فارس نوشت:

خطیب نمازجمعه تهران گفت: یکی از فرهنگ‌های عاشورا، احیای غیرت دینی یعنی عدم اجازه تجاوز به حریم دین بود که تجلی آن امر به معروف و نهی از منکر است.
آیت‌الله سید ‌احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و خطیب موقت نمازجمعه تهران، در خطبه‌های امروز این نماز، عاشورا را مکتبی ماندگار و جریانی مستمر در تاریخ خواند و گفت: فرهنگ عاشورا فرهنگ قرآن است و همانند قرآن ابعادی عمیق دارد.

وی از باقی ماندن فرهنگ عاشورا به عنوان فرهنگ عزت و عظمت به عنوان راز و رمز تشویق امامان (ع) به عزاداری سید و سالار شهیدان یاد کرد و درباره ابعاد فرهنگی عاشورا خاطر‌نشان کرد: اولین فرهنگ این مکتب، عشق به خداست که هم در خود سالار شهیدان و هم در یاران ایشان نمایان است.

خاتمی فرهنگ وفاداری به دین و تجلی دین یعنی وفای عهد به خدا و امام (ع) به عنوان حجت خدا را دومین فرهنگ عاشورا خواند و اظهار داشت: سومین فرهنگ عاشورا احیای غیرت دینی یعنی عدم اجازه تجاوز به حریم دین بود که تجلی آن امر به معروف و نهی از منکر است.

وی از نصح و دلسوزی حتی نسبت به دشمن به عنوان دیگر بعد فرهنگی عاشورا نام برد و با اشاره به خطبه‌های مکرر امام حسین(ع) هم در روز عاشورا و هم در مسیر حرکت به سمت کربلا گفت: ولایتمداری پنجمین بعد فرهنگ عاشوراست و بر مبنای آن همه شهدای کربلا بر این بینش بودند که باید خود را فدای ولایت کنند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به فرهنگ عزت و ذلت‌ناپذیری به عنوان ششمین بعد فرهنگی عاشورا اضافه کرد: فرهنگ دیگر مکتب عاشورا رعایت اخلاق و حقوق مردم است؛ امام حسین (ع) صبح عاشورا می‌فرماید «کسی که حق‌الناس برعهده‌اش است شایستگی حضور در این اردوگاه را ندارد» و سخنی نیز در عصر عاشورا خطاب به امام سجاد(ع) دارد که می‌فرماید بپرهیز از ستم به کسی که یاوری جز خدا ندارد».

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزاداری ملت ایران در ایام محرم گفت: زبان عاجز است از توصیف شور حسینی که ملت بزرگ ایران آفرید و سراسر ایران در تاسوعا و عاشورا عزاخانه ابی‌عبدالله(ع) بود.

وی با یادآوری اینکه ما مدیون امام حسین(ع) هستیم و 15 خرداد به عنوان آغاز انقلاب مقارن با روز 12 محرم بود اظهار داشت: عاشورایی‌ها بذر انقلاب را نشاندند و در طول دوران طاغوت، این محرم بود که شور حسینی را زنده کرد و رژیم هم از همین نگران بود.

خاتمی به جمله امام راحل مبنی بر پیروزی خون بر شمشیر در ماه محرم و تحلیل نویی که ایشان از نهضت کربلا ارائه کرد اشاره و اظهار داشت: امسال روز عاشورا مقارن با 13 آبان بود؛ شور حسینی مردم در سراسر کشور هیجان دیگری پیدا کرد و شعار هیهات من الذله مردم بیعت با ابی‌عبدالله (ع) بود.

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطر آیت‌الله مهدوی کنی و حضور همیشگی او در صفوف اول نماز جمعه از وی به عنوان فقیهی دین‌شناس و یکی از پیشگامان مبارزه و جهاد یاد کرد و افزود: آیت‌الله مهدوی‌کنی پس از انقلاب اسلامی هرجا که انقلاب حضور ایشان را می‌طلبید حاضر بود و استاد اخلاقی بود که ریاست، روشش را تغییر نداد و ذره‌ای خلل در او پیدا نشد؛ ولایی بود و ولایی ماند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به درگذشت جورج جرداق نویسنده مسیحی در هفته گذشته گفت: او عاشق بیقرار مولا علی(ع) بود و 4 دهه از عمرش را خرج مولا کرد و حاضر نشد با قلمی که در مورد علی (ع) نوشته است درباره دیگر شخصیت‌ها بنویسد.

وی ضمن تجلیل از طرح تحول نظام سلامت که سومین گام آن آغاز شده است، آن را خدمت به مردم خواند و با ابراز امیدواری نسبت به همراهی نظام پزشکی بیمه‌های پایه و تکمیلی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی برای پاگرفتن این طرح در بخش دیگری از سخنان خود به یکی دیگر از نصیحت‌های سید‌الشهدا(ع) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) به حضرت زین‌العابدین(ع) می‌فرمایند صبور برحق باش اگرچه برایت تلخ باشد.

آیت‌الله خاتمی این سخن را جان‌مایه عمر ابی‌عبدالله برشمرد و ادامه داد: بُعد هشتم پیام عاشورا عنصر مقاومت است که شما در پوشش هیهات من‌الذله بیان می‌کنید.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ عاشورا و اربعین فرهنگ مقاومت است، گفت: طاغوت سعی داشت فرهنگ عاشورا را تبدیل به یک فرهنگ صرفا تسلی‌بخش کند.

امام جمعه موقت تهران دفاع امام حسین(ع) و بازماندگان ایشان را خردمندانه ذکر کرد و با اشاره به بعضی تحلیل‌های نادرست اظهار داشت: بعضی می‌گویند فرهنگ عاشورا خردمندانه نبود و از اربعین به بعد خردمندانه شد و جمهوری اسلامی نیز در حال عبور از فرهنگ عاشورا به فرهنگ اربعین است؛ به خدا قسم شما نه عاشورا و نه اربعین را نشناختید.

وی با یادآوری سلسله قیام‌های پس از اربعین که سلطه بنی‌امیه را برچید، زیربنای تحلیل‌های یادشده را گرفتن شور حسینی از مردم برشمرد و گفت: بعضی می‌خواهند فرهنگ مقاومت در قاموس انقلاب نماند اما مقاومت در درون انقلاب اسلامی هست و خواهد ماند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اظهارات اخیر اوباما مبنی بر اینکه تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکرات کشانده است، گفت: این تحلیل غلط است زیرا ما حسینی و عاشورایی هستیم و راه ما راه مقاومت است و اگر درست می‌خواهید بفهمید، اتمام حجت، ما را به پای میز مذاکرات آورد.

وی در این باره افزود: عده‌ای مکرر می‌گفتند شما دشمن‌تراشی می‌کنید؛ این مذاکرات اگر همین یک نتیجه را در پی داشت که دشمن قابل اعتماد نیست، کافی است.

خاتمی در مورد این جمله یک مقام آمریکایی که به مشروعیت ایران در نزد جامعه بین‌المللی خدشه وارد کرده بود، گفت: آیا شما و چند همپالگی صهیونیست‌تان جامعه بین‌الملل هستید؟ دروغ می گویید؛ جامعه بین‌الملل مردم دنیا هستند و امروز مردم منطقه آزادگی ملت ایران را می‌ستایند چرا که تنها ملتی که در برابر دیکتاتوری و استکبار ایستاده است شما ملت ایران هستید.

وی با اشاره به اینکه مشروعیت آمریکایی‌ها در حضیض افول قرار گرفته است، تصریح کرد: مگر دنیا حمایت‌های شما از رژیم صهیونیستی را فراموش کرده است؟ مگر دنیا فراموش کرده است که شما داعش را ساختید؟ مگر دنیا فراموش کرده است که شما گروه‌های تروریستی را در منطقه تجهیز می کنید؟

خطیب جمعه تهران گفت: ملت ایران مشروعیت خود را از مقاومت در برابر 1+5 در 8 سال دفاع مقدس دارد و نیازی به مشروعیت بخشی شما ندارد.

وی در پاسخ به سخن مقام دیگر آمریکایی اظهار داشت: حتی اگر مسئله هسته‌ای حل شود امام جمعه موقت تهران با اشاره به اظهارات اخیر اوباما مبنی بر اینکه تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکرات کشانده است گفت: این تحلیل غلط است زیرا ما حسینی و عاشورایی هستیم و راه ما راه مقاومت است و اگر درست می‌خواهید بفهمید اتمام حجت ما را به پای میز مذاکرات آورد.

وی در پاسخ به سخن مقام دیگر آمریکایی اظهار داشت: حتی اگر مسئله هسته‌ای حل شود نفرت از استکبار از جان مردم ایران نمی‌رود و فریاد مرگ بر آمریکا مردم ایران بلند است.
خاتمی با ابراز خرسندی از تثبیت ارکان قانونی دولت عراق، از نخست‌وزیر این کشور که اولین سفر خود را به ایران انجام داد، تشکر کرد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به حمله جنایتکاران تروریست به عزاداران در عربستان گفت: در این جریان 8 نفر کشته و 30 نفر مجروح شدند که اگر این اقدام از سوی آل سعود نباشد، مربوط به پرورنده مکتب حاکم در عربستان یعنی وهابیت است.

وی گفت:‌ وهابیت یعنی وحشی‌گری، تروریست‌پروری و آدم‌کشی که عربستان باید در برابر اقدامات وهابیت نیز پاسخگو باشد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: در این جریان برخی شبکه‌های عربی را بستند و عده‌ ای را دستگیر کردند، خودکرده را تدبیر نیست. آتشی که خودتان روشن کرده‌اید دودش به چشم خودتان می رود و راه دوری از این آتش این است که از مکتب آدم‌کش وهابیت کناره‌گیری کنید، کار این مکتب تولید تروریسم است.

خاتمی اظهار داشت:‌برخورد با عزاداران بحرین نیز یکی دیگر از مسائل منطقه است، اکثریت مردم بحرین شیعه هستند و عزاداری برای اباعبدالله (ع) در این کشور یک امر معمول بوده است و هیچ گاه برخوردی صورت نمی‌گرفت، دولت بحرین بداند با این کارها به امنیت خود ضربه می‌زند، با این جنایات خون مردم به جوش آمده و مقاوم تر در برابر شما می‌ایستند.

وی افزود: از یمن عبرت بگیرید، در کشور یمن دیدند که اکثریت مردم چه چیز را می‌خواهند و با این کار آرامش به این کشور بازگشت، با بگیر و ببند و آدم‌کشی روی آرامش را نمی‌بینید.

خاتمی در ادامه با اشاره به جنایت‌های نظامیان صهیونیست در فلسطین، گفت: در فلسطین نیز نظامیان صهیونیست به مسجد‌الاقصی یورش بردند که برخی حکام منطقه به صورت آبکی این جریان را محکوم کردند ولی به نظر نمایشی است، دبیرکل سازمان ملل و مسئول اتحادیه اروپا نیز دو طرف را محکوم کردند.

وی افزود: تنها راه مقابله با جنایتکاران صهیونیست، کندن این غده سرطانی از منطقه است همانطور که امام خمینی(ره) فرمود اسرائیل باید از صحنه روزگار برداشته شود.

23231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384090

برچسب‌ها