ایسنا نوشت:

وزارت دفاع آمریکا در راستای جذب سرمایه‌گذاری همسایگان افغانستان خواستار مستثنی شدن این کشور از تحریم‌ها علیه ایران شد.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال،‌ آمریکا هیچ روابط رسمی با تهران ندارد و شرکت‌های این کشور از تجارت با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا محروم هستند. اما پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) درصدد است تا توجه کشورهای همسایه درغرب افغانستان را برای سرمایه‌گذاری در این کشور جلب کند.

این کار گروه در طول دو سال گذشته دوبار با اجازه از دولت آمریکا خواستار کمک ایران در حوزه‌های داروسازی و استخراج چهار معدن در افغانستان شده بود.

به نوشته وال استریت ژورنال،‌ اگرچه مشارکت با ایران دچار مشکلاتی شده است، این تلاش‌های پنتاگون نشان دهنده تمایل ارتش آمریکا برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در افغانستان و جبران میلیون‌های دلاری است که آمریکا و هم پیمانانش در طول ۱۳ سال گذشته در افغانستان هزینه کرده‌اند.

هم‌چنین درخواست پنتاگون برای مستثنی کردن افغانستان از تحریم‌های ایران نمونه‌ای از مصلحت‌اندیشی این کشور است و تشویق برای سرمایه‌گذاری در یکی از فقیرترین کشورهای دنیا موید این مطلب است که این کار بر اجرای تحریم‌های سخت ایران اولویت دارد.

ژوزف کاتالینو،‌ رییس کارگروه ویژه پنتاگون برای عملیات ثبات و تجارت در این‌باره گفت: برای افغانستان نمی‌توان ایران را نادیده گرفت. چون آن‌ها در بسیاری از موارد از شریکان اصلی افغانستان هستند.

اما تلاش‌های پنتاگون برای مشارکت ایران در حالی که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با این کشور بر سر برنامه هسته‌ای‌اش هستند، دارای یک پیام خطرناک است. صدها شرکت خارجی در حال انجام فعالیت‌های اقتصادی در ایران هستند و تهران در حال گسترش روابطش با چین و هند است و خواستار توسعه این روابط با پاکستان شده است. بنابراین طرح نفوذ اقتصادی در افغانستان وزنه‌ای است در برابر بیش از یک دهه مداخلات نظامی آمریکا در غرب و شرق ایران. هم‌چنین مقامات ایران تمایل خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان اعلام کرده‌اند.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران ماه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای افغان خود بر لزوم برقراری روابط نزدیک‌تر برای ارتقای سطح امنیت منطقه تاکید کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: اما تلاش آمریکا برای جذب مشارکت ایران اتفاقی بسیار غیرمعمول است و مشخص کننده این است که عرصه پرخطر سیاسی در این منطقه به یک چالش واقعی تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌ها برای انجام تجارت با ایران نیازمند مجوز رسمی از وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند.

رییس پیشین کار گروه ویژه پنتاگون معتقد است که ایران یک هم‌پیمان تجاری بزرگ برای افغانستان است و جذب سرمایه‌گذاران بهتر برای افغان‌ها نیازمند عملکرد فعالانه‌تر این کارگروه است.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =