مهر نوشت:

امیرعبداللهیان معاون وزیر امورخارجه در دیدار با ژان فرانسوا ژیرو مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای فرانسه گفت: متاسفانه همچنان برخي كشورها بر طبل جنگ می‌كوبند و نقش تخریبی و غيرسازنده در مسير حل سیاسی بحران‌های منطقه از جمله در سوريه ايفا مي‌كنند.

در این دیدار که روز چهارشنبه برگزار شد، آخرین تحولات خاورمیانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. تحولات عراق، سوریه، لبنان و مبارزه با تروريسم و افراط گرايي موضوعات رایزنی دو طرف در این دیدار بود.

ژیرو جمهوری اسلامی ایران را یک شریک اساسی در مسائل منطقه دانست و بر ضرورت افزایش همکاری بین دو کشور برای کمک به حل این مسائل تاکید کرد.

وی با اشاره به روابط و نفوذ تاریخی ایران و فرانسه در لبنان اظهار داشت دو کشور به ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی لبنان اهمیت می دهند و ضروری است در جهت تقویت این روند بیش از پيش تلاش نمايند.

دو طرف در این دیدار تاکید کردند تکمیل پروسه سیاسی در لبنان به خصوص انتخاب رئیس جمهور یک تصمیم داخلی است که لبنانی‌ها باید به توافق برسند و در عین حال ایران و فرانسه و سایر کشورهای دارای تاثیر در لبنان باید شکل گیری این توافق داخلی را تسهیل کنند.

این مقام وزارت خارجه فرانسه در ارتباط با عراق موضع کشورش را حمایت و پشتیبانی از دولت حیدرالعبادی اعلام کرد.

وی بر اهمیت توسعه اصل مشارکت سیاسی در عراق تاکید کرد و در این زمینه اقدامات دولت العبادی را قابل تقدیر دانست.

ژیرو با اشاره به همسویی تهران و پاریس در عراق، بر نقش کلیدی کشورمان در عراق تاکید کرد و گفت: ایران در جریان حمله داعش به عراق در کنار این کشور قرار گرفت و اگر این پشتیبانی نبود شايد داعش بغداد را تسخیر کرده بود.

ژیرو خطر داعش را یک خطر جامع و فراگیر دانست و گفت: مبارزه با این جریان نیازمند تلاش جامع و پایدار است.

در ارتباط با تحولات سوریه دو طرف بر ضرورت همکاری با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تاکید کردند. ضرورت مبارزه با تروريسم و پایان دادن به بحران در سوریه و کمک به شکل گیری یک راه حل سیاسی بادوام از مسائل مورد تفاهم مشترک در ارتباط با سوریه بود.

امیرعبداللهیان با انتقاد از برخي مواضع نادرست بازيگران خارجي در قبال تحولات منطقه اظهار داشت: مبارزه با تروريسم نيازمند عزمي جدي است، اما نمي توان در سوريه هم زمان بدنبال تغيير نظام بود و تاثير منفي انرا در لبنان و كل منطقه محاسبه نكرد.

وي افزود: تحولات منطقه بويژه مباحث مرتبط با ثبات و امنيت منطقه اي مرتبط بهم است. متاسفانه همچنان برخي كشورها بر طبل جنگ مي كوبند و نقش تخريبي و غيرسازنده در مسير حل سياسي بحرانهاي منطقه از جمله در سوريه ايفا مي كنند.

اميرعبداللهيان با اشاره به رايزني هاي مستمر ايران و كشورهاي منطقه افزود: اكنون مي توان از موضع نزديك ايران و كشورهاي منطقه در اعتقاد به حل سياسي بحران سوريه سخن گفت.كشورهاي منطقه مي توانند در مسير همكاري و همدلي اينده اي مطمئن را رقم زنند وي با انتقاد از برخي تلاش ها و مداخلات خارجي براي تسليح معارضه معتدل آن را خطاي جديد در موضوع سوريه خواند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه کشورمان گفت طرح چهار ماده ای مطرح شده از سوی وزیر خارجه ایران دارای قابلیت لازم برای حل سیاسی بحران در سوریه است.

وي وحدت و تمامیت ارضی عراق را مهم ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به تقویت روند سیاسی در عراق کمک می کند و به آینده این کشور خوش بین است.

وي افزود: تهران قويا از لبنان، سوريه، عراق و كشورهاي در معرض خطر تروريسم حمايت مي كند و هم زمان به تقويت روند سياسي در منطقه توجه دارد اما مداخلات قدرتهاي خارجي را مردود مي داند. معاون وزیرخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه تهران و پاریس می توانند در مسائل منطقه نقش فعال تری ایفا کنند اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران از همفکری با پاریس در مسائل منطقه استقبال می کند و ما مي توانيم از مرحله رايزني هاي مشترك به همكاري هاي مشترك برسيم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =