سایت صدای اقتصاد نوشت:

درحالی دور جدید مذاکرات ایران با 5+1 امروز در مسقط پایتخت عمان آغاز شده است که احتمال رسیدن به توافق هسته ای شور و شوق بسیاری در بین تجار و فعالان اقتصادی ایرانی عمان به وجود آورده است. تجاری که برای آن ها رسییدن به توافق نهایی می تواند به معنی گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین المللی و کاهش و حتی برداشته شدن بخشی از تحریم های اقتصادی و بانکی باشد. تحریم هایی که در سال های گذشته تاثیرات بسیار زیادی بر بازارهای اقتصادی کشور از جمله ارز و طلا داشته است و باعث افزایش 3 برابر قیمت ارزهای خارجی همچون دلار شد.

البته با شروع کار دولت یازدهم از 14 ماه پیش باردیگر ثبات به بازارهای کشور بازگشت و شخص رئیس جمهور و مسئولان وزارت امورخارجه گسترش روابط بین المللی و حل ماجرای هسته ای را در اولویت کاری دولت قرار دادند و از همین رو مذاکرات فشرده با 5+1 شروع شد. مذاکراتی که سال پیش توافق اولیه در مورد آن به امضا رسید و حالا کشورهای 5+1 و ایران به دنبال رسیدن به توافق نهایی هستند. به اعتقاد کارشناسان رسیدن به توافق نهایی بین ایران و 5+1 درباره برنامه هسته ای ایران می تواند به گسترش چشم گیر روابط اقتصاد ایران با کشورهای دیگر، برداشته شدن بسیاری از تحریم های اقتصادی کنونی مانند تحریم های بیمه، بانک،نفت و... شود و مسیر را برای حضور سرمایه گذاران ایران همورا کند. کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند رسیدن به توافق نهایی مساوی رشد اقتصادی، افزایش تولید، آرامش بازار و کاهش قیمت ها برای بازارهای ایران باشد.

براساس توافقات صورت گرفته ایران و گروه 1+5 تا 24 نوامبر سال جاری میلادی (3 آذر) مهلت دارند تا در زمینه برنامه هسته‌ای به توافق نهایی برسند. قرار است دور بعدی و نهایی مذاکرات بین ایران و 5+1 پیش از پایان مهلت در نظر گرفته شده در وین برگزار شود. در هفته های گذشته مسئولان تیم های مذاکره کننده ایرانی و خارجی نسبت به رسیدن به توافق نهایی ابراز امیدواری کرده اند.

کارشناسان پیش بینی می کنند باتوجه به مثبت بودن فضای مذاکرات هسته ای در مسقط در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت دلار در بازارهای داخلی باشیم البته این کاهش قیمت کوتاه مدت است و همه در بازار منتظر رسیدن به توافقات نهایی هستند، اتفاقی که می تواند تاثیر مشخص تر و طولانی مدت تری به دنبال داشته باشد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    8 3
    گرچه من هم دوست دارم نرخ ارز پایین بیاد ولی از منطقی غیر ممکن هست چون بودجه دولت بسته شده و با کاهش قیمت ارز دولت نمی تونه از پس تعهداتش بربیاد بنابراین نمی گذاره قیمت زیاد ریزش کنه و حداکثر قیمت ارز تا نرخ دولتی پایین میاد نه بیشتر.
  • کریم IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    22 5
    قیت دلار دست بانک مرکزی میباشد همانند دولت قبل ربط زیادی به مذاکرات ندارد
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    12 6
    تاریخ تکرار میشود....حوادث قبولی قطعنامه 598 البته با شدت کمتر
  • بی نام DE ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    10 4
    "آیا قیمت دلار بعد از مذاکرات مسقط کاهش می یابد؟ " خیر زیرا آقای روحانی و سیف جلوی کاهش را خواهند گرفت تا سود سرشار از ارز را از دست ندهند و فقط مردم هستند که باید تاوان دهند...
  • احمد A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    6 10
    تمام قیمتها میاد پایین
  • مهدی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    10 2
    ارز کاهشی پیدا نمیکنه.خیلیها فکر می کنند که قیمت ارز خواهد شد 1000 تومان . از این خبرها نیست.وقتی قیمت ارز رسمی بانک مرکزی 2600 تومانه چطوری ممکنه ارز آزاد به قیمتهای قبل برگرده.بعدشم روزی که ارز به همون 1000 تومان قبل تحریمها رسید تیتر ارز ارزان شد رو بزنید مگرنه کمتر شدن 10 و حتی 300 تومانی تاثیری وی زندگی مردم نداره و البتنه حتی این موضوع هم احتملا رخ نده ، چون بعضیها دنبال اینند که قیمت رسمی رو به آزاد نزدیک کنند یعنی دلار بانک مرکزی بشه 3000 تومان.این وسط فقط مردمند که اهمیتی ندارند