فخر‌الدین احمدی‌دانش‌آشتیانی چهارمین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای تصدی وزارت علوم به مجلس است.

سوگل نورمحمد: مطابق قانون اساسی اگر ظرف  سه ماه از برکناري وزير مستقر، وزیر پیشنهادی ریس جمهور رای نیاورد باید فرد دیگری را برای رأی اعتماد به مجلس بفرستد یا به صورت موقت سرپرست انتخاب کند که باز هم ابتکار عمل با رئیس‌جمهور است.
مسئله ای که در این میان مطرح می شود این است که آیا پس از استضیاح و عدم رای اعتماد پی در پی وزیران از سوی مجلس ،رئیس جمهور خود می تواند سکان هدایت این وزارت خانه را برای مدتی موقت عهده دار باشد یا خیر؟
مسئله اي که مطرح شد اين بود که برخي رسانه ها مطرح کردند که در صورتي که دانش آشتياني هم راي نياورد، اين احتمال وجود دارد که رئيس جمهور خود شخصا کفيل وزارت علوم نيز باشد. در اين عباسعلي کدخدايي مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی متذکر شد که ریس جمهور تنها می تواند در طی این مدت یک سرپرست انتخاب کند و نمی تواند خودش مسولیت این امر را بر عهده بگیرد.
البته این تفسیری است که شورای نگهبان ارائه داده است اما اصل این قضیه در قانون اساسی مسکوت مانده و چیزی که از قانون استنباط می شود این است رئیس جمهور در طی این سه ماه و تا زمان انتخاب وزیر دیگر، خود می تواند مسولیت این وزارتخانه را به طور موقت به دست بگیرد.
محمود احمدي نژاد نخستين رئيس جمهوري بود که همزمان مسئوليت يک وزارتخانه را نيز بر عهده گرفته است . احمدي نژاد پس از عزل مسعود ميرکاظمي از وزارت نفت تا مدتي خودش سرپرستي اين وزارتخانه را برعهده گرفت. همچنين در زماني که ماجراي اختلاف احمدي نژاد و مصلحي وزير اطلاعات مطرح شد ، اين مسئله در خبرگزاري ها منعکس شد که احمدي نژاد وزير اطلاعات را عزل کرده است که خودش سرپرستي وزارتخانه را بر عهده بگيرد. بنابراين برخلاف آنچه که کدخدايي عنوان کرده است سکوت قانونگذار در قبال اين مسئله اين باب را باز گذاشته است و پيش از اين هم اين اتفاق در دوره احمدي نژاد افتاده است.
ماجرای انتخاب وزیر علوم به شکلی پیش می‌ رود که برای پیشرفت علمی و اوضاع کشور بسیار زیان بار و غیر قابل جبران است ،از سوی دیگراختلاف بین دولت و مجلس اگر همین گونه ادامه داشته باشد، سر منشا مشکلات بسیاری در جامعه و بین مردم می شود و اعتقادات آنان را تحت تاثیر قرار می دهد وهم چنین موجب عدم تفاهم در مسایل اصلی ‌تر کشور و مردم می شود.اما با وجود هکاری و همدلی بین قوا و استفاده از روش های سیاسی شاید بتوان مشکل به وجود آمده در زمینه انتخاب و رای اعتماد وزیر علوم را حل کرد.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    20 2
    این مجلسی که ما میبینیم ولشون کنی میخوان واسه کل دنیا تصمیم بگیرن....یکی نیست به اینا بگه آخه شما مگه بین مردم نیستین...والا ملت فقط منتظر این آقایون دورشون تموم بشه ی نفسی بکشن....
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 1
    خسته هستند . ایشان66سال سن دارد
  • محسن فرجی IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 16
    من این اناظار رو از مجلس دارم که اگه این وزیر هم نقش کوچکی در فتنه داشته بهش رای ندادن و این جای بسیار تاسف برای آقای روحانی است که این افراد فتنه گر منتخب ایشان هستند
  • هموطن IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    4 3
    با توجه به شرایط خاص کنونی؛ وقتی دوره قبل هم انجام شده ؛ چه اشکالی داره؟
  • زيبا روش IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    4 3
    آنلاين سلام مارا به آقاي دكتر روحاني عزيز برسانيد كه يك فرد معتدل مثل نجفي بدون حاشيه معرفي كند