ایسنا نوشت:

در حالی که مسوولان عراق تدابیر شدید امنیتی را در مناطق مختلف این کشور به ویژه در استان کربلا جهت برقراری امنیت در مراسم عاشورای حسینی و محافظت از جان زائران اتخاذ کرده‌اند، وزیر دفاع عراق به کربلا رفته تا از اوضاع امنیتی در این استان اطلاع حاصل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، مقامات عراقی همزمان با نزدیک شدن به مراسم عاشورای حسینی تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کرده و نیروهای نظامی بیشتری را با هدف پاکسازی مناطق جنوب بغداد جهت برقراری امنیت در مسیر زائران شیعه‌ای که به کربلا می‌روند، مستقر کرده‌اند طوری که ده‌ها هزار نیروی امنیتی جهت حمایت از جان زئران از خطر داعش در تمامی مناطق مستقر شده‌اند.

مقامات عراقی این تدابیر امنیتی را برای ممانعت از تکرار انفجارهای خونبار به ویژه انفجارهای انتحاری که طی سال‌های گذشته جان صدها زائر را گرفته بود، اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش منابع، بازپس‌گیری جرف الصخر که منطقه‌ای در مساحت حدود 200 کیلومتر بین استان‌های بغداد و بابل در جنوب و الانبار در غرب و نزدیک به مسیر بین بغداد و کربلاست، محور اساسی در این تدابیر است چراکه صدها هزار زائر شیعه از این مسیر برای زیارت مرقد امام حسین (ع) در کربلا استفاده می‌کنند.

عثمان الغانمی، فرمانده عملیات فرات میانی در این باره گفت: جرف الصخر یکی از مراکز تروریست‌ها برای ساختن بمب‌ها و کار گذاشتن آن در خودروها جهت هدف قرار دادن کربلا و حله در 95 کیلومتری جنوب بغداد در مراسم عاشورای حسینی بوده است اما ما در راستای اجرای یک طرح امنیتی در ماه محرم امسال و روز عاشورا این منطقه را آزاد کردیم و مسیر بین بغداد و کربلا در حال حاضر امنیت بیشتری دارد.

یکی از افسران عالی رتبه عراقی در وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد که پاکسازی جرف الصخر امنیت بیشتری به زائران امام حسین (ع) می‌دهد و راه حله تا جرف الصخر تنها راه زائران برای رفتن به کربلا است.

به گفته افسر مذکور، خطرات امسال بیشتر از خطرات سال گذشته است چراکه عراق در حال حاضر با خطر داعش مواجه است.

به گفته عثمان الغانمی، در حال حاضر بیش از 25 هزار نیروی ارتش و پلیس و 1500 داوطلب مردمی در طرح امنیتی ماه محرم شرکت دارند.

در همین راستا خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق جهت اطلاع یافتن از اوضاع امنیتی در کربلا و اجرای طرح امنیتی برای حفظ جان زائران به ویژه در مراسم عاشورای حسینی وارد کربلا شد و نشستی را با برخی رهبران امنیتی برگزار کرد.

وی هماهنگی میان مسوولان کربلا و فرماندهان امنیتی در این استان را ستود و تاکید کرد که طرح امنیتی ویژه عاشورا موفق خواهد شد.

وی ضمن درخواست از شهروندان و زائران برای همکاری با دستگاه‌های امنیتی گفت: طرح امنیتی ما بر دو محور اصلی متمرکز است یکی برقراری امنیت در شهر و محفاظت از زائران و دوم عملیات انتقال زائران پس از پایان مراسم عزاداری.

العبیدی با بیان اینکه نیروهای هوایی نیز در این طرح امنیتی مشارکت خواهند کرد، گفت: ما اطلاعاتی به دست آورده‌ایم که نشان دهنده تلاش تروریست‌ها برای هدف قرار دادن زائران در روز عاشوراست.

از سوی دیگر، عقیل الطریحی، استاندار کربلا نیز اعلام کرد که کربلا در مجاورت دو منطقه حساس بابل و الانبار از نظر امنیتی قرار دارد برای همین باید تدابیر ویژه‌ای در این شهر اتخاذ شود.

همچنین استان کربلا در حال حاضر صحنه ورود میلیون‌ها زائر حسینی برای بزرگداشت سالروز شهادت امام حسین (ع) در این استان است و نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی شدیدی را برای محافظت از جان زائران اتخاذ کرده‌اند.

از سوی دیگر، منبعی در پلیس عراق اعلام کرد که بر اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده که کاروان زائران حسینی را در جنوب بغداد هدف قرار داده بود 14 تن کشته و 30 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش منبع مذکور، نیروهای امنیتی مکان وقوع انفجار را محاصره کرده و افراد را از نزدیک شدن به آن منع کردند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهلول IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    20 1
    مرگ بر داعش و داعشیان . لعنت ابدی خداوند بر آنان
  • محمد A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    2 1
    دمشون گرم کاش ماهم داوطلب میتونستیم بریم برای امنیت زوارحسین کاش...