درحالی که صرافان و فعالان بازار امروز به انتظار کاهش قیمت دلار نشسته بود ولی در جریان معاملات بهای این ارز به 3هزار و 260 تومان رسید.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، اين اتفاق در شرايطي رقم خورد که تحليلگران بازار پيش بيني مي کردند قيمت دلار با توجه با اخبار اميدوارکننده از جريان مذاکرات هسته اي روند نزولي پيش گيرد. از سوي ديگر برخي گمانه زني ها نيز نشان مي داد که پس از اظهارنظرهاي رئيس کل بانک مرکزي در مورد کنترل قيمت دلار و احتمال کاهش قيمت اين ارز، بازار مي تواند اميدوار به کاهش قيمت ها باشد ولي در جريان قيمت گذاري هاي امروز تحولاتي ديگر رخ داد.

قيمت دلار در شرايطي در بازار ايران روند صعودي به خود گرفت که ارزش دلار در بازارهاي جهاني تضعيف شد. البته تحليل ها نشان مي دهد، ارزش دلار طي روزهاي آينده بازهم روند صعودي را پيش مي گيرد چراکه روند حرکتي اقتصاد امريکا به سمت صعودي است. با اين وجود امروز دلار در بازار ايران گران شد.

برخي تحليلگران نيز براين باورند که رشد ناگهاني قيمت دلار پس از تعطيلات ميانه هفته بيش از آنکه برآمده از دل اتفاقات واقعي باشد ناشي از واکنش هاي صرافان به روند حرکتي ارزش گذاري اين ارز است.

درهمين حال امروز خبرگزاري دولت از آغاز خط اعتباري و مالي مستقيم جديد ميان ايران و امريکا خبر داده است. اين خط اعتباري حتي اگر اثر قابل توجه واقعي در فضاي اقتصادي کشور نداشته باشد به مثابه نشانه اي براي بازار ارز به شمار مي آيد.

 به گفته برخی تحلیلگران حوزه دیپلماسی، این پیشنهاد میتواند منجر به بهبود سطح تعاملات تجاری میان دو کشور شود، از آنجا که در سال جاری میلادی سطح آن به مراتب کاهش یافته بود.

طبق گزارشهای منتشر شده، حجم معاملات ایران و آمریکا در 5 ماه نخست سال 2014 با کاهش 57 درصدی روبرو شد. براین اساس آمریکا حدود 1.6 میلیون دلار از ایران کالا وارد کرد.

