ایرنا نوشت:

همزمان با انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در روز 4 نوامبر (13 آبان)،نظرسنجی ها نشان می دهد میزان رضایتمندی مردم این کشور از عملکرد دولتمردان آمریکایی به میزان بی سابقه ای کاهش یافته و آنها از روند جاری در این کشور ناخرسند و عصبانی هستند.
آخرین نظرسنجی شبکه خبری 'ای بی سی نیوز' و 'واشنگتن پست' که ماه اکتبر (مهر) انجام شده، نشان می دهد میزان رضایت از عملکرد کنگره شامل هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات در مجموع 20 درصد است که یکی از بدترین سوابق برای کنگره پیش از انتخابات میان دوره از سال 1974 به بعد به شمار می آید؛ میزان نارضایتی از عملکرد دمکرات ها در کنگره 67 درصد و جمهوری خواهان 72 درصد است. میزان نارضایتی از عملکرد کنگره به طور کلی 77 درصد است.

انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا برای انتخاب 435 عضو مجلس نمایندگان (تمام کرسی های این مجلس) و 33 کرسی از مجموع یکصد کرسی مجلس سنا روز 4 نوامبر (13 آبان) برگزار می شود؛ انتخاب شدگان عضو یکصد و چهاردهمین دوره کنگره آمریکا خواهند بود.

فعالیت این دوره کنگره از سوم ژانویه سال 2015 (13 دی) آغاز خواهد شد. اکنون دمکرات ها در مجلس سنا و جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان اکثریت را در دست دارند، 'جان بینر' رییس مجلس نمایندگان از جمهوری خواهان و 'هری رید' رییس مجلس سنا از دمکرات ها است.

جمهوری خواهان برای کسب اکثریت مجلس سنا به شش کرسی بیشتر نیاز دارند. ترتیب فعلی کرسی های مجلس سنا به این شکل است که دمکرات ها 53 کرسی و جمهوری خواهان 45 کرسی را در دست دارند و 2 کرسی دست سناتورهای مستقل است، کسب اکثریت به معنی به دست آوردن دست کم 51 کرسی است. همچنین در مجلس نمایندگان 201 کرسی در دست دمکرات ها و 234 کرسی در اختیار جمهوری خواهان است.

نتیجه گیری کلی یافته های نظرسنجی 'ای بی سی نیوز' و واشنگتن پست از نارضایتی عمده مردم این کشور و بدیمنی انتخابات میان دوره ای برای دمکرات ها خبر می دهد که میزان محبوبیت آنها به شدت کاهش یافته ؛ هر چند این روند طبیعی برای حزبی است که ریاست جمهوری را در اختیار دارد.

یافته های نظرسنجی های انجام شده بین سال های 1974 تا 2010 نشان می دهد میزان رضایتمندی از عملکرد کنگره با حزبی که ریاست جمهوری را در اختیار دارد با بازنده شدن آن رابطه مستقیم دارد.

کنگره آمریکا تاکنون دو بار در سال های 1994 و 2010 با وضعیت مشابهی از نظر رضایتمندی عملکرد کنگره میان مردم وارد انتخابات میان دوره ای شده و در هر دو بار، حزبی که ریاست جمهوری را در اختیار داشته است به ترتیب با از دست دادن 54 و 63 کرسی در مجلس نمایندگان نتیجه انتخابات را واگذار کرده است.

نکته مهم دیگر در انتخابات پیش رو نارضایتی از احزاب در میان پایگاه های مردمی هر یک از آنهاست، برای نمونه 42 درصد از طرفداران دمکرات ها از عملکرد اعضای این حزب در کنگره ناراضی اند و این میزان در میان طرفداران جمهوری خواه نیز نسبتا مشابه است.

