وقتی خیابان‌ها قفل شد / در حاشیه مراسم مرتضی پاشایی چه گذشت؟

ترافیک از میدان هفت تیر آغاز می شود. جایی که می‌توان ماشین‌هایی را دید که عکس‌های مرتضی پاشایی را پشت شیشه‌هایشان نصب کرده‌اند و برای وداع با او راهی تالار وحدت شده‌اند.

درنا حسین زاده: نفس بلوار کریمخان زند از حجم ماشین‌ها تقریبا بند آمده است. رادیو پیام وضعیت آب و هوا را اعلام می‌کند و راننده در فاصله تنظیم آینه ماشین و مکث کردن روی چهره عابری که از عرض خیابان می‌گذرد، می‌گوید: «خدا رحمتش کنه، جوون بود، خیلی جوون بود.»

مرد میانسالی که جلو نشسته، اما، دلش برای خانواده پاشایی می‌سوزد: «بیچاره پدر و مادرش.»

مجری رادیو پیام از توده هوای سردی می‌گوید که از فردا بخش‌های مختلفی از ایران را در بر می‌گیرد و ارمغانش برف و باران است.

خیابان حافظ از تقاطع کریمخان زند بسته است، پلیسی که ماشین‌ها را راهنمایی می‌کند می‌گوید دلیلش ازدحام جمعیت در چهار راه کالج است.

خیابان‌های دیگری هم که منتهی به چهار راه کالج هستند هم بسته شده‌اند، این را راننده موتوری می‌گوید که راضی می‌شود 5 هزار تومان بگیرد و ما را تا چهار راه کالج ببرد.

45 سال دارد و تا پیش از فوت مرتضی پاشایی آهنگ‌های او را گوش نکرده است: «زیاد موسیقی گوش نمی‌کنم، گاهی شجریان، شهرام ناظری ... این جوون‌ها رو نمی‌شناسم ولی دلم برای این پاشایی خیلی سوخت. جوون بود.»

روی پل حافظ هستیم، زیر پای‌مان حوزه هنری است و تقاطع سمیه و طالقانی. می‌گوید: «از حق نگذریم ترانه‌هاش خوب بود.» منظورش چند ترانه‌ای است که پس از مرگ پاشایی از تلویزیون ایران و شبکه‌های فارسی زبان آن سوی آب شنیده. پل را که سرازیر می‌شویم به سمت چهار راه کالج انبوه جمعیت را می‌بینیم. جمعیتی که انگار خیابان انقلاب را بلعیده است. بیشتر مغازه‌ها بسته است، جز لوارم التحریر فروشی نبش چهارراه کالج. جایی که مردی 72 ساله پشت دخل ایستاده می‌گوید از وقتی آمده همین طور آدم‌هایی را دیده که پیاده به سمت تالار وحدت می‌روند: «از سال 1341 اینجا مغازه دارم. اتفاقات زیادی را دیده‌ام. از حوادث سال 42 که شما یادتان نیست گرفته تا انقلاب؛ 36 سال پیش.»

روی جوان بودن آدم‌هایی که امروز دیده تاکید دارد: «همه جوون هستند. زیر چهل سال، این حرف داره...» سکوتم را که می‌بیند با لحن خاصی می پرسد: «نداره...؟»

می‌پرسم مرتضی پاشایی را می‌شناختید؟

ــ نه، ولی وقتی مرد آهنگ‌هاش رو از همین رادیو شنیدم.

دستش را به سمت راست مغازه دراز می‌کند. جایی که یک رادیوی قدیمی آرام جا خوش کرده است. می‌گوید از این رادیو خبرهای زیادی را شنیده است. خوب و بد.

بیرون مغازه انبوه جمعیت آن قدر زیاد است که به سختی می‌شود در خیابان و پیاده رو راه رفت. همه جوان هستند و به قول صاحب مغازه لوازم التحریر فروشی، زیر 40 سال. پوسترهای مختلفی از مرتضی پاشایی را در دست گرفته‌اند. هنرمندی که سال 63 در تهران به دنیا آمد و پاییز 93 چشم‌هایش را به روی زندگی بست.

روبروی تالار وحدت جمعیت به حدی است که واژه ازدحام برای توصیفش کم می‌آورد. پسر جوانی که سمت راستم پشت به تالار حافظ ایستاده برای همراهانش دارد از مراسم جلو بیمارستان بهمن می‌گوید: «روز جمعه یکی از بچه‌ها که توی بیمارستان بود زنگ زد، گفت پاشو بیا اینجا، مرتضی رفت. نبودید ببینید علی دایی چه گریه‌ای می‌کرد.»

محمد علیزاده می‌خواند. همراهانش سرشان را تکان می‌دهند. یکی می‌گوید مرتضی عشق بود. می‌پرسم از کی مرتضی پاشایی را می‌شناختید، چپ چپ نگاهم می‌کنند، انگار حرف بدی زده باشم، پسر جوان درشت اندامی، موبایلش را سمتم می‌گیرد و می‌گوید: «ببین!! همه آهنگ‌هاش این توئه.» جرات نمی‌کنم بپرسم چرا دوستش داشته‌اند.

می‌روم به سمت تالار وحدت، اما جمعیت آنقدر زیاد شده که نمی‌شود به این راحتی‌ها در محوطه تالار رفت. خیلی‌ها گریه می‌کنند، مخصوصا دختران جوانی که بیشترشان عکس پاشایی را دست گرفته‌اند همراه با یک شاخه گلایل سفید.

تقریبا همه جوان پاشایی را به اسم کوچک صدا می‌زنند. آن قدر ساده و صمیمی می‌گویند: «مرتضی گفته بود»، «مرتضی خواسته بود»، «مرتضی خوانده بود» که فکر می‌کنی سال‌ها با او رفاقت داشته‌اند.

جرات می‌کنم و از دختر جوانی که با همراهانش دارد یکی از ترانه‌های مرتضی پاشایی را زمزمه می‌کند می‌پرسم که چرا این قدر ترانه‌هایش را دوست دارد. جوابش چند کلمه است: «چون خیلی با احساس است.»

بغل دستی‌اش که عکس او را دست گرفته می‌گوید: «متفاوت بود، آهنگ‌هایش با بقیه فرق داشت.»

مسئولان معاونت هنری مرکز موسیقی وزارت ارشاد که پیش بینی چنین حضوری را کرده بودند از شب قبل محوطه تالار وحدت را برای برپایی این مراسم آماده کرده‌اند، کار تا بامداد روز یکشنبه 25 آبان طول کشیده. داربست‌هایی که زده‌اند و برزنت‌هایی که کشیده‌اند، نظم خوبی به داخل محوطه داده است.

حضور چهره‌ها در بین جمعیت اما همه را به را به دردسر می‌اندازد. هم خودشان را، هم هواداران را که می‌خواهند از آن‌ها عکس بگیرند.

