به گفته مسئول اجرایی طرح هنر و تجربه کل هزینه این طرح بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نزدیک 40 روز از آغاز فعالیت گروه سینمایی هنر و تجربه می‌گذرد و در این مدت حدود 25 فیلم سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی و خارجی  در پنج سینمای تهران و مشهد اکران شده است. برای فیلم‌های اکران شده مراسمی با حضور عوامل آنان برگزار شده است و جلسات نقد و بررسی آنها  به زودی برپا می‌شود.

امیرحسین علم‌الهدی عضو و  دبیر اجرایی شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه درباره برخی مسایل هم چون بودجه اختصاص داده شده، میزان استقبال از فیلم‌ها و نکاتی از این دست را مطرح کرد.

  از آغاز اکران فیلم‌های  گروه سینمایی هنر و تجربه تاکنون در مورد میزان فروش یا  تعداد مخاطبان فیلم ها اطلاع‌رسانی نشده است، تنها راه در این زمینه که سینما تیکت بود هم گویی آن هم حذف شده است. دلیل این روش چیست؟

روش در پيش گرفته شده به دليل تفاوت ماهيت اقتصاد اين نوع سينما با سينماي اكران است. يادمان باشد اعلام فروش فيلم‌ها از ضروريات اطلاع‌رساني سينماي هنر و تجربه نيست، بلكه مهمترين بحث براي تقويت ديده شدن فيلم‌ها اطلاع‌رساني از اكران اين فيلم‌ها است. قراري كه با فيلمسازان اين سينما گذاشتيم اين بود كه فروش به تفكيك فيلم‌ها را بعد از يك دوره اكران سه ماهه اعلام كنيم نه همانند سينماي اكران كه در طول يك روز حداقل ١٠٠ سانس يك فيلم دارد در صورتيكه سينماي هنر و تجربه بر اساس برنامه مشخص شده يك فيلمش نهايتا از ٢٠ سانس  تا ١٠٠ سانس در يكماه دست مي‌یابد. روش در پيش گرفته شده روشي است كه همانگونه كه در اكران با روش سينماي بدنه متفاوت است مي‌بايست با توجه به اين ضرورت هم اعلام فروش فيلم‌هاي سينماي هنر و تجربه متفاوت باشد تا در فهم مخاطب اين روش نهادينه شود.

در خبرها مدام می گویید سئانس‌های اضافی به فیلم‌ها اختصاص یافته است. واقعا این اتفاق افتاده؟ یعنی میزان استقبال از آنچه شما پیش بینی کردید بالاتر است؟

تعداد مخاطبان سينماي هنر و تجربه در طول ٣٥روزنمايش (از ١٣ مهر تا ٢٢آبان ) بالغ بر ٦٠ هزار مخاطب بوده است و تعداد كل سئانس‌هايي كه به نمايش فیلم‌های گروه هنر و تجربه اختصاص داده شده است، ٩٠٣ بوده است، كه از اين تعداد ٧١٠ سانس موظف سينماها بوده است و تعداد سئانس‌هاي فوق‌العاده خارج از تعهد سينماها به ١٩٣ رسيده است . اين تعداد سانس اضافه براي سينماي هنر و تجربه افسانه نيست بلكه براساس خواست و احترام به مخاطبان اين سينما بوده است كه باعث اميد در بين سينماگران نجيب هنر و تجربه و مخاطبان علاقمند به اين نوع سينما بوده است. سئانس فوق‌العاده ١٠ صبح سينماها براي نمايش سينماي هنروتجربه در سينما آزادي، هويزه مشهد و خانه هنرمندان و اختصاص سالن مجزا به سينماي هنروتجربه توسط پرديس كوروش واقعيات جاري در سينماي هنر و تجربه است .

یعنی بازدهی به نسبت مناسبی تا اینجا وجود داشته است؟

ضريب اشغال نزديك به ٦٠ تا ٦٥ درصد، نشان از بهره‌وري  فراتر از انتظار است. فروش ٣٥٠ ميليون توماني اين نوع سينما در اين مدت محدود نشان از هدف‌گذاري درست شوراي سياستگذاري دارد.

چه بودجه‌ای از سوی سازمان سینمایی به این طرح اختصاص یافته شده است؟

كل هزينه طرح بالغ بر يك و نيم ميليارد تومان است يعني بودجه يك فيلم متوسط در سينماي ايران ...

اختصاص این بودجه به طرح هنر و تجربه سبب نشد، انجام کارهای زیرساختی عقب بیافتد؟ طرحی که مشابه آن  شکست چندباره در گذشته داشته است؟

سينماي هنر و تجربه مهمترين رسالتش حمايت از نيروي انساني خلاق و ايده‌پرداز است كه آينده اين سينما را تضمين مي‌كند. توجه به زيرساخت فقط شامل ساخت و توليد فيلم و سالن سينما نيست بلكه سرمايه‌گذاري در افزايش اميد و انگيزه در ميان نيروي انساني سينما نيز از اولويت زيادي در توسعه زيرساخت‌ها برخوردار است و ايضا تربيت نيروي انساني آينده‌ساز سينماي بالنده ايران.

این اختصاص بودجه و اجرای طرح گروه سینمایی هنر و تجر به از سوی دولت سینمای مستقل و غیردولتی را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؟ به خصوص که آقای ایوبی هم ابراز امیدواری کردند که این گروه برای ساخت فیلم و نوشتن فیلمنامه نیز در آینده اقدام کند .

سينماي مستقل راه خودش را ادامه خواهد داد و اين طرح به معناي دولتي كردن و يا تهديد سينماي مستقل نيست. سينماي مستقل عمدتا به معناي مواجهه و تضاد با تعريف رسمي حاكميت از سينما نيست، بلكه اين سينما به معناي رايج خود نگاه دارد به تضارب آرا و افزايش گفتمان سينمايي در راستاي حفظ منافع ملي نيز مي‌توان تعريف و يا بازتعريف شود.

رانت و لابی‌گری می‌تواند از ویژگی‌های هر طرحی باشد که در زیر مجموعه دولت اجرا می‌شود. آیا برای گروه سینمایی هنر و تجربه هم ممکن است این اتفاق بیافتد؟

چنانچه فيلمي بتواند تمام ظرفيت سينماي هنر و تجربه را از آن خود كند با توجه به تعداد سئانس‌هاي تعلق گرفته به فيلم‌ها كه حداكثر ١٠٠ تا ١٣٠ سئانس است در طول يك ماه فروش كامل آن ماهانه حدود ١٠٠ ميليون تومان مي‌شود و چنانچه فيلم بتواند تا پايان اكران درحدود ٣ تا ٤ ماه بر پرده سينماها باشد و ضريب ٦٠ درصدي معمول سينماها را اشغال کند، خب حدود ٢٥٠ ميليون تومان درآمد يك فيلم با نگاه كاملا خوشبينانه و صد درصدي است و مي‌دانيد ساخت يك فيلم با حداقل هزينه در سال ٩٣ در حدود سينماي هنر و تجربه كمتر از چند صد ميليون تومان نيست.

پس رانتي نمي‌تواند شامل اين نوع سينما از منظر برگشت سرمايه باشد و يادمان باشد سينماي هنر و تجربه همان سينماي معلمي است كه كساني كه بخواهند از راه معلمي و تدريس از رانتهاي آنچناني استفاده کنند پس به خطا آمده‌اند و كساني كه به دنبال رانت هستند بيشتر در سينمايي اهداف خود را دنبال مي‌کنند كه با ميلياردها تومان سر و كاردارند نه سينمايي كه اعدادش به ده ميليون و يا نهايتا دوصد ميليون تومان مواجه مي‌شوند. رانت در گردش مالي زياد و چند ميلياردي خودنمايي مي‌كند و نه در سينمايي كه گردش مالي آنچناني برايش متصور نيست. سينماي هنر و تجربه سينماي محدود و مقتصد است... همان سينمايي با اقتصاد معلمي و سينمايي كه پايش را اندازه گليمش دراز خواهد كرد، گليمي به اندازه فقط چند سانتيمتر.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =