اگر دوران عمرتان سه قسمت شود یک سهم برای آموزش و یک سهم برای خدمت به جامعه ای که کمکتان کرده تا شخصیت اجتماعیتان را بسازید و آخرین سهم برای خودتان که در کنار همه ی زحمات دوران جوانی و میانسالی ،پیری عزتمندی را میان جمع خانوادگی سپری کنید. این سهم آخر همان دوران بازنشستگی است .آغاز افسردگی و بی پولی و بلاتکلیفی.....واقعا غیر از این است؟

چند روز پیش در مورد افزایش سنوات خدمت کارمندان صحبتهایی به گوش می رسید. بازنشستگی آقایان در سی و پنج سال خدمت و خانمها سی سال.علت این بیانات هم کمبود اعتبار صندوقهای بازنشستگی و به قول دیگر متضرر شدنشان در برابر پرداخت های بعد از بازنشستگی به کسانی که بازنشست شده اند! حالا موضوع را از جهت دیگر نگاه کنیم. سی سال پیش در روزگار توان و قدرت و اوج نیرو و سلامت به استخدام وزارتخانه ای مانند آموزش و پرورش در آمده اید.شغلتان به شغل انبیاء منتسب شده و کارتان تعلیم و تربیت . ماهانه ده درصد حقوقتان به صندوق بازنشستگی واریز می شود. بعد از سی سال با داشتن فرزندان بزرگ و اول مخارج تشکیل خانواده برای فرزندانتان که حد اقل سه دهه تلاش و کار و فداکاریتان را دیده اند به هزار دلهره و اضطراب خبر بازنشستگیتان را به شما می دهند. حالا زمان استراحتتان فرا رسیده !!دانش آموزانتان در اطراف و اکناف به مقام و مرتبت رسیده و خاطراتتان پر از فراز و نشیبهای زندگی خود و دیگران .هنوز ماه اول بازنشستگی فرا نرسیده که همه ی نگاهها برایتان غریبه می شود . ظاهرأ از همان روز، مرگتان پیش بینی خیلیهاست. مخارج کمر شکن .نه از اضافه کاری خبری است و نه از عزت و احترام ظاهری . پاداش خدمتتان با فاصله ی نزدیک به یک سال ، البته با دلهره و شایعه به دستتان می رسد. وامانده ای را می مانید که تازه باید برای ادامه ی زندگی دست به هر کاری بزنید . شانس بیاورید و وسیله ای هم داشته باشید ، آژانس محلتان و گر نه خدا می داند !!! آتهایی که میانه ی روز از کنار پارکها عبور می کنند و خیل بازنشستگان را بر نیمکت نشسته می بینند شاید بیاندیشند که "خوشا به حالشان ، وضع زندگی رو براه و حالا با لذت دارند دوران پیری را با استراحت سپری میکنند" غافل از آنکه نه در خانه جایی دارند و نه در بیرون از خانه و پارک تنها پناهگاهی است که می توانند هم را تحمل کنند و گذران عمر کننند. حد اقل شعار دوران بازنشستگی دور نمایی از دو و یا سه دهه استراحت و گذران زندگی بدون زحمت است ،چرا که در سی سال خدمت برای آرامش وجدانتان هم که شده در کلاس درس سعی کرده اید کم نگذارید. اما بازنشستگی دردی را می ماند که تا گرفتارش نشوید نکبتش را متوجه نمی شوید. همزمان خبر دیگری که جالب بود شش میلیون مولتی میلیاردرکشور بود و هفت میلیون زیر خط فقر. در این بین کسی فرصت می کند به مشکل بازنشستگان برسد و کاری کند که دست نیازشان به دست دعا تبدیل شود ؟؟؟؟
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    3 0
    ما بازنشسته ها بد بخت وبیچاره ایم .پول اب وبرق وگاز وتلفن یعنی حقوق ما .ما نه من وهمسرم از خودم می گم .بچه ها هم میگن عرزه نداشتید یگ تیکه زمین بخرید نق انها هم هست ما فکر می کردیم داریم خوب زندگی می کنیم راه درست ..نه خودمون زندگی کردیم نه اینده داریم نه برای بچه ها جاذبه خوب .پدر مادر خوب اونکه دلار داشته باشه زمین ویلا ماشین حسابی .خلاصه برامون هیچ ابرویی نمانده .در ایران احساس می کنم غریبم اینجوری نبود .یهو شب خوابیدیم صبح شد ما هم فکر می کردیم استوار ومحکم بار امدیم ولی نمی دونم چی وچه فشاری کمر خانواده ی استوار را خم کرد .
  • بی نام RO ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    1 2
    بازنشستگی پیش ازموعد خیلی کیف می ده. هنوز انرژی داری که کار کنی اما می شینی تو خونه و با خیال راحت کارای خونه و بچه ها رو انجا می دی و حقوق بازنشستگی هم می گیری. انشاءا... نصیب همه بشه. آسایش و آرامشش حرف نداره .