اول ترانه‌های پاشایی پخش می‌شود. بعد سخنرانی‌ها آغاز می‌شود. (اینجا). جمعیت لحظه به لحظه زیادتر می‌شود. مرد میانسالی که با دخترش آمده می‌گوید که کلا صدای خواننده‌های جدید را نمی‌پسندد، اما وقتی صدای مرتضی پاشایی را شنیده به دلش نشسته. او هم مثل خیلی از افراد میانسالی که امروز دیده‌ام غصه جوانمرگ شدن این هنرمند را می‌خورد. دخترش، اما همه چهره‌های جدید موسیقی را می‌شناسد.

پدرش می‌گوید: «همه مثل هم می‌خوانند.» دختر می‌گوید: «بابا کجا همه مثل هم هستند؟» کلمه بابا را جوری می‌کشد که شاکی بودنش را نشان دهد.

پیکر پاشایی که تشییع می‌شود آنهایی که شاهد تشییع مراسم هستند آرام آرام عزم رفتن می‌کنند. 20 دقیقه که می‌گذرد جای آدم‌ها تقریبا عوض می‌شود. همزمان شایعه‌ای دهان به دهان می‌چرخد. «جنازه مرتضی را هنوز تشییع نکرده‌اند منتظرند مردم بروند بعد جنازه را ببرند.»

تعدادی از چهره‌های هنری، ورزشی به خاطر ازدحام جمعیت به ساختمان تالار وحدت رفته‌اند تا از میزان جمعیت کاسته شود. در چهارراه کالج امین حیایی در بین مردم گیر کرده است و این طرف در محوطه تالار وحدت وقتی گلزار می‌خواهد برود جمعیت به سمت او هجوم می‌آورد.

خانم جوانی می پرسد: «کی بود؟» چند نفر می گویند: «گلزار» زن میانسالی که همراه دخترش کنار صندلی‌های توی محوطه ایستاده می‌گوید: «خوبه گلزاره، براد پیت نیست، این جوری می‌کنند مردم.»

خانم دیگری جوابش را می دهد: «براد پیت برای خارجی‌ها براد پیته، برای ما گلزار، گلزاره.»

جمعیت قصد برگشتن ندارد، شایعه دهان به دهان می چرخد. چند پسر جوانی که اکوهای مکعبی شکل را دارند از داخل محوطه بیرون می‌برند برای دو سه گروه آدم قسم می‌خورند که مراسم برگزار شده و جنازه پاشایی هم تشییع شده است و الان حتما در بهشت زهراست.

البته خیلی‌ها حرفش را جدی نمی‌گیرند و کماکان منتظر تشییع جنازه هستند. ساعت نزدیک 11 است. خیابان حافظ هم باز شده و ماشین‌ها راه افتاده‌اند. هنوز جمعیت زیادی در پیاده روی‌های خیابان انقلاب و حافظ هستند، به سمت فردوسی که می پیچیم پسر جوانی با دوستش دارد در مورد تعداد آدم هایی که برای این مراسم آمده اند حرف می زنند. عدد درستی را نمی توانند پیدا کنند. شروع می کنند به مقایسه و بعد یکی از آنها می گوید: «اگه کل جمعیت به بهشت زهرا می رفت، بهشت زهرا قرق می شد.»

دور میدان فردوسی نبیش خیابان سپهبد قرنی، یک تاکسی سبز نصیبم می شود که می گوید فقط تا زیر پل کریمخان می رود، توی ماشین هم بحث مرتضی پاشایی داغ است.

مردی که عقب کنار من نشسته می گوید از کرج می آید. از ترافیک امروز می نالد و می گوید خیلی شلوغ بود، خیلی. راننده تاکسی تائید می کند. پسر جوان که جلو نشسته مرتضی پاشایی را دوست دارد از آهنگ هایش تعریف می کند. مردی که از کرج آمده اصالتا اهل زنجان است. باید برود دفتر یکی از بیمه ها که توی خیابان سپند است. می گوید: «شبی که رحمت خدا رفت کرج شلوغ شده بود. عظیمیه، گوهردشت، گلشهر... مردم آمده بودند بیرون و شمع روشن کرده بودند.»

راننده می‌گوید: «من ترانه هایش را که گوش می کنم (اشاره می کند به توی ماشین که یعنی اینجا گوش می کند) احساس می کنم حرف هایش همه فهم است، حس دارد، آدم می فهمد.»

پسر جوان که جلو نشسته به ساختمان ها سمت راستش خیره شده و می گوید: «مرتضی کارش حرف نداشت.» 

