فارس نوشت:

 

کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه مرسوم نیست جزئیات ریز برنامه هسته‌ای یک کشور در گزارش آژانس درج شود، گفت: این مسائل محرمانه است و تنها باید بازرسان و مدیران ارشد آژانس از آن مطلع باشند.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای در این گفت‌وگو ، در ارزیابی‌ از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: بخش عمده‌ای از این گزارش تکرار مسائل قبلی است که تنها اطلاعات آن به روز شده است.

وی افزود: آنچه در گزارش آمانو به صراحت بیان شده حرکت در مسیر اجرای تعهدات داده شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در توافقنامه ژنو و بازدیدهای مختلف بازرسان آژانس از فردو، نطنز، راکتور آب سنگین اراک و همچنین رآکتور تحقیقاتی تهران و حضور بازرسان در این مراکز است.

بهشتی‌پور با تعجب از ارائه جزئیات از برنامه هسته‌ای ایران در گزارش مکتوب آژانس تصریح کرد: بیان جزئیات برنامه هسته‌ای ایران موجب انتقاد نماینده ایران در آژانس نیز شده است، زیرا روال نیست که جزئیات ریز برنامه هسته‌ای یک کشور در گزارش آژانس درج شود و این مسائل محرمانه است که تنها باید بازرسان و مدیران ارشد آژانس آن را بدانند و لزومی ندارد که دیگر کشورها از آن مطلع شوند.

وی اظهار داشت: به دلیل وجود حساسیت بر روی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گزارش آژانس با جزئیات اعلام می‌شود و در تمامی گزارشات موارد مثبت بسیاری درج شده است که فقط موارد اطلاعات ادعایی که معمولا این اتهامات از سوی سرویس‌های جاسوسی غربی و صهیونیستی ارائه می‌شود، باقی مانده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در گزارش آمانو به صراحت بیان شده که از 18 سوال ارائه شده در طول چند ماه گذشته ایران به 16 سوال پاسخ داده و آژانس نیز از این پاسخ‌ها قانع شده و تنها ابهاماتی در خصوص 2 سوال درباره چاشنی‌های انفجاری از راه دور و همچنین موضوع بحث طراحی‌های رایانه‌ای در سایت پارچین وجود داشته که آژانس از پاسخ‌های ارائه شده قانع نشده‌، در حالی که پاسخ این موارد ارائه شده ولی آژانس مرتبا سوالات دیگری را مطرح کرده است.

بهشتی‌پور با انتقاد از رویه فعلی آژانس در خصوص عدم ارائه جزئیات مطالعات ادعایی گفت: منطق جمهوری اسلامی ایران این است که در خصوص پاسخ به سؤالات ادعایی حداقل بداند که جزئیات این مطالعات ادعایی چیست و با اینکه ایران قصدش پاسخ به ابهامات است، اما باید عناصر اطلاعاتی و امنیتی سؤالات آژانس نیز روشن شود و در حالی که در سال 2014 میلادی قرار داریم، اما همچنان سوالات، ابهامات و اطلاعات ادعایی مربوط به سال 2003 است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: آژانس همواره در گزارشات خود تاکید می‌کند که هیچ نقطه منفی از بازدید‌های خود در ایران مشاهده نکردیم و ابهامات آنها تنها بر روی مناطقی است که رویت نکردند که این موارد خطرناک و ممکن است به کل ایران نیز تعمیم داده شود.

وی تصریح کرد: آژانس از ایران اجرای پروتکل الحاقی را درخواست کرده و در حالی که ما این پروتکل را امضا کرده بودیم، اما مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه طرف غربی تعهداتش را اجرا نکرد، دولت را ملزم به عدم اجرای آن کرد.

بهشتی‌پور با انتقاد از عدم تحرک جدی و پایبندی به تعهدات غربی‌ها در قبال ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دو سال غنی‌سازی خود را متوقف کرد، در حالی که غربی‌ها عملکرد مثبت و متقابلی را انجام ندادند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که کلیه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شود آن وقت می‌توان در مورد اجرای پروتکل الحاقی صحبت کرد ضمن اینکه حدود 100 کشور در دنیا هستند که پروتکل الحاقی را امضا نکرده‌اند و آژانس هم نمی‌تواند در مورد آنها بگوید که تمام فعالیت‌هایشان در چارچوب مسائل صلح‌آمیز است و این مورد تنها در مورد ایران استثناء ندارد.

بهشتی‌پور با ابراز خوش‌بینی از حل و فصل دو سوال باقیمانده از 18 سوال آژانس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: در مذاکرات آینده بین ایران و آژانس مطمئن هستم که این مسائل هم حل و فصل خواهد شد.

وی با انتقاد از رسانه‌های غربی در خصوص دامن زدن به ابهامات برنامه‌ هسته‌ای ایران افزود: سوالات و ابهامات رسانه‌های غربی تمام شدنی نیست در حالی که ابهامات آژانس رفع شده است، ولی برای رسانه‌های غربی این امر تمام شدنی نیست و به نظر می‌رسد این رسانه‌های غربی است که مانع از بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران شوند.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =