با تغییر و تحولات در صدا و سیما و شروع به کار معاون جدید برون مرزی صدا و سیما چشمها منتظر تحول در دیپلماسی رسانه‌ای است.

مقدمه:

خارج از موضوع اصلی: دوستان عزیز می دانند بنده در عرصه مدیریت رسانه ای، سالهاست که هرچه آرد داشتم الک کردم و الکم را آویزان کردم. بنابراین از باب رفع هرگونه سوء برداشتی عرض می کنم که سودای بازگشت به پست و مقامی را نداشته و ندارم. اگر در اینجا مطلبی را در باره تغییرات صدا وسیما و بویژه در معاونت برون مرزی نوشتم ، بخاطر آن است که حداقل اطلاعات صحیح را در باره عزیزی که این مسئولیت خطیر را برعهده گرفته است منتقل کنم تا از قضاوت های نا عادلانه در باره ایشان پیشگیری شده باشد . علاوه بر این شاید به پیشنهاد های بنده در باب ایجاد تحول در دیپلماسی رسانه ای ایران در فرصت جدید توجه کافی شود.

آقای دکتر محمد سرافراز، رئیس جدید صدا و سیما  پس از انتخاب مسئول دفترش آقای محمد مهدی طائب که تقریبا فردای صدور حکم برای ایشان، انجام گرفت. اولین معاون خود را در روز چهارشنبه 21 آبان منصوب کرد. او دکتر محمد اخگری دارنده مدرک دکترای عرفان اسلامی را به سمت مهم معاون برون مرزی صدا وسیما منصوب کرد.

معاون برون مرزی صدا و سیما 31 رادیو را به زبان های مختلف زیر نظر دارد این رادیو ها در قالب چهار مدیریت کلان، اداره کل اروپا و آمریکا، اداره کل آسیای مرکزی و قفقاز و اداره کل شبه قاره و شرق آسیا و یک شبکه  صدای عربی سازمان یافته اند.  یک اداره کل خبر و تفسیر و یک مدیر تولید و مدیر پخش و مدیر فنی پشتیبانی آنها را برعهده دارند.

همچنین شبکه های تلویزیونی ماهواره ای تولیدی و خبری  (العالم  شبکه خبری 24 ساعته به زبان عربی)، (آی فیلم  شبکه 24 ساعته پخش فیلم و سریال به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی)، (شبکه  24 ساعته خبری پرس تی وی به زبان انگلیسی)،(شبکه تولیدی -خبری هیسپان تی وی به زبان اسپانیولی )، شبکه سحرتولیدی-خبری  به زبان های کردی، آذری، اردو ، بوسینایی ، انگلیسی و فرانسوی)  و شبکه  تولیدی - خبری  الکوثر به زبان عربی ) زیر نظر معاون برون مرزی هستند. آقای اخگری سالها در برون مرزی کار کرده ابتدا مترجم برنامه رادیوی آلمانی در برون مرزی بود بعدا به تهیه کنندگی در این رادیو رسید بعدها مدیر برنامه آلمانی شد و بعد از آن مدیرکلی رادیو های اروپا و آمریکای برون مرزی صدا و سیما را برعهده گرفت.

بنابراین او تمام رده های سازمانی را در برون مرزی طی کرده است نه بواسطه روابط بلکه دقیقا به خاطر شایستگی‌هایی که داشته است برای  این پست حساس  انتخاب شده است. از آنجایی که آقای اخگری به خوبی با معاونت برون مرزی سالهاست که آشنا است. همچنین  روابط بسیار خوبی با آقای سرافراز  رئیس جدید سازمان صدا و سیما  دارد، بنابراین  او می تواند مناسبات خوبی بین رئیس سازمان و برون مرزی برقرار سازد. از پشتیبانی قاطع رئیس سازمان و همکاران داخل برون مرزی بهرهمند شود. چیزی که حداقل در چند سال گذشته برون مرزی از آن بی بهره بود.

آقای اخگری به عنوان مترجم توانای زبان آلمانی چند کتاب هم از زبان آلمانی ترجمه کرده و یک شخصیت فرهنگی محسوب می‌شود. او  در چند سال اخیر در دانشگاه‌های مختلف، دروس تاریخ فلسفه، تاریخ تصوف و اندیشه‌ی اسلامی را تدریس کرده است .

 آخرین پست سازمانی اش، رئیس دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما بود. از این جهت هم می شود گفت او تخصص لازم را برای کار با شبکه های تلویزیونی برون مرزی دارد برای او آرزوی موفقیت می کنم . امیدوارم بتواند با ریسک پذیری و اعتماد به جوانان بسیار خوبی که در برون مرزی صدا و سیما مشغول کار هستند،  تحول اساسی در برون مرزی بوجود آورد .

به نظرمی رسد آقای اخگری می تواند دیپلماسی رسانه ای ایران را در عرصه جهانی به تراز بالاتری  نسبت به گذشته برساند. امیدوارم در این مسیر وزارت خارجه  و تمام ارگان ها و نهاد های ذی ربط به این دلاور شجاع که چنین مسئولیت بزرگی را پذیرفته است، کمک همه جانبه کنند. درواقع  کمک به او کمک به دیپلماسی ایران است.

درحال حاضردکتر محمد اخگری  هم از پشتیبانی قوی ریاست سازمان صدا و سیما برخوردار است و هم می تواند از حمایت همه ارگان ها و سازمان های مربوط به گسترش دیپلماسی رسانه ای ایران بهره مند شود. از آنجا که او هم تعهد و هم تخصص لازم را برای پیشبرد اهداف رسانه ای کشور در بخش برون مرزی دارد، میتوان امیدوار بود در آینده نزدیک شاهد  پیشرفت قابل ملاحظه ای در برون مرزی صدا و سیما و شکوفایی مسیر گذشته باشیم. 

برای مشاهدۀ وبلاگ حسن بهشتی پور در صفحۀ بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =