جامعۀ جهانی جمهوری‌های ساختگی را به رسمیت نمی‌شناسد

استقلال دونتسک و لوهانسک به سرنوشت مناطق جدا شده از گرجستان، جمهوریهای خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا دچار خواهد شد؛ جمهوری‌هایی که هنوز از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

رهبر شورشیان جدایی طلب طرفدار و مورد حمایت روسیه در یک انتخابات غیر قانونی، غیررسمی و جدایی طلبانه ریاست جمهوری روز یکشنبه 11 آبان در دونتسک - در منطقۀ کنترل شده از سوی جدایی طلبان- با کسب 81 درصد آرا به پیروزی رسید. جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین به رهبری الکساندر زاخارچنکو که از سوی مسکو حمایت می‌شوند روز یکشنبه از ساعت 6 صبح به وقت محلی، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برای تشکیل دولت در جمهوری های خودخوانده را در حالی برگزارکردند که کشورهای اروپایی و آمریکا آن را به رسمیت نشناختند ولی روسیه تلویحا از برگزاری آن حمایت کرد و آنرا قانونی دانست.

در این انتخابات از مردم شرق اوکراین خواسته شده بود تا روسای دولت در جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و نیز اعضای انجمن های پارلمانی موسوم به 'شوراهای عالی' را انتخاب کنند. این انتخابات یکهفته پس از انتخابات زودرس پارلمانی دراوکراین برگزارشد که پیروزی احزاب پوروشنکو به رهبری رییس جمهورو جبهه خلق به رهبری یاتسیونیک را بدنبال داشت. انتخاباتی که می تواند راه را برای پیوستن به اتحادیه اروپا باز کرده و روسیه از این پیروزی نگرانتر شده است.

موضع اوکراین
پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، شامگاه یکشنبه پس از پایان انتخابات ساختگی در دونتسک ولوهانسک، طی یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت اوکراین، انتخابات برگزار شده در مناطق دونتسک و لوهانسک برای انتخاب سران حکومت های جدایی طلب در این دو منطقه را محکوم کرد و افزود: 'اقدامات نمایشی که دو سازمان تروریستی در بخش هایی از لوهانسک و دونتسک تحت فشارهای مسلحانه و تیراندازی ها انجام دادند هیچ وجه مشترکی با انتخابات واقعی ندارد. وی ادامه داد: 'اوکراین و کشورهای متمدن این انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت و کشورهای بزرگ و سازمان های بین المللی از هم اکنون این به اصطلاح انتخابات را محکوم کرده اند.امیدوارم روسیه هم این اقدامات جدایی طلبان را به رسمیت نشناسد زیرا مغایر با توافقنامه پنجم ماه سپتامبر مینسک است.

واکنش‌های بین المللی:
مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا نیز در واکنش به انتخابات شرق اوکراین اعلام کردند این انتخابات، در چارچوب موافقتنامه مینسک قرار ندارد و به همین دلیل آن را به رسمیت نمی شناسند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه، انتخابات جدایی طلبان در شرق اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت. موگرینی در بیانیه ای اعلام کرد: من انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی امروز در جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک را مانعی جدید بر سر راه حرکت در جهت صلح در اوکراین می دانم. این رای گیری غیر قانونی و نامشروع است.

تحلیل
روسیه به رغم رویارویی با تحریمهای غرب که منجر به کاهش ارزش پول ملی این کشور، کاهش سرمایه گذاری، کاهش درآمدهای نفتی و افزایش فرار سرمایه از این کشور و افزایش نرخ تورم گردیده و در شرایطی که کاهش قیمت نفت نیز روسیه را در وضعیت سختی قرارداده است، کماکان به دخالتهای خود در اوکراین ادامه داده و سودای دخالت در جمهوریهای بالتیک را هم در سرمی پروراند.
اما همانگونه که کرملین نتوانست در گرجستان موفق شود و استقلال جمهوریهای خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا، از سوی جامعه جهانی از سال 2008 تاکنون موردشناسایی قرارنگرفت، استقلال دونتسک ولوهانسک و انضمام شبه جزیره کریمه نیز به سرنوشت مناطق جدایی شده از گرجستان دچار خواهد شد.
ادامه چنین روندی مزید بر افزایش مشکلات در سیاست خارجی برای روسیه، به احتمال زیاد برای این کشور در زمینه های مختلف داخلی اعم ازاقتصادی وسیاسی نیز چالشهای زیادی را پدید خواهد آورد.

برای مشاهدۀ وبلاگ افشار سلیمانی در صفحه بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    35 28
    البته استثنا هم داره. مثلا ما جمهوری ساختگی و جعلی باکو رو به رسمیت شناختیم متاسفانه. بجای اینکه سعی کنیم این مناطق رو به خاک کشور برگردونیم.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      5 14
      شمال ارس همیشه متعلق به ایران نبوده. مثلا بعد از ساسانیان تا صفویه تحت حکومتهای محلی مانند شروانشاهان مستقل بوده یا زمان اشکانیان خوئ مختار بوده است. لطقا تاریخ را خوب خوانده و حرفی نزنید که نتیجه اش خصومت جامعه بین المللی باشد.
  • محسن A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    23 16
    خب خیلی واضح است که صحبتهای نویسنده این مطلب . خیلی جهت گرایانه است. به نظر شما ایا اگه اذربایجانی های ایران ادعای استقلال بکنند. یا اینکه کردهای ایران و باقی کشورها ادعای استقلال بکنند. باز امریکا و غرب این استقلال رو نمیپذیرند؟مشخصه که خیر . تمام حمایتشون رو از این جدایی ها خواهند داشت.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      8 4
      مگه قراره آزربایجان اعلام استقلال کنه. بذارید یه دو نسل از زمانی که ترک و فارس تو جبهه ها در یک صف می جنگیدند بگذره بعد حرف تو دهنها بذارید.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
      7 1
      انگلوساکسون ها بزرگترین دشمنان کردها هستند نه صدسال پیش نه الان استقلال کردستان را نمی پذیرند
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    23 2
    کاش درمورد موضع ایران در مورد انتخابات غیرقانونی درشرق اکراین هم مطلبی مینوشتید شبکه خبر نمیدانم یک نفرراازکجاپیدا کرده بود که خودش راناظربین المللی ازمجارستان معرفی میکرد که این انتخابات راقانونی میدانستند .
  • اذرگان IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    4 2
    آفای سلیمانی افشار نگارشات اخیر تان حاکی از عصبیت شما نسبت رویدادهای اکراین میباشد. خوب جامعه جهانی "جمهوری ساختگی " کوزوو و هاشم تاچی رهبر آنرا که اعضاداخلی بدن مردم یوگسلاوی سابق را در "جنگ بالکان" میفروخت و میلیونها دلار در بهشتهای تبهکاران و شکنجه گران مثل سویس, انگلیس و امریکاجمع نموده است را به "رسمیت" شناخت حالا دانسک را به رسمیت نشناسد. برخی ازهوطنانم براین باورند که جامعه جهانی منحصر به آمریکا, ناتو, اتحادیه اروپای ورشکسته و بانک جهانی ویرانگر میباشد, امااینگونه نیست.مردم ایران 35 سال تحریمهای ظالمانه ناشرافتمندانه مغرضانه و ضد بشری آمریکا حتی علیه بیماران و کودکان را به بهانه های حقوق بشر, ددموکراسی و در 10 سال اخیر به اتهام واهی "دستیابی ایران به سلاح هسته ای".
  • بی نام A1 ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    1 3
    حالا چرا این متن را با این عصبانیت نوشتید. خوب خیلی آرام تر می گفتید دلیل غیر قانونی بودن انتخابات چیه؟ چند درصد مردم در اون شرکت کردند؟
  • دوانی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    1 1
    آقای بی نام شما متوجه نیستی نظرت در مورد مقاله جناب سلیمانی افشار در رد جمهوریهای ساختگی میباشد, ناظر بین المللی زمانی معتبر است که از طرف آمریکا "مرکز فرماندهی تروریرم جهانی" تعین گردیده باشد. از زمان کودتای نو نازیها و فاشیستهای اکراین و لهستان و همزمان با پخش "کلوچه" توسط خانم ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه امریکا در میدان استقلال کی یف و قتل عام پلیس و مردم به رهبریدمیتری یاروش سر دسته فاشیستها, تا کنون هر چه مقاله در تطهیر این کودتای مخرب نوشته شده پاسخ معکوس داده. آقای بی نام, "نظم نوین جهانی" امریکا در سوریه فروپاشید, سیاه نمایی پایان یافته,مایلم نظرت رادر باره پلیس امریکا در شهر فرگوسن ایالت میسوری بدانم.
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    11 4
    اذربايجان هم يك جمهوري خودخوانده جعلي است كه نام اصليش اران بوده