پیروزی جمهوری خواهان امریکا بر کنگره هم شرایط را برای آقای روحانی و اصلاح طلبان و هم برای میانه روهای حاضر در آمریکا که خواهان به توافق رسیدن آمریکا با ایران هستند دشوراتر خواهد کرد.

صادق زیبا کلام در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص انتخابات کنگره امریکا گفت: جمهوری خواهان اعتقاد چندانی به تنش زدایی و ایجاد رابطه ی دوستانه با ایران ندارند.
استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد:جمهوری خواهان بعد از روی کار آمدن آقای روحانی به شدت مخالف مذاکرات هسته ای بودند، درحالی که در طی یک سال گذشته این مذاکرات به صورت کاملا جدی انجام گرفت.
وی ادامه داد: اگر یادتان باشد جمهوری خواهان در کنگره می خواستند تحریم های جدیدی را علیه ایران به اجرا بگذارند و اگرچه راجع به این تحقیق ها در ایران خیلی صحبت نشد ولی یکی از بندهای این تحریم ها این بود که می خواستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و ایران در صادرات نقشی نداشته باشد.
زیبا کلام با تاکید بر این که روش آن ها این نیست که تنگه ی هرمز را ببندند،تصریح کرد: این ها به خریداران عمده ی نفت ایران از جمله هند، چین، ژاپن و کره ی جنوبی که بیش از 75% نفت ایران را میخرند، پیشنهاد دادند که دیگر خرید نفت از ایران را متوقف کرده و به جای آن ها از عربستان و کشور های دیگر نفت را تامین کنند.
وی با اشاره به مخالفت رییس جمهوری امریکا در به کارگیری این استراتژی تحریمی علیه ایران، خاطر نشان کرد: رییس جمهور اوباما با مخالفت شدید در خصوص تحریم های جدید علیه ایران، معتقد بود که باید فرصتی به دولت آقای روحانی برای دستیابی به یک توافق جدید داد.
زیبا کلام در خصوص اعتقاد جمهوری خواهان مبنی بر این که هیچ تفاوتی بین دولت آقای روحانی با دولت های دیگر در ایران نیست،افزود: اگر یادتان باشد نتانیاهو گفت که روحانی همان احمدی نژاد است و چنین نگاهی به دولت جدید وجود دشت اما اوباما تهدید کرد که اگر کنگره تحریم های جدیدی را به تصویب برساند، از اختیارات قانونی اش استفاده و همه آن ها را وتو می کند.
زیبا کلام شرایط به وجود آمده برای کنگره امریکا را به نفع ایران ندانست و خاطر نشان کرد:آنچه اتفاق افتاده،به نفع ایران نیست برای اینکه در میان جمهوری خواهان مخالفین ایران خیلی زیادترند و مانند اصول گرایان خودمان نیز فکر می کنند.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: من فکر میکنم که پیروزی جمهوری خواهان کار را برای امثال آقای روحانی و اصلاح طلبان وهمچنین آقای هاشمی رفسنجانی و کلیه کسانی که خواهان تنش زدایی با امریکا هستند، دشوار تر می کند.
زیباکلام در ادامه با اشاره به انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری گفت: اگربه صورت مثال در ایران آقای سعید جلیلی انتخاب می شدند،یا در انتخابات مجلس که اسفند سال آینده است فرض میگیریم که جبهه ی پایداری یا اصول گرایان تندرو، دو سوم کرسی های مجلس را ازآن خودشان کنند، قطعا هرگونه تفاهم و تنش زدایی بین ما و امریکا دشوار تر می شود، اما این اتفاق تا حدودی البته در امریکا رخ داده و جمهوری خواهان توانستند در چندین سال اکثریت را در کنگره بدست بیاورند.
وی گفت: جمهوری خواهان در سنا نیز با اختلاف کمی رای اکثریت را داشتند،کاررا هم برای میانه رو ها در ایران و هم برای میانه رو ها در امریکا دشوار کردند، ولی این به معنای قطع امید نیست.
