۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷

جواد لاریجانی در گفتگو با تسنیم:

این موضوع (داعش( مساله مهم جهان اسلام است. استفاده از اسلام بدلی مساله جدیدی نیست. نسخه اولش نسخه طالبان بود. طالبان که در پاکستان با پول عربستان تاسیس شد. در زمان ضیاء الحق این اتفاق افتاد. من یک وقتی با ضیاء الحق مذاکره مفصلی داشتم و در این زمینه به او گفتم شما که خودت اینقدر متدین نیستی، زن و بچه‌ات هم آنقدر عجیب متدین نیستند، این جریان طالبان و تشرع به این درجه، چرا اینجوری است؟ بعد او گفت ببنید؛ امواج انقلاب شما ما را با خودش می‌برد، حتی اگر شما هم نخواهید؛ و تنها راهش این است که ما با یک نمای اسلامی با آن مقابله کنیم. البته خلاء‌های فکری هم وجود دارد که اجازه می‌دهد این نمای اسلامی به کار گرفته بشود.

غرب در بکارگیری این نسخه بدلی چند غرض عمده را دنبال می‌کند اولا در دنیای اسلام خیلی از قلب‌ها و فکر‌ها از تحقیرها و توسری‌ خوردن‌ها از غرب سرخورده شده‌اند، عصبانی هستند، صبرشان تمام شده و این احساس خشم در حال انفجار است. آنها می‌خواهند جهت انفجار را تغییر دهند به طرف اغراض داخل اسلام، تشیع و مقاومت.
جهت دیگر این است که به دست امکانات اسلامی و نیروهای اسلامی می‌توانند ضرباتی سنگین را به کشورهای اسلامی بزنند. البته به هر حال طول عمر استفاده از این‌ها محدود است. طالبان است، بعد داعش و هر کدام یک قسمت جدید‌تر که البته باطن همه یکی است.

چون طول عمر این‌ها تخریبی است، باید تمام کنند و بروند تا یکی دیگر بیاید. از سوی دیگر، غرب به خیال خودش از شر نیروهای مسلمان متحرک شده هم خلاص می‌شود، چون یا این‌ها کشته می‌شوند یا وقتی برمی‌گردند می‌گویند شما تروریست هستید.
خود غربی‌ها و دول اروپایی هم از این وقایع، استفاده خوب می‌برند. نیروهای مسلمان متحرک را فرستاده‌اند که یا کشته می‌شوند یا بر می‌گردند. در ورودی فرودگاه‌ها این‌ها را می‌گیرند و جمع زیادی را از بین می‌برند بدون آنکه برچسب اسلام ستیزی به آن‌ها بخورد.

جهت دیگر هم بد نام کردن اسلام است. به هر صورت عکس‌هایی که پخش می‌کنند خودشان پخش می‌کنند. با امکانات بسیار حرفه‌ای که غرب در اختیارشان گذاشته است طوری که زیبا‌ترین کلمه‌ای که در عالم وجود هست، یعنی کلمه "لا اله الا الله" را با سربریدن مقارن کرده‌اند. پس از جنایات هدایت‌شده داعش، هر غربی که این جمله زیبای لا‌ اله الا الله را بشنود می‌گوید آدم خوار‌ها آمدند!
مقارنات هم خیلی مهم است. فقهای ما عمدتا معتقد هستند غنا و موسیقی محرم بالذات نیست، بلکه با مقارنات است که حرام می‌شود. وقتی یک موسیقی همه‌اش برای لهو و لعب است، این موسیقی حرام می‌شود، اگرچه خودش بالذات حرام نیست. علما در مکاسب محرمه در این موارد خیلی بحث کرده‌اند.
مقارنات خیلی مهم است. الان غربی‌ها این کار را می‌کنند یعنی زیبا‌ترین کلمات و مفاهیم اسلام را که کلمه لا اله الا الله است، کلمه اقامه دین است و کلمه احیای تمدن اسلامی است، با سر بریدن و جنایت مقارن کرده‌اند.

احیای تمدن اسلامی این نیست که بنی امیه را احیا کنی یا مامون یا هارون الرشید را. باید تمدن اسلامی احیا بشود. آن‌ها خلافت را غصب کرده بودند و به سلطنت تبدیل کردند. هارون الرشید چه ربطی به تمدن اسلامی دارد؟
تمدن اسلامی را علمای اسلامی احیا کردند. هدف دارند ازاینکه نمی‌گویند داعش، بلکه می‌گویند دولت اسلامی، چون ما می‌گوییم دولت اسلامی، یعنی نظم سیاسی مدنی بر اساس عقلانیت اسلامی. این‌ها اینطور نمی‌گویند.
اما این در نهایت به نفع ما است. شما نگران دوران زودش نباشید، نهایتا دنیا می‌فهمد اسلامی که ما پرچمدارش هستیم، این‌ها نبود. چون غرب 30 سال به مردم دنیا گفته بود ایرانی‌ها خشن هستند، آدمکش هستند، حالا معلوم شد آدم کش‌ها کسانی دیگر هستند. امروز برای مکتب اهل بیت و اسلام راستین بهترین فرصت برای معرفی به دنیا پیدا شده است، چون دیگر لازم نیست چانه بزنیم ما آن(آدمکش و خونخوار و افراطی) نیستیم، چون داعش می‌گوید اول باید شیعه را بزنیم و مردم دنیا می‌دانند ما با داعش مخالف هستیم، پس این طور نیست که توطئه این‌ها به راحتی به نتیجه برسد، البته صدماتی دارد.


*آینده داعش نابودی است/ علت ناموفق بودن انقلاب مصر*
آینده داعش نابودی است. نه تنها داعش بلکه استراتژی نسخه بدلی. ما باید اغتنام فرصت کنیم. اطلاع رسانی یکی از راهکار‌ها است که دنیای اسلام بفهمد راه درست کجاست. آنچه که در مصر اتفاق افتاد چرا اتفاق افتاد؟ باید تحلیل درست به مردم خودمان و دنیا بدهیم. مردم مصر انقلاب کردند، اخوان‌المسلمین باید به مردم مصر الگو می‌داد. این حزب دو گزینه به مردم مصر پیشنهاد داد؛ یکی نظام سکولار اردوغان و یکی هم سلفی‌ها.

مردم مصر هیچ کدام را نمی‌خواستند. نظام سکولار را که اصلا نمی‌خواستند، تازه نظام سکولار اردوغانی که داعش از دلش بیرون می‌آید، واقعا خیلی سکولار است! واقعا فاجعه دموکراسی است آنچه که در ترکیه است. چطور می‌شود کشوری سکولار و لیبرال باشد و دست پرورده‌اش داعش و امثال آن باشند؟

آنچه در مصر آسیب به انقلاب زد، خلأ گزینه سوم بود. مردم گزینه‌ی سومی نمی‌دیدند. می‌شود اسلام معقولی داشت که مشارکت مردم، دموکراسی، اجرای حکم، فهم درست و مدرن از اسلام در آن هست. این خصیصه‌هایی است که حکومت ما آن را دارد و غرب دقیقاً با داعش دارد یک سطل سیاه بر تن حکومت ایران می‌پاشد که ما را سیاه کند.

ولی مگر ما با رنگ، سیاه می‌شویم؟ غرب نسبت به این مدل موفق ایران در کابوس قرار دارد. مردم مصر نگاه می‌کنند ایران الان چه کم دارد؟ احکام اسلامی دارد، دموکراسی دارد، ضمنا تنها کشور خاورمیانه است که برق اتمی دارد در حالی که تمام غرب مقابل ایران است و غربی‌ها نگرانند که قد ایران زیاد از حد بلند شده است! یکی از حقوقی که ضایع می‌شود بعد از حق انتخاب مکتب، حق توسعه است که می‌گویند ایرانی‌ها نباید از یک حدی بیشتر توسعه پیدا کنند. این را مصری و الجزایری و ترکیه و.. می‌بینند و می‌گویند پس معلوم می‌شود ایران موفق است و ایرانیان توفیق دارند و این زمینه الگو شدن را غرب باید خراب کند. یکی با فشار بر ایران که ما پیشرفت را متوقف و عقب گرد کنیم و یکی تصویر ما را در اذهان خراب کند. انشالله در هیچ کدام موفق نخواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    9 10
    با وجودی که اصلاح طلب هستم ولی ابایی ندارم علاقمندیم رو نسبت به درک آقای لاریجانی اعلام نکنم . هیچ وقت مجادله لفظی ایشان و اردوغان را فراموش نمیکنم که اردوغان در مقابل ایشان کم آورد . باید قدر این سرمایه ها رو بدون نگاه چپ و راست بدونیم
    • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      7 8
      باشه تو اصلاح طلب. :
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 6
    بالاخره پس از مدتها چند کلمه تحلیل درست از اوضاع خاور میانه خوندیم البته همه به درستی این مطالب ایمان دارند اما معلوم نیست چرا بعضی ها در یاس فلسفی هستند وحقایق را نمیخواهن قبول کنن
  • h IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    7 2
    ایران هیچ چیزی کم ندارد دزد و موادفروش و قاتل و اختلاس و رشوه مداح آنچنانی بانکار و صراف معلوم الحال و البته جدیدا اسیدپاش
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    2 1
    چرا کسی که تخصصش ریاضیات است، باید حرفش در این باره حجت باشد؟ حالا هر چقدر هم می خواهد تجربه داشته باشد در حوزه سیاست که آن هم نمی توان گفت همواره موفقیت آمیز بوده.
  • بی نام EU ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    6 1
    اقای لاریجانی نقض حقوق بشر چی شد
  • احمد A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    من اصولگرايي رو دوست دارم اما از خيلي مواضع قبلي آقاى لاريجانى خوشم نيامده اما اينجا رو دقيق ديده فقط نميدونم اين صحبت ضياالحق رو چرا حالا افشا ميكنند اى كاش ايشون ملاحظه ضياالحق رو نميكردند ، همانطور كه در چند سال گذشته خيلى بى ملاحظه شدند ،خبر آنلاين جان منتشر كنيدبدونند كه من ز ايشون دلخورم
  • احمد A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بى نام جان اگه احمد شهيدى ، لطف كن از مجامع بين المللي بپرس چرا دو برادر منو صدامشون كشت و خودمو هم خانه نشين كرد . ما لاريجاني رو زحمت نميندازيم ،شما سوالي بفرما اگه دستت ميرسه