5857

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 173
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    پسره درست ميگه، كارش حرف نداشت...
    • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      خداحافظ صدای احساس ایران مرتضی پاشایی
    • با نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      به قرآن تا هفته پيش حتى اسمش رو هم نشنيده بودم تا اينكه تو اون شبكه اجتماعيه كه فيلتره ديدم كه غوغاييه ، يكى ميگه سرطانه يكى ديگه زيرش نوشته نه بابا شايعه ست ، يكى از همين خواننده جديدا شرح كامل ماجرا رو توضيح داده بود كه كدوم سرطان زده به كدوم سرطان ، دو روز بعد همين بنده خدا نوشت حالش خيلى بهتره و احتمالا فردا مرخص ميشه ، اما يهو فرداش ديديم اى داد بيداد طرف مرد ... حالا هر كى ازم بپرسه طرف رو ميشناختى ؟؟؟ ميگم بابا مرتضى رو از بچگى ميشناختم ، صداش قلبم رو ميفشاره ، فداى اون چشماى رنگيش برم من ، و در تمامى مراسم از دم در بيمارستان بگير تا خود توى گور با چشمهاى اشك بار همراهيش ميكنم
    • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      دست خانم گزارشگر درد نکنه واقعا توصیفش حرف نداشت . ممنون خبرآنلاین
    • مهربان توسی A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      148 8
      کاش قبل از ازدست دادن خوبان و تا زنده اند قدرشان را بدانیم
    • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      تو کامنت های خبر آنلاین و همه سایت ها همیشه به کامنت های که مینوشتن ملت جوگیری داریم منفی دادم ولی خداییش حالا باید اعتراف کنم ملت جوگیری هستیم روح مرتضی پاشایی عزیز شاد و خدا بیامرزتش
    • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      روحت شاد مرتضي و زنده باد سلطان قلب من علي دايي به خدا به بزرگي و مردونگي علي دائي فكر ميكنم همونقدر اشكم درمياد كه به رفتن مرتضي فكر مي كنم.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      يكي بگه جريان چيه كه مرگ اين جوان اينقدر در همه شهرها فراگير شده؟از سايتها گرفته تا صدا و سيما همه به اين مي پردازند .اگر مردمي بوده محبوب بوده جوان بوده قبول، پس چرا براي هنرپيشه هاي خيلي معروفتر و مهمتر از اين جوان، اينجوري مراسمها در شهرهاي مختلف برگزار نشد؟آيا مشكوك نيست؟آيا دولت نميخواد يه جوري مردم سرگرم شوند؟چون وقتي صدا و سيما در دو سه روز اخير به مرگ اين هنرمند پرداخته يعني دوست دارند مردم به اين موضوع سرگرم شوند دليلش شايد عدم نتيجه گيري مذاكرات هسته اي هست.به نظر خود جوش نيست.به نظر برنامه ريزي شده است. چون نيروي انتظامي براي خيلي تجمعات كوچكتر از اين مثلا در فوتبال واكنش نشان ميداد ولي حالا كاري نداره
    • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      79 25
      خدا رحمتش کند .چند روز پیش برای اولین بار اسمش را شنیدم .مردم عجیبی هستیم
    • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      14 4
      بزرگ بود واز اهالی امروز بود
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    مرسی از خبر انلاین،ارامش از ان اوست
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    ما ملت مرده پرست هستيم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      28 8
      عوض اینمرده پرستیها جلوی سرطان باید گرفته بشه با توصیه های علمی میشه امار سرطان رو بشدت کاهش داد با مرده پرستی کسی زنده نمیشه
    • رضا A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      86 40
      شما ژست روشن فکری نگیر لطفا، تو دنیا واسه همه آدمای تاثیرگذار گرامی داشت میگیرن
    • بی نام RS ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      مردم جوگیری داریم. در کل خدا رحمتش کنه
    • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      119 2
      حرفت متین . اما این حرکت معنی دیگه ای داره اون هم عزاداری بر آمال و آرزوهای بر باد رفته جوان امروز ایرانیه . نسلی که همه جوره رها شده و کوچکترین تلاشی برای دیده شدن اون و حل مشکلات و خواسته هاش از طرف نسل قبل صورت نگرفته .... این اعتراضی هست به نسل قبل ...
    • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      174 7
      این مرده پرستی نیست جدای از هنرمندبودنش اگر مرتضی پاشایی با مرگ دیگری از دنیا رفته بود اینقدر سر و صدا به پا نمی کرد . چیزی که او را تحسین برانگیز کرد و موجب ادای احترام مردم به رفتنش شد نوع نگاهش به زندگی بود . اینکه علیرغم شیمی درمانی و بیماری سخت با موها و ابروهای ریخته و چهره تکیده در انظار عموم ظاهر بشی و هدفت این باشد که مردم به هنرت و خود واقعی ات احترام بگذارند نه چهره ظاهری این آمیختن به زندگی تا آخرین لحظه مرگ واقعا تحسین برانگیز بود
    • دوستدار پاشایی US ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      69 18
      خودت و با ما جمع نبند شما مرده پرستی باش...حداقل من و خونواده ام همیشه اهنگ هاش و در زمان بودنشم گوش کردیم وقتی بیمار شد از ته دلم ارزو داشتم بمونه و شفا پیدا کنه همیشه تو ماشین..لب تاب و همهجا صداش و داشتیم و داریم....مرده پرست وداع عاشقان صداش و دوستداراش با خواننده محبوبشون اگه از دید شما مرده پرستیه پس تو همین توهمات بمون..........
    • مری A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      59 26
      تو خودتو میبینی / وقتی زنده بود هم میپرستیدیمش
    • بهار IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      16 5
      این واکنش مردم به درگذشت مرحوم پاشایی همون گرمی و پر احساسی ایرانی هاست که تو این نسل جدیدم دیدیم چه پرشور وجود داشت که هنوز احساسات ایرانیان رو متفاوت از دنیا میکنه. لطفا اسمش رو مرده پرستی نزارید یعنی باید خوشحال باشیم مردم برای مرده هاشون ابراز احساسات و دعاو طلب مغفرت و پشت سرش نماز میخونند نه اینکنه مثل غربی ها سرد و بیتفاوت باشندو کار وزندگیشون مهمتر از هرچی باشه نه واژ مرده پرستی یک حرف دشمنان ایرانه که ریشه های خوب ایرانی رو که از عزاداری برای سالار شهیدان اسلام گرفته شده رو میخواد بسوزنه و از بین ببره فهیمیدیید
    • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      32 6
      ما مرده پرست نیستیم رفیق. صدای مرتضی پاشایی ندای مظلومیت نسل جوان ماست که نه آینده ای دارند و نه دلسوزی و فقط در احساسات پاک خود فرو میرودند پس به جای سرزنش قدر آنها را بدانیم و حمایتشان کنیم.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      3 1
      دره ای معرفت داشتی.ذره ای عاشق بودی میفهمیدی ملت مرده پرست نیستن
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    «مرتضی کارش حرف نداشت.»
  • حمید A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    گزارش تاثیر گذاری بود . ممنون از تلاشتون .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    روحش شاد.
    • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      74 19
      اینهایی که به روحش شاد منفی دادند منظورشون چیه ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    چقدر بزرگش ميكنين. خدا رحمتش كنه تمام
    • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      مشكلي داري؟ مجبور نيستي نظر بدي
  • الیاس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    من نمی دونم دلیل بزرگ کردن این پسر چی بوده جز صدای نازک چی داشته خدا میدونه این همه آدم مهم و خدمتگزار تو این کشور جوون میمیرن کسی ککشم تکون نمی خوره . شانتاژ تبلیغاتی که میگن همینه
    • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      این ادم خودش بزرگ بود روح بزرگو پاکی داشت نه اینکه مردم بخوان بزرگش کنن این سیل جمعیت گواه خیلی چیزاست خدا بیامرزتش
    • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      جو شبکه های اجتماعی
    • بی نام EU ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      شما نمیدونید هیچوقت هم نخواهید دونست.
    • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      با سواد شما اول برو ببين چرا اين همه آدم خصوصا حوونا براي يه خواننده جمع ميشن ولي برا اين همه آدم خدمتگزار حمع نميشن نکته توي همين مسئله است.
    • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      63 24
      مثلا؟
    • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      خدا شفات بده
    • مجید A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      من کلا ادم بی احساسی هستم و به این موارد هیچگونه واکنشی نشون نمی دم و حقیقتا برام مهم هم نیست اما منصفم و حقگو چرا یه عده زورشون گرفته که خیلی از مردم نسبت به مرگ مرحوم مرتضی پاشایی مغموم شدن و ناراحت و داغون و داغدیده به من و شمای مخالف چه بابا مردم ایشون را دوست داشتن به ما چه ربطی داره که زورمون بگیره برای فلانی و فلانی از این کارا نکردن حتما فلانی و فلانی رو دوست ندارن عجب مردمی شدیم که باید زورکی هم یکی دوست داشته باشیم و یکی را دوست نداشته باشیم اگه کسی می خواد مردم براش پس از مرگش از ته دل داغدار بشن و ناراحت باید دل مردم را تسخیر کنه نه جسم مردم را
    • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      دلیلی نداره جز جوگیر شدن مردم
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      الیاس جون اینکه میبینی برای تشییع یه خواننده همچین جمعیتی رفته ولی برا اونایی که تو میگی جمعیت نمیره خیلی بهت فشار اورده؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      خدا بهش عزت داده همین
    • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      طرفداراش و دوستداراشونن اومدن شما عزیزت بمیره چی کار میکنی؟عزیزه طرفداراش بود شما حرص نخور
    • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      بزرگ بووووووووود.
    • کامیار A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      95 15
      ککشم تکون نمیخوره؟؟؟ خدایا اینا کین دیگه؟
    • الناز A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      مشکلت چیه؟؟؟؟هان ؟؟زورت میاد اینقد طرفدار داره؟؟؟واقعا خدا شفات بده...
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      کسی این پسر رو بزرگ نمیکنه... بزرگ بوده و هست... فقط شما چشم دیدنشو نداری، همین
    • گندم A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      اقای الیاس متاسفم برای طرز فکرت. مرتضی جان روحت شاد
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      49 10
      الياس خان، بايد صداي كلفت مي‌داشت تا محبوب بشه؟ الان دقيقا چرا كك شما تكون خورده؟
    • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      40 4
      بعضي ها از اينكه نصف تهران به خاطر يه خواننده جوان تعطيل بوده بدجوري حالشون بد شده
    • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      59 10
      عزت و بزرگى رو خدا ميده محبت آن مرحوم رو هم خدا در دل مردم انداخت
    • مهدی RO ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      31 3
      حاجی خدا خودش میگه عرت و ذلت هرکسی دست منه....تو خودشو ناراحت نکن مرتضی به اراده خدا عزت داشت......تمام
    • بی نام CA ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      26 25
      خدا مرحوم پاشایی رو بیامرزه، ولی‌ من نمیفهمم که یه نفر نظر شخصیشو رو هم میدهنظر الیاس، ملت صد تا چیز بارش می‌کنن. بعد خودشون جاهای دیگه دادشون بلنده که ....بابا شاید یکی‌ هم چین میونه ی‌ با موسیقی نداره و به رفتار بعضی‌ خورده بگیره، حق اظهار نظر که باید داشته باشه
    • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      18 2
      نمی دونی پاشایی چی داشته ؟ چنان کن زندگاني با خلايق... که باشند از تو راضي خلق و خالق
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    خدا بیامرزه همه رفتگان و همه زندگان
  • نسیم US ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    «مرتضی کارش حرف نداشت.» آری حرفش آهنگش ترانه اش بغضش جدا از حرف و بغض دل جوانان نبود . امروز این مردم به استقبال تشیع پیکر جوانی رفتند که از حرف دل آنها گفت با همان بغض .امروز روز تشیع سراینده درد دلها بود . مرتضی فقط از روی احساس اسطوره نشد بخاطر همدلی اش مردمی بودنش ، درکش از غمهای جا گرفته در دلها و همزبانیش با مردم عام کوچه و بازار همانهایی که غمها دارند و در پسش برای پنهان کردنش لبخند تلخ بر لب ، محبوب و اسطوره شد. مردم ما نشان دادند قدر شناس هستند نه بکلام برخی مرده پرست. براستی چقدر زمان خواهد گذشت تا مرتضای دیگری که همزبان و همدل ما باشد و سخن از دلمان برایمان بگوید بیاید؟ . مرتضی روحت شاد و قرین رحمت الهی باد .
  • بی نام EU ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    تسلیت به خوانوادش ... تسلیت به جامعه هنری ... تسلیت به هوادارا ... امپراطور زود رفتی ...
  • سحر IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    حالا همه بگین جوگیر بگین مرده پرست ولی این همه عشق و ادم از روی جوگیری و مرده و پرستی نرفتن حتما عشق و علاقه بوده روحش شاد به مرتضی پاشایی تبریک و به خودمون تسلیت می گم
  • فراز IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    58 11
    روحش شاد، سرکارخانم حسین زاده قلم بسیار زیبای دارید، احسنت
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    52 85
    خدا رحمتش کنه ولی وقتی آدم بی عدالتی رو می بینه دلش می خواد بگه، آدم های خیلی خیلی مهم تر در این مملکت از دنیا می رند و کسی ککش هم نمی گزه
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    57 9
    واقعا اهنگهاشون پر احساس بود از اون روز هر وقت اهنگشون رو گوش ميكنم حتما فاتحه اي نثار روحشون ميكنم خداوند به خانواده محترمشون صبر عنايت كنه و روحشون رو قرين رحمت بفرمايند .
  • محمد A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    56 8
    خدا رحمتش كنه
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    64 12
    بزرگ بود، این همه آدم بزرگ نیستن. آقای الیاس
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    خدا رحمتش کند و ما ملت افراط و تفریط را هم هدایت
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    82 7
    حالا یک بار بذارید مردم بخاطر دلشان بیان خیابون
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    52 21
    قدردانی کاری خوب وپسندیده ای هست ولی افراط نه .
  • الناز IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    37 10
    خبر انلاین چرا هیچوقت نطرات منو تایید نمیکنی مگه توهین میکنم ........
    • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      4 11
      شاید توهین میکنی. ما که خبر نداریم چی گفتی
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    پرجمعيت ترين تشيعع جنازه تاريخ ايران البته به نظر من
    • بی نام GB ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      42 84
      یعنی حتی یک آدم بالغ و عاقل نیست جواب ایشون بده؟
    • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      41 23
      كلا خيلي راحت اين صفت ”ترين” رو بره همه چي بكار ميبريم تا يه چيزي بنظر ما خوب مياد ميگيم اين بهترينه.لا اقل بگو يكي از پر جمعيت ترين .كلا افراد جوگيري هستيم ميدونم الان منفي بارون ميشم منم بخدا خيلي ناراحت شدم از مرگش اما اينكه ايشون رو در حد اسطوره موسيقي ايران همونطور كه در يكي از سايتاي طرفدار ايشون گفته شده بودبالا ببريم خوب نيست
    • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      20 18
      من كه نرفتم. ولي شما به اندازه سنت نظر دادي لابد
    • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      31 13
      جناب بی نام اول که جناب بی نام دوم رو تحت تاثیر قرار دادی؛ مگه شما تمام تشییع جنازه های تاریخ ایران رو از نزدیک دیدی؟
    • بی نام A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      7 6
      جناب شما آمارگیر هستید یا شاید هم بزنم به تخته سن و سال بالایی دارید که همه ی مراسم ها رو دیدید. بابا بزرگنمایی هم حدی داره. در عین حال خدا همه ی رفتگان و ایشون رو بیامرزه.
  • بینام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    38 5
    اگر علتش بررسی شود شاید هم بی دلیل نیست که ان همه جوان برای تشییع آمده اند چون آنها بلشان را داده اند
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    64 52
    یه نکته جالب اینه که خیلیا همین الان ندونن صدای کی داره پخش میشه میگن اینا چیه گوش میکنین اینا موسیقی نیست و ... ولی وقتی میفهمن که مثلا خواننده بیماری داره یاهرچی نظرشون کامل برمیگرده..این اخلاق ایرانیها رو نمیدونم اسمش چیه ولی اصلا حوب نیست چون یه جور ریاکاریه به نظرم
  • شیدا A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    85 34
    الیاس اگر ازش بدت میاد لازم نکرده بیای تو سایتش نظرتم برا خودت بی نام های عزیز از شما هم نظر نخواستیم صداشم حرف نداره خدا رحمتش کنه خواهشا حسودی نکنین ایول به اونایی که حمایت می کنن
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    31 9
    واقعا خوب بود
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    7 13
    مرسی
  • محسن IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    من پنجاه سال سن دارم و تا حالا هم به موسیقی کلاسیک و سنتی علاقه داشتم . امسال وقتی خیلی اتفاقی تیتراژ برنامه ماه عسل رو شنیدم بی نهایت خوشم اومد و بعد دخترم باقی ترانه هاش رو برام گذاشت که باعث شد هر روز بیشتر بهش علاقه پیدا کنم . چرا بجای پذیرفتن نسل جوان و حس زیبایی شناسی اون ها برای هر مسئله ساده ای شروع به تحلیل و توجیه و توهین می کنیم . پاشایی با احساس و واقعی می خوند فقط همین اما همین حس ساده توسط هیچ کس قابل تقلید نبود و به همین خاطر به سرعت در قلوب مردم و خصوصا نسل جوان و پاک ایران جا گرفت . محبوبیت مرتضی انکار ارزش دیگران نیست و لطفا" اون رو به سایر افراد و مسائل گره نزنیم بذاریم نسل جوان ایران هم قهرمان خودش رو داشته باشه .
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    مردم جو زده. من دوستای خارجی زیادی دارم که همشون نلسون ماندلا رو می شناسن و بهش احترام می گذارند. ولی وقتی نلسون ماندلا مرد هیچ کدومشون درباره مرگش تو فیس بوک چیزی ننوشتند. هیچ کدومشون یه جمله از نلسون ماندلا نگذاشتند. فیس بوک رو برای اشتراک عکس هاشون استفاده می کنند. اما کافیه یه آدم معروف بمیره. حالا اون آدم استیو جابز باشه یا یک خواننده ی وطنی. اون وقته که دوستای ایرانیم فیس بوک رو تبدیل به صفحه آگهی ترحیم می کنند.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      31 11
      چرا چرند میگی ؟ استیو جابز و پاشایی چه ضربه ای به دنیا زدند ؟
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      43 10
      یعنی ملاک رفتار صحیح و غلط دوستای خارجی شما هستن؟؟؟؟؟ امان از ملت بی هویت آدم جو گیر باشه بهتر از اینه که بی هویت و ذلیل باشه
    • بدون نام ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      3 13
      اين دوستمون يك رفتار عمومى و واكنش قريب به اتفاق كاربران رو در محيط فيسبوك هنگام مواجهه با چنين اتفاقاتى را بيان كرد ،كه كاملا هم درست بوده ،حق با ايشان است. هر گاه انسان در صدد استفاده از پديدهاى داراى مخاطبان زياد در سطح جهانى بر ميآيد لاجرم بايد اصول حاكم بر آن و فرهنگ جاريه آن را رعايت كند.دوست خارجى داشتن در نفس خودعملى خوب يا بد نيست ولى گوشزد يك نكته مهم جاى تقدير دارد نه اعتراض .
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      10 0
      خدا رحمتش کند،تو صداش یه غمی بود،همیشه در قلب ماست
  • شهریار IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    67 32
    عزاداری با کیفیت اچ دی یک چشم به گوشی یک چشم لبریز اشک
  • حمیدرضا IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    99 8
    مرتضی جان با آرامش بخواب ... امشب شب اول توست ... امیدوارم خدا بخاطر اشکهایی که مردم برای تو ریختن گناه تو را ببخشد ... آسوده بخواب عزیزم ... بدان که صدای زیبای تو برای همیشه زنده خواهد بود ...
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      21 1
      مرتضی جان ... ترانه جاده یکطرفه را از دیشب شنیدم ... کلی هم گریه کردم . عاشقانه ترین ترانه ای که شنیده ام همین بود ...
  • م ع ح A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    99 9
    مرتضی انسان خوبی بود اول ا همه. بعدش 30سال زندگی شرافتمندانه کرد و مظلومانه رفت
  • مادر IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    چقدر مااایرانی ها بیکاریم وسط هفته اینهمه آدم بیکاررررررررر
    • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      46 7
      شما هم عزیزت بمیری از کارت میزنی کار همیشه هست خاکسپاری یه روزه
    • مهرشاد A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      25 24
      سر دسته بیکارها خودت مادر از غیبت کردن پای تلفن غافل شدی با جی جی باجی ها
    • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      20 16
