توضیحات معاون رییس جمهوری درباره مسکن مهر، تحریم ها، بودجه،کاهش قیمت نفت و هدفمندی یارانه ها

محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در رابطه با آخرین نقشه راه دولت یازدهم پیرامون سیاست های مالی توضیح داد.

بر اساس گفته های معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری چهارشنبه هفته جاری گزارش اولیه بودجه در اختیار دولت قرار می گیرد: « ان شا الله چهارشنبه جاری گزارش اولیه بودجه را به دولت خواهیم داد و امسال نیز لایحه بودجه در موعد مقرر قانونی تقدیم مجلس خواهد شد. »

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در ادامه مهم ترین توضیحات محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور که به منظور بررسی عملکرد بودجه 93 و پیش بینی آثار کاهش قیمت نفت در بودجه 94 در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه 19 آبان  حضور یافته بود، آمده است:

*رئیس جمهور در 17 مهرماه امسال طی پیشنهادی که خدمتشان برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی رسید،موافقت کردند که این سازمان مجدداً شکل گیرد.

*شکل گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطابق نظری بود که وی همواره و حتی پیش از مسئولیت جمهوریت مردم که باید این سازمان احیا شود؛شکل گرفت که البته لازم است این موضوع را نیز توضیح دهم که آقای رئیس جمهور از همان آغاز نسبت به شکل گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی که قبلا دو معاونت جدا از یکدیگر تحت عناوین معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه و سرمایه انسانی بود تاکید داشتند.

*در واقع وقتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شد؛ دو سازمان پیش آمد یعنی کار مدیریت و برنامه ریزی از یکدیگر جدا شد و رئیس جمهوری در ابلاغی که درابتدای دولت صادر کردند این دو معاونت را به یک فرد واگذار کردند یعنی همان رویکرد اولیه ایشان این بود که مدیریت یکسانی در بحث برنامه ریزی و مدیریت انسانی پیش آید که نیازمند سازوکارهایی بود.

*خوشبختانه در اول مهر ماه، بخش نامه بودجه از سوی ریاست محترم جمهوری ابلاغ شد و بر این اساس وقت مشخصی به دستگاه ها داده شد تا پیشنهادات خود را ارائه کنند، این کار صورت گرفت و ستاد بودجه در حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی تشکیل شد و همکاران بنده صبح و عصر فعال بودند و هم اکنون نیز همکاران بنده در حال فعالیت در این موضوع هستند.

*ان شا الله ما برای چهارشنبه گزارش اولیه را در خصوص بودجه به دولت خواهیم داد و برنامه ریزی شده دوم آذرماه نیز پیش نویس لایحه بودجه سال 94 تقدیم دولت شود و همان طور که تصمیم گیری شد امسال هم در وقت مقرر و قانونی لایحه بودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

* بر اساس اهداف پیش بینی شده در بودجه سال 93 یکی از اهداف این بود که این بودجه تورم را بکاهد و نرخ فزاینده تورم را مهار کند که خوشبختانه این اتفاق نیز افتاد.

*پیش بینی ما این بود که تا پایان سال بین 21 تا 24 درصد نرخ تورم تقلیل پیدا کند که خوشبختانه با گذشت نیمی از سال شاهد نرخ حدود 19 درصد برای تورم هستیم .

* آن چه که رئیس جمهور در کنار بحث تورم مطرح کردند خروج از رکود و رشد اقتصادی مثبت بعد از دو سال رشد منفی بود، همان طور که مستحضرید  ما همه منابع بودجه را در این راستا به کار بردیم، به طوری که در نیمه اول امسال موفق شدیم بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کنیم.

 

* خوشبختانه سال گذشته که ما 12 هزار میلیارد تومان در اسفندماه داده بود که در آن ایام جذب نشد، آمد و مجموعا در نیمه اول، 25 هزار میلیارد تومان دولت در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کرد که اطلاع رسانی شد که تخصیص بودجه عمرانی استان ها برای اولین بار صد درصد پرداخت شد و بودجه عمرانی در کل هم حدود 52 این پرداخت صورت گرفت که این ها نسبت به سنوات گذشته خیلی چشمگیر بود.

* در کنار سرمایه گذاری که دولت انجام داد خوشبختانه نظام بانکی هم به کمک آمد و در 5 ماهه اول امسال 113 هزار میلیارد تومان بانک ها تسهیلات پرداخت کردند که این تسهیلات نسبت به دوره مشابه سال 92 ، 40 درصد بیشتر بود و حدو 60 درصد از این منابع و تسهیلاتی که داده شد صرفا منوط به سرمایه در گردش بود؛لذا این کار دولت و نظام بانکی باعث شد که ما در بهار امسال شاهد 44.6درصد رشد اقتصادی باشیم و در تابستان طبق آمارهایی که اعلام شد ما توانستیم 400 هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم.

* تقویت مسکن مهر و تکمیل این پروژه از دیگر اهداف بودجه 93 بود و تلاش ما بر این بود که اقدامات دولت گذشته راجع به مسکن مهر به سرانجام برسد و مضاف بر آن نیز برای مردم یک کار دیگر کردیم و آن این بود که برای ساخت و ساز مسکن در بافت های فرسوده وام 50 میلیون تومانی را با اولویت جوانان تازه مزدوج شده و زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار و افراد بی بضاعت در نظر بگیریم.

*دولت تدبیر و امید نه تنها تکمیل پروژه مسکن مهر را متوقف نکرد بلکه در آن مسکن حمایتی را شکل داد.

* ما مبالغ یارانه را که دولت قبل می پرداخت سیاست خود را در جهت اصلاح آن گذاشتیم البته به صراحت بگویم اگر قرار بود از اول اقدام می کردیم به این ترتیب انجام نمی دادیم؛اما مواجه شدیم با پرداخت هایی که صورت گرفته و متناسب با آن باید اصلاحاتی انجام می شد.

* در کنار او 4 هزار و 800 ملیارد تومان هم برای بهداشت و درمان از همین یارانه ها انجام شد، یعنی اگر شما همین یک قلم کار را ببنید که در این یک سال دولت چه کرد ،دولت مهم ترین نیاز جامعه که بحث بهداشت و درمان است آن را ارزان کرد ما وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش پیدا کرد؛نه این که قیمت ها پایین آمد بلکه رشد قیمت ها پایین آمده است اما این تنها چیزی که دولت موفق شد آن ارزان کند و حتی در فاز سوم نسبت به فاز اول باز ارزان تر کرد مسئله بهداشت و درمان است که 57 هزار و 727 هزار میلیارد تومان هم برای تولید اختصاص دادیم در حال پول آماده است.

* منتهی قرار نیست این پول را توزیع کنیم در واحدهای تولیدی،آن ها را باید در بخش صنعت،کشاورزی و بخش راه و حمل و نقل هزینه کنند؛وزرای محترم و دستگاه ها باید مشخص کنند که ازچه مسیری اگر ما تسهیلات ارزان قیمتی را به آن ها بدهیم و مابه التفاوت این 5 هزار و 727هزار میلیارد تومان از این بابت قرار است هزینه شود که مابه التفاوت آن سودی که قرار است که به این واحدها بدهیم آن را دولت پرداخت کند؛خوشبختانه در حال حاضر منتظر هستیم به محض این که فرا برسد هر مقدار بانک ها و یا دستگاه های  تولید به ما اقدام کنند،این پول قابل پرداخت است بنابراین در این زمینه هم دولت نه تنها یارانه ها مثل گذشته به خانوارها داد. من در حال حاضر اعلام کنم مانند ماه های گذشته 22 هر ماه این یارانه ها با نظم پرداخت شود.

*با توجه به آنچه که ما درآمد نفتی در هر زمان دریافت می کنیم مربوط به چند ماه قبل است،یعنی درآمدهای نفتی مان با یک وقفه چند ماهه واریز می شود به حسابمان، خوشبختانه تا الان ارقام بالای 100 دلار است و به طور متوسط با همین وضعیت ما نیمه اول امسال متوسط فروش نفتمان 104 دلار بود.ولی پیش بینی ما این است به طور متوسط 6 ماهه دوم هر بشکه 82 دلار باشد هر بشکه، 104 دلار در نیمه اول و 82 دلار در نیمه دوم جمع این ها به طور متوسط 93 دلار می شود.

 

*ما امسال به جای 100 دلار بشکه عملکردمان 93 دلار است فقط 7 دلار  به سر جمع هر بشکه کم است؛اما این طور نیست که چون درآمد نفتی مان تقلیل پیدا کرد حالا آن مخارجی را که قبلاً پیش بینی کرده بودیم به ازای هر 100 دلار آن ها را ادامه دهیم؛چرا که آن ها ادامه نخواهیم داد و تلاش می کنیم آن ها را مدیریت کنیم ما قطعا امسال بیش از سال گذشته که  23 هزار میلیارد دلار دادیم به شما اعلام کنم که بالغ بر  14 هزار و 600 میلیارد تومان پرداخت شد میزان تخصص مان که بالای 15 هزار میلیارد تومان است ما تلاش می کنیم با صرفه جویی در اعتبارات هزینه مان کمتر شود اگر فکر کنیم بودجه هر سال بیشتر از سال گذشته است این یک بودجه ریزی سنتی است و برای جهان امروز غیر قابل پذیرش است.

* با توجه به این که درآمد نفتی مان کم شده ما حقوق کارمندان دولت و اعتبارات عمرانی را کم نمی کنیم ما می توانیم صرفه جویی کنیم؛البته باید قبول کنیم آن چه به عنوان اقتصاد مقاومتی امروز مورد نیاز کشور است یک امر واقعی است ما نباید اقصادمان را به گونه ای تنظیم کنیم که به شدت وابسته به نفت باشد؛ در حال حاضر به موازات برنامه ششم که تهیه می کنیم برنامه اقتصاد مقاومتی را هم در شورای اقتصاد هم بخشی را تثبیت کردیم بقیه را هم هفته ها جلسه ای که تشکیل می شود با مسئولیت معاونت محترم در حال انجام است. بنابراین ما داریم برنامه اقتصاد مقاومتی را انجام می دهیم. کاملاً معتقدیم که اقتصاد مقاومتی یک سیاست  غالبی بر همه برنامه اصلی ما در توسعه کشورمان باشد بنابراین تا پایان امسال با صرفه جویی در جاری بودجه را به پایان ببریم.

*افزایش رشد اقتصادی را باید در کشور تعقیب کنیم.

* کشور را با وجود تحریم می توانیم اداره کنیم به گونه ای که امیدوارم تحولات مثبتی را در کشور شاهد باشیم.

* دشمنان و بدخواهان ملت ایران بدانند که در شرایط تحریم رشد اقتصادی مثبتی خواهیم داشت به گونه ای که با تدبیر، درایت و برخورد فعالانه با مسائل می توانیم به پیشرفت برسیم. ملت رشید و بزرگوار ایران توانستند با تمامی تحریم ها مقابله کنند.

* ان شا الله در مهت قانونی که همان 15 آذر است بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

*درصورتی که  مذاکرات به فرجام  نرسد برای آن شرایط بودجه در نظر گرفته ایم به گونه ای که تخمین زده ایم که مثلاً درآمد های نفتی چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

* ان شاالله مذاکرات تا 24 نوامبر به نتیجه برسد. محدودیت ها در صادراتی نفتی به تدریج باید برداشته شود البته ممکن است این امر در فاصله چند ماه اتفاق بیفتد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    8 1
    مسکن مهر پردیس که هیچی جلو نرفته۰۰۰۰۰ حتی اونهایی که ساخته شده هم گاز و برق ندارد که تحویل بشود