  • امین A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    4 0
    مانده ام به چه امید در این کشور تلاش کنم ؟ تا به چه هدفی برسم؟
  • مسعود IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    5 0
    واقعا كه از دل ما بيان نموديد افسوس و صد افسوس كه حيف وميل ميشود اما به حقش نمي رسد مي گويند عدالت اما چه عدالتي ..عدالت را چپاول ميكنند كه دستي در دستاني دارند و فكر عدالت خداوند نيستند اما ما دلخوش به عدالت خداوند هستيم وحقمان محفوظ است و دلمان به همين خوش
  • مسعود A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    7 0
    امروز بازنشستگانی که انقلاب کرده اند،توطئه های ضد انقلاب را خنثی کرده اند،8سال جنگ را هم پشتیبانی کرده اند و هم حضور داشته اند فراموش شده اند و بعلت مشکلات مالی افسرده شده اند،بدهکاری های ازدواج فرزندان از یکسو وتورم وقدرت خرید بسیار کم آن ها را بیچاره کرده و......
    • mha3131 IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      1 0
      سلام.مندرخردادماه 1358 شمسی یعنیسه ماه بیست روز بعد از پیروزی انقلاب در استان سیستان وبلوچستان با مدرک لیسانس در وزارت آموزش وپرورش استخدام شدم وتابستان را بی آنکه کاری انجام دهم ماهی 5500 تومان حقوق میگرفتم وقتی درپایان شهریورماه رفتم حقوقسه ماه خود را گرفتم وبه بازاررفتمودوکیسه برنج مرغوب آمریکاییهبکیلو 55 ریال خریدم وبه خانه بردموباز برای خرید گوشت رفتم وهر کیلو گوشت گوسفند 19 تومان بود.وقتی حساب کردم .دیدم با حقوق یک ماه خود درسال اول استخدام می توانم مقدار هزار کیلو برنج بخرم ویا میتوانستم 289 کیلو گوشت گوسفند بخرم .حال اگر یک لیسانس بخواهد به آندازه آن زمان توان خرید داشته باشد بایدحدود 9000000 توان ویا 10000000ده میلیون تومان در بدو استخدام حقوق بگیردتا مطابق آن زمان باشد..
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    6 0
    این نتیجه همه بی تدبیری هاست و نشانی از عمق فاجعه در جامعه دارد و متاسفانه کسی هم چاره ای نمی اندیشد
  • بینا A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    5 0
    ضمن تأییدنظرات اقای عابدین پوروتشکراز ایشان ،پیشنهاد می شودبمنظوراجرای عدالت واحقاق حق وبرای خلاصی حقوق بگیران ثابت اعم ازکارگران وکارمندان شاغل وبازنشسته خصوصامشمول قوانین کار وتأمین اجتماعی ومدیریت خدمات کشوری ازوضعیت بدواسفبارمعیشتی ونیزتبعات سوء ناشی ازان درسطح افرادخانواده وجامعه ؛علاوه برمبلغ حقوق متعلقه فعلی ،مبلغی معادل مابه التفاوت حداقل حقوق فعلی 608/906تومانتاخط فقر3/000/000تومان،یعنی مبلغی حدوددومیلیون وچهارصدهزارتومان، بلااستثناء به حقوق تمامی انهااضافه شود.بدیهی است درابتدای سالهای اتی نیزباتوجه به میزان واقعی تورم، همه ساله به حقوق انهااضافه خواهدشد.مضافااینکه معوقات سالهای گذشته نیز بنحوفوق محاسبه وبتدریج پرداخت شود.لامعاش له ، لامعادله.
  • حسین درخشانی A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    با سلام و احترام لطفا در مورد "طرح تحول معیشت بازنشستگان "که توسط مدیرکل سابق سازمان بازنشستگی کشوری در تاریخ15مهرماه 1393اعلام گردیده بود که تا پایان سال 1393 اجرایی خواهد شد با توجه به انتظار بازنشستگان و پیگیری رسانه ها و مطبوعات و...اطلاع رسانی فرمایید. بااحترام حسین درخشانی 09141903094
  • م IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    آیینه های ناامیدی در وصف بازنشستگان واژه ای نا بجاست اما اگر بفرمایید بازنشستگان گنج هایی از اموخته های سالهای متمادی در شاخه های مختلف بوده اند که مخارج سنگین زندگی ؛ آنان را در 30 ساله دوم مشغول به ادامه همان کار و یا کارهای دیگر نموده است ناصواب نگفته اید گر چه سختی بسیاری از کارها شادی و شادابی را از چهره آنها زدوده و چهره شان زنگار آیینه بخود گرفته است اما بگفته سعدی ؛ غم زمانه خورم یا هم فراغ یار کشم به طاقتی که ندارم کدام بار کشمهمه دغدغه ها را عاشقانه بخود هموار میکنند با این واقعییت آیا پیام نا امیدی از آنها ملموس است ؟ آیا دست های توانمندشان از دست اهل و خانواده بریده است آیا با پیری و فرتوتی صفت شیران را برگزیده اند یا نه هنوز هم در میدانهاحضوری فعال دارند