      مادر عزیز بیکاریم وجوگیریم و پر از احساس و با فرهنگ و هنر دوست و.... وکلا خیلی خوب فقط نمیدونم وقتی بحث همدلی تو مسایل دیگه پیش میاد میخوایم چشم همو در بیاریم از رانندگی بگیر تا مسایل اقتصادی
    • مری A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      63 12
      این ادم حتما انقد عزیز بوده که همه کارشونو ول کنن/معلومه شما عزیزت بمیره کارتو به عذاداریش ترجیح میدی
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      37 14
      مردم بيكارند ؛چون كار براشون ايجاد نشده تابرن سركار بعدااين مردم رو اتو بوس نياورده دوسش داشتند ودارند وبراش مايه مى زارن خيلى ناراحتى پاشو با اب سرد چشات رو بشور شايد بتو نى يك جور ديگه واقعيت هاى جامعه رو بهتر ببينى  
  • علی A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    82 14
    واقعا حیف شد
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    35 6
    مرگ با عزت یعنی همین
  • مسلم IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    17 8
    هیچوقت تو عکساش ندیدم بخنده.خدا رحمتش کنه....
  • سعید RO ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    20 3
    پارسال ولینتاین چالوس کنسرتشو رفتم. چه خاطره ای شد. همیشه تو قلبمون هستی مرتضی جان. روحت شاد
  • عشقی IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    6 35
    اصن کی بود ؟؟ اینا همش جو گیری هس بسه بابا تموم شد خفه شدیم از بس در موردش گفتن همه میمیرن
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    19 36
    اکثر اینهایی که اومدن تو خیابون ایشون رو نمی شناختند فقط جوگیر شدند خدایش بیامرزاد
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    21 36
    یک مشت متوهم
  • vahid IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    30 8
    مرتضی با شکوه رفت...
  • م.ن A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    7 6
    سلام دوستان خبرانلاین ،واقعا اگر انقدر سنگ آقای پاشایی را به سینه میزنید برای ایشان امشب نماز وحشت بخوانیدکه واقعا علاقه شمابه ایشان ثابت شودو روح ایشان هم درآرامش باشد.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    4 38
    ایشون چکاره بوده چه کار مهمی کرده مگه بنده خدا حالا که فوت کرده خیلی ها تازه اسمش رو شنیدند همه این تجمعات تبعات زندگی مجازی در شبکه های مجازی است تبعات توهم است
  • هموطن A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    10 2
    هنگام سپیده دم خروس سحری دانی که چرا همی کند نوحه‌گری یعنی که نمودند در آیینه صبح کز عمر شبی گذشت وتو بی خبری شادی روح همه اموات صلوات
  • مینا A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    32 4
    یکی هست که امشب یه ملت واسه اون میخونن و اون خوابه مرتضی عزیز امشب شب اول قبرشه ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا خدا خودت مواظبش باش اون ماروباآهنگاش تنها نذاشت تو هم اونو تنها نذار
  • غمخوار قراملکی US ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    34 12
    بیشتر اینایی که اونجا جمع شدن فقط به خاطر نفس های خودشونه که موبایل به دست تصویر بگیرند و هی هی تو وایبر و شبکه های اجتماعی خودنمایی کنند اوضاع بد جامعه را میرساند که اینهمه عقده تو جمعیت جوانی جمع شده است که بی هویت دنبال چیزهایی میگردد که آنها خودشان هم حیرانند امان از اگاهی خدایا یک ذره اگاهی به ما بده که دنبال کسانی راه بیفتیم که راه یافته اند نه اینکه خود باخته اند دوستان من کلی عرض کردم والا خودم ترانه های مرحوم را گوش میدهم ولی خداییش چند و بین الله چند درصد از ما یک فاتحه خوندیم جز آهنگی که هیچ فایده ای برای مرده نداشت حداقل در فرهنگ خودمان ؟؟؟؟ کلاهمان را یک لحظه قاضی بکنیم که چه بر سر ما امده است و جه ها بر ما میرود که اینگونه شده ایم؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    19 18
    همه بدونیم که هرکسی مردم رو دلشادکنه وقلبش برای مردم بتپه دردل مردم جاداره .ومسولان بدونند که کسی که نماز اول وقت وزیارت عاشورا دوستداره میتونه الگوی خوبی برای جوونهاباشه پس تنگ نظر نباشیدوالکی سنگ بهشت وجهنم مردم رو به سینه نزنید.معلم
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    32 7
    چقدر آدم بخیل زیاده به مرده هم حسودی میکنن خب شما دوست نداشتی نرفتی چکار به بقیه مردم داری چشم ندارید ببینید یه خواننده این همه علاقمند داره ولی افراد مورد نظر شما نه
  • محسن IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    22 5
    قوي، با اراده، صبور ، متين، هنرمند، خوش صدا، احساسي و رقيق القلب، دوست داشتني و در يك كلام پالس مثبت. خدا رحمتش كنه و آرام بگيره تا ابد.
  • محمود IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    15 3
    بزرگ بود و از اهالي امروز بود و با تمام افق هاي باز نسبت داشت و لحن آب و زمين را چه خوب مي فهميد. صداش به شكل حزن پريشان واقعيت بود. و پلك هاش مسير نبض عناصر را به ما نشان داد. و دست هاش هواي صاف سخاوت را ورق زد و مهرباني را به سمت ما كوچاند.
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    24 12
    نمیدونم چرا مردم ایران اینجوری شدن. چون چند نفر را میشناسم که رفته بودن مراسم تشییع جنازه اون خدا بیامرز. وقتی ازشون سوال کردم که آیا اونو میشناختید جواب دادند اصلا اونو نمیشناختیم و تا حالا اصلا آهنگهاشو گوش نمیدادیم.
  • فروغ ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    17 11
    اينهمه مرتضي واسه ما خوند و مارو آروم كرد حالا نوبت ماست تا بخونيم و مرتضي آروم بشه امشب هركي تو خونه خودش راس ساعت ٩شب هفت مرتبه سوره انا انزلناه رو واسه شب اول خاك مرتضي بخونه
  • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    23 3
    امروز مجبور شدم بخاطر ترافیگ سنگین کلی پیاده روی کنم و دیر به سر کار برسم.اما ناراحت نشدم.منتها یک آمبولاس که مریض داشت را دیدم که راننده هرچی فریاد می کشید راه را باز کنید به خاطر شلوغی و ترافیک فایده نداشت.بهتر هست در چنین مواقعی یک فکری کرد .
  • مصطفی IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    23 28
    ملت جوگیر امان از ملت مرده پرست ، امان از ملت همیشه موبایل به دست
  • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    12 18
    تا زنده بودم آبم ندادی وقتی که مردم زر زر نهادی
  • بی نام US ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    44 6
    سعديا مرد نكو نام نميرد هرگز مرده آنست كه نامش به نكويي نبرند
  • حمید IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 19
    ای کنیم خدا ماروهم رحمت کنه اون که ارزش داره جان آدماس نه رنگ و لعاب و صدا و ... میگن فرهنگ هر ملتی رو از اسطوره هاشون بشناسید کسی رو اسطوره کنید که اگه خواستن پی به فرهنگمون ببرن یه چی سر در بیارن
    • بی نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      10 2