زیبا کلام در خصوص تاثیرات این اکثریت یافتن در کنگره بر روی مذاکرات هسته ای ایران گفت: نمی توانیم بگوییم مذاکراتی که تا این جا نیز پیش رفته، هیچ فایده و دستاوردی ندارد و با پیروزی جمهوری خواهان ما بر سر جای اول برگشته ایم. من فکر می کنم افکار عمومی در امریکا مقداری و البته نه خیلی زیاد در مورد ایران، تعدیل شده است.
وی افزود: این تعدیل به نسبت افکار عمومی است که در زمان احمدی نژاد میان مردم امریکا وجودداشت زیرا به واسطه ی موضع گیری های آقای احمدی نژاد، بغض و کینه در مردم امریکا نسبت به ایران و حکومت ایران بسیار بیشتر شده بود.
زیبا کلام با اشاره به مواضع معتدل و واقع بینانه ی دولت اقای روحانی، تصریح کرد: مواضع دولت جدید ایران در یک سال و نیم گذشته باعث شده که بغض و کینه ی امریکایی ها و غربی ها نسبت به حکومت ایران بسیارکمترشود، بنابراین من فکر می کنم که پیروزی جمهوری خواهان کاررا دشوار تر کرده ولی به هیچ وجه به معنای به بن بست رسیدن نیست.
این عضو جامعه دانشگاهی کشور با تاکید بر این که درحال حاضر مذاکرات در دست کاخ سفید و آقای اوباما است گفت:من فکر می کنم، شانس اینکه مذاکرات به یک نتیجه ی قطعی برسند و اینکه واقعا تفاهمی بین ما و غرب برسر فعالیت های هسته ای به وجود بیاید، خیلی زیاد است.
وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد در آن صورت سوالی در محافل امریکا مطرح می شود که اگر ما بتوانیم با ایران بر سر مسایل هسته ای که تا این حد مهم بوده به تفاهم و توافق برسیم، آیا سر موضوعات دیگر نمی توانیم به توافق و تفاهم برسیم؟
زیبا کلام گفت: توافق برسر مسایل هسته ای راه را هم برای تند رو ها در ایران و هم در امریکا برای جمهوری خواهان دشوار می کند.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    214 9
    کار را بسیار دشوار میکند ولی باز هم همه چیز به اراده طرفین بستگی دارد .اگر یک همت و اراده قوی در میان باشد میتوان هنوز امیدوار بود .
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    اصلا نفس مذاکره با جمهوریخواهان ناخوشاینده. دیگه قرار بر دادن امتیاز بشه که ناخوشایندتر هم میشه. فقط به خاطره تلخ سرنگونی ایرباس توجه کنید در زمان ریگان.
  • علی IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    بنده به این مذاکرات خوشبین نیستم...
    • ادیب IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      33 8
      شما کی هستی؟؟؟؟ پست سیاسی داری؟؟؟ نظریه پرداز هستی؟؟؟؟
  • بی نام RS ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    به مخالفین داخلی خودش میگه تندرو ولی به جنگ افروزان آدم کش آمریکا میگه جمهوری خواه
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      8 0
      هر دو گروه تندر و بی منطق اند
  • بی نام DE ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    45 7
    من فکر می کنم انتخاب جمهوریخواهان، اوباما و دمکراتها را برای توافق با ایران مصمم تر می کنه چون در صورت توافق او و حزبش برگ برنده بزرگی بدست میارن که میتونه سبب انتخاب مجدد آنها در ریاست جمهوری دو سال آینده بشه.به یاد بیارید اوباما با شعار پرهیز از جنگ و دیپلماسی شش سال پیش پیروز شد و گفت دستشو به سوی ایران دراز می کنه و حالا پس از مدتها مذاکره که از زمان روحانی در سطح وزرای خارجه انجام میشه قبلا در سطح رییس شورای امنیت ملی بود و تلطیف روابط دو طرف مکالمه تلفنی دو رییس جمهور و بعلاوه توافق موقت سال پیش، این روند داره به انجام توافق نهایی نزدیک میشه. به نظر میرسه حتی دست بالا هم دست ماست و شاخ و شانه کشی های پیش از هر دوره مذاکره هم طبیعی و قابل درکه. به امید خدای بزرگ توافق نهایی رخ میده.
  • ضیا IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    3 31
    جناب زیبا کلام ضمن احترام به نظر جنابعالی ، اگه دیدگاه امریکائیها در یکسال گذشته نسبت به ایرانیان بخاطر سیاست های دولت مردانمان بهتر شده، پس چرا جمهوری خواهان با رای بی سابقه مردم وبدست اوردن اکثریت دو مجلس پیروز شدند، فکر نمی کنید در گفته هایتان تناقض وجود دارد؟ فکر نمی کنید امریکائیان دلشان به حال کسی نسوخته وبه هر قیمتی خواهان تشنج و عقب نگه داشتن جهان سوم به سود خود است؟ امیدوارم دولت مردانمان تصمیمی غیرت مندانه بگیرند وتاریخ نه چندان دور برخورد مستکبر گونه انان را مد نظر خود قرار دهند. « پیامبرص« لا یلدغ العاقل من جحر مرتین» انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      4 0
      آیا شما میدونید ایران تنها مسئله آمریکایی ها نیست و براساس رابطه ایران و آمریکا دست به انتخاب جمهوری خواه یا دموکرات ها نمیزنن؟ نکنه شما فکر کردین تنها کار کنگره و سنا واکنش نشون دادن در قبال مذاکراته؟
    • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      3 3
      آقا ضیا خوبی؟ یعنی مردم آمریکا بخاطر ایران به جمهوری خواهان رأی دادند؟ یعنی معیار رأی دادن به نمایندگان مجلس در آمزیکا؛ کلا دولت ایران است؟ رضایت از حزب دموکرات نیست؟ وضعبت اقتصادی و نظامی و بهداشتی و ....آمریکا نیست؟
    • بی نام GB ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      0 2
      دولتمردان ما چکار بکنند تنش را افزایش دهند که بدنبال آن تحریمهای بیشتر و اقتصاد خرابتر مثل کره شمالی و فقر بیشتر یا اینکه با توافق و تنش زدایی این بهانه را از آمریکا بگیرند تا بدنبال دشمن تراشی دیگری باشند
    • ضیا IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      2 4
      در پاسخ به دو بزرگوار بی نام 11و23 .1 بله البته فکر امریکائیها فقط ایران نیست و برای سلطه بر منطقه است ودر این رهگذر از هیچ جنایتی دریغ نمی کند. شما به وضعیت اسف بار عراق افغانستان اکراین لیبی مصر فلسطین سوریه و... که هنوز هم درگیر هستند،توجه کنید واخیرا داعش را نیز علم کرده اند تا منطقه همواره در تشنج باشد، که اگه حواسمان نباشد ایران را همچون این کشورها در گیر خواهد کرد. مانند جنگ 8ساله ای که همینها بر دو ملت ایران وعراق تحمیل کردند 2 به نظرم می رسد که تحریم ها بهانه وایران را 13سال است که سر کار گذاشته اند تا از این مقوله بهره برده وموج ایران هراسی را در منطقه راه انداخته تا عرب ها وهمپیمانانشان را بدوشند وبا تسلط خود ،منافعشان را حفظ کنند.
  • بی نام RO ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    8 29
    مذاکرات که از قبل معلوم بود به جایی نمی رسه. حالا با این اتفاقات بهانه خوبی دست دولت افتاد.
  • ناشناس A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    7 18
    جون خودت از نتیجه مذاکرات یه پیش بینی بکن اما نه مانند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گذشته
  • اصغر سیفی A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    21 2
    به امید اینکه در این چند روزه باقیمانده مذاکرات به نتیجه مطلوب برسه تا نیاز به اما و اگر تغییرات در کنگره امریکا نباشه
  • بی نام EU ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 4
    ايران كه قطعا توافق نميكنه. حالا فكرشو بكنين رييس جمهور بعدي هم جمهوريخواه باشه. چه شود