالیت نکردن و یا برچیده شدن بخش زیادی از ۱۹ هزار سانتریفیوژ کنونی ایران است اما این مساله به‌علاوه زمان و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران هنوز یکی از موانع اصلی بر سر راه حصول توافق نهایی است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی دولت باراک اوباما و حامیان مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌گویند که این فرصت ممکن است آخرین و بهترین شانس برای حل صلح‌آمیز اختلافات با ایران باشد چون در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، حسن روحانی، رییس‌جمهور و حزب اصلاح‌طلب ایران ضعیف‌تر خواهند شد.

از طرفی دیگر اوباما نیز با مشکلاتی در خانه روبه‌رو است و پس از آن‌که جمهوری‌خواهان توانستند کنترل سنا و کنگره را به‌دست آورند وی با مخالفت‌های بیش‌تری از سوی حزب جمهوری‌خواه در خصوص هرگونه سازش با تهران روبه‌رو خواهد بود.

علاوه بر این هم‌پیمانان نزدیک آمریکا شامل رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به‌دقت این مذاکرات را دنبال می‌کنند.

سعودی‌ها می‌ترسند که بهبود روابط تهران و واشنگتن پس از حصول یک توافق هسته‌ای ممکن است به قیمت تضعیف آن‌ها در منطقه تمام شود.

با این حال بسیاری از دیپلمات‌های غربی و کارشناسان مطلع از روند این مذاکرات معتقدند که تصمیمات سخت هر دو طرف مذاکره‌کننده که بر سر چارچوب این توافق چانه‌زنی می‌کنند ممکن است در آخرین ساعات اتخاذ شود چون هر دو طرف به شدت نیازمند توافق هستند.

کلیف کوپچان، یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا گفت که موفقیت نداشتن این مذاکرات طرف‌ها را به مسیر مورد نظرشان نخواهد برد و این اتفاق می‌تواند شانس دستیابی به توافق در آینده را کم کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    7 0
    بهترین کاربرای اینکه دماغ کشورهایی همچون رژیم صهیونیستی وعربستان رابسوزانیم وجمهوری خواهاتوافق درتاریخ مقرراست درغیراینصورت دیگرتوافق کردن بسیاردشوارخواهدشد
    • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      0 1
      گزینه های روی میز امریکا داره تبدیل میشه به گزینه های زیر میزی
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    3 0
    امیدواریم اینطور بشه