۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹

همه چیز از یک اشتباه محاسبه راهبردی شروع شد و باعث رشد تناقضات درونی جامعه ترکیه گردید. ترکیه مسیر رشد و توسعه اش را با استفاده از مزیتهای نسبی و نیز موقعیتی که دو جنگ در منطقه برایش فراهم کرده بود طراحی کرده بود و تازه اسمش را نیز گذاشته بود نگاه به شرق برای اینکه با کارتش با غرب بازی کند. اما هم ظرفیتش را نداشت و هم دانش، تجربه و سایر ملزومات بازیگری را! اتفاقا" همین فقدان اسباب و وسایل باعث آن اشتباه راهبردی شد که تصور کند با قرار گرفتن کنار عربستان و قطر و فراهم کردن امکانات تردد و تامین تسلیحات برای داعش میتواند از شر بشار اسد که به زعم ترکیه طایفه علوی را نمایندگی میکند، خلاص شود. متاسفانه ترکیه بجای تصویر بزرگ منطقه و تحولاتی که در شرف وقوع بود و اهداف داراز مدت به درگیری اش با سوریه بها داد و مجددا" گرفتار مشکلاتش با اکراد که چندی بود روبه حل میرفت و هم تنشهای مذهبی و طائفی شد (م).

نویسنده: پینار ترمبلای
بازیکن فوتبال ترکیه، دنیز ناکی، که یک کرد علوی می باشد، در روز دوم نوامبر(2014) در آنکارا، به خاطر حمایت اش از کوبانی، به شکل وحشیانه ای توسط حامیان داعش مورد ضرب و شتم قرار گرفت. ناکی به المانیتور گفت که وی باشگاه فوتبال اش را، به خاطر ترس از امنیت دوستان و هم تیمی هایش، ترک کرده است.
ناکی، که بزرگ شده آلمان است، با نظر به استانداردهای ترکیه، فرد نسبتا رک و صریحی است. وی از خالکوبی نام درسیم (Dersim) بر روی دست اش ابایی ندارد. خانواده ناکی اهل درسیم هستند، که شهری است که با جمعیت کرد علوی اش مشهور می باشد (قتل عام سال 38-1937 در درسیم، که طی آن هزاران کردعلوی توسط ارتش به قتل رسیدند، هنوز یک خاطره تلخ برای اکراد و علوی ها محسوب می شود). ناکی به المانیتور گفت که حمله به او اتفاقی نبوده و وی به شکل برنامه ریزی شده ای از 7 ماه گذشته مورد تهدید حامیان داعش قرار گرفته بوده است. زمانی که از وی سوال شد که آیا در پی شکایت به دادگاه بوده است؟ وی لبخندی زد و گفت :" با نظر به اینکه همه کودکان کشته شده در ماجرای پارک گزی (Gezi) علوی هستند، یک کرد علوی تا چه اندازه می تواند به حمایت حکومت اعتماد نماید؟ آیا فراموش کردید؟". ناکی بر این باور است که حمایت گسترده از خلافت داعش در ترکیه، چیزی فراتر از موضوع معدودی امل مذهبی می باشد که مشتاق جهاد هستند.
تجربه تلخ "ناکی"، این سوال مهم را به ذهن متبادر می سازد که " خلافت داعش تا چه میزان، مسلمانان ترکیه را تحت تاثیر خود قرار داده است؟"
عبدالرحمان دیلیپاک (Dilipak)، ستون نویس برجسته و اسلامگرا در روزنامه ینی آکیت (Yeni Akit)، در 2 نوامبر نوشت که یک خلافت، به سبک واتیکان، باید در ترکیه برپا شود. وی مدعی شد این خلافت هماهنگ با دولت سکولار جمهوری ترکیه خواهد بود. دیلیپاک با ارائه شواهد و مدارکی گفت که خلافت، از زمان امپراتوری عثمانی تا کنون، الغا نشده است و هنوز به حیات خود ادامه می دهد و بایستی مجددا برپاگردد. شبکه های اجتماعی و روزنامه های سکولار، با نقل صحبتهای دیلیپاک در سر تیتر های خود، بحث تندی را آغاز کردند.
علی بولاج، نویسنده اسلامگرا و مشهور روزنامه زمان، در 3 نوامبر، بدون اشاره به صحبتهای دیلیپاک، به تشریح جزئیات این موضوع پرداخت که چرا داعش، خلافت را با چنین عجله ای تاسیس کرده است؟ بولاج شرح می دهد که عقاید اسلامی می گوید: "من مات و لم یعرف خلیفة زمانه مات میتة جاهلیه" که به این معنی هست که هرکس که بمیرد و خلیفه ای نداشته باشد، مرگ اش بسان مرگ عصر جاهلیت است".
گزارش المانیتور درباره خلافت و رقابت منطقه ای، خصوصا بین ترکیه و عربستان، بر سر حق خلافت می باشد. اگر چه حزب عدالت و توسعه ترکیه تا کنون نیات خود را درباره خلافت اظهار نکرده است، اما شبکه های اجتماعی درباره تفکرات مبنی بر پیشگویی های حضرت محمد (صلی الله عیه و آله) درباره ظهور داعش جنجال به پا کرده اند.
صاحب یک کتابفروشی که در استانبول کتابهای عقیدتی اسلامی می فروشد - وی خودش را محمت کیلینج معرفی می نماید (هر چند که المانیتور در مورد نام وی مطمئن نیست و خود او هم می گوید که نام اش اهمیت ندارد)- به المانیتور گفت، " ما مسلمانان متعبدی هستیم و معتقدیم که آنچه که در سال 1924 رخ داد - الغای خلافت توسط جمهوری جدید ترکیه - قابل قبول نیست. من از نخستین روزهای ماه رمضان طرفدار اعلامیه خلافت شدم - هم اکنون آنها (داعش) نماینده همه مسلمانان روی زمین هستند و بر ما حمایت از داعش فرض است. من با شما سخن می گویم چرا که می خواهم دنیا از تصویر مغشوشی که رسانه های غربی (از آنها) ارائه می کنند مطلع شود. آنها همیشه از مردانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و در جستجوی پول هستند و از زنانی که به داعش ملحق می شوند صحبت می کنند. این حرف غلط است. بهترین دوست دوره کودکی من، که معلم فلوت و نی هم بود، 6 ماه پیش به داعش ملحق شد. او زندگی خوبی در اینجا داشت، و با تعلیم فلوت به بچه های ثروتمند، پول خوبی در می آورد. او جهاد را ترجیح داد. الان موضوع عزت و احترام به خلیفه مطرح است."
موضوع خلافت، مسئله جدیدی برای بعضی از مسلمانان ترکیه نیست. سازمان اسلامی، حزب التحریر، که در سال 1953 تاسیس شد، و در 50 کشور شعبه دارد، آشکارا درخواست خلافت داشته است. محموت کار، رئیس امور رسانه ای حزب التحریر در ترکیه، در مصاحبه ای با المانیتور، نه تنها به بیان جزئیات، پیرامون چگونگی دیدگاه سازمان متبوعش درباره تصمیم داعش برای اعلام خلافت پرداخت، بلکه از تلاش سخت این سازمان در موضوع خلافت هم سخن به میان آورد.
کار گفت که" حزب التحریر در سال 1960 در ترکیه تاسیس شد، و زمانی که ما در سال 1967 به گفتگو درباره خلافت پرداختیم، نخستین مرتبه ای بود که این واژه (خلافت) از سال 1924 به فضای عمومی ترکیه باز می گشت. زمانی که ایده خلافت دوباره در صحنه ترکیه مطرح شده بود، جنبشهای اسلامی همسو با اخوان المسلمین در فضای ترکیه ظهور کردند."
شایان توجه آنکه، اعضای حزب التحریر ترکیه از سال 1967 تضعیف شده اند و وضعیت شان تا امروز بهتر نشده است.
کار می گوید: "آنچه که برای این جنبش اسلامگرای اخوانی در ترکیه اهمیت دارد عدالت است. بنا براین، آنچه که مورد توجه آنان است برپایی عدالت است، و سخن از چگونگی رسیدن به آن را نامربوط می دانند. دلیل اینکه از ادبیات دموکراتیک بهره می گیرند همین است. از نظر من، رویای نئو عثمانی نخست وزیر ترکیه، داوود اوغلو، چیزی جز یک رویا نیست. به مدت چندین دهه گفته شده است که خلافت در روح مجلس ترکیه تبلور یافته است. اما آیا حزب عدالت و توسعه، اکنون، می تواند خلافت را با فرمان و قانونی جدید اعلام نماید؟ چنین چیزی معقول نیست چرا که تمام بحث بر سر این است که مجلس ترکیه معنویت خلافت را در روح خود دارد، در حقیقت یک دروغ برای آرامش روحی مسلمانان است. اعلام فرمان خلافت از مجرای وثاقت جمهوری ترکیه غیر ممکن است."
وی تاکید می نماید که " از نظر مسلمانان "معمولی" و غیر مسلمانان، طرح موضوع خلافت از مجرای داعش زیانبار بوده است، چرا که این واژه تداعی کننده خشونت است، و خلافت هم اکنون با خون متحد است." معهذا، داعش، برای آنهایی که با رویای تجدید حیات خلافت زندگی کرده اند، می تواند حکم یک وعده را داشته باشد.
موضع سایر گروه ها در ترکیه در ارتباط با بحث خلافت چیست؟ علی کنعان اوغلو، رئیس انجمن فرهنگی علوی هوبیار سلطان، در مصاحبه با المانیتور، رویکرد عملگرایانه ای در قبال این موضوع داشت. وی گفت: " بحث خلافت، موضوع جدیدی در ترکیه است. آنهایی که آغاز گر این بحث بودند حساب شده عمل کردند چرا که از نظر آنان رجب طیب اردوغان تنها نامزد ممکن برای تصدی این مقام است. در کوتاه مدت، تاسیس یک خلافت تمام عیار از مجرای ساختاری حزب عدالت و توسعه واقع بینانه به نظر نمی رسد. به هر حال، ما از این موضوع آگاه هستیم که چگونه تمام نامزدهای مناصب دولتی، برای تقید به مقیدات اسلامی مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرند. اسلامی کردن بیشتر حکومت، بر علوی ها فشار بیشتری را تحمیل خواهد نمود چرا که آنها از چشم کفار مسئول نگریسته می شوند. این ممکن است به بی ثباتی بیشتری منجر شود.