      در تعالیم اسلامی گفته شده یکی از دلایل خلقت جهان ذات پاک بعضی از انسانهاست. پاشایی انسان به تمام معنا بود
  • ادم IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    21 6
    با سلام من خیلی ناراحت هستم که این فاجعه رخ داده روحش شاد ویادش گرامی باد
  • اپیلا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    12 5
    عالی بودومظلوم
  • مهرداد IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    27 1
    من در تعجبم واقعا. بابا یکی فوت کرده جوونها دوستش داشتن براش بزرگداشت گرفتن اونجوری که بنظرشون خوب بوده و دوست داشتن. بنظر من این نه معنیش اینه که انسانهای خدمتگزار و عزیز دیگه رو دوست نداشتن و نه اینکه معنی و مفهوم خاص دیگه ای داره اینکار فقط یعنی یک خواننده رو دوست داشتن خلاص بابا چرا ما همش باید به جون همدیگه بیوفتیم و هی تهمت بزنیم به هم؟ واقعا از نظر فرهنگی داغونیم
  • siamak IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    23 3
    «مرتضی کارش حرف نداشت.»
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    12 2
    و دریغا عشق ...
  • مجید IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    17 4
    راستش را بگویم متاسفانه زیاد با آقای پاشایی و کارهایش آشنایی نداشتم ولی از وقتی که اخبار بستری شدنش را از طریق فضای مجازی دنبال میکردم واز همه بدتر موقعی که خبر فوتش در فضای مجازی منتشر شد انگار یکی از بستگانم فوت کرده وبغض گلویم را گرفت و چشمانم ازاشک .خدارحمتش کند فقط از تمام طرفداران آن مرحوم خواهش میکنم به خاطر روح مرتضی جان هم که شده فقط بسنده به شرکت در مراسم آن مرحوم نکنیم ولو غیر بلکه انشاالله تا آخرین نفس راه آن مرحوم که دوست داشتن و عشق ورزی به مردم بود را ادامه بدهیم .
  • بی نام US ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    21 6
    خدامیخادبه بنده اش نظربندازه وعزت بده میده
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    23 5
    واقعا حیف مرتضی وصداش که رفتن زیر خاک....مرتضی جان راحت بخوابی مابرای ارامش روحت دعا میکنیم....روحت شاد....
  • علی فتحی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    24 5
    روحت شادمرتضی عزیز
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    34 52
    جوگیری این ملت مثال زدنیه
  • بی نام RO ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    8 4
    اقايون خانوم ها جرا انقدر هي به هم ميبرين بابا يكي مرد بسه تسليت رحمت به روحش اين وظيفه ماست ديكًه تو فلان تو بيسار نداره كه ما همه يكي هستيم حالا نظر شو كًفته نبايد بيوفتيم به هم كه صلواتي بفرستين واسه شاديه روحش
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    8 41
    روحت شاد مرتضي و زنده باد سلطان قلب من علي دايي به خدا به بزرگي و مردونگي علي دائي فكر ميكنم همونقدر اشكم درمياد كه به رفتن مرتضي فكر مي كنم.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    19 9
    تازه شدیم مردم
  • مهناز A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    15 0
    وقتي خدا بخواد يكي رو بالا ببره ميبره. همين. لازم نيست دانشمند و ريس جمهور باشه پاشايي از دلها وارد شده و بخاطر استقامت در بيماري. مردم داري مردم براش سنگ تمام گذاشتند
  • علی A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    12 0
    مرتضی حیف شد تو مملکتی که واسه ترانه خوندن باید از هفت خوان رستم بگذری خوند اما اخرش رفت پیش خدایی که در دلش زنده بودو واقعا متاسفم
  • ریضا IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    26 12
    بیجاره استاد کاتوزیان هم مرد؛ اما تفاوت بین یک خواننده و یک استاد تمام را در ایران ببینید... الله اکبر. چرا برای پدر حقوق ایران یک دهم این برنامه ها را هم راه نینداختید اصحاب محترم رسانه؟ لطفا منتشر کرده و در معرض عموم قرار دهید تا نقد شود.
    • علیرضا A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      10 2
      محبوبیت مرتضی انکار ارزش دیگران نیست و لطفا" اون رو به سایر افراد و مسائل گره نزنیم بذاریم نسل جوان ایران هم قهرمان خودش رو داشته باشه .
  • محسن از قزوین A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    8 1
    عزت وذلت دست خداست بعضی چیزها زوری نیست فقط به اونایی که مشکوکن میگم من اگه یه اهنگی رو ۲روز پشت سرهم گوش کنم اعصابم بهم میریزه ولی تمام اهنگهای خدابیامرز رو یکی دو ساله هرروز باید گوش کنم دلیلشم نمیدونم ولی یک ارامشی بهم میده غیر قابل توصیف پس خواهشا همه چیز رو دایی جان ناپلونی نکنید
  • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    12 4
    و تنها صدا که می ماند روحش شاد و یادش گرامی باد. دست مریزاد به ملت قدرشناس ایران عزیر
  • میم مثل مرتضی IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    11 1
    خدا رحمت کنه اسطوره ی عشق و صبر جات تو بهشت باشه ک حتما هست
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    2 2
    عجب قلمی داشت این خانومه گزارشگر...مرسی
  • بدون نام ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    5 19
    ايول تووهم!!همه رو جو گرفته خدابيامرزش.فردين كه نبود.........!؟!؟!؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    3 15
    نفرین براین مردم پست مردم زنده کش و مرده پرست
  • محمد IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    11 2
    اینکه چرا برای خیلی از آدمهای به ظاهر معروف و بزرگ چنین واکنشی از سوی مردم دیده نمیشه مشخصه ،هنری که از دل بربیاد لاجرم بر دل میشینه مرتضی پاشایی یه نماد بود از کسی که درست بود و درست فکر می کرد چیزی که می خوند حرف دلش بود ساده بود ساده هم تو دل مردم جا گرفت این رفتنش و این اشکها خیلی حرفها داشت ... اونایی که بهشون بر خوردن دیدن اینهمه جمعیت از اون دسته آدمهایی هستن که که یه عمره دنبال خودبزرگ بینی کوچیکیهای خودشونن
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    21 3
    یه عده حرفهای بیخود میزنند اگر شما نمیشناسیدش دلیل نداره بگین مردم نمی شناختنش و برای عکس گرفتن با هنرمندلان آمدن مگه تو اون شلوغی هنرمندی را می شود گیر آورد و باهاش عکس انداخت؟ تازه خیلی ها دیگر هم فوت شدن چطور مردم نرفتن برای عکس انداختن؟مرتضی از جنس مردم بود حرفهاشو تو شعرها و آهنگاش میتونستی بفمی غم مردم رو میشناخت چون غم خودش هم بود صادق بود صمیمی بود و از همه مهمتر جوان بود جوانخدا رحمتش کند و صبر به خانواده اش بدهد
  • بی نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    17 1
    تا کی میخوایم واسه هم فاز روشن فکری بر داریم تا کی؟؟؟ اون جوون رفته و اینکه انقد هوادار و داغدار داره به خدا که حسادت نداره فقط بلدیم با تحقیر عقیده و انتخاب بقیه خودمونو بکشیم بالا. به خدا هرچی سرمون میاد حقمونه بس که همیشه خواستیم نظرمونو به همه القا کنیم بس که خواستیم بکوبیم تو سر خودمون چنان میگن ملت ایران انگار خودشون مریت اومدن تموم کنین وین جریانو بذارین روح مرتضی در آرامش لذت ببره از حضور دوست داراش
  • سجاد ES ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    26 3
    امسال اومد همدان کنسرن گذاشت آخرش گفت دلم براتون تنگ میشه.داداش مرتضی دل ما هم واست تنگه خیلی تنگ........
  • دل شكسته IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    13 2
    هرچى ميگذره بغضم بيشتر ميشه و با گريه دوا نميشه.روحت شاد الهى به حق امام زمان همنشين اهل بيت بشى تو اين شب اول قبر.خدايا نگهدارش باش
  • عرفان A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    13 10
    من امسال برای سال دوم هست که میخوام کنکور بدم مرگ مرتضی پاشایی واقعا اشک منه بچه کنکوری رو درآورد ای کاش میتونستم تو تشییع جنازش شرکت کنم روحش شاد
  • فرهاد مسلمی A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    10 2
    روحش شاد ویادش گرامی
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    5 5
    الان برای این نوشته به این بابا حق التحریرم میدن؟
  • هادی A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    22 5
    مرتضی عزیز آرام بخواب. چقدر دلتنگت میشویم .آره...چون یکی بود که دیگه نیست.
  • منا A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    12 2
    برای شادی روح مرحوم پاشایی فاتحه بخونیم جای ....
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    15 2
    برای شادی روحش فاتحه...
  • عاشق مرتضی IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    21 3
    خداحافظ سلطان قلبهای بچه های دهه 60
  • امیر IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    14 2
    خداوند رحمتش کنه ...
  • علی A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    14 2
    عاشق صداش بودم خدا رحمتش کند
  • جامعه شناس A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    7 2
    خیلی خبرآنلاین دوست دارم همه نظرات را میگذاره واقعا خبرگذاری خوبی هستش چه مثبت و چه منفی نظرات را پخش میکنه
  • ناشناس A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    11 1
    روحش شاد و یادش گرامی اهل موسیقی نیستم و ایشان رو همو نمی شناختم خدا به پدرو مادرش صبر بدهد جوان از دست دادن سخته اما شرمنده بیایید جور دیگری نگاه کنیم امثال ایشان زیادند با صدا یا بی صدا بهتر نیست به این فکر کنیم که چرا اخیرا در ایران تو هر خانواده یکی دچار این بیماری مرگبار سرطان میشه بهشت زهرا شده پراز جوان چرا؟؟؟؟؟؟؟
  • مرتضی خوبانی A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    7 2
    مرتضای عزیزم . . .. راهت ادامه دارد. تسلیت به همه مردم هنردوست سرزمینم ایران اسلامی
  • پاشایی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    12 1
    شاید باور نکنید چون فامیلی مرتضی پاشایی هم فامیلی من بود من از اون زمانی که اهنگ سازی میکرد میشناسمش .میشه گفت یکی از بی حاشیه ترین خواننده های بی حاشیه بود. بااین که تو این 2سال از بیماری رنج شدیدی میبرد ولی باز با اهنگ هاش دل همه رو عاشق شاد میکرد.بعد این بایداز خدا پرسید تو این چند روز چه نظری به مرتضی جان کرد که چه در بستر بیماریوچه در روز درگذشتش مردم عزیزما باهاش بودن.چه لطفی بزرگتر از این.همیشه در یاد مای مرتضی
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    3 5
    من عاشق مرده هام مي دوني چرا چون حرف نمي زنند
  • آرش A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    3 1
    اي كاش ما براي همه خوبان اينقدر مايه ميزاشتيم
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    14 3
    اگه واقعا راست میگید و طرفدارشید همین جریانو تا سالها ادامه بدید براش سال بگیرید به خونوادش سر بزنید سرخاکش برید بیادش مراسم بگیرید نه اینکه جو زده بشید و فقط همون روز یادش باشید والااااا
  • یاسین IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    6 2
    دلیل این محبوبیت اینه که نسل جوان ما عاشقانه ترین خاطراتشون با آهنگای مرتضی پاشایی بوده و تو عمق قلبشون نفوذ کرده.نوستالژي خاطرات عاشقانه.وقتی آهنگاش پخش میشه آدم یاد زیباترین خاطراتش میوفته.
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    3 2
    خداغرق رحمتش کند.
  • محمد ایمانی فر هرسین A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    6 2
    عضی وقتا یه کار هنری ممکنه اثرش از جندین سخنرانی یا کتاب خوندن بیشتر باشه . روحت شاد مرتضی چقدر فرق داشتی با حامد زمانی هاااااااااااااا
  • لیزا A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    2 0
    روحش شاد یادش گرامی باد
  • فائزه A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    6 1
    واسه همه کسایی که فک میکنن کار ما یه مسخره بازی بیشتر نبوده... اگه همتون یه دورانی داشتین که به شدت غم داشتین..اگه یه روزایی بود که به شدت دلتون گرفته بود و یکی بود که با شنیدن صداش با تک تک کلمه هاش همه بغضی که داشتین تبدیل به اشک میشد و آخرش به سبکی میرسیدی و وقتی میفهمی دیگه اون یه نفر نیست که شریک غمهات باشه همین طوری میشدی و همین کارا رو میکردی.. من هنوز منتظرم بشنوم یه آهنگ جدید خوندی...حیف ...واقعا حیف آقای صبور و مهربان...
  • مریم A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    13 2
    خدارحمتت کنه مرتضی جان.....صدات آرامش بخش بود......تو قلب همه ما مونی
  • پارسا IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    3 0
    متاسفم واسه مردم کشورم به جای اینکه از آدم های خوب یاد بگیرند و یادی از آنها کنند و فاتحه ای برای مرتضی پاشایی بخونن اومدن حمله به فیسبوک بقیه هنرمندان و بحث در سایتای مختلف اصلا عجیب مردمی تو جهان هستیمیکی این چند روز اومده بگه این مرحوم اصلا زندگیش چی بوده همه دنبال اینن ببینن که تسلیت گفته کی نگفته کی طرفدارش هست کی نیست
  • دثیش A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    2 1
    چون اکثر ماها طعم جداییو از دست دادن یه عزیزو چشیدیم، وقتی مرتضی می خوند، اون صدای پر سوزش، اون اشعارش، اهنگاش، باعث می شد شنونده عمقا درکش کنه. دلم براش سوخت، چون از همه ی اهنگاشم مشخصه که واقعا ارزو به دل از این دنیا رفت. اما بهش حسودیم میشه، چقدر یه ادم باید عزیز باشه که ایتجوری مردم باید طرفدارش باشنو بدرقش کنن. مادر من هر شب براش فاتحه می خونه، نماز می خونه. اینا جو گرفتگیه؟
  • لیلا IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    5 1
    مرگ با عزت، همین مرتضی مثل پادشاه رفت، مرتضی یک امپراطوره، اسطوره قلب جوونای ایرونی
  • پانته آ A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    2 1
    خدا خیلی دوسش داشته چون انسان بود و راهشو درست رفت روحت شاد اسطوره استقامت و پایداری و صدا دیگر کسی نگران تو نیست چون می دونیم حالت این روزا بهتر از همست
  • حدیث A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    2 1
    واقعا مرتضی مشهور نبود محبوب بود کمتر کسی اینجوریه
  • بی نام ES ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    1 2
    هیچی نبود.