۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۶

این اولین بار از سال 2006 است که جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را به دست می‌گیرند.

نامزدهای جمهوری‌خواه در رقابت انتخاباتی برای راه یافتن به مجلس سنا توانستند با کسب ۶ کرسی لازم برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ کنترل این مجلس را در دست بگیرند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نامزدهای جمهوری‌خواه آمریکایی با ربودن 6 کرسی سنا از نامزدهای دموکرات توانستند برای اولین بار از سال 2006 اختیار مجلس سنا را به دست بگیرند.
رسانه‌های آمریکایی این خبر را پس از پیروزی «دیوید پرود» بر رقیب دموکرات خود «مایکل نان» در ایالت جورجیا اعلام کردند. پیش از آن «کوری گاردنر»، «شلی مور کاپیتو»، «مایک راوندز»، «تام کاتن» و «استیو داینس» به ترتیب در ایالتهای کلورادو، ویرجینای غربی، داکوتای جنوبی، آرکانزاس و مونتانا بر رقیب‌های دموکرات خود پیروز شده بودند.

بر اساس گزارش روزنامه یو‌اس‌ای تودی، رأی‌دهندگان آمریکایی که درباره اقتصاد کشورشان و هجوم ویروس ابولا در شرایط مبهمی به سر می‌بردند، روز سه‌شنبه مجموعه زیادی از کرسی‌های نماینده‌های دموکرات را تقدیم حزب جمهوری‌خواه کردند تا این حزب، پس از شمارش تمامی آراء احتمالا بیشترین میزان رأی اکثریت طی دهه اخیر را از آن خود کند.
انتخابات میان دوره‌ای آمریکا برای تعیین بیش از 471 عضو کنگره و 36 فرماندار از بامداد روز سه‌شنبه 13 آبان به وقت محلی در این کشور آغاز شد. به باور تحلیلگران، مجلس نمایندگان همچنان در کنترل اکثریت جمهوریخواه می‌ماند و نگاه‌ها بیشتر بر مجلس سنا متمرکز است.
از یکصد کرسی مجلس سنا در حال حاضر 45 کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان بود و آنان در تلاش بودند تا در این انتخابات 6 کرسی دیگر را کسب کنند.
در چندین ایالت آمریکا نیز همزمان فرمانداران و شهردار‌ان انتخاب می‌شوند.
این اولین بار از سال 2006 است که جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را به دست می‌گیرند.
تمام روسای جمهوری آمریکا پس از رونالد ریگان، در حالی کاخ سفید را ترک کردند که حزب رقیب، اکثریت کرسی‌ها را در کنگره در اختیار داشت. نتیجه انتخابات میان دوره‌ای روز سه شنبه آمریکا که چهار میلیارد دلار هزینه در برداشت هم متفاوت از قبل نبود.
بسیاری از جمهوریخواهان مبارزات انتخاباتی خود را بر حمله به رییس جمهوری و سیاست‌های او نظیر اصلاحات در نظام درمانی کشور استوار بودند. اگرچه اوضاع اقتصادی از سال 2008 به این سو مرتبا بهبود یافته است ولی فضای عمومی کشور بسیار سیال است.
بسیاری از رسانه‌ها تمرکز خود را به بحران‌هایی نظیر ابولا و پیشروی‌های گروه داعش در سوریه و عراق معطوف کرده‌اند، ولی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی آمریکا از ماه‌ها قبل تصمیم خود را گرفته است.
جمهوریخواهان به صورت موفقیت آمیزی عدم محبوبیت باراک اوباما را به سرمایه خود تبدیل کرده و از این طریق رای دهندگان را به لزوم تغییر در کنگره قانع کرده‌اند.
دمکرات‌ها پیش از این به نسبت 55 به 45، اکثریت سنا را در اختیار داشتند در حالی که مجلس نمایندگان در کنترل جمهوریخواهان بود.
رای گیری روز سه شنبه برای 435 کرسی مجلس نمایندگان است که انتظار می‌رود اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان قرار گیرد. در مجلس سنا نیز رقابت بر سر 36 کرسی بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    پس باید فاتحه مذاکرات رو بخوانیم
    • فریدعلی A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      آنچیزکه مشخص هست عملکردضعیف اوبامادرباره بحران عراق وسوریه هست که درست عمل نکرد چون به گفته یکی ازنمایندگان جمهوربخواهان ساعت گلف بازی اوباماازساعت جلسات امنیت ملی بیشتربوده است. سیاستمداربایدقوی وجسورباشد.باتردید وفرصت دادن کاری درست نمیشود.تسلیم اوبامادربرابرپوتین درباره بحران سوریه نشاندهنده ضعف اوبامابود.خودکرده راتدبیرنیست.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      23 9
      فریدعلی این چیزهای که تو میگه مال اونه که اوباما اهل جنگ نیست و خدا شکر که به سوریه و اوکراین حمله نکرد و سربازهاشو از دو طرف کشورمون برد
    • دنیا از دید من UA ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      24 0
      متاسفانه بعضی از مسولین مان اطلاعات کاملی در باره احزاب امریکا و قدرت ها و توانایی های آنها و مستقل بودن آنها و تفوت اهداف آنها ندارند .و همه جا را از دید مقایسه با ایران نگاه میکنند . وقت کشی در حل اختلافات با 51حتی یک روز میتواند هزینه های سنگینی برایمان داشته باشد.
    • علي IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      4 40
      بهانه آمريكا براي به هم زدن مذاكرات و تحريم بيشتر آماده شد... بيچاره اونايي كه فكر كردن آمريكا حق ما رو با مذاكره بهمون ميده... اي كاش به وعده خدا ايمان مي داشتيم...
  • بی نام TR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    374 5
    یعنی اگر ایران و 51 به توافق نرسند دیگه بعدا با این جمهوریخواهان اصلا نمیشه کنار اومد.
  • عرشیا A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    372 8
    متاسفانه این کنترل کامل جمهوریخواهان بر کنگره امریکا نمیتواند خبر خوبی برای مذاکرات اتمی بین ایران و امریکا باشد .افراطیها باز هم برگشتند .کسی چه میداند شاید هم این بهترین خبر ممکن برای دلواپسان اینوری باشد ؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      37 1
      اولین بار که یه گروه تندرو تو امریکا و اسراییل و ایران از یه خبر خوشحالند
    • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      0 0
      دلواپسان راحت بخوابند .
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    348 4
    چه مملکتی شدیم که پیروزی جمهوری خواهان تو کنگره امریکا رو قیمت تخم مرغ تو ایران تاثیر می زاره.
  • منوچهر A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    174 3
    آیا این حرف درسته که در کل سیاست های دموکراتها در قببال ایران همیشه ملایم تر از جمهوی خواه ها بوده؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      22 0
      فرق کلی شون اینه که برای جمهوری خواه ها جنگ همیشه گزینه اوله ولی دموکراتها گزینه اخر
  • سعید IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    7 124
    باسلام اولا این انتخابات اثرش را در دوره بعدی ریاست جمهوری امریکا نشان میدهد حدود دوسال اینده 2016 و از طرفی جمهوری خواهها بیشتر تمایل به مذاکره با ایران دارند اینقدر غصه نخورید مذاکرات ژنو برای طرفین بردبرد است
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      15 4
      عزیز من جمهوری خواهان دنبال اینن که تولیدات اسلحه سازی سازمان های پشتی بانشون رو بفروشن.اسلحه رو هم چه زمانی میشه فروخت؟وقت جنگ یا زمان ایجاد جو امنیتی شدید در مناطق مختلف جهان.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      11 1
      چشم آقای ظریف
  • سعید A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    7 20
    با سلام. به دَرَک که اونا رأی نیاوردن و اون یکی‌ها رأی آوردن زندگی‌تون رو بکنین بابا :| اگه درست زندگی می‌کردیم و قدرت جمعی بالایی داشتیم الان اهمیتی نداشت که تو کشورای دیگه چه اتفاقی می‌افته
  • رضا IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    17 2
    با این وضع باید فاتحه نیروگاه اتمی بوشهر هم بخونیم
  • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    14 1
    اگر دموکرات ها تضعیف شوند هیچ منطقی برای مذاکره با آمریکا باقی نمیمونه زیرا جمهوری خواهان فقط نظامی حرف می زنند
  • بی نام RO ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    26 2
    حالا سرنوشت مذاکرات در دستان صهیونیست هاست. دلواپسان خوشحال باشند.
  • اهل منطق US ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    10 3
    اگر یادمون باشه در قضیه گروگانها هم ظرف 24ساعت قبل از بدست گرفتن جمهوری خواهان مسئله حل شد ؟
  • صلاح الدین A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    8 49
    انشالله شاهد شکست آمریکا در تمامی عرصه ها باشیم و این شیطان بزرگ از صفحه روزگار محو شود
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    7 7
    به نظر من زیاد فرقی نمی کرد کی اکثریت رو بدست می آورد چون نظر نماینده های هر دو حزب تو هر دو مجلس در مورد ایران یکسانه...اینو میشه از نتایج رای گیری هاشون در مورد تحریم ایران فهمید که اکثرا با 100 یا 95 آرا موافق تصویب میشه....
  • سینا A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 1
    درس بدی برای اونی ه که امید داشت به بهتر شدن این دنیا با برابر جلوه دادن همه آدمها . شکست اوباما شکست ماست. اوباما یک کتاب دیگه لازمه بنویسی