۰ نفر
۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷

سینمای بنی‌اعتماد سینمای واقع گرایی است ....

کیوان کثیریان

«قصه‌ها» یکی از فیلم‌های خوب خانم بنی‌اعتماد است. او در این فیلم به سراغ ایده جذابی رفته و در آن سعی کرده  قصه زندگی حال حاضر شخصیت‌های فیلم‌های قبلی‌اش را روایت کند. شخصیت‌هایی که در کنارمان هستند و در همین جامعه زندگی می‌کنند، علاقه‌مندان سینما سال‌ها با آنها زندگی کرده‌اند و همیشه برای مخاطبان سینما جذاب بوده‌اند. بعد از حدود دودهه آنها را در این فیلم می‌بینیم که چه وضعیتی پیدا کردند و روزگار را چطور سپری می‌کنند و دغدغه امروزشان چیست. شاید فیلم کنایه‌ای هم باشد به روزگار امروز ما که بدانیم مردم‌مان چگونه زندگی می‌کنند و مشکلاتشان چه می‌تواند باشد.

نگاهی  هم که خانم بنی‌اعتماد نسبت به مردم این سرزمین چه در این فیلم و چه در فیلم‌های قبلی‌اش داشته، نگاه بسیار غم‌خورانه و انسانی است و سعی می‌کند با مردم بیشتر همدلی کند. امیدوارم این فیلم که از فیلم‌های بسیار خوب امسال هم است، در سینماهای ایران اکران شود و مردم کشور خودمان از تماشای این فیلم لذت ببرند و از این‌که بخشی از شرایط خودشان را در این فیلم می‌بینند، احساس رضایت کنند. به ‌هر حال ما همیشه بحث‌مان این بوده که سینما باید آینه اجتماع باشد و مردم باید خودشان و وضع خودشان را روی پرده سینما ببینند.

فیلم‌هایی که این وظیفه سینما را به درستی انجام می‌دهند، نباید از طرف هیچ‌کس بایکوت شوند و شانس اکران را از دست بدهند. سینمای بنی‌اعتماد سینمای واقع گرایی است و سعی کرده همیشه شرایط روز اجتماعی را بازتاب دهد و هرگز دروغ نگوید. نباید برچسب‌های نادرستی مثل سیاه‌نمایی به امثال این نوع فیلم‌ها چسبانده شود. چرا که واقع گرایی با سیاه‌نمایی متفاوت است. به‌نظر می‌رسد به‌جای برخورد با فیلم‌هایی مثل«قصه‌ها» باید با کسانی برخورد کرد که این شرایط نابسامان اجتماعی را به‌وجود آوردند. باید کسانی که فقر، بیکاری و فساد را در جامعه کنترل نمی‌کنند، سرزنش و بازخواست شوند نه فیلمسازان و فیلم‌هایی که هدفشان بازنمایی معضلات و آسیب‌های اجتماعی است.

این یادداشت در روزنامه شهروند 10 آبان 93 به چاپ رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    8 0
    متاسفانه در ایران افرادی که شرایط نابسامان اجتماعی را به وجود آوردند، نه تنها باز خواست نمی شوند ،بلکه روز به روز به مدارج بالای حکومتی هم می رسند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 5
    تو يه رستوران شما ميتوني از تو سطل آشغالش فيلم بگيري. اونوقت قطعا چيزي كه ما از اون فيلم ميبينيم واقعيه اما در عين حال به هيچ وجه نماينده مناسبي براي نشون دادن وضعيت كلي رستوران نيست