کادیر آکاراس (Kadir Akaras)، رئیس انجمن علمای اهل بیت، دغدغه مشابهی را که کنعان اوغلو از آن سخن می گوید برای آینده نزدیک دارد. وی می گوید: " خلافت یک تشکیلات سیاسی، و نه صرفا مذهبی، است. از این رو، واکنش به آن سیاسی خواهد بود. به آنچه که در مورد داعش، زمانی که اعلام خلافت نمود، نگاه کنید. همه کشورهای مسلمان عرب خلیج (فارس) علیه آن متحد شدند.
سافاک باس (Safak Bas)، کارشناس در حوزه ایران، به المانیتور می گوید: "ایران قطعا خلافت ابوبکر البغدادی را رد می کند. اولا، به این دلیل که در نظر آنها، داعش یک گروه تروریستی که در حال جنگ در عراق و سوریه است می باشد، و ثانیا از نظر ایدئولوژیک این دو با هم اختلاف دارند. تصوری که ایران از خود دارد، یک حکومت برخاسته از انقلاب اسلامی است. من تصور نمی کنم که آنها (ایران) هیچ نوعی از خلافت را بپذیرند."
حسین بهشتی، متخصص دین و فلسفه، به المانیتور گفت: " گروه های سنی همچون سلفی ها، در ترکیه به شدت فعال هستند. جامعه اسلامگرای ترکیه، به دنبال موضوع سوریه، و در نتیجه سیاست های طایفه گرایانه حزب عدالت و توسعه، در حال رادیکال تر شدن هستند. ایدئولوژی خلافت در حال حاضر توسط خیلی از گروه های اسلامگرا، که قبلا سابقه بحث پیرامون این موضوع را نداشتند، مورد بحث قرار می گیرد." بهشتی تاکید می کند که موضوع خلافت دیگر یک موضوع حاشیه ای که منحصر به اعضای حزب التحریر باشد نیست و سیاستهای اسلامگرایانه حزب عدالت و توسعه به شکل گیری یک پایگاه مستحکم سلفی در ترکیه کمک نموده است.
قضاوت درباره اینکه آیا داعش همدلی بیشتری را در ترکیه به دست آورده سخت است، اما گفتگو درباره خلافت، از ماه رمضان، به شکل فزاینده ای موضوع بحث روز شده است، تا جایی که، در پیام های توئیتری، حوادث اخیر در منطقه مسجد الاقصی را مرتبط با خلافت می دانند. یکی از این پیام ها که تصویر سلطان عثمانی را دارد، مشخصا می گوید که " خلیفه، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. اسرائیل رژیم شیطان است."
منبع: المانیتور.
مترجمین: حامد ضرغامی و نصرت الله تاجیک
پانوشتها:

1- Pinar Tremblay متخصص علوم سیاسی و پژوهشگر مهمان در California State Polytechnic University می باشد. وی ستون نویس شبکه خبری ترک T24 است. مقالات وی در تایم، نیو امریکا، حریت و زمان انتشار یافته است.

2- "درسیم" نام قدیمی استان "تونجلی(Tunceli) "در ترکیه می باشد. اکثریت جمعیت این استان کردهای علوی می باشند و اقلیت ترک سنی نیز در این منطقه زندگی می کند. این استان در سال 1926 ، در تقسیمات کشوری، به "بخش" تنزل یافت و در استان ایلازیغ(Elazığ) ادغام شد. اما نهایتا در4 ژانویه 1936 به استان تونجلی تغییر نام پیدا کرد.

3- روایت معتبر" من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة" که منقول از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد را با جایگزینی واژه " امام" با کلمه "خلیفة" تحریف شده است.(م)

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 112
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    مردمش که بدشون میاد تا جایی که ما دیدیم
    • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      یک بخشی که علویها و کردها هستن، مخالفن. وگرنه بقیه شون تا حالا حتی صداشون درنیومده.
    • بوک A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      90 28
      سران متوهم ترکیه بیخود تلاش میکنند و با حماقتی که مخصوص این کشور هست دیر یا زود به همراه هم مسلک های وهابیون شون رسوا میشند......اینها بودند که از همین گروهها در سوریه حمایت میکردن و با حماقتی که تنها مخصوص این کشور هست اولین بار شمشیر را برای اسد از رو بستند مردمش رو اواره کردند به زنان و دختران سوری تجاوز و سپس انها رو به فروش رساندید ... ترکیه یک لجنزاره.هرکی رفته از کلاهبرداری و رذالت مردمش گفته....شیفتگتان ترکیه در کشور باید بدانند که باید در ابتدا مذهبشون تغیر بدند وهمراه با اهل تبار برای خدمت به داعش آماده بشند...فکر کردید مجانی هست؟؟.....به همین خیال باشید که براتون سفره پهن میکننند..ححخخخخخخ
    • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      باشه بوکی جون شما خوبی. شما کلاه خودتو نگه دار باد نبره. فکر مارو نکن.
    • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      28 80
      بوکی جون اوایل که داعش شیعه ها رو اطراف موصل سر می برید شماها خیلی خوشحال بودین . رفقات پول چاپ می کردن و حرف از استقلال می زدند و بین ترکیه و داعش نقش دلال رو بازی می کردند . اتفاقا اون روزها اجازه نمی دادین کسی علیه ترکیه حرفی بزنه چون بر خلاف ایران که قاطعانه از تمامت ارضی عراق حمایت می کرد ، ترکیه سکوت کرده بود و از این بابت بدجوری دل شماها رو برده بود ولی خوب دیگه چرخش روزگار و پایان سریع زمستان ، و ذغالی که هرچه به این در آن در می زند نمی تواند صورتش را سفید کند.
    • همدان IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      44 16
      از کی تا حالا اطراف موصل شیعه نشین شده علی آقا؟ همین حالا یک نیم میلیون شیعه و سنی و کرد و عرب و مسیحی و ... در کردستان پناهنده هستن.
    • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      1600000پناهنده کرد و عرب تو ترکیه به صورت رایگان ارتزاق میشن،ایران چند نفر رو نگه داری میکنه؟ زمان حمله داعش به عراق ترکیه به بارزانی مهمات داد ایران چیکار کرد؟
    • بی نام A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      27 92
      جناب همدان کردستان عراق جزئی از خاک عراقه کسی بهش پناهنده نشده مردم عراق از یه گوشه کشورشون رفتن به یه گوشه دیگه در ضمن همدان رو هم به نام خودتون نکنید سیاست هرجا یه کرد باشه اونجا کردستانه رو هم فراموش کنید الان هزاره سومه اگه یه کم به مغزمون فشار بیاریم و تعصبات پوچ قبیله ای رو کنار بذاریم هممون میتونیم مثل آدم کنار هم زندگی کنیم.
    • بوک ..........حرف آخر IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      سلام مجدد خدمت جناب تاجیک...از شما تقاضا دارم حرف ما را به گوش مقامات کشور برسانید....اکثریت مردم ایران از کردها و بلوچ ها بگیر تا لرها با اتفاقات منطقه بهتر متوجه شدند که بهتر از ایران و یک حاکمیت متمرکز برای آنها نیست...اما تنها منطقه ای که با این موضوع مشکل داره استانهای آذری هست که به نظر من به خاطر توجه بیش از اندازه است.نرمی ودرشتی لازمه .باید از تاریخ درس بگیریم ..کم نبوده نمک خورده های نمک نشناس که پرورش دادیم و بعد شدند قوز بالای قوز...الان تقریبا بیشترین بودجه کشور به سمت این منطقه میره..اما نتیجه شعار خلیج .. در ورزشگاه ها و بردن پرچم چعلی کشورهای چعلی.شما با همین کامنت ها میتونید متوجه بشید چه خبره...خواهشا جدی یگیرید.من هر روز نامه به دستگاه های مختلف وحتی نهاد رهبری میزنم.
    • علی IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      چیه آقای به اصطلاح همدان ؟ از اینکه گفتم اطراف موصل شیعه نشین هست ناراحت شدی؟ بعد میایی و واسه ما کامنت ضد داعش می ذاری ؟ خیلی زود خودتونو لو می دین . هم تو و هم رفیقت بوک که خطاب به هموطنهای من نوشته باید مذهبتون رو تغییر بدین تا .... اتفاقا آذری ها نه تنها شیعه باقی می مونند که هیچ بلکه تمام مردم ترکیه رو دعوت به تشیع می کنند سالهاست این کا رو انجام می دهند و موفق هم بوده اند تا به کوری چشم بعضی ها هم قدرت ایران تو منطقه افزایش پیدا کنه و هم ثبات و امنیت در منطقه حکم فرما بشه .
    • همدان IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      60 9
      من خودم شیعه هستم و نیازی هم نمیبینم این رو به کسی ثابت کنم. اتفاقا حرفهای شما عین سو استفاده از تشیع است. رفقای ترکیه ای شما زمانی که آمرلی محاصره شد و ترکمنهای شیعه اونجا هر روز به قتل و تجاوز تهدید میشدن، داشتن چیکار میکردن؟ بذار بگم چیکار میکردن. داشتن اروپاییها رو برای ملحق شدن به داعش ترغیب میکردن. داشتن سلاح به داعش میدادن و به جاش گروگانهاشون رو میگرفتن. گروگانهایی که خودشون توی موصل تقدیم داعش کردن. تا حالا شده از خودتون بپرسید چرا کنسول ترکیه و اتباع این کشور باید توی موصلی بمونن که استاندارش هم جا گذاشته رفته و هیچ نیروی امنیتی در اونجا نیست؟
    • پتسخ به بوک حرف آخر A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      29 24
      جناب بوک شما بیخود داری تلاش میکنی که بخشی از مردم این کشور رو بیگانه خطاب کنی اگه خیلی عالمی که این چیزایی که گفتی رو میبینی باید حسن نیت هم داشته باشی تا همه چیز رو ببینی نه اون قسمتی که صرفا به مذاق شما خوش بیاد، اون وقتی که روس و انگلیس تمام تلاششونو میکردن و پول خرج میکردن تا این قسمت رو از خاک کشور جدا کنن این خود مردم آذری بودن که ایرانی بودن رو انتخاب کردن و بابتش جنگیدن و خون دادن حرف از نمک نشناسی میزنی ولی اینو بدون که نون و نمکی که میخوری رو همین آذری ها هم براش زحمت ها کشیدن آذری ها اینجا حق آب و گل دارن جناب بوک نمیدونم از کجا دردت گرفته و راه به راه داری توهین میکنی ولی واسه این که آروم بشی حاضرم به عنوان یه آذری باهات قرار بذارم و حضوری باهات صحبت کنم تا ببینم چیکارت میشه کرد
    • پاسخ به بوک حرف آخر A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      16 25
      جناب بوک اگه حاضر به ملاقات هستی و اگه ساکن تهرانی، من روز دوشنبه راس ساعت 15 در پارک لاله کنار حوض مرکزی روی صندلی که زیر نمایشگر قرار داره خواهم بود تا حرفاتو به خودم بزنی
    • پاسخ به بوک حرف آخر A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      8 29
      جناب بوک اگه حاضر به ملاقات هستی و اگه ساکن تهرانی، من روز دوشنبه راس ساعت 15 در پارک لاله کنار حوض مرکزی روی صندلی که زیر نمایشگر قرار داره خواهم بود تا حرفاتو به خودم بزنی رو در رو
    • حرف آخر برای حرف آخر بوک RS ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      27 31
      جناب تا وقتی که خودتونو اصلاح نکنید وضع به همین منوال خواهد بود. یه دور کامنت هایی رو که ارسال کرده ای از اول تا آخر بخون تا بفهمی چی میگم. تا وقتی که دشمنان به ملت غیور آذربایجان بی حرمتی و بی احترامی کنند، واکنش اونها این گونه خواهد بود. تازمانی که دشمنان آذربایجان برای ملت ترک جک بسازند، در فیلم هایشان اونها رو تحقیر کنند، به زبان مادری شان بی توجهی کنند، هویت حقیقی اونها رو نادیده انگاشته و برایشان یک هویت جعلی من درآوردی درست کنند،به طبیعت و دریاچه آذربایجان ظلم کنند، وضع به همین منوال خواهد بود. خود کرده را تدبیر نیست. از مکافات عمل غافل مشو. گندم از گندم بروید جو زجو
    • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      19 44
      جناب بوک می فرماید " کم نبوده نمک خورده های نمک نشناس که پرورش دادیم و بعد شدند قوز بالای قوز" ... جالبه یه باره بگین کومله و دموکرات و پژاک و .... کار آذری ها بوده و شما ها باکری و شفیع زاده تربیت کردین .... ترکیه میلیاردها پول به حسین زاده و دایی پیشنهاد کرد تا تبعه این کشور بشوند ولی این دو نفر اصلا به تلفن های آن ها جواب ندادند در حالیکه بعضی از شماها بخاطر چند هزار دلار رفتید و زیر پرچم جمهوری آذربایجان کشتی گرفتیداز جمله سامان طهماسبی .... از دهها فیلمساز آذریخانم میلانی، حاتمی کیا ، کمال تبریزی ، مرحوم ملاقلی پور، یدالله صمدی ، شهرام اسدی و ....همیشه دغدغه میهن پرستی داشته اند ولی تنها فیلمساز شما بهمن قبادی الان در ترکیه فیلم های ضد ایرانی به زبان ترکی می سازد.
    • علی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      16 32
      جناب بوک می فرماید : " من هر روز نامه به دستگاه های مختلف وحتی نهاد ..... " درسته که کشورمون مشکلاتی داره که انشالله بزودی حل می شه ولی امن ترین کشور منطقه هستیم و این بعلت اینه که حداقل مسئولین امنیتی کشورمون کارشون رو بلدند و می دونند کی دوسته و کی دشمن. شما هم بجای نامه نگاری جلوی رفقات رو بگیر که سال قبل یواشکی اومدن توی تبریز پرچم ایران را آتش زدند و فیلمش رو گذاشتند روی یوتیوب که بگن کار آذری ها بوده ولی ظرف یک روز دستگیر شدن و دستشون رو شد. این رو هم می دونیم که توی اینترنت صفحه ها و کامنتهای پان ترکیستی میذارین با چند تا کلمه ترکیکه اغلب غلطه تا آب روگل آلود کنین.
    • محسن IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      21 53
      کافر همه را به کیش خود خواند ... جناب پوک کی گفته آذری ها حکومت متمرکز ایران مشکل دارند . شما یک گروه تروریستی اسم ببر که ساخته آذری ها بشه . ولی من میتونم نزدیک 10 گروهک تروریستی اسم ببرم در شمال عراق مشغول فعالیت علیه تمامیت ارزی ایران هستند. اگر شما امروز با اتفاقات منطقه به این نتیجه رسیده اید که هیچ چیز بهتر از یک حکومت متمرکز برای شما نیستساعت خواب آذری ها 500 سال است که به این نتیجه رسیده اند و حاصل اون حکومت صفوی بود پس لطفا به کسی درس وطن پرستی بدهید که مثل خودتان 500 سال از دنیا عقب باشد.
    • بوک ...در جواب شیفتگان ترکیه 1 A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      36 21
      اولا که بنده اصلا کردنیستم که شماها شروع به توهین به این اقوام اصیل ایرانی کردید.دوم..مقوله جوک مربوط به همه اقوام حتی فارس ها مثلا شیرازی ها و اصفهانی ها میشه و این مقوله در دیگر کشورها هم رایج هست...سوم محرومیتها در همه جا هست تاوقتی سیستان و ایلام و کردستان و کرمان خوزستان و..هست واقعا وقاحت میخواهد که از محرومیت سخن گفت...چهارم فکر نمیکنید همین نام ترکیه آخر نژادپرستی هست؟ دیگر اقوام در این اسم چه سهمی دارند؟ رفتار این کشور با کردها چگونه هست؟..پنجم ملاک حال افراد هست چیزی که در آینده برای ایران مشکل ساز هست این استانها هستند به علت توجه بیش از حد و نتیجه متوقع شدن است نمونه شعار جعلی و پرچم جعلی و نمادهای جعلی که بعضا خودش در تیم تراک تور نشون میده و به اصطلاح افراد هویت طلب...
    • بوک ...در جواب شیفتگان ترکیه 2 A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      54 20
      اما در مورد کسی که میگه بافته های رژیم پهلوی ....پهلوی بد مطلق نیست...اتفاقا یکی از نکات مثبت پهلوی همین بوده.... متحد کردن اقوام ایرانی ...یک مثال ساده... اصلا طرح آبی و قرمز فوتبالی همین بوده ...متاسفانه حاکمیت در این موارد دچار خطای مجاسباتی شده و آنقدر تکرار میکنیم که متوجه بشند....راستی از خود نمیپرسید چرا قاجار ترک هم زبان رسمی را پارسی میدانست......شماها در لباس هویت طلبی اهداف شوم خود را دنبال میکنید.... در جواب اون کسی که میگه همین که هست گفتم که ما استقبال میکنیم از رانده شدن بازماندگان مغول ها .البته اکثریت خود را نژاد ایرانی میدانند...ما مخلص اونها هستیم ..قرار حضوری ؟ ..به نطرت میشه با چنگیز خان مغول دیالوگ داشت؟؟
    • تاجیک EU ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      9 2
      دوستان سلام. امیدوارم همگی خوب باشید و از اینکه در این وبلاگ نظر میدهید تشکر میکنم. راستش من بارها خواهش کرده ام و در نظرات دیگران هم دیدم آنها نیز تذکر داده اند که در موضوع مقاله نظر داده شود. من با تعدادی از نظرات که به قومیتها و یا طوایف ایران اشاره دارند موافق نیستم اما از باب احترام به نظر شما آنرا منعکس کرده ام. ضمنا" نمیدانم چه کار علمی و یا تحقیقی مستند انجام شده که دوستی میگوید مشکل آینده ایران از استانهای کذائی است که به آنها رسیدگی شده است؟ این یک بحث جامعه شناسی سیاسی و یا اقتصاد سیاسی و... است و ربطی به این مقاله که سیاست خارجی و در زمینه اشتباه برآورد ترکیه در مورد سوریه و داعش است ندارد. من با علاقه و عقیده به فراهم کردن زمینه بحث بین شما جوانان وقت میگذارم و مجددا" خواهش میکنم در این وبلاگ در موضوع و محتوائی نظر داده شود. ممنون و خدانگهدارتان- تاجیک
    • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      29 3
      دوستان کامنت نویس، اغلب به خود مطلب مقاله توجه نفرمودین. این مقاله اولا توسط خانم پینار ترمبلای، که اهل ترکیه است نوشته شده، ثانیا بحث آذری بودن اصلا مطرح نیست که یه سری صحبتهای بی ربط مطرح میشه. مثل اینکه رفقا یادشون رفته، که در زمان سلسله صفوی،که خود از اقوام ترک اردبیل بودن، بیشتر جنگها با ترکهای امپراتوری عثمانی درگرفته. بنابراین اگر مقاله تعریضی به ترکیه داره، از دریچه حزب عدالت و توسعه به ترکیه نگاه شده، و ثانیا تعمیم آن به هموطنان ترک ایران بی معنی است. تاریخ صفویه بزرگترین گواه برای تفاوت عظیم ترک ایران و ترک ترکیه است. ضمنا فراموش نکنید که بزرگترین مراسم عزاداری ابا عبدالله در ایران متعلق به هموطنان ترک زنجانی هست که خدا خیرشون بده
    • اشرف IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      11 27
      دوست عزیز بوک نمی تونه سر قرار بیاد پارک لاله ،چون بوکان از تهران خیلی دوره
    • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      41 8
      آقای تاجیک شما اگه فیلم قرار ملاقات اردوغان و البغدادی رو هم بذاربد اینجا، باز هم یک عده میان و میگن که غیرممکنه. کسی که نخواد بفهمه رو کاریش نمیشه کرد.
