دربی درون دروازه /چهره‌های تاریخی قفس توری

دروازه‌بانان بی‌شماری درون دروازه‌ استقلال یا پرسپولیس دربی‌های سرخابی را تجربه کردند اما در میان این دروازه‌بانان، هستند چهره‌هایی که هر یک به دلیل خاصی مطرح شدند، با ما باشید، با این چهره‌ها!

به گزارش خبرورزشی؛سيدمهدي رحمتي؛ او در 4 دربي پي در پي گل نخورد. درست مثل نيلسون كه دروازه پرسپوليس را بسته نگه داشت، او هم به دروازه استقلال قفل زد. رحمتي را درست به همين دليل استقلالي‌ها دوست دارند. فعلاً فقط نيلسون ركورد او را تهديد مي‌كند.

‌ داود فنايي؛ حتي در دوران اوج احمدرضا عابدزاده، گاهي اوقات او در دربي‌هاي سرخابي درون دروازه پرسپوليس مي‌ايستاد. فنايي بارها عملكردي عالي در دروازه پرسپوليس داشت اما يك گل تاريخي هم از هركول جيبي استقلال (عليرضا اكبرپور) خورد.
‌‌ وحيد طالب‌لو؛ دروازه‌بان دوست‌داشتني هواداران استقلال، سابقه پنالتي گرفتن در دربي را دارد. او هم يكي از سنگربانان موفق تاريخ دربي‌هاي سرخابي است. دروازه‌باني كه حالا درون دروازه راه‌آهن مي‌ايستد و دور از استقلال است.
‌ هادي طباطبايي؛ شير كپنهاگ با پرويز برومند رقابت مي‌كرد و به دليل داشتن رقيبي سرسخت نتوانست در دربي‌هاي زيادي بازي كند اما به هر حال كارنامه قابل قبولي در دربي‌ها دارد، درست مثل رقيب خودش برومند...

‌ حميد بابازاده؛ در دربي معروف باشگاه‌هاي تهران كه بدون گل به پايان رسيد و استقلال قهرمان تهران شد، بابازاده درون دروازه آبي‌ها بود و جام قهرماني را بالاي سر برد. او دربي‌هاي موفق زيادي را تجربه كرد.
‌ بهروز سلطاني؛ استقلالي‌ها از او متنفر بودند چون در دربي‌‌هاي سرخابي خيلي سخت و به ندرت گل مي‌خورد. بهروز سلطاني يكي از دروازه‌بانان محبوب تاريخ پرسپوليس بود كه گل هم زياد مي‌زد.
‌ وحيد قليچ؛ او هم دربي‌هاي زيادي را تجربه كرد... برد، باخت، مساوي كرد اما در هر 3 حالت از چهره‌هاي جذاب دربي سرخابي بود. درباره جذابيت وحيد قليچ و رفاقت او با بازيكنان استقلال خاطرات زيادي داريم كه اغلب آن قابل نوشتن نيست!

قفس‌های توری دربی قفل به دروازه آزادی!
قفس‌های توری دربی 4 بازی پی‌درپی است که فرو نریخته... انگار ایمون زايد بعد از آخرین گلی که درون دروازه استقلال کاشت، یک قفل‌ بازنشدنی به هر دو دروازه زد تا دربی هم صفر - صفر باشد و یکی از دیگری اعصاب خراب کن‌تر و حال به هم زن(!)تر... بازی استقلال و پرسپولیس این روزها یادآور صفر - صفرهای تکراری است و حالا همه اهالی فوتبال در آستانه دربی می‌گویند این بار خدا کند گل داشته باشد... به بهانه دربی جدید که یک‌شنبه آینده برگزار می‌شود، نگاهی می‌اندازیم به قفس‌های توری دربی... نگاهی پراکنده به دروازه‌بان برگزیده دربی...

مهمانان ناخوانده
در تاريخ دربي نام حسين هوشيار به يادگار مي‌ماند. حسين هوشيار را دنيزلي از يك بازي جام حذفي كشف كرد و درون دروازه پرسپوليس گذاشت. در روزي كه پرسپوليس با هت‌تريك ايمون زايد از سد استقلال گذشت، حسين هوشيار سنگربان تيم مصطفي دنيزلي بود. هوشيار همان يك دربي را تجربه كرد، با 2 گل خورده و يك برد!

خارجي‌هاي قفس توري
دروازه‌بانان خارجي هم هيجان دربي‌هاي سرخابي را تجربه كرده‌اند، دروازه‌باناني مثل ساشا ايليچ كه متخصص خوردن گل‌هاي تماشايي بود و جرج توپالوويچ كه درون دروازه استقلال مي‌ايستاد اما فعلاً نفر اول ليست دروازه‌بانان خارجي دربي، نيلسون برزيلي است كه 360 دقيقه (4 بازي متوالي) گل نخورده است.

و با تشكر از ساير گلرها!
وازگن صفريان، حجت خاكسارتهراني، مجيد رضايي، نادر باقري، ميثاق معمارزاده، حسين قره‌خانلو، هادي طاووسي، مهدي عسگرخاني و... و... و... هم دروازه‌بانان ديگري بودند كه حضور در دربي‌هاي سرخابي را تجربه كردند. در يك پرونده كامل و پروپيمان به عملكرد تمامي آنها اشاره مي‌كنيم.

زنده‌ياد ناصر حجازي 
كلاغ رو قله، ته چاه عقابه!

دروازه‌اي كه ناصر حجازي درونش مي‌ايستاد، حرمت داشت... دروازه‌اي كه ناصر حجازي از آن دفاع مي‌كرد، مثل ديواري بود كه فرو نمي‌ريخت... نمي‌دانيم چرا هر وقت آوازه‌خوان (رضا يزداني) ترانه دنياي وارونه را مي‌خواند و به «ببين ببين ساعت قصه خوابه، كلاغ رو قله‌س، ته چاه عقابه» مي‌رسد،‌ بي‌اختيار ياد زنده‌نام ناصر حجازي مي‌افتيم و جمله معروف محمدرضا ميرشاه‌ولد، كاريكاتوريست رسانه‌هاي ورزشي (عقاب از شهر كلاغ‌ها پَر كشيد) پيش چشم‌مان زنده مي‌شود. ناصر حجازي اگرچه در آن دربي معروف 6تايي‌ها وقتي نيمه دوم جانشين منصور رشيدي شد، 4 بار دروازه‌اش فروريخت اما در بازي‌هاي زيادي دروازه استقلال را نجات داد و مانع كاميابي رقيب ديرينه شد. او كه قدمتي نزديك به 15 سال در دربي داشت، يك‌بار يك‌تنه 7 موقعيت گل را از پرسپوليس گرفت تا تيتر؛ حجازي يك‌تنه پرسپوليس را كشت، در حافظه‌ها ماندگار شود.

بهزاد غلامپور
نمايش 2 روي سكه در دربي

بهزاد غلامپور هيچ‌وقت اهل حاشيه نبود اما ناخواسته در متن حاشيه قرار مي‌گرفت! او كه درون دروازه استقلال دربي جنجالي زمستان 73 را تجربه كرد، در آن ديدار تاريخي كه استقلال 3 بر يك پرسپوليس را برد، بهزاد غلامپور واقعاً معركه نشان داد.
او در نيمه دوم كه سرخپوشان سراپا حمله شده بودند، هر كاري بلد بود انجام داد تا دروازه استقلال بسته بماند. شاهكار بهزاد غلامپور در آن ديدار تاريخي همان قيچي برگردان معروف بود.
او با يك حركت آكروباتيك دروازه استقلال را از فروپاشي نجات داد اما 2 سال بعد در روز خداحافظي فرشاد پيوس كه استقلال با ناصر حجازي تيم قدرتمندي بود، بهزاد غلامپور درون دروازه آبي‌ها تقريباً به هيچ‌ توپي نه نگفت! بهزاد غلامپور اما با همان قيچي‌برگردان تاريخي به يكي از تاريخ‌سازان دربي سرخابي تبديل شد.

احمدرضا عابدزاده 
درخشش ابدی یک دروازه‌بان نابغه

بدون هیچ تردیدی احمدرضا عابدزاده افسانه‌ای‌ترین دروازه‌بان تاریخ دربی‌هاي سرخابی است... دروازه‌بانی که حتی یک بار هم از زمین بازنده بیرون نیامد (البته بدون احتساب پیروزی آیین‌نامه‌ای و 3 بر صفر استقلال در آن دربی جنجالی که 2-2 تمام شد) عابدزاده چه آن زمان که از دروازه‌ استقلال دفاع می‌کرد و چه آن روزگار که درون دروازه پرسپولیس بود، به رقیب دیرینه نباخت... این رکورد افسانه‌ای با درخشش در اغلب دربی‌ها همراه بود، هرچند او درون دروازه استقلال یک گل تاریخی از پرسپولیس و پیوس خورد و درون دروازه پرسپولیس هم حریف مهدی هاشمی‌نسب یاغی نشد و چند فقره از مهم‌ترین گل‌های دربی را عقاب آسیا خورده است اما به هر حال پرچم عابدزاده همچنان بالاست. مردی بی‌تکرار که لقب عقاب آسیا برازنده‌اش بود. عابدزاده را نمی‌توان دوست نداشت.

نيلسون 
ركورددار برزيلي دربي

مرد برزيلي تا به حال در دربي گل نخورده است... اين هم يك ركورد جالب و منحصربه‌فرد است. 4 حضور متوالي در دربي‌هاي سرخابي بدون گل خورده، نيلسون را در يك موقعيت ممتاز قرار مي‌دهد، موقعيتي كه شايد تا ساليان سال تكرار نشود. اگر به تاريخچه دربي نگاه كنيد، تنها دروازه‌باني كه 4 بازي در دربي گل نخورده و البته همچنان بدون گل خورده مانده، نيلسون برزيلي است. البته سيدمهدي رحمتي هم درست مثل نيلسون در 4 دربي قبلي گل نخورد اما او قبلاً دروازه‌اش مقابل پرسپوليس باز شده بود. نيلسون كه اين بار هنوز معلوم نيست سنگربان شماره يك پرسپوليس باشد يا ذخيره سوشا مكاني، اگر مقابل استقلال فقط 40 دقيقه ديگر گل نخورد، به ركورد جالب 400 دقيقه بدون گل خورده در دربي مي‌رسد و آن وقت مي‌تواند با خيال راحت پا روي پا بگذارد و مطمئن باشد مدت‌ها ركوردش پابرجا مي‌ماند.

‌ سنگربانان دوجانبه
عقاب، منصورخان و ديگران!

منصورخان رشيدي را همه با عكس‌هاي تيمي استقلال به ياد مي‌آورند. او يكي از مهم‌ترين دروازه‌بانان تاريخ استقلال بود كه رقابت و رفاقت جانانه‌اي با ناصر حجازي داشت. منصور رشيدي اما يكي، دو بار هم دربي را درون دروازه پرسپوليس تجربه كرد. جدا از يك رشيدي ديگر (جمشيد رشيدي) كه مقاطعي دروازه‌بان پرسپوليس بود، منصور رشيدي هم براي رقيب ديرينه استقلال به ميدان رفت اما در صف سنگربانان دوجانبه منصورخان به خاطر حضور بسيار كوتاه‌مدتش در پرسپوليس، در رديف نخست قرار نمي‌گيرد و بايد رده اول را به احمدرضا عابدزاده داد كه دروازه‌بان هر دو تيم استقلال و پرسپوليس بود. سعيد عزيزيان هم در دربي‌هاي سرخابي براي هر دو تيم استقلال و پرسپوليس بازي كرد، درست مثل محمد محمدي كه هم وظيفه دفاع از دروازه استقلال را برعهده داشت و هم قبل از آن، يك دوره درون دروازه پرسپوليس مي‌ايستاد و بارها و بارها نمايشي خيره‌كننده مقابل استقلال داشت البته نام بهزاد غلامپور را هم مي‌توان در اين ليست نوشت چون بهزاد به عنوان دروازه‌بان استقلال و مربي دروازه‌بانان پرسپوليس حضور در دربي‌هاي سرخابي را تجربه كرد.

كند و كاو در دربي‌هاي پرگل
3تايي‌ها!

روزي كه پرسپوليس با 6 گل استقلال را برد و شعار 6تايي‌ها در حافظه تاريخ نقش بست، گل‌هاي خورده ميان منصور رشيدي و ناصر حجازي تقسيم شد. يك بار ديگر هم كه پرسپوليس با نتيجه 4 بر يك استقلال را برد كه گل اول را ناصر حجازي خورد و 3 گل ديگر را منصور رشيدي اما جدا از اين دو نتيجه تاريخي، چند باري هم 2 تيم با 3 گل حريف ديرينه را شكست دادند و شايد براي شما هم جالب باشد بدانيد اين گل‌ها را كدام دروازه‌بانان خوردند.
سيدمهدي رحمتي؛ در آخرين دربي گل‌دار، پرسپوليس با هت‌تريك ايمون زايد، استقلال را برد كه سيدمهدي رحمتي درون دروازه بود و ظرف 10 دقيقه 3 بار تسليم شد. پرويز مظلومي اين شكست را توطئه و رحمتي را قرباني بزرگ توطئه مي‌نامد.
‌ عليرضا حقيقي؛ روزي كه استقلال در جام حذفي 3 بر صفر پرسپوليس را شكست داد، عليرضا حقيقي درون دروازه پرسپوليس بود. او در جريان 90 دقيقه هيچ گلي نخورد اما در وقت اضافي بازي 3 بار تسليم مجتبي جباري (2گل) و اسماعيل شريفات شد.
فرشيد كريمي؛ او هم در آن روز تاريخي كه استقلال با گل دقيقه پاياني پيروز قرباني به پيروزي رسيد، دروازه‌بان پرسپوليس بود.
بهزاد غلامپور؛ روز خداحافظي پيوس 3 گل از پرسپوليس خورد و پرسپوليس يك پيروزي جاودانه را ثبت كرد.
‌ نيما نكيسا؛ در آن بازي كه ساندرو پوهل مجاري داورش بود، نيما نكيسا 3 گل خورد.
‌ ‌ ناصر حجازي؛ دربي معروف دهه 60 را پرسپوليس با گل شاهرخ بياني و يك گل ناصر محمدخاني برد كه حجازي درون دروازه استقلال بود.
‌ ‌ قبل از پيروزي انقلاب هم دروازه‌باناني بودند كه در دربي‌هاي سرخابي 3 گل خوردند. حسين قره‌خانلو، مهدي عسگرخاني، مودت و... دروازه‌باناني بودند كه 3 گل در يك دربي خوردند.

دروازه‌بانان جنجالي دربي
از برومند تا عزيزخان اصلي

در روزي كه بازي استقلال و پرسپوليس با دعواي محرمي و قلعه‌نويي نيمه‌تمام ماند، احمدرضا عابدزاده با يك لگد دقيق(!) دوربين يك عكاس را شكست اما آن روز به حدي جنجال و دعوا شد كه اين دوربين شكستن اصلاً قابل نبود... اگر عابدزاده را از فهرست سنگربانان جنجال‌ساز دربي كنار بگذاريم، به پرويز برومند مي‌رسيم كه با مشت پاي چشم پايان رأفت را كبود كرد! پرويز برومند كه چندين سال شماره يك استقلال در دربي‌هاي سرخابي بود، آن روز تاريخي كه استقلال و پرسپوليس باز هم 2-2 كردند و باز هم كارشان به جنجال كشيد، دروازه‌بان استقلال بود و در دقايق پاياني بازي مشتي پاي چشم رأفت كاشت كه دو شب هم حبس آن را كشيد!اما برومند بايد در قياس با عزيزخان اصلي برود آخر صف بايستد... عزيز اصلي، هنرپيشه فيلم‌هاي اكشن سينما و دروازه‌بان جنجالي و در عين حال محبوب پرسپوليس، ‌به تنهايي دو بار در دربي‌هاي سرخابي جنجال راه انداخت و با درگيري و زدن داور، دربي‌ها را نيمه‌تمام گذاشت.البته يك بار هم در دربي عليرضا حقيقي تا نيم‌قدمي خلق جنجال پيش رفت كه كريم باقري مانع زد و خورد او و شيث رضايي مدافع پرسپوليس شد و اجازه كتك‌كاري جديد نداد.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =