دیدار رئیس جمهور با سفرای جدید لائوس و شیلی/برنامه ایران برای گسترش روابط با آ سه آن و آمریکا لاتین

رییس جمهوری گفت: گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آسه آن) ، در برنامه های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی روز سه شنبه و پس از دریافت استوار نامه سفیر جدید آكرودیته لائوس، ابراز امیدواری كرد که شروع ماموریت سفیر جدید لائوس در تهران سرآغازی برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو كشور باشد.
دكتر روحانی همچنین همكاری در مجامع بین المللی نظیر سازمان ملل را در جهت توسعه مناسبات ارزیابی كرد و گفت: رفت و آمد مسئولان عالی رتبه دو كشور می تواند منجر به ارتقای بیش از پیش همكاری ها شود.
رییس جمهوری با بیان اینكه باید شرایط برای فعالیت بیشتر بخش های خصوصی دو كشور در حوزه اقتصاد فراهم شود ، گفت: لائوس جزو كشورهایی است كه مردم آن سالیان دراز در برابر استعمار مبارزه كردند.
«سوتام ساكونیتون» سفیر جدید آكرودیته لائوس نیز در این دیدار با بیان اینكه دولت و ملت لائوس اهمیت بسیار زیادی برای ایران و سابقه و تاریخچه روابط دو كشور قائل هستند، گفت: انقلاب اسلامی آیینه مبارزات و فعالیت های مردم لائوس علیه استعمار است و ما به تلاش های ایران در جهت استقلال خواهی احترام می گذاریم.
سفیر جدید آكرودیته لائوس اظهار داشت: مردم هر دو كشور با امپریالیسم و استعمار مبارزه كردند و پیآمد های جنگ و خشونت را به خوبی درك می كنند لذا سیاست كلی ما همانند جمهوری اسلامی ایران در جهت استقرار صلح در منطقه و جهان است.
وی با اشاره به عضویت كشورش در اتحادیه «آ سه آن» و ظرفیت های اقتصادی این اتحادیه و نیز عضویت هر دو كشور در جنبش عدم تعهد، آمادگی كشورش را برای گسترش همكاری های اقتصادی با ایران یادآور شد.

همچنين ،حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی روز سه شنبه و پس از دریافت استوار نامه سفیر جدید شیلی گفت: شرایط حاكم بر نظام بین الملل اقتضا می كند كه كشورها برای توسعه همكاری های اقتصادی و حل مسایل امنیتی با یكدیگر همكاری كنند.
رییس جمهوری ادامه داد: ایران و شیلی به عنوان كشورهای در حال توسعه در خصوص مسایل جهانی اهداف مشتركی دارند و می توانند در مجامع بین المللی با رایزنی بیشتر، همكاری بهتری داشته باشند.
دكتر روحانی ضمن استقبال از تصمیم دولت شیلی برای تاسیس سفارت در تهران گفت: بدون تردید اراده سیاسی دولت های دو كشور در جهت توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و علمی است و با توجه به حسن سابقه ای كه ملت های دو كشور از یكدیگر دارند می توان شاهد حركت رو به رشدی در این زمینه ها بود.
«كریستین باروس ملت» سفیر جدید اکرودیته شیلی در تهران نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رییس جمهوری كشورش به دكتر روحانی ، عزم و اراده سانتیاگو برای گسترش روابط فی مابین را یادآور شد و گفت كه در دوران مسئولیت جدیدش، تمام مساعی خود را برای ارتقای همكاری های دوجانبه به كار خواهد بست.
وی با اشاره به برنامه كشورش برای راه اندازی سفارت در تهران، از برگزاری جلسات مشورتی میان مسئولان وزارت خانه های دو كشور خبر داد و گفت: رییس جمهوری شیلی خواهان ایجاد روابط مستحکم میان تهران - سانتیاگو است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =