تسنیم نوشت:

آمریکایی‌ها در حالی امروز (سه‌شنبه) در انتخابات میان دوره‌ای کنگره شرکت می‌کنند که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا دموکرات‌ها در این انتخابات شکست خورده و جمهوری‌خواهان کنترل سنا را از دست دموکرات‌ها خارج خواهند کرد. با این حال، ممکن است نتایج انتخابات در برخی ایالت‌ها نظیر لوئیزیانا، جورجیا و آلاسکا این پیش‌بینی را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به طور تاریخی، در آمریکا حزب رئیس‌جمهوری که دوره دوم ریاست جمهوری‌اش را سپری می‌کند در انتخابات میان دوره‌ای کنگره شکست می‌خورد و این بار نیز این روند ممکن است برای اوباما تکرار شود.

جمهوری خواهان آمریکا تبلیغات انتخاباتی خود را به حمله به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و سیاست‌هایش به ویژه طرح بهداشت و درمان وی اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از دموکرات‌ها نیز از گنجاندن رئیس جمهور در تجمع‌های انتخاباتی و عکس‌هایشان اجتناب کرده‌اند. قرار است ساعت شش صبح امروز به وقت محلی در آمریکا (11:00 به وقت گرینویچ) انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت‌های شرقی آغاز شود. آمریکایی‌ها برای انتخاب اعضای مجلس نمایندگان، سناتور و فرمانداران در 36 ایالت از 50 ایالت این کشور پای صندوق های رای می روند.

اگرچه از زمان رکود اقتصادی سال 2008 ، رشد اقتصادی در آمریکا بهبودی تدریجی پیدا کرده اما هنوز مردم این کشور از وضع فعلی چندان راضی نیستند. توجه بسیاری در رقابت‌های انتخاباتی صرف بحران‌های حال حاضر جهان نظیر گسترش ویروس ابولا و پیشروی‌های داعش در عراق و سوریه شده است.

در حال حاضر دموکرات‌ها با آمار 55-45 اکثریت را در سنای آمریکا در دست دارند و در مقابل جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست دارند. در صورتی که جمهوری خواهان شش کرسی را در سنا به دست آورند اوباما در دو سال آخر ریاست جمهوری‌اش کار دشواری در کنگره‌ای که با او متخاصم خواهد بود، پیش رو خواهد داشت.

رقابت‌های انتخاباتی مجلس سنای آمریکا بسیار پرهزینه بوده است و بر اساس گزارش واشنگتن پست، تنها 423 میلیون دلار صرف نمایش‌های تلویزیونی برای رقابت‌های مجلس سنا شده است. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در جنگ قدرت در واشنگتن پیشتاز هستند هرچند که رقابت در دیگر ایالت‌ها نظیر آلاسکا، کارولینای شمالی و غیره بسیار نزدیک است.

میچ مک‌کانل، سناتور سرشناس حزب جمهوری‌خواه به شبکه خبری ای بی سی نیوز گفت: ما به دنبال آن هستیم تا اکثریت مسلط و مسئولی از جمهوری خواهان باشیم.

این سیاستمدار کهنه کار رقابت بسیار سختی با رقیب دموکرات خود یعنی آلیسون لوندرگان گریمز دارد اما دو نظرسنجی جدید نشان دادند که مک‌کانل در حال افزایش برتری خود بر رقیبش است.

همچنین سناتور رند پاول که به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری جمهوری خواهان برای سال 2016 در نظر گرفته می‌شود به شبکه سی ان ان گفت: باد اکنون به نفع ما می‌وزد و من فکر می‌کنم مردم آماده هستند تا رهبران جدیدی را بپذیرند.

جمهوری‌خواهان این پیام را برای انتخابات میان دوره‌ای داده‌اند که رای دادن به دموکرات‌ها رای دادن به ریاست جمهوری و سیاست‌های خدشه دار شده اوباما است.

رند پاول خاطرنشان ساخت: انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا یک همه پرسی بر سر رئیس جمهور است.

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند در مجلس نمایندگان آمریکا که همه 435 کرسی آن به یکباره در انتخابات در معرض رقابت قرار می‌گیرد جمهوری خواهان کرسی‌های بیشتری به دست خواهند آورد. در این انتخابات یک سوم از مجموع 100 کرسی سنا در معرض رقابت قرار دارد.

بر اساس سه نظرسنجی مهم جمهوری خواهان بین 70 تا 77 درصد شانس پیروز شدن در انتخابات مجلس سنا را دارند با این حال اگرچه شانس پیروزی جمهوری خواهان زیاد است اما در روز سه شنبه تصویر کاملی از این انتخابات ارائه نخواهد شد.

احتمال زیادی وجود دارد که انتخابات در ایالت‌های لوئیزیانا و جرجیا به دور دوم کشیده شود زیرا بر اساس قوانین این دو ایالت در صورتی که کاندیداهای پیروز در انتخابات نتوانند بیش از 50 درصد از آرا را به دست آورند نیاز است که دور دوم برگزار شود.

علاوه بر آن باید مسئله به طول انجامیدن شمارش آرا در ایالت دور افتاده آلاسکا نیز که احتمالا چند روز به طول می‌کشد در نظر گرفت. در ایالت آلاسکا رقابتی سخت و غیر قابل پیش بینی در جریان است. تاریخ شش دسامبر برای دور دوم انتخابات ایالت لوئیزیانا و همچنین شش ژانویه برای دور دوم انتخابات ایالت جورجیا در نظر گرفته شده است.

نظرسنجی‌های اخیر و همچنین روندی که در انتخابات‌های سابق به طور تاریخی تکرار شده نشان می‌دهد که در هر دو ایالت لوئیزیانا و جورجیا طی زمان برتری جمهوری خواهان افزایش پیدا کرده است هرچند که جنگ‌های تبلیغاتی بسیار شدید بوده است.

این در حالی است که جو بایدن معاون باراک اوباما اعلام کرده که دموکرات‌ها می‌توانند همچنان مجلس سنا را در دست خود حفظ کنند و کاخ سفید نیز اعلام کرده که اوباما نیز همین احساس را دارد.

از سوی دیگر جدیدترین نظرسنجی که از سوی موسسه گالوپ انجام شده نشان می‌دهد که رای دهندگان آمریکایی ترجیح خاصی در خصوص اینکه کشورشان تحت اکثریت جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها وضعیت بهتری دارد ندارند.

این نظرسنجی نشان داده 29 درصد از آمریکایی‌ها عقیده دارند در صورتی که کنگره به دست جمهوری خواهان باشد آمریکا وضعیت بهتری خواهد داشت و در مقابل 27 درصد معتقدند در صورتی که کنگره در دست دموکرات‌ها باشد آمریکا وضعیت بهتری دارد. اما در این میان آنچه که قابل توجه است این است که 40 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند وضعیت کشورشان صرف نظر از اینکه کدام حزب در کنگره در قدرت باشد به همان منوال باقی می‌ماند. این در حالی است که در سالهای 2006 و 2010 رای دهندگان آمریکایی مشخصا یک حزب را به حزب دیگر ترجیح داده بودند.

نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که وضعیت فعلی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای سال 2014 مشابه با انتخابات سال 2002 است چرا که در آن سال ترکیب دو حزب آمریکا در کنگره حاکی از برتری حزب خاصی بر حزب دیگر نبوده و در حال حاضر نیز چنین وضعیتی وجود دارد.

در انتخابات‌های سالهای 2006 و 2010 یک حزب کنترل ریاست جمهوری و هر دو مجلس کنگره را در دست داشت و رای دهندگان بر این عقیده بودند که کشورشان از واگذار شدن کنترل کنگره به حزب مخالف سود خواهند برد. در سال 2002 همچون وضعیت حال حاضر کنترل کنگره میان دو حزب اصلی تقسیم شده بود و حزب متعلق به رئیس جمهور کنترل یکی از مجلس‌های کنگره را در دست داشت. به تبع این مسئله رای دهندگان آمریکایی نیز در حال حاضر ترجیح خاصی نسبت به اینکه کدام حزب کنترل کنگره را در دست داشته باشد ندارند.

از سوی دیگر همین نظرسنجی نشان داده که در حال حاضر 44 درصد از آمریکایی‌ها عملکرد اوباما را تایید می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی 20 درصد از آمریکایی‌ها با عملکرد کنگره موافق بوده و 27 درصد از جریان فعلی امور در امریکا راضی هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    12 9
    سگ زرد برادر شغاله
  • بی نام EU ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    1 3
    توي چه موقع حساسي
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 19
    امیدوارم جمهوریخواهان اکثریت رو بدست بگیرند و ایران و غرب رابطه اشون دورتر بشه کسی هم خوشش نمی یاد از ایران بره تو همون غرب زندگی کنه الان اکثریت مردم رابطه امریکا و غرب نمیخوان ....اقلیت هم می تونن از ایران برند ......
  • بی نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    3 9
    یه نمایش مسخره که اسمش انتخابات نیست دو تا حزب که در چپاول مردم به نفع زورمندان هیچ اختلافی با هم ندارند.