نبی الله ابراهیمی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین از دلایل ضرب سکه توسط داعش می گوید.

سعید جعفری پویا

پریروز خلیفه برای خود معرفی کردند، دیروز اعلام حکومت کردند و حالاسکه خود را ضرب کرده اند. این اقدام برگرفته از ایده های قرن هفتم هجری قمری است و
قرار است به عنوان یگانه واحد تبادل اقتصادی در سرزمین های تحت تسلط گروه موسوم به دولت اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. نبی الله ابراهیمی معتقد است این اقدام تلاشی است برای جلب مشروعیت بین المللی و البته گامی دیگر در چارچوب جنگ روانی این گروه.این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین عربستان را اصلی ترین خطربرای تسری داعش به آن منطقه می داند و معتقد است تضادها و تنش های داخلی در این کشور باعث می شود تا آتش ناآرامی دیر یا زود دامان حاکمان سعودی را هم بگیرد.

داعش برای خود سکه ضرب کرده اند و آن را برگرفته از قرن هفتم هجری قمری خوانده اند. این اقدام تازه گروه موسوم به دولت اسلامی را چگونه تفسیر می کنید؟

به نظر می رسد اعضای گروه داعش با اعلام این اقدام چند هدف را دنبال کرده اند. در درجه اول گروه موسوم به دولت اسلامی با ضرب سکه سعی کرده اند به سراغ
موضوعات حقوق بین الملل بروند و هرچند خود به این مسائل اهمیتی نمی دهند اما سعی دارند با اینکار نوعی مشروعیت در این حوزه برای خود کسب کنند. بعد دیگر این ماجرابه مباحث جنگ های روانی داعش باز می گردد. روندی که داعش در آن بسیار توانا و خبره است و در چند ماه اخیر بسیار دیده ایم که با جنگ های روانی و به دست گرفتن فضاهای اجتماعی چگونه توانسته توجهات جهانی را به خود جلب نماید. صرف نظر از اینکه این ایده تا چه اندازه امکان اجرایی و عملیاتی شدن دارد، موضوع را باید در این قالب و چارچوب مورد بررسی قرار داد.

شایعات فراوانی در خصوص کشته یا زخمی شدن ابوبکر بغدادی شنیده شده اما نوار صوتی منتسب به خلیفه خودخوانده منتشر شده که در صورت صحت نشان می دهد بغدادی زنده است. به کدامیک از این ادعاها باید اعتماد کرد؟

منابع عراقی در ابتدا ادعا کردند که ابوبکر بغدادی کشته شده است، ادعایی که به نظر نمی رسد صحیح بوده باشد. منابع داعشی اظهار نظر قابل توجهی در این خصوص نکردند و ترجیح دادند سکوت پیشه کنند. سومین منبع که شاید بیش از دیگر منابع قابل استناد باشد گروه های عشایری عراق هستند که خبرگزاری هم دارند. آنها  از زخمی شدن جدی بغدادی خبر دادند و در گزارش هایشان تاکید کردند که خلیفه در محله های موصل و در حالی که در حین نشست مشورتی با اعضای ارشد این گروه بوده زخمی شده است. به نظر می رسد این خبر بیش از سایر اخبار قابل اعتماد و استناد باشد.

بغدادی در این فایل صوتی به شدت به عربستان حمله کرده و سعودی را سر افعی خوانده که توسط جامعه عربستان باید سرنگون شوند. آیا عربستان مقصد تازه داعش خواهد بود؟

این صحبت ها از رهبری آمریکا در ائتلاف هوایی علیه داعش نشات می گیرد و ابوبکر بغدادی هم بر آن اساس انتقادات و حملات فراوانی را متوجه حکومت سعودی کرده است. ضمن اینکه بغدادی در این اظهارات تاکید کرده که به عراقی ها اعتمادی ندارند و توصیه کرده نیروها از شهروندان کشورهای قفقاز و اروپا جذب شوند که این نشان از نفوذ نیروهای غیرخودی به درون این سازمان دارد. در نتیجه به نظر می رسد خود داعش هم دریافته و در عین حال اعتراف کرده که حفره های امنیتی در این گروه ایجاد شده است.

این اظهارات رهبر گروه موسوم به دولت اسلامی را می توان تدوین استراتژی جدید داعش خواند و احتمالا عربستان را به عنوان مقصد جدید آنها تلقی کرد؟

داعش هرجا که بستر اجتماعی داشته باشد سریعا وارد می شود. ابتدا این پتانسیل در مناطق سنی نشین عراق دیده شد و به همراه مناطقی در سوریه که از چنین ظرفیتی برخوردار بودند در کنترل نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شامات قرار گرفت. حالا هم عربستان هدف بعدی آنها خواهد بود. چرا که این پتانسیل در عربستان سعودی وجود دارد. شما اگر به کاربرانی که در توییتر و شبکه های اجتماعی نسبت به داعش سمپاتی دارند توجه کنید بخش قابل توجهی از آنها کاربران عربستانی بوده اند. جامعه عربستان از چند جنبه مورد نقد است. یکی جامعه مدرن و نو عربستان، دیگری شیعیان و در نهایت و دسته سوم تکفیری ها هستند. این گروه ها به دلیل رفتارهایی که دولت عربستان سعودی انجام می دهد تا اندازه ای با یکدیگر به چالش رسیده اند. ضمن اینکه چون دولت سعودی موضوع خلافت را دنبال نمی کند در مقابل داعش قرار گرفته است و این مسئله هم چالش ها را افزایش می دهد.

این قشر سومی که اشاره کردید که تکفیری ها هستند، تا چه اندازه در جامعه عربستان نفوذ دارند؟

این قشر به دلیل اینکه خیلی با روندهای نوسازی و جهانی شدن همخوانی نداشته اند، مسائل مربوط به مدرنیسم را نپذیرفته اند و در مقابل آن گارد گرفته اند. هسته های اصلی سلفی گرایی بیشتر از درون این تفکر خارج می شود و انواع سلفی گری و وهابیت از این قشر خارج شده است و حتی بخشی نخبگان حکومتی آل سعود هم از این ایده ها حمایت می کنند. در نتیجه شاهد هستیم که این ایده خود به تضاد و تنشی برای حکومت سعودی بدل شده است و ما شاهدیم که ناآرامی ها و بمب گزاری هایی در شرق این کشور رخ داده نشان از فعال تر شدن جوانه های تنش و تضاد در این کشور دارد.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    5 1
    خداوند انشالله مكرخودشان را به خود انها برگرداند