  • بی نام A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    از ترکیه، از کشور و ..... که در تاریخ ....ساخته شدنش شنیع ترین جنایات و فجیع ترین نسل کشی های کل تاریخ رو مرتکب شدند و حدود 3.5 میلیون غیرنظامی رو بیرحمانه کشتند همدلی و همراهی با داعش بعید نیست. مطمئن باشید با ایران هم دشمنی دارن و در آینده علیه ایران هم دست به این وحشیگری ها خواهند زد. همانطور و بدتر که ..... در زمان صفویان کردند..
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      21 98
      همش توهم هست اینایی که شما میگی. ترکیه دشمنی با ایران ندارد. این دشمنان ترکیه هستن که با پناه دادن به تروریست های مخالف ترکیه، به پر و پای ترکیه میپیچند. در مورد جنایت و نسل کشی حرف زدی ولی مگه فقط تا حالا یه نسل کشی اتفاق افتاده؟ تاریخ پر است از وحشی گری و نسل کشی و کشته شدن انسان های بی گناه. تو هر دوره و تو هر کشوری هم این بوده. چه تو ایران چه تو اروپا و چه آمریکا و چه ترکیه. برای مثال جنایات آقا محمد خان قاجار در کرمان. جنایات انجام شده بر علیه برده های سیاه پوست در آمریکا و جنایات انجام شده در بوسنی و.. الان اینایی که شما گفتی چه ربطی به دولت ترکیه داره؟ داعش قتل و غارت میکنه، ترکیه باید جواب پس بده؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      جناب بینام دوم، معلومه که وقتی داعشیها از راه ترکیه به راحتی و با حالت توریستی میرن سوریه، ترکیه باید جوابگو باشه. وقتی داعشیها در بیمارستانهای ترکیه مداوا میشن و حتی وقاحت رو به حدی میرسونن که از ترکیه تشکر میکنن، پس کی باید جوابگو باشه؟ ترکیه حتی به اندازه عربستان هم غیرت نداره که فرودگاهش رو در اختیار هواپیماهای خارجی بذاره؟ شما هم زیاد به ترکیه دل نبند. تاریخ رو مطالعه کنید تا ببینید عثمانیها به بهانه تشیع چه بر سر مملکت ما آوردن. جناب داوود اوغلو هم که در کتابش با افتخار از نوعثمانی گری حرف میزنه. معنی این حرف یعنی چی به نظرتون؟
  • بی نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    باید به ترکیه حق داد، بهرحال یک زمانی تحت عنوان امپراتوری عثمانی قدرتی داشته، از طرف دیگر نفت خیز و ثروت مند بودن کشورهای اطرافش که تقریبأ بلد هم نیستند از ثروتشان استفاده مناسب جهت پیشرفت خود کنند هم باعث حسادت فراوان ترکها می گردد. لذا به این نتیجه می رسد که باید از هر مناقشه منطقه ایی حداکثر سوء استفاده را بنفع خود انجام دهد.
    • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      90 10
      تحت هیچ شرایطی نمیشود حق را به حامیان تروریسم تحت بهانه های مختلف داد.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      96 15
      عزيزم تركيه يك قسمتي از عثماني بوده ،عثماني واسه تركيه نبوده كه اونجوري همه كشورهاي منطقه ميتونن ادعا كنن
    • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      12 56
      بی نام دوم ترکیه رو شما حامی تروریسم میدونین؟؟ عجب؟؟ شیب؟؟ در شرافت ترک ها همین بس که تا به حال یک گروه تروریستی را هم تشکیل نداده اند. نه منافقین دارند، نه پژاک ، نه پ ک ک، نه القائده، نه طالبان، نه داعش، نه جندالله و نه... شما هم اگر میخواهید بهانه گیری کنید، فکر یک بهانه ی بهتر و قابل قبول تر باشید.
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      46 9
      گروه توریستی ندارن؟ نکنه پ ک ک از فضا اومده؟ گروه های فاشیست هم همه جای دنیا تروریستی هستن. اما توی ترکیه اونها رو ترویست حساب نمیکنن. همین حالا هم اغلب عضوگیریهای داعش در ترکیه انجام میشه. همینطور تدارکات مهمات شون.
  • حسن A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    علوی ها به هیچ وجه کرد نیستند بلکه همه به شدت احساسات ناسیونالیستی تورکی دارند.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    72 18
    آینده خوبی رو واسه ترکیه پیش بینی نمیکنم
  • ترک IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    آفرین بر ترکیه بهترین سیاست را در مقابل اکراد .....در پیش گرفته.... حالا که این دو در کوبانی به جون هم افتادن اتفاقاً به نفع ترکیه است.....
    • book A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      حتما فکر کردی اردوغان برات سفره مجانی پهن کرده...خخخخخخ ..به همین خیال باش .وقتی خواست یارانه تحصیل و آموزش و بهداشت بده اونوقت بیا اینجا براشون خوشخدمتی کن..باید با تمام ایل و تبارت برای داعش خدمت کنی که لقمه نان بهت بدند...شما از نظر اونها درجه3 هستید....فکر کردی همه چیز مثل ایران مجانی گیرت میاد و بعد هم نمکدون میشکنی....البته بدون ما از رویکردتتون استقبال میکنیم ...افراد کمتر و زندگی بهتر......
    • book A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      75 17
      الحق که به درستی به عدم آگاهی و نداشتن عقل درست وحسابی معروفید....به اندازه نوک بینی ات هم نمی بینی ..در همین توهمات زندگی کن ....در ضمن راه باز ...دسته جمعی برید توی بغل اردوغان و داعش ...
    • بهنام بچه خوی A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      21 90
      خبر جان جوابیه منو برا بوک منتشر کن. جناب بوک حرفات خیلی آشنا به نظر میرسه. میدونی حرفات شبیه کیه؟ اینا حرفای نتانیاهو هستن، مخاطبان خبر آنلاین خودشون قضاوت کنند. بنیامین نتانیاهو: پیغامی واضح به اعراب اسراییل که به تیراندازی پلیس اسراییل به یک «عرب» اسراییلی معترض بوده اند این است؛ "اسراییل را ترک کنید، اگر ایالت یهودی را نمی پذیرید." میبینی حرفت چقد شبیه این نژاد پرست هست؟ دوست عزیز مگه این مملکت ارث باباته که بخوای بذل و بخشش کنی و بخوای تعیین تکلیف کنی به یکی که بره یا بمونه؟ تو هم یه شهروند این مملکتی درست مثل بقیه، نه بیشتر و نه کمتر. اتفاقا این نهایت توهم و بی ... خودت رو میرسونه که فک میکنی کسانی که مانند «من» نمی اندیشند، حق زندگی در این سرزمین را ندارند.
    • همدان IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      81 19
      اولا که چیزی به نام اکراد نداریم. دوما شما حالا چرا از کردها میسوزی. به جای این کارها برو جلوی رفیق اردوغان رو بگیر که منشا تروریسمه.
    • book IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      72 12
      با سلام خدمت جناب تاجیک...میدونم این کامنت ها به محتوای مطلب نمیخوره...اما پربیراه هم نیست....دورنمایی سیاست ایران در برخورد با اقوام مختلف را بیان میکنه...درجواب بهنام...کی گفته این مملکت برای قوم خاصی است؟؟؟...هر کسی که به مرزهای ایران وفادار هست ،شهروند ایران است....مخاطب من کسانی مانند شماست که از بیت المال ایران استفاده میکنند و برای الهام علی اف و اردوغان خوشرقصی میکنید...مگر شما همینو نمیخواهید بهتر نیست برید از نزدیکتر خوشخدمتی کنید......
    • ترک IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      22 66
      book جون شما بگو واسه کی مرقصی ما هم بدونیم بیام بهت شباش بدیم....
    • ترک IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      54 69
      book این شمایی که .... درست حسابی ندارید شما ..... تروریست.....
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    26 3
    باید ........ این نظر حاوی توهین به اقوام ایرانی و تبعیض نژادی بود و با اجازه نویسنده حذف شد، پوزش می خواهم.
  • ناصر IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    9 3
    تغاری بشکند....ماستی بریزد....
  • بهنام بچه خوی A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    24 99
    تروریست خوب و تروریست بد نداریم. این پ ک ک که در حال حاضر در حال نبرد با داعش هست، خودش زمانی وحشیانه ترین جنایات رو علیه مردم بی دفاع ترکیه انجام داده و اگه از داعش بدتر نباشه بهتر هم نیست. هر کشوری جز ترکیه بود ، باز هم کار ترکیه رو انجام میداد، ینی وارد نبرد دو گروه تروریستی نمیشد و اجازه میداد این گروهها همدیگر رو تضعیف و نابود کنن. بدیهی هست که ترکیه از منکوب شدن پ ک ک به دست داعش خوشحال باشه. ولی این بدین معنی نیست که از داعش حمایت کرده باشه. مرزهای ترکیه و کوبانی باز است و مردم بی دفاع کوبانی در حال تردد هستند و ترکیه اونها رو اسکان داده.بیایید واقع بین و منصف باشیم
  • ایرانی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    بعضی از هموطنهای ما فکر کرده اند که ترکیه خیلی آنها را دوست دارد و برایشان هرکاری میکند. نه هموطن عزیز. اگر اینگونه فکر میکنید و سعی در پاک کردن جنایات آنها با هر تفکری هستید، سخت در اشتباهید. مطمئن باشید اگر آنها قدرتش را داشتند شما را هم جلوی تکفیریها و داعش قربانی میکردند. مگر ندیدید چه بر سر ترکمنهای عراقی و سوری آمد؟ آن موقع که آمرلی محاصره شد و تل عفر سقوط کرد، ترکیه کجا بود؟ برای آنها فعلا مهمترین موضوع تضعیف رقبای منطقه ای با ابزار داعش است و در این راه به شیعیان، علویها و کردها در هیچ جایی رحم نخواهد شد.
  • تورک IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    18 55
    کاربر بوک به قول یکی از ... آب رو بریز به ....
    • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      35 10
      شما از رفقای اون یکی هستی پس؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      79 5
      تورک تورک تورک . برید بابا ....... با پوزش این نظر حاوی توهین به طوایف و نژاد پرستی و لذا حذف شد .