بر اساس نظرسنجی دیگری از شبکه خبری 'سی ان ان' و موسسه افکارسنجی بین المللی 'او ار سی/ORC' از هر 10 آمریکایی ،هفت نفر از عملکرد دولتمردان این کشور ناراضی هستند و 53 درصد از آمریکایی ها عملکرد 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا را قبول ندارند که همین امر نقطه ضعف عمده ای برای دمکرات ها در آستانه انتخابات به شمار می آید، به همین دلیل بسیاری از نامزدهای دمکرات از اوباما برای شرکت در مراسم کارزارهای انتخاباتی دعوت نکرده اند و بعضی از آنها حتی تا جایی که توانسته اند سعی کرده اند با بعضی از سیاست های وی مخالفت کنند.

نطرسنجی 'سی ان ان 'و 'او ار سی' نشان می دهد 30 درصد مردم آمریکا به شدت عصبانی و 38 درصد تاحدی از عملکرد دولتمردان این کشور عصبانی هستند. در مورد کنگره نیز وضع چندان خوب نیست و تنها 13 درصد از پرسش شوندگان از عملکرد کنگره راضی و 85 درصد ناراضی اند.

بر اساس گزارش ها مهم ترین موضوعات برای رای دهنده ها در انتخابات میان دوره ای کنگره؛ وضعیت بازار کار، بیمه و بهداشت و درمان و کسری بودجه دولت آمریکاست. بر اساس یک نظرسنجی که موسسه افکارسنجی 'پیو/PEW' انجام داده ، در بحبوحه وضعیت نامناسب اقتصادی، اوضاع بازار کار مهم ترین مساله برای رای دهندگان است.

نزدیک به 48 درصد رای دهندگان می گویند بازار کار مهم ترین یا دومین موضوع برای آنها در رای دادن است، 42 درصد وضعیت بهداشت و درمان، 38 درصد کسری بودجه و 31 درصد آموزش را موضوعات مد نظر خود دانسته اند. سیاست های مرتبط با امنیت و مسائل ضدتروریسم و مهاجرت مسائل کم اهمیت تر برای رای دهنده ها بوده اند.

در همین حال دمکرات ها در تبلیغات انتخاباتی خود بیشتر بر بیمه بهداشت و درمان اوباما، تلاش های دولت وی برای بهبود وضعیت آب و هوا، حداقل دستمزد، قوانین مهاجرت و مالیات و عملکرد دولت در این زمینه ها تاکید کرده اند در حالی که جمهوری خواهان بیشتر موضوعات همچون مالیات، بدهی های دولت، ضوابط و نقاط ضعف قانون بهداشت و درمان را مد نظر داشته اند.

در حالی که نظرسنجی ها از اقبال نسبی رای دهنده ها به جمهوری خواهان خبر می دهد، یافته های نظرسنجی 'وال استریت ژورنال' و 'ان بی سی نیوز' نیز نشان می دهد طرفداران رای دادن به جمهوری خواهان 11 درصد بیشتر از طرفداران دمکرات ها هستند. به همین دلیل دمکرات ها برای حفظ اکثریت خود در مجلس سنا به شدت تلاش می کنند؛ و امیدوارند کرسی های بیشتری را در مجلس نمایندگان به جمهوری خواهان نسپارند.

مبارزات انتخاباتی میان نامزدهای دو حزب در شش ایالت کارولینای شمالی، آرکانزاس، کلرادو، جورجیا، آیووا و کانزاس بسیار تنگاتنگ بوده و برای نمونه تبلیغات انتخاباتی در ایالت کارولینای شمالی عنوان پرخرج ترین تبلیغات را با یکصد میلیون دلار در میان هزینه های تبلیغات انتخابات این دوره به خود اختصاص داده است.

در نهایت اگر جمهوری خواهان بتوانند شش کرسی بیشتر در مجلس سنا به دست آورند، می توانند اکثریت کنگره را به دست بگیرند و در نتیجه با سیاست های دولت در زمینه معافیت مالیاتی، تجارت آزاد و کسری بودجه و غیره مخالفت کنند که به معنای دو سال به شدت دشوار پیش روی اوباما و دولت وی است.

در همین حال اگر دمکرات ها بتوانند اکثریت مجلس سنا را حفظ کنند یا بر اساس بعضی فرضیه های ضعیف بتوانند اکثریت در مجلس نمایندگان را نیز به دست آورند، با قدرت بیشتری برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آماده خواهند شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =