ایسنا نوشت:

روزنامه الاخبار پرده از گزارشی برداشته که از طرح‌های آتش‌بس‌های پی در پی در مناطق سوریه میان افراد مسلح با دولت این کشور جهت توقف جنگ حکایت دارد تا از این طریق سوریه وارد مرحله جدیدی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الاخبار چاپ لبنان، براساس اطلاعاتی که هفته قبل در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد، آتش‌بس‌هایی در دمشق و اطراف آن میان مخالفان و دولت امضا شده است.

همچنین تلاش‌هایی در جریان است تا توافق‌هایی میان دولت و مخالفان در حلب حاصل شود. پس از روزنامه واشنگتن‌پست، مجله فارن پالیسی نیز اطلاعات بیشتری را در خصوص همین گزارش و جزئیات آن ارائه داده است.

جیمز تروپ از خبرنگاران مجله فارن پالیسی می‌گوید که از جزئیات این گزارش رسمی اطلاع دارد و وی اطلاعات لازم را از این گزارش دریافت کرده است و توانسته برخی از این اطلاعات را منتشر سازد.

تروپ می‌گوید: یک نهاد اروپایی به نام مرکزی برای گفتگوی انسانی که مقر آن در ژنو است، این گزارش را تدوین کرده است و این مرکز از سال 2013 ناظر بر اجرای توافق‌های آتش‌بس در مناطق مختلف سوریه است.

این نهاد که دیوید هارلاند، مسوول سابق سازمان ملل ریاست آن را بر عهده دارد به همراه سازمان ملل در تلاش است تا توافق‌هایی را میان نظام و مخالفان منعقد سازد و این نهاد در حال حاضر تلاش می‌کند آتش‌بسی را میان شورشیان و کردها منعقد کند.

این نهاد که توسط چند دولت اروپایی حمایت مالی می‌شود چندین تجربه در نظارت بر توافق‌ها دارد که آخرین این تلاش‌ها میان سکولارها و اسلامگراها در تونس صورت گرفته است.

آن‌ طور که تروپ می‌گوید، این نهاد همچنین در افغانستان نیز فعالیت‌هایی داشته است اما در سوریه این نهاد در تلاش است تا به توافقی با نظارت سازمان ملل یا طرف‌های دیگر دست یابد تا شرایطی برای برقراری صلح و بازسازی خرابی در سوریه به وجود آید.

براساس این طرح، نهاد صلح و بازسازی روی کار می‌آید که توافق‌های آتش‌بس را در شهرها و مناطق مختلف سوریه اجرا می‌کند و این نهاد یک مرجع بی‌طرف را که مسوولان مناطق با آن در تماس خواهند بود، تشکیل خواهد داد.

در مقدمه گزارش این مساله تشریح شده است که نظام سوریه و نه مخالفان نمی‌توانند در این درگیری‌ها پیروز شوند که این مساله به گروه‌های داعش و جبهه النصره اجازه رشد داده است.

به همین دلیل تدوین‌کنندگان این گزارش برای اینکه سوریه به سومالی دیگری تبدیل نشود بر این مساله تاکید دارند که نیاز مبرمی برای حفظ دولت در سوریه وجود دارد حتی اگر این مساله به معنای ابقای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در راس قدرت باشد.

هارلاند، رئیس این نهاد می‌گوید: ابقای نظام و دولت بهتر از این است که هیچ دولتی اساساً وجود نداشته باشد.

در این گزارش درخصوص نحوه عملی شدن این اقدامات نیز آمده است: مناطقی که توافق‌های آتش‌بس را امضا خواهند کرد، توسط طرفی که (یا نظام و یا مخالفان) کنترل آن را بر عهده دارد، اداره می‌شوند.

پس از آن نهادهای محلی و سیاسی در این مناطق روی کار می‌آیند و غرب نیز هزینه بازسازی خرابی‌های سوریه را خواهد پرداخت.

در این گزارش درخصوص سرنوشت ریاست‌جمهوری سوریه نیز اعلام شده است که مردم سوریه از طریق اصلاحات قانون اساسی و برگزاری انتخاباتی با نظارت بین‌المللی که پس از توافق برای پایان جنگ برگزار می‌شود، سرنوشت اسد را تعیین خواهند کرد و تا آن هنگام اسد رئیس‌جمهور خواهد ماند.

در این گزارش همچنین درخصوص گروه تروریستی داعش و جبهه النصره نیز اعلام شده است: دستیابی به توافق‌ها میان نظام و مخالفان این اجازه را خواهد داد تا تلاش‌ها و درگیری‌ها علیه این تندروها متمرکز شود که این مساله از بین بردن آنها را تسریع می‌بخشد.

اما در پاسخ به اینکه آیا طرح‌های این گزارش قابل اجرا بوده یا بافته خیال است، واکنش‌های متفاوتی وجود دارد.

در همین حال یک منبع در کاخ سفید این مساله را بعید دانسته است که مخالفان توافقی را امضا کنند که براساس آن اسد به عنوان رئیس‌جمهور باقی بماند.

وی افزود: اسد تا به این حد احساس نمی‌کند که در آماج تهدیدها قرار دارد تا بخواهد به مخالفان اجازه اداره مناطق خودمختار را بدهد.

منتقدان دیگر نیز "نیر روزن" یکی از کسانی که نقش اصلی در تدوین این طرح‌ها را بر عهده داشته است، به شدت مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند که وی هم‌پیمان نظام سوریه است و این گزارش زمان بیشتری را در اختیار اسد قرار می‌دهد تا سوریه را تحت کنترل و سیطره خود داشته باشد.

در مقابل روزن در پاسخ به منتقدان خود از آنها می‌خواهد که به یاد آتش‌بس‌های منعقد شده میان نظام و مخالفان در دمشق بیفتند و به این مساله توجه داشته باشند که خود سوری‌ها سرنوشت‌شان را تعیین می‌کنند و مساله مهم این است که به توافقی برای توقف خونریزی‌ها، تخریب‌ها و آشوب‌ها در سوریه دست یافته شود.

این گزارش در بوته آزمایش قرار دارد و ظرف روزها و هفته‌های آتی مشخص می‌شود که این گزارش به موفقیت دست خواهد یافت یا خیر.

برخی دیگر نیز به تلاش‌های استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و اقدامات وی برای آتش‌بس در مناطق مختلف این کشور اشاره می‌کنند.

از سوی دیگر، رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در دمشق نسبت به میزان موفقیت‌آمیز بودن طرحی مشابه اظهار بدبینی کرده و علت این نگرش خود را «بی‌توجهی دولت آمریکا به سرنوشت مخالفان سوریه و ضربات دردناک به مخالفان» اعلام کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =