تسنیم نوشت:

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی گفت: طبق تفسیر شورای نگهبان از قانون رییس‎جمهور نمی‎تواند سرپرستی یک وزارتخانه را برعهده بگیرد.

عباسعلی کدخدایی درباره اینکه که گفته می‌شود در صورت رای نیاوردن وزیر پیشنهادی علوم پس از 29 آبان ماه، رییس‎جمهور می‎تواند سرپرستی این وزارنخانه را برعهده بگیرد گفت: طبق تفسیر شورای نگهبان از اصل 135 قانون اساسی در صورت عدم موافقت مجلس شورای اسلامی با گزینه پیشنهادی رییس‎جمهور برای حضور در یک وزارتخانه وی باید شخصی را برای یک مدت 3 ماهه به عنوان سرپرست برای آن وزارتخانه انتخاب کند.

" اصل 135 قانون اساسی می گوید: وزرا تا زمانی‏ که‏ عزل‏ نشده‏ اند و یا بر اثر استیضاح‏ یا درخواست‏ رای‏ اعتماد، مجلس‏ به‏ آنها رای‏ عدم‏ اعتماد نداده‏ است‏ در سمت‏ خود باقی‏ می‏ مانند. استعفای‏ هیات‏ وزیران‏ یا هر یک‏ از آنان‏ به‏ رییس‏ جمهور تسلیم‏ می‌شود و هیات‏ وزیران‏ تا تعیین‏ دولت‏ جدید به‏ وظایف‏ خود ادامه‏ خواهند داد. رییس‏ جمهور می‏ تواند برای‏ وزارتخانه‏ هایی‏ که‏ وزیر ندارند حداکثر برای‏ مدت‏ 3 ماه‏ سرپرست‏ تعیین‏ کند."

او گفت: در صورتی که روند انتخاب وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی بعد از انتخاب سرپرست پس از پایان مهلت سه ماهه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت نگیرد، رییس‌جمهور طبق قانون باید گزینه‎ای دیگر را برای وزارتخانه معرفی کند.

کدخدایی درباره سرپرستی رییس‌جمهور در صورت عدم احراز صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت از سوی نمایندگان گفت: این اصل در قانون اساسی ساکت است، اما طبق تفسیر شورای نگهبان رییس‌جمهور نمی‌تواند سرپرستی یک وزاتخانه را برعهده بگیرد.
مشاورعالی دبیرشورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی درباره استفاده رییس‌جمهور از حکم حکومتی برای حضور به عنوان سرپرست در یک وزاتخانه تاکیدکرد: این موضوع خارج از بحث حقوقی بوده و در قالب دیگری مطرح است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    80 5
    شما زمان احمدي نژاد كجا بوديد كه وزارتخانه ها چند ماه با سرپرست اداره ميشد؟
    • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      0 9
      کی دقیقا ؟ وقتی از مدتش گذشت حکم حکومتی گرفت .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    80 9
    چطور احمدی نژاد تونست سرپرست وزارت اطلاعات و نفت بشه؟ اونوموقع چون به شما نزدیک بود تفسیرتون یه چیز دیگه بود متاسفم
  • همشهری A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    13 0
    چرا شورای نگهبان در دوره قبلی زمانیکه رییس جمهور سرپرست وزارت نفت شد چنین تفسیری نکرد
  • بی نام US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    45 2
    قانون باید طوری نوشته شود که کاملا گویا و واضح باشد. قانون را نمیشود تفسیر کرد. اگر قانون را بتوان تفسیر کرد دیگر کارکرد خود را از دست میدهد و اساساً دیگر قانون نیست، چرا که هرکس میتواند از تفسیر خود را از قانون کند.
    • کمانچه US ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      11 0
      تفسیر اصتصوابی که مخصوص جنتی وکد خدایی می باشد
  • ایرانی A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    13 0
    ای بابا ........ این مگه همون شورای نگهبان قبلی نیست . مگه قانون قبلی نیست ...... پس چه طور محمود احمدی نژاد تونست سرپرست بشه و بگم بگما شروع بشه .......... خدایا چقدر تبعیض . آقا اجازه بدین رییس جمهور محبوب ما کارشو بکنه . تو رو به خدا اینقدر سنگ اندازی نکنید
  • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 0
    قبلا کردند شد حالا چرا نمی شود؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    10 0
    این مجلس بجای اینکه بفکر رفع مشکلات مردم باشد بیشتر به حاشیه رفته وفکر جیب خودشان هستند جای تاسف دارد؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 0
    ترکیب حاضر بر صدا و سیما، شورای نگهبان، مجلس و به طور سنتی قوه قضائیه به گونه ای چیده شده که بیشتر از یک طرز فکر و ایده و جناح خاص پیروی کرده که در حال حاضر خلاف جهت گیری دولت می باشدلذا با این وضعیت دولت کاری نمی تواند بکند جالب است در این وضعیت تحریم و رکود کشور فقط خائنین می توانند به فکر منافع خویش باشند
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    12 0
    چرا احمدی نژاد تونست سرپرست وزارت اطلاعات بشه حالا روحانی نمیتونه یک بام دو هوا باعث تاسفه
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    4 0
    مشاور عالی؟؟؟،