    • طباطبایی US ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      ما در ایران چیزی یا قومیتی بنام تورک یا ترک نداریم. هموطنان عزیز آذری داریم که از حدود 500 سال پیش زبان ترکی بر اثر تاخت و تاز مغولان و ترکان بر ان منطقه تحمیل شده. ترک ها و تاتارها و کلا مغول تباران زردپوستانی مربوط به شمال غربی چین هستند. مانند قرقیزها و ازبک ها. آذری ها همچون باقی ایرانیان آریایی هستند.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      14 25
      کاربر گرامی با نام طباطبایی شما رو توصیه میکنم بیشتر مطالعه کنید. چرا که حرفایی که میزنید بافته های رژیم پهلوی بود برای پیاده سازی سیاست یکپارچه سازی فرهنگی و مرکز گرایی و از بین بردن خرده فرهنگ ها در ایران. آذری که گفته میشود نه اشاره به قوم بلکه اشاره به سرزمین آذربایجان دارد. به مانند مازنی که به اهالی استان مازندران گفته میشود. وگرنه قومیتی به نام آذری نداریم. مگر این شما ها نبودید که میگفتید حمله قوم مغول کوچکترین اثری بر فرهنگ مردم ایران نداشته است؟؟ حال چگونه میگویید زبان آذربایجان تغییر یافته، آنهم به دست قوم مغول؟؟ مگر زبان و گویش جزء اساسی هر فرهنگی به شمار نمی آید؟
    • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      41 13
      بینام 11:49. که ربطش میدهید به پهلوی، خود شما هم دارید تبلیغات جاعلان تاریخ و دروغگویان پانترکیست رو تکرار میکنید. یعنی شما در اینکه زبان مردم آذربایجان قبل از حمله مغول ترکی نبود شک دارید؟؟ زبان اصلی و قدیم مردم آذربایجان زبانی هند و اروپایی و هم خانواده پارسی و مشابه زبان تالشی بوده. اصلا اسم "آذربایجان" از کجا آمده؟؟ "آتروپاتگان" یا "آذرآبادگان" واژه ترکی است یا پارسی؟ اینو که دیگه خود رژیم باکو هم قبول داره که آذر یعنی آتش و آذربایجان یعنی سرزمین آتش. رجوع شود به تبلیغ آذربایجان روی پیراهن اتلتیکومادرید. اصلا در ترکی "آذر" بمعنی آتش و "آبادگان" به معنی سرزمین داریم؟ آقای تاجیک اگراشتباه میگم شما بفرمایید.
    • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      9 8
      رضاخان که خودش ترک بوده بابا.
    • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      17 10
      خود رضاخان ترک بوده بابا. بعدش هم ظلم شده باشه مگه فقط به شما شده؟
  • فرهاد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    آقای بهنام، نمیدانم چرا نظرات ما را میخوانم، یاد عقاید پانترکیسم می افتم. مرد حسابی دیگر همه دنیا فهمیده اند که ترکیه چه کاره است. بروید و فیلمهای روابط مرزبانهای ترکیه با داعش را ببینید. باید چه اتفاقی بوجود بیاید که شما اینها را باور کنید؟ نکنید منتظرید اردوغان برای داعشیها فرش قرمز پهن کند؟ به خدا قسم که اگر از ناآرامیهای داخلی نمیترسید، این کار را هم میکرد. واقعا قابل فهم نیست با این اوضاع هموطن من برای یک اجنبی به سایر هموطنان بتازد.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      8 70
      گلابی، برات قابل فهم نیست که هموطنت برای یک اجنبی به سایر هموطنانت بتازد؟ بعد اون وقت برات قابل فهم هست که یکنفر گرر و گر با کامنتای پرتعدادش لجن پراکنی کنه خبرآنلاین منتشرشون کنه و این همه هم از طرف ملت همیشه در صحنه لایک بخوره؟ اینا قابل فهمه؟ اینا رو الان خوب میفهمی نه؟؟؟ یه نگا به نظراتی که گفتم بنداز ببین چقدر محتوا داره اصلا ببین این آدم چقدر سواد داره.
    • فرهاد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      58 3
      واقعا من دیگه حرفی ندارم. این ادبیات همه چیز رو مشخص میکنه. من راجع به آقای تاجیک گفتم دوست عزیز.
    • بی نام A1 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      4 86
      جناب فرهاد من همون بی نام دومی ام که بهت گفتم گلابی ولی باور نکردی، میای یه نفرو میبری زیر سوال بعد طفره میری یعنی چی من راجع به آقای تاجیک گفتم این جمله شما از کجای این کامنت تعبیر میشه که شما راجع به آقای تاجیک گفتی در ضمن شما اگه دوست بودی با ریا و تزویر سعی نمیکردی بنده رو تخریب کنی حالا عزیز بودنش بماند خیلی از بدبختیایی که این روزا داریم میکشیم از همین بی اخلاقیا و بداخلاقیا و رذالتهاییه که توی این ادبیات فاخر قایم شده و همه رو داره آزار میده، ملتی که در حرف زدن توی لفافه و با کنایه و زخم زبون زدن موذیانه استاد شدن، جناب دوست نما
    • بهنام بچه خوی A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      9 25
      آقای فرهاد بر من خرده نگیر. اینها همه معلول یکسری رفتارها و حرفهایی هست که همه روزه و همه جا میشنویم. یک نظر به کامنت کاربران طباطبایی و بوک بنداز تا بفهمی چه کسی بر هموطنانش میتازد. اینجا بحث در مورد ترکیه و سیاست هایش بود، در حالی که کاربر بوک با یک سری نظرات سطحی مسایل غیر مرتبط رو به هم ربط میدهد و اینگونه القا میکند که صحبت های ما در تایید سیاست ترکیه ناشی از وطن فروشی است. و بحث رو قومی و شخصی میکند. بحث اصن در مورد ایران و مردم ایران و قومیت ها نبود ولی شما ببینید ایشون چگونه به قومیت ها توهین کرده. نگرانی من از بوک نیست. نگرانی من از تعداد مثبت هایی است که کامنت هایش دریافت میکند. و این جای بسی تامل دارد برای منه آذربایجانی.
    • book A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      26 10
      در جواب بهنام....سطحییه؟؟خخخخ...اتفاقا اصل مطالب به درد حاکمیت میخوره ....شما چرا در هر شرایطی از سیاست های ترکیه و آذربایجان دفاع کنید؟؟؟؟مشکل اصلی ایران در آینده استانهای ...... است ..این جمله برای ثبت در تاریخ است...البته این هم ناشی از رسیدگی بیش از حد به این مناطق هست...در اون پایین مناطق دیگر شرح دادم اابته اگر وجدانی باشه...در ضمن رفقای شما در سایت گل دیدم که با توهین به ایرانی ها منجر به مسدود شدن این سایت شدند...
  • تاجیک EU ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    14 6
    سلام به همه خوانندگان محترم این مطلب و تشکر از نظراتشان. متاسفانه در پاراگراف پنجم از آخر مقاله هنگام اصلاح آورده شده است " اسلامی کردن بیشتر حکومت، بر علوی ها فشار بیشتری را تحمیل خواهد نمود چرا که آنها از چشم کفار مسئول نگریسته می شوند" باید بصورت زیر آورده میشد که " اسلامی کردن بیشتر حکومت، بر علوی ها فشار بیشتری را تحمیل خواهد نمود چرا که آنها در جامعه ترکیه به عنوان کافر دیده میشوند". به این وسیله هم از نویسنده و شما دوستان عزیز پوزش می خواهم. ضمنا" همچون گذشته یکبار دیگر از تمامی دوستانی که بر مطالب بنده نظر مینویسند خواهش می کنم بیشتر به خود محتوای مطلب نظر داشته باشند تا به حواشی آن. خدانگهدارتان تاجیک
    • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      4 38
      تیتر خبر میدهد از سر درون جناب تاجیک. شما فقط یه سوال رو جواب بده. مگه میشه یه ملت طرفدار یه گروه تروریستی باشن؟؟؟ حالا هر ملتی که میخواد باشه.
    • تاجیک EU ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      12 3
      سلام مجدد ممنون از لطف این دوست عزیز . بزرگواری کنید بنده را داخل مباحث خود نکنید زیرا همین چک کردن دائم صفحه و حک و اصلاح نظرات برای انتشار خیلی وقت می گیرد. اما اگر شما می خواهید از تیتر به تروریست نبودن داعش برسید راه درستی نیست. بله نمونه هیتلر. ضمنا" فرق است بین حمایت از پدیده ائی با عملکرد و یا کارکرد همان پدیده. طبیعی است مردم اهل سنت ترکیه نیز مانند سایر دنیای اهل سنت بدلایل عدیده ائی از داعش حمایت میکنند. این حرف به معنای تمامی آحاد هیچ ملتی نیست. اسناد و اطلاعات الان به میزان کافی وجود دارد که دولت ترکیه در قدرت گیری داعش کمکهای موثری در لجستیک نموده و این سیاست اعلام شده آن دولت است. من نظراتم را در مقدمه گفته ام که چرا ترکیه به این بلا دچار شد. دو نظر است عده ائی می گویند حاصل نئوعثمانیگری است و عده ائی می گویند اشتباه محاسبه و توهم. من نظریه دوم را میپسندم. البته نیات نو عثمانیگری را درک می کنم اما در مورد داعش به نظرم مصداق ندارد. ترکیه ظرفیت بازیگری سیاست خارجی در خاورمیانه و شناخت از این منطقه ندارد و بازیگران و عوامل موثر در خاورمیانه به اهدافش مظنون هستند. به نظر من ترکیه ظرفیت بازیگری در منطقه را ندارد و سعی میکند از این کارت در برابر غرب استفاده کند و برعکس ایران ظرفیت را دارد ولی بنا به دلایلی خوب بازی نمی کند. اینکه از تمام دوستان خوبم خواستم به حواشی زیاد نپردازند و به اصل و پیام مقاله توجه کنند به این دلیل است که بعضی از دوستان زود تند میشوند نسبت به یکدیگر و نظراتی می نویسند که حاوی توهین و یا مغایر شئون و عفت کلام است و کار من را برای انتشار همه نظرات که علاقه ام هست سخت تر می کنند. البته تا این لحظه هیچ پیامی حذف نشده است.
    • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      15 2
      فعلا میبینی که شده.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      2 7
      جناب تاجیک با تشکر از جواب شما و تشکر بابت تلاش شما در تایید نظرات. من از بعضی جمله هایی که به کار میبرید تعجب میکنم. نمونه اش این جمله: طبیعی است مردم اهل سنت ترکیه نیز مانند سایر دنیای اهل سنت بدلایل عدیده ائی از داعش حمایت میکنند. جناب تاجیک لازم به یادآوری هست که خود جمعیت 20 میلیونی کرد ها در ترکیه اهل سنت حساب میشوند. در ثانی این جمله ی شما که اهل سنت از داعش حمایت میکنند کاملا نادرست هست. شاید اوایل جنگ با بشار اسد این گونه بود ولی الان اینطور نیست. به تحقیق الان تمام مردم جهان از جنایات داعش بیزار هستند و فقط گروههای تندرو مذهبی و تکفیری از داعش حمایت میکنند. همینطور یک سری آدم های روانی و عقده ای و نا آگاه.
    • بی نام EU ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      9 5
      دوست عزیز بی نام، تعجب نداره ، در همه کشورهای عربی و غیر عرب نظیر ترکیه بخشی از مردم بدلیل اینکه حسن ظن دارند و فکر میکنند داعش می تواند آمال آنها را از جهت مذهبی و تحقق ایده خلافت متحقق سازد متاسفانه از آن حمایت میکنند و این یک واقعیت است و می توانید بجای اینکه تعجب کنید و خود بزرگ بینی بهتان دست بدهد کمی زحمت بکشید و مطالب فراوانی در این زمینه به عربی و انگلیسی پیدا کنید. اقای تاجیک هم نمی گوید که تمامی مردم حمایت میکنند که شما مثال کردهای ترکیه را زدید. منظور ایشان اهل سنت هستند نه کردها زیرا بخشی از کزدها علوی هستند همانگونه که در مقاله هم ذکر شده که فوتبالیست کرد علوی توسط اهل سنت ترکیه مورد آزار قرار گرفته است.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    من نمیدونم چرا بعضیا یقه ی ترکیه رو گرفتن و ول کنش نیستن. اقا ترکیه نمیخواد حضور نظامی در عراق و سوریه داشته باشه. مگه زوره؟ بحث سر اینه که ترکیه حالا به هر دلیلی حساب کتاب کرده و دیده اگه وارد این جنگ نشه، در مجموع به نفعشه. اونایی ام که میگن ترکیه حامی داعشه بیان بگن ترکیه چیکار کرده؟ آیا به داعش اسلحه داده؟ آیا به داعش کمک اطلاعاتی یا نیروی نظامی داده؟ اینکه چند نفر تو خاک ترکیه توی یه جای دور افتاده و به صورت مخفی مداوا شدن دلیل نمیشه که بگیم ترکیه حامی داععشه
    • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      62 6
      اولا مثبت و منفیها رو جابه جا نکنید. دوما حالا کی گفته وارد جنگ بشه ترکیه؟ کسی اصلا همچین درخواستی از ترکیه کرده؟ شما بیای و نذاری داعشیها از مرزهات سو استفاده کنن، یعنی وارد جنگ شدی؟ جلوی قاچاق نفتی داعش رو بگیره، یعنی وارد جنگ میشه ترکیه؟ سوما ترکیه با اون همه هارت و پورت از داعش میترسه؟ زرشک. پس دومین ارتش بزرگ ناتو چی شد؟
  • همه جای ایران سرای من است. IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    41 7
    مطمئنم اگر تمام دنیا نه، خود مردم ترکیه بیان و بگن دولت ما از داعش حمایت میکنه، یک عده اینجا میان میگن نه. مگه ممکنه؟؟؟ بابا شما توووووووووووووورک عثمانی باش، همه چی دیگه تمومه. توووووووووورک عثمانی خیلی آدم خوبیه و ... از این حرفها که همه جا از جمله ورزشگاه ها و دانشگاه های ما رو هم پر کرده.
  • نادر A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    13 78
    چرا از جنايات ارامنه در قره باغ و همايت كشور هاي اسلامي از ارامنه كه چند سال قبل اتفاق افتاده كسي سوال نميكند
    • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      61 8
      آقا نادر این موضوع چه ربطی به اینجا داره؟ ضمنا این ترجمه یک تحلیل مربوط به یک شبکه ترکی هست. خودشون این حرفها رو زدن. حالا یک عده اینجا برای حمایت از ترکیه کاسه داغتر از آش شدن.
    • book IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      56 22
      قره باغ در اشغال ارمنی ها باشد بهتر است لااقل مطمئن هستیم مثل ترکهای مسلمان دو دستی تقدیم اسرائیل نمی کنند تا پایگاه بزنند
    • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      10 51
      کردستان عراق و کوبانی هم در دست عراق و سوریه باشند بهتر است. اینجوری مطمئن میشیم که پایگاه نمیشه برای پ ک ک و پژاک و بقیه اکراد تروریست
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      15 37
      عراق و سوریه هم دست داعش باشه بهتر از این که دست ....... کردها باشه......
  • ضد داعش IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    اردوغان فراموش کرده است که عثمانی خیلی وقت پیش از هم پاشیده است. دوستانی هم که سنگ ترکیه را به سینه میزنند، نظرات نجم الدین اربکان اولین سیاست مدار اسلامگرا و بنیان گذار سیاست اسلامی در ترکیه را راجع به اردوغان مطالعه کنند. این فرد استاد اردوغان هم بوده است و اردوغان خیلی تلاش داشت خودش را به نوعی به او بچسباند.
  • بی نام A1 ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    12 61
    طرفداری برخی از آذریهای ایران از ترکیه ریشه در نامهربانی ها و ناملایماتی دارد که از درون همین کشور آنها را آزار داده و میدهد. اغلب مردم از توهین کردن لذت میبرند و برای بسیاری از مردم این نابسامان این تنها لذتیست که برایشان باقی مانده و ادامه این قصه با ادامه ی این روند ممکن است به نتایج خوشایندی منتهی نشود...... مابقی این نظر را درست نمیدانم و برای جلوگیری از سوء برداشت و آزردگی خاطر و با اجازه نظر نویس محترم حذف نمودم.
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      52 10
      اتفاقا بر عکس....به نظر من خوشی زده زیر دل اینها...با استدلال شما لرها و کرد ها باید چه بگویند؟..کردستان،ایلام وبلوچستان با اینهمه محرومیت باید چه بگند؟..الان در استان فارس و کرمان مناطقی هست که از مناطق آفریقایی فقیر نشین بدتره....سو مدیریت همه جا است و اصلا قوم گرایی در جمهوری اسلامی نیست...شاید تفاوت مذهب را موثر بدانم ولی قومیت هرگز...تازه اگر مذهب های متقاوت اگر قصد براندازی یا جدایی نداشته باشند مشکلی نیست....در مورد جوک و...اولا که منکوب است ولی مگر برای شیرازی ها و اصفهانی ها نیست؟؟..نه عزیز تنها تفاوت این استانها رسیدگی بیش ازبقیه است...وقتی به یکی از بچه خانواده بیش از اندازه لطف کنی فکر میکنه خبری هست ....
    • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      45 6
      بله. حرف این کاربر درسته. ولی مگه فقط آذریها هستن که این حرفها راجع به اونها زده میشه؟ پس لرها چی بگن؟ پس عربها چی بگن؟ و ... شاید بد نباشه نگاهی هم به تعصبات خودمون بندازیم. از همه مهمتر اینها چه ربطی به این تحلیلی که اینجا مطرح شده داره؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      52 18
      تاریخ رو بخونید ببینید خساراتهای اصلی به اون منطقه رو چه کسی زد؟ بعضیها انگار دلشون برای غارتگریهای عثمانیها و نئوعثمانیها تنگ شده.
    • علی نوایی A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      29 8
      هرکدوم ناراحتید برید ترکیه. اگه به ناملایمتیه که یه سر حتما به سیستان بزن بعد یه سر به آذربایجان اونوقت میفهمی در حق کی ناملایمتی میشه.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      9 3
      نامهربانی ها و ناملایمات؟؟؟ شما یه سر به مناطق محروم سیستان و بلوچستان، ایلام، خراسان جنوبی، کردستان، جنوب و ... بزنید، شاید این نامهربانی و ناملایمات از سرتون بپره. اگه منظور جوک هست، مگه فقط برای شما میسازن؟ جوک توهینه، ولی نژاد برتر تورک و اینکه بعضیها رو میبینیم انگار ارث پدرشون رو از آدم میخوان توهین نیست؟ خلاصه اینکه این فرهنگ توهین اشتباهه ولی یک موضوع دوطرفه است. هر دو باید اصلاح بشن.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    1 2
    مرگ بر ..... قسمت اخر جمله حذف شد زیرا با مرده باد زنده باد به جائی نمیرسیم و باید از آن فاصله بگیریم. امیدوارم مقاله را دقیق بخوانیم و مستدل حرفهایمان را بزنیم و با حوصله حرفهای دیگران را بشنویم و بخوانیم.
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    9 10
    ترکیه ی جعلی اردوغان کل منطقه را به وحشیگری و نابودی کامل کشیده است و کسی هم نیست تا انها را محاکمه کند
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 33
    جناب نویسنده بهتره چند تا کتاب درباره امار و احتمال بخونی بعد بیایی نظریه منتشر کنی ترک ها ی با فرهنگ همیشه تمدن ساز بوده اند تمام کشور ها ی ترک د رامنیت و صلح به سر می برند افغانستان و پاکستان که هم نژادانتان د رآنجا سکونت دارند آیا یک ماه روی ارامش را دیده اند حسادت شما قابل درک است
    • بی نام EU ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      36 5
      بی نام جان. جناب نویسنده خانم پیلار ترمبلای یک نویسنده اهل ترکیه است که مطالبش در روزنامه های مهم و معتبر ترکیه منتشر میشود و بهتر از شما می تواند منافع و امنیت ملی ترکیه را تشخیص دهد. ضمنا" مسئله امنیت ربطی به نژاد ندارد. کسی هم نگفته مردم ترکیه با فرهنگ نیستند که شما سینه چاک شده ائی. بحث سر غلط بودن سیاست دولت ترکیه در تقویت داعش است. شما اگر بحثی داری باید بیائی بگوئی این سیاست درست است و منافع دولت و ملت ترکیه را تامین می کند نه آنکه بحث نژادی راه بیاندازی. واقعا" متاسفم که بچه گانه بحث میکنی، چه حسادتی؟ مقدمه مترجمین هم اگر با دقت بخوانی گفته که مسیر قبلی ترکیه در توسعه خوب بوده ولی این اشتباه راهبردی باعث شلوغ شدن مملکتش و منطقه شده. خیلی سخت است اینرا بفهمی؟
  • صبا IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    11 20
    بوکی جون وجود بزرگانی چون مولوی و بابک و نظامی شاه عباس و نادرشاه و مصدق و بازرگان و علی دایی .... باید شما را بدین حال و روز بیاندازد ما ترک ایرانیم و ترک ایران محال ..بسوز تا به گور
    • book A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      19 9
      همه اینها که نام بردی قبل از هر چیز افتخارشون به ایرانی بودن هست و درگیر بحث های به اصطاح هویت طلبی نشدند....
