۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸

سایت صدای اقتصاد نوشت:

مجامع کارگری برای محاسبه خط فقر در یک خانواده کارگری مطالعات جداگانه‌ای را انجام می‌دهند.

در این بررسی 60 قلم کالای مورد نیاز در سبد مصرفی خانوار کارگری مورد ارزیایبی قرار می‌گیرد تا هزینه مورد نیاز برای تامین این 60 قلم کالا در طول ماه محاسبه شود.

آخرین برآوردها نشان می دهد که یک خانواده 4 نفری کارگری برای گذراندن زندگی در طول یک ماه با احتساب هزینه های مسکن، حمل و نقل و سایر اقلام مصرفی در طول ماه، نیاز به 2 و نیم تا 3 میلیون تومان درآمد دارند.

خط فقر عمومی در تهران نیز برای یک خانواده 5 نفری از سوی کارشناسان 2 و نیم میلیون تومان برآورد شده است. البته به طور طبیعی با توجه به متفاوت بودن شرایط توسعه یافتگی در سایر استان‌های کشور و همچنین تفاوت هزینه‌ها در روستا و شهر، این خط فقر برای مناقط مختلف متغیر است.

حسین راغفر کارشناس اقتصادی و محقق حوزه فقر معتقد است که در سال 93 حداقل خط فقر در یک نقطه روستایی حدود یک میلیون تومام است و در تهران نیز این عدد 2 و نیم میلیون تومان برآورد می‌شود.

فعالان کارگری نیز هزینه های مورد نیاز برای گذران زندگی یک خانوار کارگری را در همین حدود برآورد کرده‌اند. با این حساب حداقل دستمزد ۶۰۹ هزارتومانی سال جاری تنها کمتر از ۳۵ درصد هزینه های مورد نیاز کارگران را تامین می‌کند.

این در حالی است که دستمزد کارگران عقب‌ماندگی تاریخی نسبت به تورم دارد و این موضوع شکاف بین درآمد و هزینه را افزایش داده است.

مرکز آمار ایران نیز متوسط هزینه های خانوارهای شهری را یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان برآورد کرده است.

گفته می‌شود که حدود 50 درصد کارگران، حداقل دستمزد و یا رقمی نزدیک به حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. وزیر کار متوسط دریافتی سال جاری کارگران را یک میلیون تومان اعلام کرد. این آمار حتی نسبت به آنچه مرکز آمار برآورد کرده نیز کمبود 800 هزار تومانی دستمزد نسبت به هزینه را نشان می دهد تا کارگران در شرایط فعلی دچار مسائل و مشکلات شدید و جدی معیشتی باشند.

کارفرمایان درباره افزایش مخارج و هزینه های زندگی کارگران با تاکید بر اینکه پایین بودن دستمزدهای نیروی کار در ایران را قبول دارند، خواستار حضور موثر دولت در بهبود وضعیت زندگی کارگران هستند.

به تازگی کارگران نتیجه یک بررسی میدانی درباره وضعیت هزینه های خانوار ۴ نفره کارگری را در بهار امسال ارائه کرده بودند که نشان دهنده افزایش هزینه های معیشت به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان در بهار امسال بوده است.

