ایسنا نوشت:

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به امضای قراردادی هسته‌ای میان مسکو و تهران، گفت: قرارداد روز سه‌شنبه بخشی از همکاری بلندمدت روسیه با ایران است.

به نقل از خبرگزاری ریا نووستی، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور که به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به عمان سفر کرده بود پس از امضای قراردادی میان ایران و روسیه برای ساخت دو راکتور جدید در نیروگاه بوشهر توسط این کشور، گفت: ما به همکاری‌های خود با ایران در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و ساخت راکتورهای جدید به منظور تولید برق ادامه می‌دهیم.

ریابکوف افزود: روسیه به تعهدات خود برای تأمین سوخت مورد نیاز راکتورهای روس در ایران پایبند است.

او اظهار کرد: همانند گذشته طرف روسی به تعهدات خود برای انتقال سوخت مورد نیاز راکتورهای ایران از روسیه ادامه می‌دهد. راکتورهای ساخت روسیه می‌توانند و باید تنها توسط سوخت روسی فعالیت داشته باشند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه هم‌چنین در مسقط پایتخت عمان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: ما به پیشرفت‌هایی درباره تمام سوالاتی که پیش از این درباره‌شان رایزنی کرده بودیم رسیده‌ایم.

ریابکوف تاکید کرد: روسیه بر این باور است که فرصت خوبی برای تعامل قدرت‌های جهانی با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور تا تاریخ 24 نوامبر (3 آذر) وجود دارد.

این مقام روس ادامه داد: تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران هنوز اصلی‌ترین مسأله مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای است.

او تصریح کرد: به طور قطع این تحریم‌ها، آینده آن‌ها و چگونگی لغوشان تقریبا" اصلی‌ترین مسأله در این مذاکرات است. همان ‌طور که ما فهمیده‌ایم بیش‌ترین توجه به این مسأله در نشست‌های سه‌جانبه میان مقامات ایران، آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا بوده است.

ریابکوف هم‌چنین در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که حصول توافق میان ایران و گروه 1+5 به اراده سیاسی زیادی نیاز دارد اما معتقد است که دو طرف می‌توانند تا پیش از 24 نوامبر به توافق دست پیدا کنند.

وی درباره نقش کشورش در این مذاکرات بیان کرد: مسکو سعی کرده است روند مذاکرات را تسریع کند. آن‌هایی که تصور می‌کنند ما به دلیل اختلافات‌مان با غرب و آمریکا از این توافق حمایت نمی‌کنیم کاملاً در اشتباه هستند.

ریابکوف یادآور شد: دست‌ نیافتن به توافق نهایی غلط است و در صورتی که دو طرف به هر دلیل نتوانند به توافق برسند بعدازظهر 23 نوامبر وقت خواهند داشت راه‌های جایگزین را بررسی کنند.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    20 35
    شما روس ها و انگلیسی ها همیشه از پست خنجرتان را فرو میکنید
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    28 2
    دقیقن همینطوره چون دراونصورت منافع شما به خطر میفته حسابی. پس باید قبلش قراردهایی کلان با شما بسته بشه که خیال شما راحت بشه
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    23 2
    امیدوارم مجهز به اب شیرین کن باشند. با احداث هر نیروگاه هسته ای میشه یک سد را از دور خارج کرد و اجازه داد اب ان در رودخانه ها جاری بشه و به دریاچه ها بریزه. سد ها نابود کننده محیط زیست و طبیعت هستند.