  • مهدی A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    10 9
    1چیزی به نام نژاد وجود ندارد.قابل توجه همه از جمله همزبانهای عزیزم.و بیشتر قابل توجه متوهمین نژاد برتر آریایی. یه سرچی در مورد هاپلوگروهها و سفر انسان از آفریقا به اقصی نقاط دنیا بکنید تا بفهمید که ما همه از یک ریشه هستیم. پروژه نشنال جئوگرافیک و شرکت آی بی ام و سایر مطالعات مخصوصا اسپنسر ولز. 2این آقای تاجیک در مورد اعضای تاجیک داعش که از تاجیکستان و افغانستان و جاهای دیگر با وجود کمکهای بسیار زیاد ایران به این گروهک پیوستند هم مطلب بذارن تا بفهمیم 35 ساله از کیا پذیرایی کردیم.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    9 43
    3در مورد اعضای کرد داعش از ایران ترکیه سوریه و عراق هم بنویسید.سایت کرد پرس رفرنس خوبی هست براتون؟؟؟؟یه سرچ بکنید بد نیست. 4خودتون قضاوت کنید کی بیشتر ذوق زده شده بود.بارزانی یا اردوغان؟؟؟؟؟کی اسکناس با طرح سرزمینهای ایران چاپ کرد؟؟؟؟چرا صدایی ازتون بلند نشد؟؟؟؟ 5 در اینکه رابطه اردوغان با علویها خیلی دوستانه نیست شکی نیست.ولی اتهام همکاری با داعش باید با سند و مدرک باشه.یاد عکس دوبرادر جگرفروش با پسر اردوغان افتادم امیدوارم چاپ بشه.مرد و مردونه.
  • مهدی A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    15 32
    6اون بوک عزیز بهتره در مورد برادران بایندر سرچ کنه تا بفهمه با وجود ظلمی که در زمان رضاخان به ترکها شد چطور در برابر روس و انگلیس مقاومت کردند در حالیکه دوستان عزیر آریایی پرست دنبال انگلیسها بودند تا حق و حقوقشون حفظ بشه.مرد نیستی چاپ نکنی.
  • فردین ،......... JP ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 33
    به نظر من وقتی به تاریخ پیدایش کردها نگاه کنیم میفهمیم که این قوم ........ ( قسمتهای نقطه چین شده بدلیل توهین به افراد و ترویج بی عفتی و نفرت ، عدم رعایت عفت کلام و توهین به یک قوم حذف شد) ......رژیم صهوتیستی تامین میکنه ودر ضمن حمایت علنی میکنه از تجزیه طلبی تروریستهای بیرحم،،،درضمن مردم اذربایجان یادشون نمیره جنایتی که ........ و همراهان تروریستش در سولدوز و جاهای دیگه انجام دادن ،دست سپاهیان و ارتشیان رو میبوسم که با فداکاریهای خودشون این گروههای تروریستی رو عقب راندند قطعا گروههای ......تروریستی ساخته و پرداخته رژیم صهونیستی هستند وهدفشون تفرقه انداختن و تجزیه ایران هست،،،زنده باد ایران ،،،یاشاسین ایران ،،،..................
    • بی نام US ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      7 19
      من تعجب میکنم چرا وقتی به ترکها توهین میشه نقطه چین نمیزارن وقتی حرف حق زده میشه سانسور میشه واقعا متاسفم که جای مظلوم وظالم رو عوض کردن ،،،ولی بازم ممنون که میزارید ارادتمند همتونم ،،،درضمن من نمیدونم چرامنفی میدن برای نظرات راستین جامعه
    • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      7 3
      من منفی دادم برای اینکه این نظر ربطی به اینجا نداشت. اگر هم منظورش اون فوتبالیستی که توی متن هست بوده، پس کلا جای گناهکار و مظلوم رو عوش کرده.
    • کرد A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      14 6
      خیلی تند میری عمو. هرجا حرفی برای گفتن ندارید اینها رو میگید و پای کردها رو میکشید وسط. اگر قرار به فراموش نکردنه کردها هم جنایات پانترکها در قارنا و روستاهای اطرافش رو فراموش نمیکنن.
  • بی نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    12 25
    حقوقی که ترکیه برای اکراد مهاجراین کشور مشخص کرده در هیچ کشور همسایه ای لحاظ نشده و آنها فقط ابزا ر ترور و اسلحه را موثر میدانندو حوادث کوبانی نشان داد بحث نژاد برای کرد ها اولی تر از میهن پرستی و مرزهای رسمی است و گرنه کرد ها د رابتدا از حضور داعش که نقش کاتالیزور در تجزیه عراق را دارد بسیار خوشحال بودندو سودای کشور کردستان را در سر داشتند . آقای تاجیک تیتری که شما برای مطلب یک نویسنده کرد تبار ترکیه انتخاب کرده اید القای میل به خشونت مردم ترکیه را دارد (دوست عزیز: این ترجمه تیتر مقاله انگلیسی است و مترجمین دخل و تصرفی در آن ندارند، ممکن شما یکبار مقاله را بخوانید و یک تیتر که رساننده پیام نویسنده باشد پیشنهاد کنی؟). ...... (جملات توهین آمیز و ضدیت با اقوام ایران و ترکیه حذف شد) زیادی در ترکیه علیه منافع این کشور فعالیت میکنند که تفکرات بسیار خطرناک تری از داعشیان دارند حتی برای یک ...... که مولفه ناچیزی از نژاد است حاضرند چندین نفر غیر را به کشتن دهند.
    • بی نام IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      29 3
      من از جناب تاجیک تقاضا میکنم که لینک اصل مقاله را اگر مقدوره برای خوانندگان محترم منتشر بفرمایند، تا اگر عدم رعایت امانتداری در ترجمه تک تک لغات و حتی تیتر مقاله مشاهده شد، آنگاه نظر بدهند و متهم نمایند. بعضی دوستان به گونه ای قضاوت می کنند کانه مقاله، نوشته یک ایرانی هست. عزیز دل برادر، این ترجمه هست. یه خرده ظرفیت بحث داشته باشین و بحث را به بیراهه نبرید، موضوع داعش و حمایت ایدئولوژیک بعضی کشورها از این طیف از معارضان است. آیا فکر میکنید داعش بدون هرگونه عقبه فکری در کشورهای منطقه است؟ به نظرم دوستان بد نیست یه مقدار مطالعه دینی در حوزه فکری داعش داشته باشند تا متوجه شوند عقاید این گروه با کدام مذاهب سنخیت دارد. یا حق
    • تاجیک EU ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      31 3
      با سلام و تشکر از پیشنهاد قرار دادن لینک مقاله. همانطوریکه در میان نظر یکی از دوستان اشاره کردم مترجمین دخل و تصرفی در متن و تیتر نداشته و رعایت امانتداری در ترجمه نموده اند. البته اسم سایت المانیتور در انتهای مقاله بعنوان منبع هایپر لینک شده ولی متاسفانه در بارگذاری از بین رفته است. امکان ارسال لینک از این طریق بدلیل اینکه پیام کارآکتر غیر مجاز میدهد نیست ولی هر کسی روی سایت المانیتور برود در بخش ترکیه پالس این مقاله هست. خدانگهدارتان تاجیک
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    59 27
    سینه چاکان ترکیه بدجوری سوختن. حق هم دارن. آقا اگر حرف این خبرگزاریها رو باور نمیکنید، برید و خبرگزاریهای غربی رو ببینید. برید شبکه های اونها رو ببینید چی میگن. به جای اینکه به این و اون توهین کنید.
  • ایراندوست A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    16 5
    یه عده اینجا هرچی میشه ایران و ایرانی رو مقصر میدونن. بودجه کم میاد میگن ایران به ما بودجه نمیده سد و پل بسازیم یقه ما رو میچسبن. بودجه میدن میسازن، دریاچه خشک میشه، باز یقه ما رو میگیرن. ارمنیها میرن قره باغ رو میگیرن، میان یقه ایران رو میگیرن. پهباد اسرائیل از آذربایجان بلند میشه میاد توی ایران، میگن کسی اعتراض نکنه. این موردی که اینجا داریم دیگه آخرشه. یکی توی ترکیه از اهالی خود ترکیه توی رسانه های ترکیه از رابطه ترکیه با داعش انتقاد کرده و اینجا ترجمه شده. باز یقه ما رو میچسبن. عجب بابا. بالاخره ما با ترکیه طرفیم، با آذربایجان طرفیم یا با یک سری به اصطلاح ایرانی؟ جدی میگم، چون هرچه قدر سعی میکنیم محترمانه بگیم، باز به لاقبای بعضیا برمیخوره.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    4 12
    جناب تاجیک یافتن یک مقاله از یک نشریه غیر معتبر که در یک سایت همسو با منافع عده ای معلوم الحال منتشر شده ایا دلیل بر قضاوت در مورد یک ملت میتونه باشه خواهشا نگید کلیت نداره که چون در تیتر و در نظرات این حرف رو زدید. درثانی آیا در ایران در خبرگزاری های عریض و طویل رای به نابودی اسرائیل رای به تصاحب کشورهای مستقل قفقاز رای به مرگ آمریکا و انگلیس و حتی رای به تصاحب کل جهان در آخرالزمان داده نمیشه آیا میتونیم رای عده ای قلیل از مردم رو به کل ملت ایران تعمیم دهیم؟؟ آیا این ملت ایران بودن که از دیوار سفارت آمریکا رفتن بالا و کارکنانش رو گروگان گرفتن؟ آیا این ملت ایران بودن که به سفارت انگلیس حمله کردن؟ درسته که بگیم همه این کارها از ملت ایران سر زده و میزنه؟ همدلی روزافزون ملت؟ ترکیه با داعش؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      9 4
      اتفاقا المانیتور خیلی هم معتبره. مشکل از شماست که به جای اینکه از طرف یک ایرانی حرف بزنی، داری از طرف یک ترکیه ای صحبت میکنی. با اینکه این حرفها رو هم یکی از ترکیه در رسانه های خودشون زده. از این حرفهای ضد ترکیه کم نیست. اما فقط اینجا هستن کسایی که آتیش میگیرن. وگرنه شما در ماجرای همین کوبانی که همه دنیا اون رو پوشش دادن هم بگردید، همچین تحلیلهایی رو زیاد میبینید. خیلیهاشون هم از داخل خود ترکیه هستن.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    6 17
    جناب تاجیک شما داری اصرار میکنی که ملت ترکیه حامی آدمخوارهای داعشن منظورتون هم تمام ملت سنی ترک ترکیه بود و خواهشا وسط کامنت من هم نپرید برای ماسمالی کردن یه نگاه به جوابی که بدون محدودیت کاراکتر به بینام دادید بندازید. من آذری ام بعضیا ترک هم میگن، نه سنی ام و نه به ملت ترکیه تعصب دارم و نه به هیچ ملت و دولت و نژادی هیچ تعصبی ندارم. جناب تاجیک این بنی بشر فرقی نمیکنه که از اروپا باشه یا شاخ آفرقا یا حتی تاجیکستان، وقتی پای منافعش وسط باشه ممکنه هرکاری ازش سر بزنه از تهمت و افترا گرفته تا رفتارهای داعشی. میگن در مورد کسی نباید قضاوت کرد ولی بعضی وقتا لازمه که چیزی رو که بهش شک داری عنوان کنی تا شکت برطرف بشه؛ از نظر من شما مرزهای دوره سامانیان رو بیشتر می پسندی. لطفا کامنتم رو ویرایش نکنید.
  • علیرضا A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    10 8
    مقاله رو خوندم، یه بخش هاییش رو موافق بودم، بیه بخش هاییش رو نه. ولی وقتی کامنت ها رو خوندم واقعا غصم شد. ماهایی که این همه ادعای روشن فکری داریم، هنوز هم نژاد پرستیم؟؟؟ یکی میاد به فلان قوم توهین میکنه، اون یکی به یکی دیگه. بابا ما هممون ایرانی هستیم، از اون فراتر انسان هستیم. فراموش کردین انسانیت رو؟ امام حسین یه حرف داره شاهکار، میگه اگه دین ندارین آزاد مرد باشین
  • مهدی A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    4 20
    سینه چاکان ترکیه؟؟؟؟؟؟مرد حسابی ببین تحلیلتون از کجا به کجا رسید.خوب واقعا چرا در مورد نقش کردها در داعش نمینویسید؟؟؟چرا یک دلیل برای حرفهاتون نمیارید؟؟؟نوشته چرا از مرز ترکیه رد میشن؟؟؟؟خوب لب مرز که دست دوستان کرد شماست هرجوری پ ک ک رد میشه هرجوری جنداله و پژاک رد میشه هرجوری قاچاقچیان مواد مخدر رد میشن همونجوری داعش رد میشه.خود سنیهای عراق و سوریه مگر نیستن فقط خارجیها و فقط از مرز ترکیه رد میشن؟؟؟؟چرا با وجود حمایت ترکیه از داعش دولت ایران هرروز روابط خودشو بیشتر میکنه؟؟؟؟؟مرد نیستی چاپ نکنی.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      8 3
      تا اونجایی که ما دیدیم، جلوی کامیونهای ایرانی رو هم گرفتن. این هم از عرف بین الملل هست که هر کشوری مسئول مرزهاشه. حالا نمیخواد یا نمیتونه کنترل کنه، دیگه مشکل خودشه.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    5 14
    چرا سایت المانیتور در مورد شما مطلب منفی میذاره اخ میشه؟؟به راستی چرا تاجیکهای عزیز هم نام این تحلیلگر باسواد با وجود این همه هزینه ای که به صرف زبانشون بهشون شده از این فاصله دور راهی سوریه و عراق میشن؟؟؟؟؟دولت تاجیکستان و افغانستان میفرستن؟؟؟چرا لباس فرم داعش لباس افغانی هست؟؟؟؟؟؟خیلی بامزه هست نه؟؟؟؟ چرا این همه برای پ ک ک طرفدار درست میکنید که فردا برای پژاک طرفداری کنن.کردهای عزیز هم فکر کنم مخاطبین اصلی این سایت هستن به جای طرفداری از ترور با روشهای مسالمت آمیز حقوق خودشون بخوان.عین جاهای متمدن دنیا.در ضمن خبر ندارید چندتا از وزرا و نمایندگان مجلس از حزب اردوغان از اکراد هست؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    42 8
    ببخشید. حضراتی که از کم سوادی بر آذری های ایرانی و آریایی اسم "تورک" گذاشتید و حرف از نژاد و خون ترک میزنید. الان ظاهر فیزیکی و چهره مردم تبریز یا اردبیل شبیه قرقیز ها و مغول هاست یا شبیه کردها و گیلانی ها و لرها و کلا اقوام ایرانی؟؟؟ اون ملیت ترک که 100 سال پیش اتاترک درست کرد یه اسم قراردادی و ساختگی هست که مربوط به زبانشون میشه نه تبارشون. خود ترکیه ای ها همه از تبار یونانی و ارمنی و کرد هستند. با زبان ترکی.
    • میثم US ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      7 36
      ترک ها چند شاخه هستند ترک های قرقیز و مغول اویغور هستند و ترک های قفقاز بالکان و آناطولی و اروپایی و ترک های ایران اوغوز هستند. ترک های سلجوق ترکیه امپراطوری وسیعی داشتند که امروزه کثیری از مناطق یونان و بلغارستان و اوکراین ترک نشین هستند که بازمانده آن دوران هستند. در ضمن تفاوت زیادی بین یک اردبیلی با یک مازنی وجود دارد شاید در نقطه تقابل مرزی قوم ها همچون انزلی این تفاوت محسوس نباشد. شما اگر سوادتان بیش از بنده است یک بار کتاب های ادبی و تاریخی قبل از دوره پهلوی را مطالعه فرمایید کلمه ساختگی آذری در هیچ سند معتبری آورده نشده است حتی حضرت مولانا شمس تبریزی و اهالی این شهر را ترک می نامد .لازم نیست برای اثبات فرضیه خود همه را بی سواد بنگریم و توقع غلبه خود داشته باشیم.
    • ابهری IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      11 26
      بی نامی که گفتی ترک های ایران بر اثر تاخت و تاز مغول ها ترک شدن خوارزمشاهیان که در مقابل مغول ها تاب مقاومت نیاوردند خودشان ترک بودند. آیادر شهر ری کاخ طغرل را دیده اید؟ ترک های سلجوق قبل از مغول ها در ایران حکومت میکردند .شما به یک ترک خراسانی یا سمیرم و شیرازی هم می توانید آذری بگویید؟ لطفا با اندکی تامل نظر بدهید همانطور که همه فارس ها افغان نیستند همه ی ترک ها مغول نیستند
    • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      21 9
      امان از تعصب کور.. جناب ابهری. اقوام ترک از کجا اومدن؟؟ بالاخره شما قبول داری زبان ترکی و اقوام ترک از منطقه ای در شمال غربی چین و سرزمین مغولستان به سمت غرب آمدند یا نه؟؟ اینو که خود مورخین ترک در ترکیه هم اذعان دارن. خب قبل از اینکه اینها بیان آیا انسان ها و تمدن و فرهنگی در فلات ایران و منطقه آذربایجان بوده یا نه؟؟ زبانشون چی بوده؟؟ "ترک های خراسان" هم در واقع خراسانی های ترک زبان هستن. نه ترک. اونها هم بهمون شکل اهالی آذربایجان و نیز بدلیل مهاجرت و کوچ عشایر "ترک زبان شده" زبانشون تعریف میشن. ترکزبانن. نه ترک.
  • فرهاد01 A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    27 5
    اینجا یه خلط مبحث و تصور شدیدا غلطی دیده میشه که انگار هرکی منتقد سیاست ترکیه باشه طرفداره پ ک ک هست.قطعا گروهک های تروریستی پژاک و کومله و پ ک ک هم خطرناک هستن و باید نابود بشن.خصوصا حزب دموکرات کردستان و کومله های .......و خائن که در جنگ نوکری صدام رو میکردن که کردها رو بمباران شیمیایی کرد/ خلاصه این بحث جداست.مساله اصلی اینجاست که ترکیه با ادعای صلح طلبی و دموکراسی و فلان... چرا داره داعش رو پشتیبانی و هدایت میکنه؟؟ بنظر من هدف نهایی ترکیه تضعیف و آسیب رسوندن به ایران هستن. چون کلا بر سر راه برتری طلبی و تسلط اسراییل، ترکیه و عربستان بر منطقه فقط ایران هست که مانعه.چون ذاتا از هر نظر از همه قدرتمندتره. و تازه بیشتر این قدرت بالقوه است. و بهمین دلیل تمام توان خود رو گذاشتن برای تجزیه ایران.
  • علی A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    دوستان عزیز توجه داشته باشید اذریهای شیعه متنفر هستند از ترکیه که حامی داعشه . اینهایی که میان به جای آذریها کامنت میزارند عدهای از.... هستند که تا اسم ترکیه میاد وتوهین به ترکیه واکنش نشان میدن آذریها سی پنج میلیون تر شیعه هستند که هر جای دنیا نیاز به کمک به تشیع باشه دریغ نمی کنند وبا دشمنان قسم خورده شیعه دست دوستی نمیده