محسن پاک آیین در مقاله ای که در روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز نوشت، سفر رئیس جمهور به آذربایجان را موجب توجه مردم جهان و منطقه به روند رو به رشد مناسبات تهران-باکو دانست.

به گزارش خبرآنلاين، سفیر ایران در آذربايجان،در ارزیابی تحولات دو سال اخیر نوشت: " بعد از بروز سوء تفاهم در روابط دو کشورکه به دنبال برگزاری مسابقات اروپائی یورویژن ایجاد شد،در دو سال گذشته، مسیر اعتماد سازی متقابل دنبال شد و این سیاست دوره التهاب را به دوره آرامش و ثبات تبدیل کرد. در سال دوم با توجه به عبور از مرحله اعتماد سازی و سیاست های دولت یازدهم در تقویت مناسبات با همسایگان، روابط با جمهوری آذربایجان نیز به سرعت توسعه یافت ."
وی سیاست خارجی درست دولت یازدهم مبنی بر تقویت روابط دوستانه با همسایگان را مبتنی بر دیپلماسی 'برد - برد' خواند و افزود:اجرای این نوع دیپلماسی در گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان تاثیرگذار بود و موجب ایجاد ثبات در روابط شد.
پاک آیین چهار بار ملاقات روسای جمهور در نه ماه گذشته را یک رکورد جدید در تاریخ روابط خواند و نوشت: ایران و آذربایجان دو کشور دوست و همسایه هستند که روابط آن ها در زمینه های مختلف به ویژه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، روابط انسانی حائز اهمیت بوده و چشم انداز روشنی می تواند داشته باشد.
سفیر کشورمان پیوستگی امنیت دو کشور را غیرقابل انکار دانست و افزود: سفر دکتر روحانی تقویت همکاری های بین المللی و منطقه ای دو کشور و بخصوص همکاری در مسایل امنیتی بخصوص مبارزه با تروریسم،افراط گرائی و مواد مخدر، تقویت امنیت و ثبات در منطقه را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه ساخت راه آهن از مسیر قزوین به رشت و سپس آستارا سرعت گرفته و باید با مشارکت طرف آذربایجانی و روسیه در ساخت این مسیر تسریع و روسیه از طریق آذربایجان به خلیج فارس متصل گردد،افزود:این مسیر آینده روشنی دارد و می تواند منافع دو کشور و همسایگان را تامین کند.پاک ایین امضای پنج سند همکاری امضا و یک بیانیه مشترک در این سفر را مهم ارزیابی کرد و افزود:صدور بیانیه مشترک که نشانگر تفاهم حداکثری دو کشور در مباحث دوجانبه،منطقه ای و بین المللی می باشد،یک مولفه مهم و کم نظیر است که عمق نزدیکی آرای تهران-باکو به یکدیگر را نشان می دهد.
سفیر در بخش پایانی این سرمقاله نیز نوشت:
سفر رئیس جمهور به باکو ثابت کردعواملی که ایران و آذربایجان را به هم پیوند می زند بیشتر از عواملی است که موجب دوری دو کشور می شود.در سایه تحولات اخیر، بنطر می رسد جدا کردن دو ملت غیر ممکن است و مسیر مثبت روابط دو کشور غیر قابل برگشت بوده و به سوی جلو حرکت خواهد کرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    3 5
    نقشه راه قبلا"با ترکیه عملی شده نگران نباشید بزودی بایگانی میشود