«تیلور کولیس» دستیار حقوقی و سیاسی شورای ملی آمریکایی های ایرانی تبار نیز در تشریح ایجاد چنین کانالی میان دو کشور گفته؛ این کانال ارتباطی مبادلات مجاز بین آمریکا و ایران را به دلیل فقدان مسیری روشن برای چنین انتقالاتی تسهیل خواهد کرد. با وجودی که فروش مواد غذایی، دارو و برخی وسایل و تجهیزات ارتباطی بر اساس تحریم های آمریکا مجاز است، اما تامین کنندگان آمریکایی این محصولات برای یافتن مسیری قانونی و معتبر برای دریافت پول خود با مشکلاتی مواجه بوده​اند. براساس همين نشانه ها پيش بيني مي شد امروز قيمت دلار در بازار روند نزولي به خود بگيرد ولي آنچه در بازار رخ داد وقوع سه اتفاق متضاد بود چراکه شاخص بورس رشد کرد ( نشانه اي مثبت از روند مذاکرات هسته اي)، قيمت دلار گران شد( نشانه اي منفي از تحولا اقتصاد سياسي ايران) و خبر برقرار رابطه مالي مشترک ميان ايران و امريکا ( نشانه اي مثبت از آينده روابط اقتصادي دو کشور) منتشر شد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    79 16
    سلام من صراف هستم.بیست سال است. صرافان به لحاظ قدرت مالی در برابر بانک مرکزی و دولت بزدیک به صفر هستند.اگر سرمایه تمامی صرافیهای ایران راجمع بزنیم حداکثر حدود 100 میلیون دلار است در حالی درآمد روزانه دولت از فروش نفت در حالت تحریم حدود 80 میلیون دلار است پس با پول یک روزش میتواند تمام سرمایه صرافان را به دلار تبدیل و روز دوم میتوان قیمت دلار را به راحتی 200 تومان ارزان کرد به همین راحتی .اگر دلار ارزان نمیشود به این دلیل است که بانک مرکزی دلار ندارد .دلار برای مخرج کشور هم کم دارد چه برسد به تزریق در بازار .پس هر روز تحریمها برداشته شد و دلار اضافه میاورند و به بازار میدهند و دلار ارزان می شود پس نه به صراف مربوط است نه بزرگترهایش یعنی بانکها و دولت.بلکه به تحریم وابسته است
    • راست میگه IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      0 1
      دقیقاً امید صراف درست می‌گه، البته مردم نیز بی‌تقصیرند ، بهشون خوب اطلاع رسانی نمیشه از آن طرف یک قیمت کاذب سوبسیدی را هی مداوم اعلام می‌کنند ، زمان بهمنی ۱۲۲۶ بود الان هم دو رو بر ۲۵۰۰ این میشه که مردم هم خوش خیال فکر می‌کنند قیمت اونه در حالی که قیمت واقعی همان قیمت بازار هست... به علاوه این بد هم نیست... یادمون هست قیمت دلار تقریباً از ۳۵۰۰ بالاتر نرفت... در نتیجه به نظرم باید قیمت را آزاد کنند و کسی هم گول نخورد... آقا دلار همان ۳۵۰۰ هست دیگر... این برای مملکت نیز بهتر هست... خلاصه سر را نباید مثل کبک زیر خاک فرو کرد... اقتصاد آزاد بهتر هست از اقتصاد مسکنی...
  • کاظم IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    60 3
    خیلی نیاز به تحلیل های اقتصادی ناب نداره. تنها یک دلیل داره و اون هم اینه که طلا در بازارهای جهانی به شدت داره پایین میاد. تو ایران هم دلال های اصلی مجموعه ای از دلار و طلا را با هم دارند. حالا که دارند از اون ور ضرر می کنند و مردم توقع دارند قیمت طلا به تبع قیمت جهانی تو مملکت ما هم پایین بیاد این دلال ها قیمت دلار رو بالا می برند که طلا خیلی افت نکنه و به مردم بگن ببینید قیمت جهانی طلا رو ضربدر دلار کنید قیمت طلای ما بدست میاد
  • علی از زنجان A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    69 3
    انقدرام که شما میگی پیچیده نیست فقط میخوان سکه از یه ملیون پایین تر نیاد تا رو افکار عمومی تاثیر روند نزولی قیمتهارو نداشته باشه از طرفی قیمت 3260 طوری انتخاب شده که اگه یه وقت یه خبر تاثیر گذار از مذاکرات اومد دلار از 3000 تومن پایین تر نیادو روی همون 3000 تا مدتها باقی بمونه اینا همش مهندسی شدست امیدوارو نظرمو نشون بدین
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    69 8
    لطفا تحلیل آبکی و سطی نکنید. صراف ها هیچ کارن. نرخ ارز دست دولته و قیمت نفت کاهش پیدا کرده دولت میخواد از این طریق کسری احتمالی بودجشو جبران کنه. هرچی قیمت دلار بالاتر باشه درآمد دولت بیشتره و با مقدار کمتری فروش نفت میتونه حقوق و هزینه ها رو به ریال بده.
  • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    25 0
    باز شروع شد
  • آرمان A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    بی نام جان از این جهت بله درسته ولی از طرف دیگه اگه قیمت دلار بالا باشه هزینه های دولت هم افزایش پیدا میکنه که در این صورت به ضرره دولت هم هست