نمایندگان کارگران اعلام کرده اند آخرین بررسی میدانی آنها که مربوط به نیمه دوم سال گذشته است هزینه های ماهیانه خانوار را در حد یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان نشان می داد؛ در عین حال بر این مبلغ طی بهار امسال ۵۰۰ هزارتومان دیگر نیز افزوده شد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    139 1
    اینارو خیلی وقته که میدونیم. باباجان یه فکری برای کارگر بیچاره بکنین
  • بی نام US ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    79 5
    کارمندا باید برن بمیرن، چون خیلی ها زیر یک تومن دستمزد میگیرن
  • کارگر RO ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    180 2
    من فوق لیسانس مکانیکم،اما با افتخار کارگرم.تو این کشور فقط یه عده محدود دارن عین تراکتور کار میکنن و بقیه آقازاده ها و باباهای دزدشون، دارن عین زالو خون کارگر رو میخورن.کارگر تو افغانستان وضعش بهتر از ایرانه، متاسفم واسه مدیران دزد این مملکت که نتیجه زحمات کارگران رو دو لپی میخورن، و بجای تشکر جفتک میندازن.
  • ش A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    15 0
    تو فقط هستی که رنج ببری که له شی توی جبر کارگری تو هستی که هستیتو بگیرن شعر بشی یک شعر شعاری.........
  • شيوا IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    34 0
    من پزشكم ولى اينطور كه نوشتيد از لحاظ مالى در واقع كارگرم خدا به داد بقيه برسد بيمارانى كه وقتى ميگم اگر گوشت نميتونى حداقل عدس بخور ولى با خنده ميگن عدس خبر نداريد كيلو چنده ميگم حداقل هويج ميگن ما چندتا گوجه را در اب جوش مياندازيم تريد ميكنيم وهمگى ميخوريم چشم ودل اقايان رانت خوار با اقازاده هاى خارج نشينشون روشن
    • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      2 3
      چرا خالی میبندی؟ هویج آخه کیلو چنده؟ مردم ایران اونقدر که شما فکر میکنین بدبخت نیستن ما الان پایین شهر تهران زندگی میکنیم ..همسایه هامون 2 تا ماشین دارن.. میرن مسافرت کیش 2 هفته کارمند دولت هستن. خورد خوراک توپ گردششون توپ جمعه ها میرن بیرون .
  • امین IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    26 0
    کارگر نسبت به کارمند کار بیشتر ، سختی بیشتر ، فقر بیشتر و همه چیزهای منفیش بیشتر است و طبعا" به همین دلیل کارمند با 25 سال میتواند با حقوق 30 روز بازنشسته شود . اما کارگر 30 سال باید کار کند و الان بحث 35 سال هم شنیده می شود . خداوندا به فریاد کارگر برس .
  • محمد50 A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    18 6
    روحانی مچکریم ...... وعده هایی که دادی یادت رفت ....خبر آنلاین حتما بچاپ....
  • محمدرضا A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    18 0
    میشه نرخ خط مرگ رو هم بگید چنده؟
  • مربی حق التدریس فنی و حرفه ای A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    32 1
    من لیسانس فنی هستم با سابقه چهارده سال و حقوق 400 هزارتومان و بیمه نصفه با دو فرزند تنها راه حلی که پیدا کردم دزدی بود اونم میوه دزدی از باغها میدونید چرا چون رییس سازمان من تمام پولهای سازمان را صرف نوشتن کتاب به نام خودش کرده از آرایشگری تا مکانیک از نماینده درخواست کردم گفت کاری نمیتونم بکنم فقط بیایید ببینید پول ماها کجا حیف و میل میشه فقط خواهشن برام کاسه داغتر از آش نشین تو ذهنتون به این فکر کنید با ۳۵ سال سن چیکار کنم
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    17 0
    ما زیر خط فقریم
  • کارگرکارسخت A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    20 0
    تا زمانی که آقایان درتهران تصمیم میگیرند که حقوق کارگر درسال چند است وخود آقایان از کار کردن بیگانه هستند چگونه درک کند که کارگر احساس و حق زندگی کردن دارد
  • حميد A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    18 3
    قشر فرهنگي و به طور کلي کارمند جماعت هم مثل کارگرها هستند.چقدر تاسف ميخورم که تو اين مملکت اينقدر هرج و مرجه . هر چي ادم بيسواد ي بود به همه جا رسيد ولي تحصيلکرده بيچاره محتاج نون شبش است اين نتيجه سوئ مديريته .دزدي هاي کلان و رانت خواريها شکاف عجيب طبقاتي بوجود اورده حالا کي ميتونه به اين وضعيت سرو سامان بده؟