فیلم‌های فرهنگی و هنری سینمای ایران هر از گاهی زیرمجموعه عنوانی فرصت اکران می‌یابند؛ فرصت‌هایی که اغلب محدود و مقطعی بوده است.

درنا حسین‌زاده: چندی است که اکران برخی از فیلم‌ها در قالب گروه هنر و تجربه آغاز شده است، گروهی شامل چهار سینما در تهران و یک سالن در مشهد. تاکنون برآیند اجرای این طرح و جدیتی که برای فعالیت آن وجود داشته، نظر اهالی سینمای ایران را به خود جلب کرده است.

در مقاطع مختلف طر‌ح‌هایی مشابه به لحاظ هدف که ایجاد زمینه برای دیده شدن فیلم‌های فرهنگی و هنری است، در سینمای ایران به مرحله اجرا رسیده، اما تاکنون هیچ یک از طرح‌های سابق به قوام و دوام نرسیده‌اند؛ اتفاقی که امید می‌رود در مورد گروه هنر و تجربه رخ ندهد.

سال 1383؛ آسمان باز

سال 1383 تعدادی از فیلم‌های فرهنگی که مدت‌‌ها در انتظار نمایش مانده بودند به واسطه طرحی که در خانه سینما راه‌اندازی شد، امکان اکران به دست آوردند. پیش‌قدم شد تا زمینه اکران آثار فرهنگی را فراهم کند و اتفاقا آن سال  طرح موفقی در زمینه اکران فیلم‌‌های فرهنگی به مرحله اجرا رسید.

گروه سینمایی آسمان باز با بودجه 50 میلیونی کار خود را آغاز کرد و به واسطه شروع به کار این گروه سه سالن سینما در اختیار فیلم‌های فرهنگی قرار گرفت. البته کمترین تعداد سالن‌های نمایش آثار سه سالن بود و برخی فیلم‌ها که قابلیت جذب سالن بیشتر داشتند، فرصت بیشتری برای اکران به دست می‌آورند. فروش خوب فیلم‌ها در این گروه و اعلام برنامه آتی و تبلیغات در مورد آثار همه امیدهای رو به افول را جان داد تا اینکه تغییر مدیران سینما و نرسیدن بودجه، آسمان باز را در نیمه راه متوقف و فیلمسازان را ناامید کرد.

سال 1387؛ طرح اکران حمایتی ویژه

ماجرای راه‌اندازی طرح اکران حمایتی ویژه که عنوان آن برای به کار نبردن کلمه فرهنگی برای فیلم‌ها چنین انتخاب شد، از سوی محمود اربابی مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی مطرح شد و در ابتدای راه به مشکل برخورد.

زمان اجرای این طرح از مهر ماه سال 1387 به آذر ماه موکول شد و دلیل آن هم نبود بودجه کافی برای راه‌اندازی طرح عنوان شد. گویا بودجه 20 میلیاردی سینما در آن سال چندان برای به نمایش درآوردن فیلم‌های فرهنگی کافی نبود تا اینکه بالاخره برای زمین نماندن وعده مدیرکل اداره نظارت این طرح با اکران «آتش سبز» به کارگردانی محمدرضا اصلانی آغاز شد و در ادامه «خواب زمستانی» سیامک شایقی هم در جریان این طرح روی پرده رفت، اما انتخاب نادرست سالن‌های سینما برای این طرح و گزینش سالن‌‌هایی از مناطق مرکزی و نبود سینماهای مناطق شمال شهر سرنوشت ناخوشایندی برای این طرح رقم زد  و در ادامه همه چیز به فراموشی سپرده شد.

سال 1388؛ نوعی نگاه

انبوه فیلم‌های فرهنگی اکران نشده باز هم زمینه‌ساز راه‌اندازی طرحی دیگر برای اکران این فیلم‌‌ها در سال 1388 شد. شورای صنفی نمایش پیش‌قدم شد و جزئیات طرح را تعیین کرد و تعدادی فیلم‌ هم در جریان آن روی پرده رفت، اما باز هم این بار تامین نشدن بودجه لازم برای حمایت از چنین طرحی نوعی نگاه را هم بی سرانجام گذاشت.

1390؛ اکران خاص

همزمان با نگارش آئین‌نامه اکران سال 1390 هم دست‌اندکاران خانه سینما و هم افرادی که از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان مسئول این کار شده بودند،‌ طرحی در مورد اکران فیلم‌های فرهنگی با عنوان هنر و تجربه مطرح کردند.

براساس این طرح سینماهای فرهنگ 2، سالن کوچک آزادی، سالن کوچک پردیس ملت، سالن کوچک فلسطین و سالن اصلی موزه سینما برای اکران آثار فرهنگی انتخاب شد و علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وقت هم وعده داد فیلم‌های عباس کیارستمی آغازگر این طرح باشد که چنین نشد.

این طرح با مدیریت محمد درمنش چند وقتی به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه بعد از مدتی این طرح هم بدون رسیدن به نتیجه‌ای مشخص از ادامه راه باز ایستاد.

1393؛ هنر و تجربه

اکران هنر و تجربه از ابتدای پاییز آغاز شد و در مدت فعالیت این گروه حدود 25 فیلم سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی و خارجی  در پنج سینمای تهران و مشهد اکران شده است. در جریان اجرای این طرح فیلم‌هایی همانند «ماهی و گربه»، «یک شب»،‌«اون شب که بارون اومد» و «پرویز» اکران شده که در مجموع 60 هزار مخاطب تاکنون به تماشای فیلم‌های اکران شده در این طرح نشسته‌اند.

عنوان طرح

مسئول

تاریخ اجرا

برخی از فیلم‌های اکران شده

آسمان باز

سیدضیا هاشمی

1383

«قدمگاه»، «گیلانه» و «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»

طرح اکران حمایتی ویژه

محمود اربابی

1387

«آتش سبز» و «خواب زمستانی»

نوعی نگاه

شورای صنفی نمایش

1388

«حیران»، «صداها»، «استشهادی برای خدا»،  «خانه روشن»

مخاطب خاص

شورای صنفی نمایش

1390

«بدرود بغداد»، «گلوگاه شیطان»

هنر و تجربه

شورای هنر و تجربه

1393

«ماهی و گربه»، «یک شب»،‌«اون شب که بارون اومد» و «پرویز»

5758

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم رضایی IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    3 0
    به نظر می آید هنر و تجربه نسبت به موارد مشابه قبلی با طراحی و دقت بیشتری برنامه ریزی شده است، از لحاظ تبلیغی خوب است و سعی دارد همه فیل ها را به یک میزان تبلیغ کند، امیدوارم با حمایت اصحاب رسانه این طرح کوتاه مدت نباشد چون در صورت تداوم می تواند به اهداف خود برسد
  • عليرضا A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    2 0
    سينماى هنرى هميشه احتياج به حمايت مفهومى و مادى داره هنر تا تجارى شدن هميشه آينده سينما است
  • علیرضا رضائیان IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    12 0
    با تلاش های امیرحسین علم الهدی این طرح بسیار منظم جلو می رود اما متاسفانه برای جذب دانشجویان به عنوان بازوی تبلیغی این طرح هیچ گونه برنانه مشخصی ندارد.
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    4 0
    شنیدم فیلم های کلاسیک خارجی هم در این طرح جای دارد، فکر می کنم اگر دو سه فیلم مثل فیلم های اقای اندرسون و یا بلاتار هم به صورت موردی اکران شود باعث استقبال بیشتر از کل طرح می شود.